Центральна виборча комісія опублікувала остаточні звіти кандидатів у депутати по мажоритарних округах. І хоч переможець відомий і 29 серпня піде на роботу у Верховну Раду України, ми вирішили порахувати, скільки коштувала виборча кампанія кожному з кандидатів, і чи виправдала вона себе. Для цього започатковуємо спецпроект «Вибори у цифрах», під час якого детально проаналізуємо витрати кожного з кандидатів-мажоритарників Тернопільщини.
Умовним індексом будемо вважати ціну голосу виборця. Для цього загальну суму витрачених коштів (власних і добровільних внесків) ми поділили на кількість виборців, які віддали кандидату свій голос. То ж кому з претендентів голос виборця обійшовся невиправдано дорого? А хто провів кампанію без копійки? Чи багато грошей потрібно, щоб стати депутатом? Відповіді на ці питання отримаєте у найближчі 5 днів. Почнемо з округу 163 (Тернопіль).
Найдорожча кампанія була у «срібного призера» виборчої гонки – кандидата від ПП «Голос» Максима Черкашина. Вона коштувала 552 900 грн. З них власних коштів – 129 600 грн., решту 423,3 тис. перерахували добрі люди, серед яких відомий шоумен і однопартієць Максима Сергій Притула (він зробив 4 внески на загальну суму майже 200 тис. грн.) Рекорд належить Максиму Черкашину й у розміщенні агітаційних матеріалів у ЗМІ (380 тис. грн.) та на інших рекламних площах (122 163 тис. грн.) Утім, дорога кампанія себе виправдала. Галочка у бюлетені коштувала кандидату усього 44 грн. 26 коп., оскільки набрав пан Черкашин 12 491 голос тернополян.
Трохи поступається Черкашину колишній очільник Тернопільської ОДА Степан Барна (ПП «Європейська солідарність»). Загальна вартість його кампанії – 525 214 грн. Своїх грошей Степан Степанович вклав 49 714 грн., решту пожертвували однопартійці й інші благодійники. І тут пан Барна – рекордсмен, йому перерахували 475,5 тисяч грн. По 100 тисяч підприємець із Зборівщини Богдан Мариняк і ще один тернопільський бізнесмен Ігор Гречин. Доклалися до кампанії кандидата й однопартійці – Віктор Шумада, Павло Бич і навіть прес-секретар пана Степана Надія Копилець. Рекордна цифра фігурує у Барни у графі «Виготовлення агітаційних матеріалів», це коштувало 80 078 грн. Шкірка вартувала вичинки (частково), в результаті Степан Барна здобув третє місце і 11 519 голосів, умовна вартість кожної галочки 45.59 грн.
Третій результат належить самовисуванцю Івану Ковалику. Він витратив 300 тисяч гривень, 50 тис. з яких свої, а 250 тис. – добровільні внески. Найбільші суми (по 50 тис. грн.) надходили від активістів Михайла Боровинського, Миколи Мисака, Василя Дубового. Якщо врахувати результат Івана Ковалика (1 251 голос) і витрати (266 371 грн.), його кампанія була найдорожчою. Кожна галочка умовно коштувала 212 грн. 92 коп.
А от переможцю виборчої гонки – Андрію Богданцю – голос тернополянина обійшовся значно дешевше. 14.39 грн. – така умовна вартість галочки в бюлетені теперішнього тернопільського депутата. Цікаво, що вклав кандидат від «Слуги народу» лише своїх 298 960 грн., з яких чималу суму (103 051 грн.) витратив на зовнішню рекламу, транспорт, пошту і порівняно небагато на ЗМІ (132 490 грн). Внесків від благодійників на його виборчий рахунок не надходило.
П’ятеро кандидатів у 163-му ОВО власних коштів у виборчу кампанію не вкладали – це Ігор Побер, Лариса Римар, Тарас Серетний, Петро Солонинко, Ігор Галамай та Ігор Юзьвак. На рахунки Андрія Богданця, Богдана Стасишина, Сергія Танчука, Івана Тарасова не надійшло благодійних внесків. Петро Солонинко («Рух нових сил») рахунок відкрив і здав звіт, у кожній графі якого прочерк, а отже, жодної кампанії кандидат не проводив.
Цікавий звіт прийняла ЦВК від ударівця і екс-нардепа Ігоря Побера. Чотири графи з даними благодійників чи то випадково, чи навмисне браковані.
Не сходяться кінці з кінцями у звіті Івана Тарасова. Із 6-ти тисяч, які вклав кандидат у свою виборчу кампанію, залишилося 3700 грн, однак зазначено, що витратив Тарасов 2300 на агітацію в ЗМІ і 2000 на виготовлення реклами.
Цікаві цифри й у звіті Сергія Танчука («Сила і честь»). 32 014 грн. він витратив на виготовлення агітаційних матеріалів, а на їхнє розміщення на сітілайтах витратив лише 1 гривню. Подібна ситуація й у самовисуванця Ігоря Юзьвака. Усі 17 100 грн. свого виборчого фонду він витратив на виготовлення агітаційних матеріалів, але ніде їх не розміщував, що дивно, бо ж як мінімум один бігборд кандидата (на вулиці Крушельницької) доводилось бачити щодня на власні очі.
Найбільша сума на залишковому рахунку залишилася у самовисуванця Івана Ковалика – 33 628 грн. та у свободівця Леоніда Бицюри – 11 672 грн. Витратили все до копійки Юлія Мамчак, Тарас Пастух, Лариса Римар, Тарас Серетний, Сергій Танчук та Ігор Юзьвак.
Як повідомили нам раніше в ОВК №163, не відкривали рахунки троє кандидатів – самовисуванець Ярослав Гасай, рухівець Анатолій Вихрущ та Ігор Красновський з партії «Разом сила». Якщо врахувати, що найдосвідченіший кандидат у депутати у 163-му ОВО Анатолій Вихрущ не вклав у гонку жодної копійки, але отримав 2 063 голоси тернополян, можемо вважати його кампанію найбільш ефективною, хоч і не результативною.
Більше у таблиці. Нагадаємо, умовну вартість голосу тернополян ми визначали шляхом ділення кількості витрачених коштів на кількість отриманих голосів.
Довідково. У позачергових виборах народних депутатів, які відбулися 21 липня 2019 р., взяли участь 84 204 жителі Тернополя, це 49,66% від 169 231 виборця, що були внесені до списків. Округ №163 налічує 85 дільниць обласного центру. Переміг кандидат від партії «Слуга народу» Андрій Богданець. Його результат – 20 763 голоси або 25,44% від тих, хто проголосував. Усього на 163-му ОВО балотувався 21 кандидат у народні депутати України.
Як витратились кандидати у депутати в інших одномандатних округах Тернопільщини, читайте на нашому сайті згодом.