Під час карантину наші домівки стали не лише робочими офісами. Вони також перетворились на навчальні групи дитсадків та шкільні кабінети. Тепер потрібно суміщати виконання робочих обов’язків, бути вихователями та вчителями, але й домашніх справ ніхто не скасував.
Як в нових умовах знайти час на роботу, себе і дітей, радять експертки.
Вероніка Чекалюк, іміджмейкерка, фахівчиня з соціальних комунікацій:
– Самі умови карантину сприяють навчанню та роботі вдома. Головне – дотримуватись встановленого режиму. Те, що батьки зараз вдома, це гарна нагода навчитись готувати чи робити це ще краще, споживати здорову їжу. Діти будуть переймати досвід батьків. Той же час, поки ви щось готуєте, наприклад, запікаєте в духовці картоплю чи яблука, можна присвятити освіті чи самоосвіті.
Бажання вдосконалюватись – потужний стимул. Адже потреба робити щось, як і не робити, залежить від внутрішніх цінностей. Тому я закликаю набиратись оптимізму з тих джерел, які стали відкритими, наприклад, онлайн-екскурсій музеями чи концертів відомих зал світу, і мотивували себе бути кращими. Це гарний час зрости у своїй професії, або знайти щось нове, якщо ви вже не хочете працювати в конкретній галузі.
Дітей в школі та соціумі відволікає така проблема як булінг. В умовах дистанційного навчання її немає. Варто також зважати, що лише 1% дітей та тинейджерів здатний до самоорганізації. Тому діти повинні комунікувати з наставниками: вчителями чи батьками. Є люди, які можуть прокидатись самі, а є такі, яким конче потрібен будильник. І ось таким будильником мають стати дорослі, свідома людина, яка є поруч. Дорослі мають “запрограмувати” дитину чи підлітка: щодня, наприклад, з 10 ранку до 13.00 ти працюєш – вчишся. Потім відбувається обговорення, чи були проблеми щодо розуміння матеріалу. У другій частині дня також варто виділити певний проміжок часу, зручний для обох: і дорослим, і дітям, – щоб всі займались чимось спокійним, аби дитина мала умови заглибитись в навчання.
Як варіант, поки мама чи тато працюють над своїми завданнями, вони можуть запропонувати дитині займатись своїми: опрацювати певний параграф і дати письмові відповіді на запитання наприкінці. 40 хвилин дитина буде залучена 100%. Працювати варто паралельно. Показати на власному прикладі: ми працюємо і ти працюєш. Донести, що ви одна команда. Тому дитині також варто дати батькам час на відведену роботу і можливість розвитку в професії.
Головне – більше спілкуватись та обговорювати й подавати дітям власний приклад.
Анастасія Ятищук, кандидатка психологічних наук, психологиня-консультантка:
Насамперед необхідно зрозуміти, що карантин це не канікули, тому необхідно максимально зберегти звичний режим дня. Повністю відтворити його на карантині буде складно, але треба постаратись зберегти основні пункти. Графік потрібен, щоб дитина мала певні межі, в яких вона буде більш організованою.
Багато батьків змушені працювати вдома онлайн. Тому пояснювати дитині, що хтось з батьків буде зайнятий, треба ДО початку роботи, а не В ПРОЦЕСІ. Дітей варто попереджати, що найближчої години дорослі будуть зайняті і не зможуть приділяти їй увагу, але коли цей час мине, і ви знову будете разом.
Важливо пам’ятати, що найбільш продуктивною частиною дня у дітей є перша половина. Тому всі заняття, які спрямовані на розвиток дитини, краще планувати на цей час. Планувати активну діяльність варто з урахуванням інтересів дитини ( їх вікових і індивідуальних особливостей,) бо для кожного віку вони свої. Зараз в інтернеті можна знайти багато ідей, чим зайняти дитину. Це не складе великої проблеми.
Дітей обов’язково треба залучати до домашніх справ: вони за прикладом батьків навчаться багатьох речей.
Треба розглядати карантин з позитивної точки зору. Він дає можливість зробити те, на що завжди бракувало часу: генеральне прибирання, більше проводити часу з дітьми, навчити дітей, або ж самому навчитися, нових речей, започаткувати сімейні традиції, і т.д.