23.11.2024
Новини Психологія

Коли криза сприяє розвитку: де взяти час на онлайн-курси і зрозуміти, які з них вам дійсно потрібні?

З перших же днів карантину в мережі почали з’являтись підбірки курсів, лекцій, тренінгів, подкастів, якими можна зайняти час. Мій друг натомість написав таке: “6 років працюю віддалено. Люди, ви справді думаєте, що в вас буде на все це час?”

Адже самоосвіта – це не школа чи університет, тут немає чітких рамок: сьогодні ти вчиш оце, завтра здаєш його на оцінку, а потім переходиш до наступного розділу. Тепер ти сам контролюєш і ритм навчання, і наскільки совісно все виконуєш.

То як все ж знайти час на перегляд всіх тих курсів, і як довести до кінця розпочате?

Наші експерти – бізнес-тренер та психологиня. Читайте їхні поради і визначайтесь із потребами та пріоритетами

Поставити мету і хвалити за кожен маленький крок

Співзасновник компанії з проведення бізнес-тренінгів Дмитро Бузько

Все, зазвичай, починається з мети.

– Поставте собі питання: “А чого я хочу у своєму житті”? Відповідь має бути максимально повною та описувати вашу мету через рік, три та десять років.

– Друге питання стосується ресурсів. “Що мені потрібно для досягнення мети”? – тут ви пишете, зокрема, які знання вам потрібні в першу чергу, в другу та у віддаленій перспективі.

– Цей пункт пов’язаний з мудрістю “Підіймайся на одну гору”: з першочергових завдань навчання виберіть найбільш першочергове, потім наступні згідно з рангом їхньої важливості для вашого Майбутнього. Не починайте новий курс, не закінчивши попереднього!!!

– Знайдіть курс, де вам дадуть максимум не знань, а навичок. Він має бути досить коротким, щоб ви його таки закінчили. Та “не за всі гроші світу”. Купуйте його.

З цього моменту починається непростий період “як не протринькати вкладені гроші”. А спокус та самозаспокоєння буде багато: від стандартного “час ще є” до “не так вже й хотілося”. А тому:

– “Степ бай степ маленькими кроками” – кожного дня робіть завдання курсу!!! Кожного божого дня! Краще ви закінчите курс раніше, ніж потім будете шукати свою самооцінку десь на рівні підлоги.

– На час вправ відключайте телефон, месенджери у комп’ютері та забезпечте собі мінімальний комфорт.

– Усвідомте, що на вас буде полювати зла тітка Прокрастинація. Вона буде вам шепотіти, що “негайно треба попоїсти”, чи “терміново треба поприбирати”, чи ще щось подібне. Тут вам на допомогу прийде “Правило двадцяти хвилин”. Просто дайте собі обіцянку не відволікатися 20 хвилин НІ НА ЩО! Зазвичай, цього вистачає, щоб захопитися процесом та закінчити почате. Якщо ні, зробіть 5-хвилинну перерву та сідайте знов на 20 хвилин.

– Хваліть себе за кожний продуктивний день. Заплануйте “Великий Подарунок”, який ви отримаєте по закінченні курсу.

– Наступний курс, бажано, має продовжувати ту ж тему, або використовувати навички, що були засвоєні у попередньому.

– Робіть все, як діти, граючи “в навчання”. І тоді все буде сприйматися простіше, ніж у “великих дорослих людей”.

Розвиток під час кризи

Криза завжди містить в собі потенційну можливість для розвитку, вважає психологиня та психотерапевтка, членкиня Асоціації психологів України Анна Зозуля. Проте займатися саморозвитком виявляється не так вже й просто. Як організувати себе та скористатися можливістю? Ось кілька порад:

– Вибір курсу.

Пропозиції безкоштовного навчання, що спочатку захоплювали, тепер почали все більше і більше тиснути. Доступно так багато всього, хочеться встигнути все, і от вже нова хвиля занепокоєння підіймається всередині нас.

Дуже важливо звузити коло, обрати один-два курси. Можна орієнтуватися на те, що знадобиться в діяльності, яка вже зараз актуальна, чи буде актуальною після закінчення кризи. Або на те, чого давно хотілося і до чого не доходили руки. Обирати курс, який найбільше захоплює, надихає, мотивація до якого найвища. Якщо обирати те, що дійсно цікаво, корисно і хочеться мотивувати себе буде легше.

Вибрати один-два курси автоматично означатиме відмовитися від усіх інших, тому деяке невдоволення і смуток цілком природні на цьому етапі.

– Час для занять.

Краще розпочинати заняття в один і той самий час кожного дня. Так зникає можливість відкласти “на потім”, а також знижується тривога стосовно того, що вже пройшло пів дня, а ви ще не почали. Тоді буде легше розподіляти час і планувати інші повсякденні задачі так, щоб вони не заважали навчанню.

– Концентрація уваги.

Іноді буває важко просто сісти та зосередитись на матеріалі. Технічно з цим допоможуть впоратися техніки “помодоро”: необхідно поставити таймер на 25 хвилин, впродовж яких не відволікатися ні на що інше. Рекомендують вимикати телефон та месенджери на комп’ютері. Є спеціальні програми, які блокують доступ до соцмереж та розважальних сайтів. Існує додаток Forest, який не дозволяє користуватися смартфоном встановлений час – за замовчанням ті ж 25 хвилин. Після цього часу можна зробити перерву та почати з початку.

Корисно буде попередити членів родини, що ви будете зайняті певний проміжок часу (пів години, годину) і попросити їх не турбувати. Звичайно, в ситуації з маленькими дітьми буде складніше.

Є ще “правило 5 хвилин”. Вважається, що якщо ви вмовите себе чимось займатися 5 хвилин, то потім це заняття вас захопить і буде легше. Але це працює не для всіх.

Розвивати концентрацію уваги добре допомагає медитація. Можна починати з 1-2 хвилин. Спостерігати за диханням, а коли будуть виникати сторонні думки, м’яко повертати себе до спостереження за вдихами й видихами. Згодом з’являється звичка, розвиваються “м’язи уваги”, і тоді зосередитися на будь-якій іншій справі стає легше.

Проте дуже тяжко сконцентрувати увагу на навчанні, переживаючи різні ступені страху: від занепокоєння до паніки. Можливо, всі наведені вище техніки спрацюють і дозволять перемикнутися з думок про епідемію на навчання. Тоді деякий час можна відпочити, не думаючи про погане. Але якщо думки стають нав’язливими та ускладнюють будь-яку діяльність, краще звернутися до спеціаліста за допомогою.

 

Головне зображення pixabay

 

Перейти до панелі інструментів