20.04.2021
Відео Місто Новини Розслідування

Спроба третя: влада Тернополя знову береться за вирішення долі літака при вході у парк (відео, опитування)

Сьогодні, 29 березня, Тернопільська міська рада зініціювала електронне опитування щодо подальшої долі літака, який розташований при вході в парк Національного відродження на пр. С. Бандери. Тернополянам пропонують проголосувати за ремонт конструкцї або за її демонтаж.

Демонтувати композицію, яку встановили у 1972 році як данину пам’яті загиблим у Другій світовій війні льотчикам, вже хотіли при різних каденціях в новітній історії Тернополя. Депутати міськради двічі підтримували ідею збутися літака, однак потім це питання випадало з порядку денного на тривалі періоди.

Зараз в мерії вкотре знову завели мову про літак. Заявляють про аварійний стан конструкції. При цьому чомусь не пояснюють, що саме було зроблено за роки, відколи мова про цю аварійність ведеться.

А в контексті того, що поруч з літаком вже відведена земля під будівництво, чергова ініціатива міськради викликає ще більше питань.

Голосні заяви з нульовими результатами

У прес-службі мерії пояснюють, що причиною електронного опитування є лист громадської ради при Тернопільській обласній держадміністрації щодо демонтажу конструкції через її аварійний стан.

«Для вивчення питання  при Тернопільській міській раді створена робоча група, яка вивчає дане питання. З метою врахування максимальної кількості думок мешканців, просимо залишати ваші пропозиції щодо реконструкції або демонтажу вказаного пам’ятного знаку у гугл-формі на порталі «Електронні консультації та опитування». Обговорення триватиме до 2.04.2021 року включно», – йдеться в повідомленні міськради.

Слід зазначити, що про аварійний стан композиції говорять як мінімум з 2012 року, коли при мерії вже створювали комісію. Тоді навіть було складено акт на основі візуального огляду, а також обумовлено, що необхідно провести заміну елементів переходу постаменту до металевої поверхні літака та виконати зачистку обшивки літака до первинного матеріалу. Водночас комісія рекомендувала демонтувати композицію. Мовляв, об’єкт «не є пам’ятником на честь визначної історичної події», а також зважаючи на те, що на ремонтні роботи необхідно чимало коштів. Хоча жодну конкретну суму так тоді і не назвали.

Об’єкт врешті не демонтували. Але якщо він перебував в проблемному стані, то однозначно, що його мали відремонтувати ще раніше. Втім, на офіційному сайті міської ради про укріплення конструкції  жодної інформації знайти не вдалося.

Під час минулорічних виборів темою літака озброївся один з кандидатів у мери, однак це йому жодним чином не допомогло.

Натомість є публікації, які свідчать, що у 2017 році в міськради вкотре були наміри літак таки демонтувати. Про це, зокрема, йдеться в інформації від 16 лютого 2017 року про запрошення архітекторів до розробки концепції з реконструкції парку Національного відродження. Нагадаємо, що тоді замість запропонованих фахівцями сучасних рішень лише демонтували водограй в центрі парку, а на його місці встановили гранітні плити з лебедями, які тернополяни одразу ж охрестили «надгробками».

експерти піднімалися на вишці, оглядали там всі з’єднання, спеціальним лазером досліджували конструкцію

У тому ж повідомленні від 2017 року йшлося, що окрім конкурсу для архітекторів на проектування змін у парку оголошено і відкритий конкурс «на кращу ескіз-ідею архітектурно-монументальної композиції при вході в парк «Національного відродження» у Тернополі замість літака».

Однин з задумів, запропонованих у 2017 році молодими архітекторами у ході конкурсу на кращу ескіз-ідею архітектурно-монументальної композиції при вході в парк.

Чим завершився даний конкурс і яке рішення прийняла мерія після підведення підсумків, в Інтернеті інформації немає. В прес-службі міської ради на дане питання Терміново відповіді теж не дали.

Як і на чотири наступних. Чи проводилися якісь ремонтні роботи з часу, як у 2012 році комісія вирішила, що там потрібно провести підсилення конструкції? Якщо так, то які саме роботи і коли? Якщо ні, то чому? Чи відомо, яка сума необхідна для ремонту конструкції?

У 2016 році оприлюднили ескіз композиції під назвою «Борцям за волю України». Однак тернополяни даний задум оцінили тоді надто критично.

Експертів залучили аж тепер

Якщо справді міська влада турбувалася про безпеку тернополян, вивчити стан конструкції можна було б принаймні ще весною 2020 року, коли проводили капітальну реконструкцію сходів у парку. Тоді була б можливість комплексно провести усі ремонтні роботи. Звісно, за умови фахового заключення про те, що конструкція справді в аварійному стані. До цього це все робили «на око».

Комплексний ремонт у 2020-му році під час заміни сходів при вході у парк міг зняти усі питання, які чомусь виникають аж зараз.

Експертів залучили чомусь лиш аж тепер.

Як повідомив Терміново начальник міського управління житлово-комунального господарства Олег Соколовський, щоб вкотре не робити аналізу в стилі «на око», було залучено експертну установу, назву якої він не назвав.

– Бо якби прийшли члени комісії і оглянули літак – це не зовсім те. Має бути експертна оцінка, – підкреслює Соколовський. – Ми замовили фахівців, хоча це було не просто, адже не всі готові братися за таке обстеження. Бо за даний висновок потім треба нести відповідальність. І експерти піднімалися на вишці, оглядали там всі з’єднання, спеціальним лазером досліджували конструкцію, використовували пристрій з камерою. Зараз очікуємо їхній офіційних висновків.

Рішень про демонтаж депутати прийняли аж два

Цікаво, що депутатський корпус двічі вже погоджував демонтаж  літака. Вперше це робили відверто з політичних мотивів – ще у 1992 році, одразу після здобуття Україною незалежності.

А у 2010 році депутати знову підтримали демонтаж літака, правда лише після повторного голосування. Представляючи проєкт рішення тодішній заступник міського голови Тернополя з гуманітарних питань Олег Марушій повідомив депутатам, що Державний музей авіації України попросив надати для їхньої експозиції літак, оскільки «наш макет літака МіГ-15 (саме так тоді називали дану модель – авт.) є унікальним, аналогічного немає в Україні». Відтак запропонував затвердити проєкт щодо надання дозволу музею на демонтаж та вивезення власними силами літака. За словами Марушія, місто мало передати МіГ музею безоплатно.

Тоді на сесії у лютому 2010 року ідея демонтажу викликала тривалі дискусії. Зокрема, тодішній депутат міськради, командир місцевої 11-ї окремої артилерійської бригади Сергій Корнійчук висловив переконання, що не можна демонтувати літак, «який є однією із візитівок Тернополя», не порадившись з громадою.

– Руйнувати цей пам’ятник неприпустимо, це теж частина нашої історії, – апелював до депутатів Корнійчук.

Натомість прибічники демонтажу літака наголошували, що історичної цінності літак не становить, оскільки він був випущений вже після Другої світової, а тому не може бути пам’ятником льотчикам війни. Депутати, які підтримували ідею збутися літака, також вказували, що одразу біля літака споруджено пам’ятний курган борцям за волю України, і таке сусідство не є доречним. Згадували і те, що на початку 90-их міська рада уже приймала рішення про демонтаж літака, однак воно так і не було виконане.

Утім, за те, щоб демонтувати літак та передати його музею авіації, проголосувало лише 30 депутатів, відтак проект прийнято не було.

Але дане питання таки протиснули, поставивши його на повторне голосування того ж дня. Які результати мало дане голосування можна побачити зараз при вході у парк.

Ділянку поруч з літаком хочуть забудувати

Та теперішній вигляд входу у парк може змінитися докорінно . І мова не лише про літак.  У 2013 році міська рада надала обласній прокуратурі 35 сотих зеленої зони ліворуч від композиції для багатоповерхової забудови. Дане рішення стало об’єктом судових спорів.

У  2017 році Тернопільський міськрайонний суд відмовив у задоволенні позову щодо скасування рішення міської ради Тернополя тодішньому заступнику голови громадської спілки «Рада бізнесу Тернопілля», а також тодішньому депутату міськради Андрію Шкулі. Позивач вказував, що надання землі в даному місці суперечить містобудівному та земельному законодавству.

За даними Шкули, зараз розгляд даного позову перебуває на повторному вивченні у Верховному суді.

– Суд першої інстанції відмовив задовольнити позов, після звернення в Апеляційний суд теж була відмова. Далі було звернення у Верховний суд, який скасував рішення апеляційного і повернув їм даний позов на повторний розгляд. Але Апеляційний суд не змінив свого рішення, тому у лютому ми вкотре звернулися у Верховний суд. Зараз чекаємо рішення, – розповів про судові перипетії Шкула.

За його словами, судові позови було продубльовано зверненням про скоєння злочину у Державне бюро розслідувань.

– Там відмовили відкривати провадження, але врешті суд їх таки зобов’язав це зробити і зараз триває досудове розслідування, – повідомив Шкула.

Звертав увагу на проблему з виділенням даної ділянки і депутат міськради попередньої каденції Тарас Білан. У 2018 році він зареєстрував проєкт рішення щодо мораторію на виділення земельних ділянок для прокуратури м. Тернополя та Тернопільської області «в зв’язку з тим, що останні шляхом тиску, шантажу та «кришуванням» злодіїв… змусили громаду міста виділити їм земельну ділянку в Парку (біля «Літака»)». В проєкті також пропонувалося прокуратурі добровільно, в місячний термін, письмово відмовитись від даної земельної ділянки.

Однак даний проєкт депутати тоді так і не підтримали.

 

Конструкцію з літаком при вході у парк Національного відродження варто відремонтувати чи демонтувати?

Переглянути результат

Loading ... Loading ...

Схожі пости

Депутати обрали заступників голови облради, “Довіра” теж отримала своє

«Пасквілі Барни уже не діють, слід застосувати силу» – нардеп не коментує зв’язки з “тітушками”

Наталя Павлусик

На проспекті Бандери п’яний водій спричинив аварію