Тернопільщина поступово оговтується від снігопадів. Чимало претензій було до роботи підрядників, які не справилися з зобов’язаннями. Віддалені села – досі без сполучення. Як оцінють ситуацію в управлінні капітального будівництва (УКБ) облдержадміністрації, яке власне і наймає на роботу підрядників? І як таки вдалося справитися з викликами? Про це, а водночас і загалом про стан місцевих доріг, до яких теж є чимало зауважень, спілкуємося з заступником начальника УКБ Віктором Соколовським.
– Яка ситуація із місцевими дорогами на Тернопільщині станом на 10 год 16 лютого?
– На ранок в нас був ускладнений або взагалі відсутній проїзд до 201-го населеного пункту. З них взагалі не було проїзду до 87 сіл. Утрудненим ми називаємо проїзд, якщо дороги розчистили, однак невдовзі їх швидко знову замітає снігом з полів.
Читайте також: Скільки ще засипатиме снігом Тернопільщину: прогноз синоптиків на тиждень
З вчорашнього дня активізували роботу підприємців та аграріїв, забезпечили комунікацію між ними та підрядниками, які повигравали тендери на утримання місцевих доріг. Наприклад, у Борщівській громаді розташовані кар’єри, де працює надважка техніка. Залучили її до розгортання, оскільки звичайна техніка не справляється, подекуди ламається.
Нам у ці дні був страшний не стільки снігопад, як вітер, який змітав сніг з полів і пресував його так, що звичайна техніка застрягає і не може дати ради. Тому довелося залучати роторну техніку, яка загортає сніг і струменем викидає на узбіччя. Далі вже йшли грейдери, вони тоді решту дочищали.
«За надану допомогу – розрахуємось»
– Який відсоток населених пунктів області залишається без автомобільного сполучення?
– Орієнтовно 3%. Зокрема, на Борщівщині 10 населених пунктів у зоні Мельниці-Подільської. Там є ряд віддалених сіл, а увага першочергово приділялася державним дорогам, магістралям. Також були проблеми у віддалених селах Шумщини та Кременеччини, зокрема таких як Антонівці, Стіжок. Але вже все розчищаємо. Хочу особливо подякувати аграріям, головам громад, які активно включилися в роботу з розчищення доріг. Не склали руки, не відгородилися від цієї проблеми. Зокрема, спільними діями вдалося пробити дороги в села Шумщини. Бо була проблема, що малу дитину з Тилівки необхідно було доставити в медзаклад, а швидка не могла до них добратися через замети.
Вся надана допомога – це ж не задурно. З усіма проведемо справедливі розрахунки
У Бучацькому районі медики добралися на місце виклику, а от вибратися уже не могли. Скерували до них техніку, щоб витягли їх.
Напередодні сильних снігопадів до Борщова приїхала велика група молоді з Шупарки святкувати день народження, десь біля 30-ти осіб. Ввечері вони вже не могли добратися додому. Вночі всіх підняли на ноги, керівництво, щоб допомогти цим дітям. Врешті місцевий підприємець надав їм житло, а ми залучили ротор підрядників і десь лиш на 8 годину прочистили дорогу. Аж врешті той ротор зламався. Далі розчищали потужним ковшовим навантажувачем.
– Зараз в області є автобусне сполучення?
– В загальному по області є. Можливо, до заметених сіл рейси не курсують. Розраховуємо, що до кінця дня вже не буде непроїзних доріг, а отже відновлять маршрути.
– Загалом скільки часу тривають роботи щодо усунення наслідків снігопадів?
– Вже другий тиждень. Техніка не витримує, люди виснажені. Бо практично перші 3 доби працівники мало спали. Ми думали, що снігопад невдовзі закінчиться і хотіли не допустити масового блокування доріг. Не достатньо мобілізувалися всі структури, які б могли допомагати в ті перші дні. Усі надіялися, що справляться підрядні організації. Тільки природа виявилась сильнішою. Але коли сільськогосподарські підприємства побачили, що проблема серйозна, то одразу включилися. Ще раз їм дякую та керівникам громад за допомогу, особливо за надання важкої техніки.
– За цю допомогу підрядникам вони отримають компенсацію? Загалом хтось контролював, які роботи виконували підрядні організації, а які виконували за них?
– Я просив всіх голів громад, які надали нам допомогу, фіксувати роботи, де яку техніку залучали, на скільки часу. Щоб ми потім могли провести справедливі розрахунки. Вся надана допомога – це ж не задурно. Але розрахунок буде за наступним алгоритмом: ми надамо кошти підрядникам, з якими заключені угоди. А вони в своїх актах відображатимуть роботу інших структур, щоб потім з отриманих коштів розрахуватися з ними. Тому контроль за роботами вівся різнобічний: і зі сторони підрядників, і голів ОТГ, і керівників організацій, які надавали допомогу. Також до цих процесів залучали голів РДА, які виїжджали на місця. Ми також вели мову, щоб підрядники заключали угоди на субпідряд з тими агрофірмами, які допомагають їм розчищати дороги і надають для цих цілей свою техніку.
«Коли побачили що біда – включилися усі»
– Після двох тижнів робіт 80 сіл – досі без автосполучення. Для УКБ це – приємлимо?
– Ні, неприємлимо. Звісно, хотілося б, щоб усе вже розчистили. Але є затверджені нормативи, які передбачають, що після закінчення снігопаду дається до 16 годин на розчищення. І ще 8-12 діб для того, щоб навести порядок з обочинами, робочими автостанціями, заїздами і виїздами. Звісно, ніхто не зацікавлений зловживати нормами, стараємося все робити якнайшвидше. Загалом цієї зими справлялися з розчищенням доріг, аж настав цей затяжний снігопад. Хотілося б кращих результатів. Але, підкреслю, всі працювали. Просто вітром знову здувало сніг на дорогу і зводило роботу людей нанівець. Це ще більш виснажувало.
Вітром здувало сніг на дорогу і зводило роботу людей нанівець. Це ще більш виснажувало
Зазвичай сніг розгортаємо по боках. Але коли його дуже багато, то після кількох розгорнень довкола робляться своєрідні снігові стіни. І коли розчищену нішу між ними знову задуває снігом, то потім там вже звичайною технікою не прогорнути. Бо бокові насипи сягають висоти орієнтовно 2 м, і на цю ж висоту засипає простір між ними. Надважкі чотириосеві МАНи просто топилися в цьому снігу, не могли дати ради з розчисткою, довелося ще залучати додаткову техніку, щоб їх витягувати. В таких випадках вже доводилося використовувати лише ротори та ковшеві навантажувачі, які цей сніг підіймали і кидали на сторону, бо тиснути його вперед було нереально.
– Багато було таких проблемних ділянок?
– Так, особливо в горбистій місцевості. Це колишні Бучацький район, Монастириський, Заліщицький, Борщівський, Шумський.
– Керівники громад, з якими спілкувалося Терміново, заявляють, що підрядники не справилися зі своїми зобов’язаннями, бо їм забракло техніки та людей…
– Даремно вони так говорять. Всі хочуть, щоб був літній варіант, щоб у всіх було все в порядку і одразу. Але під час стихії так не може бути, думаю, всі прекрасно це розуміють.
Читайте також: «Нас кинули»: чому підрядники не справляються з розчищенням заметених снігом доріг (відео)
Водночас віддам належне головам громад. Щойно вони побачили, що реально біда, що працівники виснажуються, техніка ламається, що підрядники самотужки не впораються – одразу прийшли на допомогу.
– То в підрядників вистачає техніки на те, щоб справлятися зі своїми зобов’язаннями, чи ні?
– Для поточних робіт їм на 100% вистачає. Але бувають моменти непереборної сили. От власне настав такий. Що потрібно було максимально залучити техніку інших організацій.
– У скільки коштів обходиться області один день розчистки такої снігової заметілі, як зараз?
– Орієнтовно в 1 млн грн щодня. Ще не знаю, скільки було залучено техніки місцевих громад, але, думаю, орієнтовно в цих межах. Далі вже буде менше, бо снігопадів метереологи не прогнозують, буде відлига, яка утворить кірочку на поверхні і перестане передувати дороги снігом, що лежить на полях.
«Просили 250 млн грн, отримали лише 96,4 млн»
– Скільки підрядників зараз обслуговують місцеві дороги Тернопільщини?
– Тендери виграли 4 організації: ТехноБудЦентр, АваксПроф, БМ-Буд, Глобал Інжиніринг. Південь області обслуговує ТехноБудЦентр, це – Чортків, Заліщики, Борщів, Тернопіль, Збараж. Північ – Авакс (Шумськ, Кременець, Ланівці, Зборів), Глобал обслуговує Монастириськи, Бучач, Теребовлю, Підволочиськ, БМ-Буд – Козову, Бережани, Підгайці (мова про колишні райони – авт.).
– Цьогоріч істотно зменшилися суми тендерних угод…
– Насправді нічого страшного не сталося. Завдяки системі Prozzorro є конкуренція. Ті структури, які мають власну техніку, а не орендують, які мають свої асфальтні заводи – вони можуть пропонувати меншу ціну за свої послуги, ніж структура, яка техніку орендує.
Наші підрядники працюють не перший день, практично вже мають все своє, тому і здешевлюють ціни на свої послуги. З ними підписані угоди на виконання робіт у вказаних об’ємах, ніяких проблем з виконанням цих договорів виникати не повинно.
– На які суми підписані угоди?
– Суми– різні. На цей рік суто на експлуатаційне утримання місцевих доріг ми просили у Києва 250 млн грн. Отримали лише 96,4 млн. Минулого року на поточний ремонт і експлуатаційне утримання місцевих доріг ми мали загалом 590 млн грн. Цього року нам дали 482 млн. Чому – так ніхто нічого не пояснив. Зрозуміло, що це відбилося і на сумах, які фігурували в тендерах, вони зменшилися.
Для прикладу, минулого року на утримання місцевих доріг в нас було 118 млн грн, позаминулого – 250 млн.
– Тих 96,4 млн грн Тернопільщині вистачить для належного утримання доріг впродовж цілого року? Зважаючи, що орієнтовно у 14 млн грн обійшлося лише подолання наслідків сильного снігопаду.
– Усе відносно. Цю зиму ми вистояли. Інше питання, скільки робіт ми проведемо влітку. Було б більше коштів – провели б більше робіт.
– Обсяг літніх робіт визначається з врахуванням потенційних витрат на можливі заметілі в кінці року?
– Так, на останні два місяці року залишаємо орієнтовно 10 млн грн.
– А якщо трапиться таки сильний снігопад, як зараз?
– Нічого страшного. Згідно нормативів, при потребі ми маємо право використовувати 20% відсотків від суми майбутніх надходжень, тобто надходжень наступного року, якщо трапляється якась критична ситуація в кінці поточного року.
«З нинішніми темпами на ремонт піде 30 років…»
– Який відсоток ремонтів місцевих доріг від необхідного вдається проводити на ті кошти, які отримує область?
– У нас є 3,5 тис. км місцевих доріг. Поточний середній ремонт кілометра дороги коштує десь 4,5 млн грн. На ті кошти, що отримуємо, потрібно 30 років, щоб відремонтувати усі місцеві дороги. Тоді як гарантійний термін поточного ремонту складає 3 роки, правда дороги стоять довше. Загалом нам треба 3 млрд грн, а ми, якщо забрати кошти на прибирання, маємо на ремонти орієнтовно 380 млн грн.
Вибір доріг для ремонту диктується суто політичними амбіціями, цю функцію перебрала на себе облрада
– За якими критеріями тоді визначаєте, які дороги ремонтуватимуть в першу чергу, а які – в останню?
– Зараз це диктується суто політичними амбіціями, наше управління вже другий рік на цей процес практично не впливає. Дану функцію перебрала на себе облрада, депутати самі визначають, які дороги ремонтувати.
Кошти розподіляли пропорційно на кожен район в залежності від протяжності доріг. Найбільше місцевих доріг має Зборівщина – на 290 км, найменше – в колишньому Підгаєцькому районі – 101 км.
– Все ж є перелік доріг, які перебувають у катастрофічному стані і які необхідно ремонтувати якнайшвидше?
– У нас місцеві дороги не ремонтували 30 років, вони всі в катастрофічному стані. Їх всі потрібно робити. Водночас віддамо належне тому, скільки державних доріг відремонтовано в останні роки, їх роблять першу чергу. Вже потім дійде черга до обласних і місцевих.
– Скільки місцевих доріг відремонтували минулого року?
– Поточним середнім ремонтом – 70 км. Цього року плануємо відремонтувати 51 км. За браком коштів, ставку робимо на середній ремонт, оскільки капітальний ремонт кілометра дороги обходиться вже у 9-10 млн грн. При цьому на цей рік заплановано капітальний ремонт об’їзної дороги Ланівців.
У нас місцеві дороги не ремонтували 30 років, вони всі в катастрофічному стані. Їх всі потрібно робити
Також плануємо відремонтувати багато мостів, бо вони в такому ж стані, як і наші дороги. Загалом в області орієнтовно 570 мостів. Не у всіх катастрофічний стан, бо ж їздимо ними. Але є 8 мостів, які потрібно ремонтувати в першу чергу. Три ми відремонтували минулого року, зокрема на об’їздній Ланівців. Зробили це за новітньою технологією, яка дешевша і на половину зменшує працезатрати. Технологія передбачає, що основою моста є гофрована труба, там вже немає залізо-бетонних плит.
– Крім об’їзної Ланівців передбачений капітальний ремонт ще якоїсь місцевої дороги?
– Ні, більше не плануємо. Минулого року теж не було, лише комунальних доріг, зокрема у Чорткові капітально відремонтували під’їзд до медучилища і центральну вулицю Чорткова.
– УКБ виділяє фінанси для ремонту комунальних доріг?
– Згідно закону ми не зобов’язані, але можемо до 20% коштів виділяти на комунальні дороги. І цю норму дуже активно використовують наші депутати. Кожен намагається залучити ці кошти на свій округ. Зрозуміло, це відбивається на місцевих дорогах, бо відніміть від 380 млн грн ще 20%…