20.04.2024
Гуманітарна сфера Місто Новини

Уроки на вулиці та Перший дзвоник для “обраних”: до яких новацій слід готуватися школярам з 1 вересня у Тернополі

Не більше 20 учнів у класах, уроки на свіжому повітрі, харчування позмінно, постійна дезінфекція приміщень, – це далеко не всі вимоги, які висунуло Міністерство освіти та науки України для початку навчального року. Як все це будуть реалізовувати у Тернополі, Терміново поцікавилося у директорів міських шкіл, адже саме на керівників навчальних закладів поклали відповідальність за дотримання усіх карантинних вимог.

До школи ходитиме по черзі пів класу

Умови навчання у школах, дитсадках та вишах відтепер залежить від того, до якої карантинної зони належить регіон. Відповідно до рекомендацій, розроблених МОН, у “помаранчевій”, до якої Тернопіль віднесли з 24 серпня, заборонили відвідувати заняття одночасно більш ніж 20 людям. Але це обмеження не стосувалося ні шкіл, ні дитсадків, тобто, мова спершу йшла про коледжі, виші та технікуми. Хоча згодом, за словами директорів, з міністерства прийшло повідомлення, що класи все ж доведеться поділити. 

– Щоб обмежити скупчення людей, навчання буде відбуватися в групах, у змішаному режимі, – пояснює директор школи-ліцею №6 Олександр Остапчук, – Тобто, в понеділок половина класу йде на навчання, уроки тривають стандартно – 45 хвилин. У вівторок до школи йде друга половина класу, а перша – на дистанційному навчанні виконує завдання на зв’язку з учителями. В середу знову до школи йде перша половина. А наступного тижня міняються. Тобто, навчальний цикл вже буде тривати не по одному тижню, а по два.

Рекомендації, подані МОН для навчальних закладів (Скрішот із презентації МОН)

Хоча в класах, де учнів є не так багато, збережуть попередній режим роботи. Наприклад, у школі №14 у 10-11 класах навчається 20-21 учень. Дрібнити їх на підгрупи змісту немає, вважає директорка закладу Оксана Добровольська. Вони цілком поміщаються в кабінеті, по одному учню за партою.

– Якщо класи ділять на підгрупи, відповідно, вчителям варто попрацювати над матеріалом, аби його ущільнити. Буде менше практичних робіт, а більше пояснень на перших порах. Бо ще треба буде наздогнати той матеріал, який було пропущено через коронавірус наприкінці минулого навчального року, – пояснює Олександр Остапчук.

Хоча такий метод – це додаткове навантаження на самих учителів, зауважує директорка школи №28 Лілія Вавринів.

Вчитель повинен підготуватися і до очного уроку, і до дистанційного. Коштів на це, наскільки мені відомо, держава не виділяє. Хоча розтягнути навантаженість на цілий день – навчатися у кілька змін – це також був прийнятний варіант. Адже вчителям оплачують одну академічну годину, а фактично вони працюватимуть всі дві. – пояснює директорка. Хоча тут же додає: вчителі готові йти назустріч різним ситуаціям, коли мова йде про здоров’я учнів. – Наприклад, у дитини – цукровий діабет, чи астма, тому батьки можуть оформити сімейну форму навчання чи вчительський патронаж, чи індивідуальну форму навчання. Ми будемо всіляко сприяти, аби діти залишалися вдома в такій ситуації. 

Уроки на карематах та окремі входи

У МОН зберегли також попереднє побажання щодо проведення уроків, за можливості, на свіжому повітрі. Відповідно до рекомендацій, щоранку при вході до школи і учням, і педагогам вимірюватимуть температуру. Якщо покаже більше 37,2 – до навчального закладу не пустять. Якщо ж коронавірус виявлять хоча б у одного учня, на самоізоляцію піде увесь клас.

Щодо реалізації рекомендацій МОНу, то кожна школа тут мала свободу, адже і кількість учнів, і умови навчання всюди – різні. І директори на місцях краще знають, як застосувати на практиці вказівки міністерства.

– Школи мають різні можливості та різну наповненість, – зазначає Лілія Вавринів. – У когось є лише початкові класи. Є гімназія, яка має з 5 класу по 11. Є школи, які мають різні входи, тож вони можуть взагалі ізолювати початкову, середню та старшу школи, аби вони не перетиналися. Зрештою, школи мають і різні технічн засоби. Тож у цьому питанні вони автономні.

Зокрема, це стосується організації так званих “зелених” класів, коли учні можуть слухати викладача на свіжому повітрі. Тут далеко не кожна школа може собі таке дозволити, бо для цього треба мати подвір’я відповідних розмірів. Так, наприклад, у школі №28 в планах поки що один такий клас, а в школі №14 – організували вже аж три на внутрішньому подвір’ї.

– У нас є багато старих парт, де лавки прикріплені до стільниць, то ми їх розмістили на подвір’ї, – розповідає директорка навчального закладу Оксана Добровольська. – Замість дошки для вчителів використаємо фліпчарти. Також маємо в планах придбати каремати, або діти можуть приносити їх з дому, якщо мають. В такому випадку слухати вчителя можна буде навіть на стадіоні школи.

Щойно місто опиняється у “червоній” карантинній зоні, навчання автоматично переходить в онлайн. (Скріншот з презентації МОН)

Такі класи, за словами Добровольської, розмістили на відстані одне від одного. Директорки шкіл №№ 14 та 28 пояснюють: в цих умовах цілком можна проводити уроки, де потрібно більше слухати, а не нотувати. Зарубіжну літературу, історію, природознавство, “Я і світ”, – для цих предметів “зелені” класи підходять цілком. Аби лише погода сприяла.

У школах №№6, 14 та 28, із керівниками яких поспілкувалася журналістка, навчається, відповідно, 1215, 1250 та 900 учнів. Поділ класів на підгрупи дозволить зменшити потік дітей. МОН також рекомендував відкрити усі додаткові входи, аби “розвести” потоки учнів та пришвидшити вимірювання температури перед початком уроків. А ще – облаштувати розмітку на підлозі, аби діти дотримувалися дистанції. 

У вказаних школах є більше одного входу/виходу, тож директори запевняють: всі вони будуть відчинені. Зокрема, це дозволить 1-4 класам мати свій окремий вхід, щоб молодші школярі поменше перетиналися зі старшокласниками. А от розмітку в коридорах робили не всі. 

– Класи поділили на підгрупи, тобто, дітей одночасно стало майже вдвічі менше, а коридори у нас – широкі, – пояснює Оксана Добровольська. –  Ми відкриємо три входи, кожна паралель знатиме, кудою вона заходить і виходить. Початкова школа у нас відділені від решти. Тож про скупчення дітей не йдеться. 

Харчування – за дзвінком

Якщо раніше учні могли забігати до їдальні ледь не щоперерви, то тепер така “опція” їм недоступна. Харчування також буде позмінним: кожен клас матиме чіткий час, коли можна буде піти поїсти.

Першачки їстимуть під час уроку, а на перервах вже харчуватимуться учні середніх та старших класів, – описує схему, яка діятиме в його школі, Олександр Остапчук. – В першому класі урок триває 35 хвилин, у 2-4-му класах – 40 хвилин. Тож таким чином цілком можна “розвести” потоки учнів і забезпечити дотримання карантинних вимог. Дзвінки не співпадають із дзвінками основної школи, таким чином впорядкуємо процес.

Серед рекомендацій МОНу є також провітрювання кабінетів впродовж 10 хвилин після кожного уроку. Однак це не буде проблемою, каже Оксана Добровольська.

– Торік взимку у нас й так було дуже спекотно в класах. Тому провітрювання  робили і без карантинних вимог, – пригадує директорка. – Класний керівник відчиняв вікна, а діти тим часом йшли на перерву. Щоб зараз уникнути скупчення дітей на коридорах, змістимо розклад перерв орієнтовно на 5 хвилин. Щоб не всі класи одночасно були на коридорах.

Частину матеріалу учням доведеться опановувати самостійно. (Фото: unsplash)

У школах також введуть кабінетну систему: діти залишаються в класах, “мігрують” лише вчителі. 

– Єдиний виняток – уроки хімії, бо на пальцях її не покажеш, – додає Добровольська. – Тому навіть якщо пів групи перейде в хімічний кабінет, де ніхто цілий день не навчається, а учні приходять лише не уроки, то це буде цілком доречно. 

Перший дзвоник не для всіх

Цьогоріч учні здебільшого обійдуться без свята Першого дзвоника. Точно залишать його лише для першачків, розповідають директори. Так, наприклад, 6-й школі його проведуть по групах лише для першокласників. 11-класників цього року попросять зрозуміти ситуацію і обійтися без останнього Першого дзвінка.

Водночас у 28-й школі вирішили таки влаштувати свято і для випускників – там проведуть урочисту лінійку на вулиці для 1-х та 11-х класів..

– Все ж це останній раз для цьогорічних випускників, тому організуємо все з дотриманням карантинних вимог, – розповідає Лілія Вавринів. – Ми розмежуємо класи. Після лінійки ні батьків, ні першачків до школи вже не впускатимемо. 

До слова, батьків без нагальної потреби у навчальних закладах тепер не чекають, вхід для них тепер – “під замком”.

– Ми заведемо журнал, до якого черговий буде вносити інформацію, щоб адміністрація і вчителі могли вийти на зв’язок із батьками та потрібним учнем, – пояснює, як це працюватиме у школі №28 Лілія Вавринів. – Що ж до першого дня навчального року, то кожен вчитель проводить зі своїм класом “святкування”, розповідає про правила поведінки і, за великим бажанням, може піти з класом прогулятися в парк. А святкова лінійка – це лише для тих, для кого вона перша і остання.

Наразі очільники та очільниці тернопільських шкіл зізнаються: перебувають у підвішаному стані, коли все напрацьоване може змінитися буквально за день. Бо, згідно з показниками захворюваності, Тернопіль вже за крок від “червоної” зони. А тоді все навчання автоматично переходить в режим онлайн.

Примусово з батьків гроші на деззасоби ніхто не збирає

Чим ближче до початку нового навчального року, тим частіше батьки нарікають: з них почали збирати кошти на придбання деззасобів до класів, в яких навчаються їхні діти. Директори шкіл запевняють: у них все є, а допомога школі може бути лише добровільною.

– Міська рада кошти на придбання всього необхідного передбачила, вони поступають у школи, – розповідає Олександр Остапчук. – Якщо ж батьки хочуть допомогти чимось школі, то це, звісно ж, вітається. Але мова йде про добровільну допомогу чи спонсорство. У примусовому порядку цього бути не повинно.

 

Старші класи матимуть окремий вхід до школи, аби не перетинатися із молодшими. (Фото: unsplash)

 

Під час підготовки матеріалу Терміново також звернулося за коментарем щодо ситуації до міського управління освіти, однак його начальниця Ольга Похиляк в домовлений час обійшлася лише лаконічним “все завтра” і вибила дзвінок. Аналогічна ситуація, до слова, була кілька місяців тому, коли ми готували матеріал про онлайн-навчання у Тернополі в умовах карантину. Тоді нам із коментарем допомогла заступниця очільниці управління.

Хочеться сподіватися, що надалі Ольга Похиляк знаходитиме час донести громадськості важливу інформацію, яка турбує містян, адже саме жителі громади платять чиновниці зарплату і вправі оперативно отримувати від неї відповіді на всі нагальні питання. Як, власне, і вчителі, які досі не можуть збагнути, як буде оцінена їхня праця, бо роботи у нових обставинах у них суттєво додасться. 

 

.

 

Перейти до панелі інструментів