Чимало сіл Тернопільщини досі залишаються без сполучення через сильні снігопади. Подекуди люди не можуть потрапити на роботу, учні – до школи, в окремі населені пункти залишилися постачальникам не вдається доставити продукти.
За даними прес-служби облдержадміністрації, станом на ранок 15 лютого без автомобільного сполучення в області залишалося 143 села, до вечора дороги до половини з них планували розчистити.
Боротьба зі снігопадом продовжувалася навіть у вихідні. При цьому керівники ОТГ та населених пунктів в один голос заявляють – підрядні організації, які мали б розчищати дороги, зі своїми функціями не впоралися. Їх підстраховували аграрії, приватні підприємці, які мають важку техніку, комунальні підприємства. Відкритим залишається запитання, як на це відреагує облдержадміністарція, яка є балансоутримувачем місцевих доріг?
«Постачальник продуктів не доїхав»
« ….МИ НІКОМУ НЕ ПОТРІБНІ…. НАС ЗАМЕЛО: ШВИДКА,ПОЛІЦІЯ, ПОЖЕЖНА…. МИ НЕДОСТУПНІ…ПОШИРЮЙТЕ….”ГЛОБАЛ” НАС КИНУВ , ЗА ЩО МИ ПЛАТИМО КОШТИ?????», – такий емоційни пост розмістив у Фейсбуці 14 лютого Іван Каптій – староста сіл Фащівка, Турівка і Тарноруда Підволочиської ОТГ.
діти приїхали до хворої бабці, то змушені були авто лишити і 13 км в заметіль іти пішки
Виданню Терміново він розповів, що мешканці сіл зіткнулися з чисельними проблемами через заметені дороги.
«Автомобіль, який привозить продукти, не доїхав до нас, розвернувся. Без хліба, звісно, не лишимося, люди самі печуть. Машина пошти теж не доїхала, автобусного сполучення немає. У Фащівці в нас живе старенька хвора бабця, діти до неї приїхали, то змушені були авто своє лишити в родичів в Оріхівцях і 13 км в заметіль іти пішки», – описує труднощі Іван Каптій.
При цьому додає, що люди до вимушених незручностей ставляться з гумором.
«У нас з десяток людей працює в Підволочиську та Волочиську. Зустрів сьогодні вранці трьох, через замети не змогли добратися на роботу, кажуть – нема на то ради, будемо святкувати. Отак отримали на Стрітення вимушений вихідний. І навіть не знаю, хто їм в цьому допоміг – погода чи підрядник. «Глобал» ( ТОВ “Глобал Білд Інжиніринг” – авт.) третій день нас годує обіцянками розчистити дороги, але бачу, управи на них нема», – бідкається староста.
Каже, завдяки агрохолдингу, який орендує довколишні землі, ситуацію дещо вдалося покращити. Виділеним трактором дорогу трохи розчистили, хоча через сильний вітер її швидко замітає.
«Бо трактора тут замало, треба важку техніку підрядників, а її немає. Наразі люди самотужки борються зі стихією, помагають одне одному, витягують автомобілі, якщо хтось застрягає», – ділиться побаченим Іван Каптій.
Читайте також: На Тернопільщині автомобілі швидкої продовжують застрягати у снігових пастках
По сусідству розташоване село Рожиськ, яке має аналогічні проблеми. Звичною дорогою до Підволочиська мешканцям села зараз не добратися.
Завдяки наданій агрофірмою техніці, розповідає староста Рожиська Олег Романюк, три дні розчищали гіршу дорогу, яка веде на село Іванівку. Її снігом з полів передуває менше. Зараз до Підволочиська добираються нею, хоча цей шлях орієнтовно на 5 км довший.
техніки не було. Пояснювали, що не мають чим, не мають як, не встигають. Фактично вони не справилися
«Бо якщо їхати звичною дорогою на Оріховець – там на дорозі 1,5 м снігу у висоту. Підрядник «Глобал» би мав все розчистити, але його техніки навіть не було. Пояснювали, що не мають чим, не мають як, не встигають. Фактично вони не справилися», – констатує Романюк.
Підрядники взагалі не беруть слухавку. Набрав райраду. Там відповіли, що сьогодні-завтра навіть не чекати
Аналогічно про роботу підрядників висловився і голова Борсуківської громади, що на Кременеччині, Роман Кухарський.
«У нас дороги, які мали обслуговувати «Авакс» і БМ Буд, не розгортали, довелося залучати місцевих фермерів. Підрядники взагалі не беруть слухавку. Набрав райраду. Там відповіли, що сьогодні-завтра навіть не чекати», – описав ситуацію Кухарський.
За його словами, розчищені за день дороги вночі знову замітає, автобусного сполучення з Борсуками досі немає. Водночас автомобілем в ОТГ уже можна добратися.
«Місцеві дороги треба передавати громадам»
До 10-ти сіл станом на 15 год 15 лютого залишалося без автомобільного сполучення у Ланівецькій ОТГ.
«Очікуємо сьогодні важчу техніку, бо подекуди вже навіть «Маніту» (габаритний навантажувач, який використовують для розгортання снігу – авт.) не справляється. Пообіцяли нам ще важчу техніку на гусеницях. Якщо не буде надто високого снігового покриву, де б ця техніка застрягала, то до завтра мали б дороги вже до всіх сіл розчистити», – прогнозує голова Ланівецької ОТГ Роман Казновецький.
Ситуацію він називає стабільно напруженою, однак контрольованою.
У жителів претензії до нас, вони взагалі не орієнтуються, що є організації, які виграли тендер і зобов’язалися виконувати ці роботи
«Так, десь люди не добралися на роботу, хтось знайшов собі заміну, бо не зміг вибратися. Звісно, хотілося б, щоб усі дороги було розгорнуті, але була стихія, це треба враховувати. Підрядники не справляються, в багатьох випадках виручають аграрії. Та загалом при потребі до Тернополя добратися від нас можливо», – акцентує на позитиві Казновецький.
Читайте також: На Тернопільщині дорожники визволили з заметів понад 300 фур (відео)
У Збаразькій ОТГ «відрізаними» від траси станом на післяобідню пору 15 лютого залишалося 6 сіл. Однак ситуація була дещо простішою, оскільки там є залізничне сполучення, пояснив голова Збаразької ОТГ Роман Полікровський.
Водночас він наголошує, що проблему безпорадності підрядників слід якнайшвидше вирішувати.
«Є великі питання до тих, хто виграв тендер на обслуговування місцевих доріг. У нас виграли три підрядники і до всіх є претензії. Дійшло до того, що вони не відповідають на дзвінки. Хоча в такий час найбільше потрібна комунікація, щоб було зрозуміло, хто куди дає техніку. Вони б навпаки мали проявляти ініціативу, казати, де саме їх слід підстрахувати, раз вони не справляються. Фактично, орієнтовно половину їхньої роботи виконали ми, залучивши комунальну техніку, техніку аграріїв та підприємців з кар’єрів, надавши пальне. По кожній з такій робіт склали акти, подаватимемо їх в облдержадміністрацію, яка проводить тендери на обслуговування доріг, щоб нам компенсували ці витрати. Також варіант – щоб підрядники укладали з фермерами угоди субпідряду. На скільки я знаю, в нас наразі такого не робилося», – каже голова Збаразької ОТГ.
Читайте також: Скільки ще засипатиме снігом Тернопільщину: прогноз синоптиків на тиждень
На його думку, для того, щоб уникнути подібних ситуацій в майбутньому, слід докорінно змінювати систему обслуговування місцевих доріг.
«У жителів громади претензії за нерозгорнуті дороги до нас, вони взагалі не орієнтуються, що є дорожні організації, які виграли тендер і зобов’язалися виконувати ці роботи. Тому краще, щоб місцеві дороги передали на баланс громадам, а також надали кошти на їх обслуговування. Зараз ми і так несемо відповідальність за стан автошляхів. Але тоді ми принаймні зможемо впливати на якість робіт. За отримані кошти ми б закуповували техніку. Паралельно б укладали угоди з місцевими підприємцями і фермерами, щоб залучати додаткову техніку на період стихій. Тоді був би якийсь порядок і відповідальність, а не так, як зараз», – розмірковує Роман Полікровський.
маємо ситуацію, що місцеві дороги обслуговують фірми, які не завжди мають необхідні технічні ресурси
За інформацією члена комітету Верховної Ради України з питань транспорту та інфраструктури Ігоря Василіва, наразі готуються зміни до закону про автомобільні дороги, які дадуть можливість реалізувати ідею, озвучену головою Збаразької ОТГ.
«Місцеві дороги мають бути на балансі громади, яка буде їх належно доглядати завдяки отриманій від держави субвенції. Наразі ж маємо ситуацію, що місцеві дороги обслуговують фірми, які не завжди мають необхідні технічні ресурси. Скажімо, якщо структура виграє тендер на обслуговування місцевих доріг в кількох ОТГ, і ще навіть додатково державної дороги, то в період такого снігопаду, як зараз, вона просто фізично не може справитися із поставленим завданням. У результаті – численні скарги, бо десь підрядник перекинув наявні ресурси на дороги державного значення, які більш пріоритетні, десь за браком техніки просто не в силі розчистити шляхи одразу у кількох ОТГ», – зауважує нардеп.
Передача доріг на баланс ОТГ, на його думку, дасть можливість уникнути колапсів у разі сильних снігопадів, а також стимулюватиме громади розвивати комунальний технічний парк.
Василів також звернув увагу на те, що за невиконання тендерних умов підрядні організації мали б позбавляти права участі у тендерах на наступні три роки.
Читайте також: Через негоду вже 120 шкіл Тернопільщини – на дистанційному навчанні
«Зрозуміло, що стихія. Але ми бачимо, що дороги розчищають аграрії. Честь їм і хвала. Водночас, вони як ніхто зацікавлені допомогти, бо інакше люди не прийдуть на роботу і це негативно відіб’ється на їх виробничому циклі. Ось тільки акти про виконані роботи підписуватимуть підрядники. І ключове питання: як контролюється, хто яку роботу зараз виконує, і яким чином буде це все враховано при кінцевому розрахунку», – каже нардеп.
На жаль, начальник управління капітального будівництва ТОДА Сергій Жирний не знайшов сьогодні часу, щоб поспілкуватися з Терміново і розповісти громадськості як про ситуацію з місцевими дорогами, які перебувають на балансі управління, так і про особливості контролю роботи підрядників. З чиновником автор матеріалу домовився про зустріч на завтра, 16 лютого, відтак дана тема ще матиме продовження.
У Тернополі посадовцям загрожують штрафи
Тим часом на недопрацювання підрядників уже реагують поліцейські.
Як повідомила Терміново речниця патрульної поліції в Тернопільській області Катерина Басалига, у період з 7 лютого по 15 лютого працівниками відділу безпеки дорожнього руху під час ускладнених погодних умов було видано 27 вимог підрядним організаціям «на усунення зимової слизькості та ліквідацію снігового накату».
Якщо підрядники у вказаний правоохоронцями термін не виправлять ситуацію, їм загрожує стягнення.
Водночас Басалига зазначила, що наразі ще жодного протоколу щодо підрядників за невиконання поданих вимог не складали.
«Більшість приписів вже виконані», – уточнила Катерина Басалига.
Натомість у Тернополі за неналежне утримання вулично-шляхової мережі у зв’язку з ускладненням погодних умов на посадовців складено вже 9 адміністративних матеріалів за ч.1 ст 140 КУпАП (порушення правил, норм і стандартів при утриманні автомобільних доріг і вулиць) та 6 адмінматеріалів за ч. 4 ст. 140. Дані порушення передбачають штраф у розмірі до 1,5 тис. грн.
Заглавне фото: За Збручем