19.04.2024
Новини Розслідування

Соціологія по-тернопільськи або як нами маніпулюють 2. Звідки беруться фейкові рейтинги

У першій частині дослідження журналістів «Терміново», опублікованого тиждень тому, ми намагалися довести, що більшість «опитувань», які публікують у соцмережах, на сайтах та шпальтах місцевих видань, – не зовсім достовірні. Але «рейтинги» в останній тиждень з’являються, як гриби після дощу, тому є потреба у продовженні аналізу.

Після першої публікації з нами зв’язалися представники громадської ініціативи STOPFAKE. Нагадаємо, на нібито її замовлення спирався у своїх дослідженнях невідомий соціологічний центр «Соціологія і соціальна трансформація». Рейтинги опублікували минулого тижня деякі тернопільські газети.

  • Справа в тому, що Stopfake – це зареєстрована торгова марка і будь-яке використання назви нашого бренду – це порушення українського законодавства щодо авторського права, – каже проектний менеджер Алла Раднюк. – Опитування по Тернопільщині ми не замовляли.

Ось так виглядає опитування, яке нам намагався нав’язати сумнівний центр.

Цього тижня потішили нові рейтинги від свіжостворених соціологічних інституцій, про які не знає навіть Google.

ОВО №163 (м. Тернопіль)

У ч. І  нашого розслідування ми згадували соціологію групи «Аналітики і прогнозування», яку не видають пошукові системи. Цього разу нам вдалося відшукати їх у  соцмережі. “Сторінка аналітики та прогнозування” створена журналістами, юристами, економістами, громадськими діячами, соціологами та політичними експертами (цитата).

Цікаво, що скомунікувати з цими «діячами» неможливо.

  • Члени нашої спільноти люди зайняті) і часу на безпосереднє спілкування з підписниками, на жаль, не мають, – пишуть на сторінці. – Та й, зрештою, оскільки публікації являють собою продукт колективної думки – таке спілкування з підписниками, за визначенням, неможливе. Тому, ми всіляко вітаємо обговорення наших публікацій у коментарях, за якими, безперечно, будемо спостерігати та брати їх до уваги.

Створили сторінку два місяці тому і встигли набрати набрали понад 3 тисячі підписників і фоловерів. Зі 199-ти одномандатних округів ця сторінка аналізує чомусь лише 65-й ОВО (Львівщина) і 163-й (м.Тернопіль). Останній – двічі.

Нагадаємо, вперше ця група проводила опитування 6-9 липня і їхній прогноз виглядав ось так.

 

Однак через два дні виборці 163-го округу несподівано прозріли і вже готові голосувати по-іншому. 11-13 липня тернополяни показали ось такий результат.

 

У місцевих ЗМІ цього тижня з’явилося ще одне опитування. І тут ще інша трійка лідерів. Цю соціологію робила ГО «Прогресивні люди», яку, за даними системи YouControl, очолює однопартієць Івана Сороколіта Ігор Турський.

 

ОВО №164 (м.Збараж)

На півночі області цього тижня соцопитуваннями не зловживали. Раніше ми писали, що дослідження проводить така собі сторінка «Опитування громадської думки». Утім, рейтингів на сторінці так і не оприлюднили.

Провели голосування у групі «Кременець та Кременеччина». І тут лідер – двічі нардеп, свободівець Михайло Головко.

 

ОВО №165 (м.Зборів)

165-й округ має цього тижня кілька рейтингів, опублікованих у місцевій пресі. В одних впевнено лідирує Іван Чайківський. Про це свідчать рейтинги таємничого центру «Соціології та соціальної трансформації», ВГО «Передові правові ініціативи», групи «Рейтинг» та внутрішнє опитування партії.

 

На іншій сторінці цього ж видання є інший рейтинг. І в ньому зовсім інший лідер – Тарас Юрик. Іван Чайківський лише на другому місці.

«Голосувалка» на сторінці «Зборів позитивний» виділяє ще іншого лідера – Василя Мартюка від «Голосу».

І ще одна фейсбучна соціологія від групи “Що нового в Козові”.

ОВО №166 (м.Теребовля)

На цьому окрузі цього тижня нема замовних соціологічних опитувань, є хіба «голосувалка» у групі «Бучацькі справи», яка віддає перемогу самовисуванцю Миколі Люшняку, йому на п’яти наступає Степан Брацюнь від об’єднаних націоналістів. Лідером електоральних симпатій є Микола Люшняк з 39.71%, у Степана Брацюня – 32.17%. На третьому місці Ігор Сопель з 11.59%.

 

Інші опитування на цьому окрузі раніше пророкували перемогу  “Слузі народу» Ігорю Сопелю та Олегу Вітвіцькому з «Голосу». Як буде насправді, покаже 21 липня.

 

ОВО №167 (м. Чортків)

У південних районах області опитування провів Інститут соціальних та інформаційних технологій (Тернопільський чи ні – не уточнюють). Стверджують, що опитали 720 респондентів, похибка в межах 1,8%. Лідер цих перегонів – «Слуга народу» Володимир Гевко.

 

Інший рейтинг з’явився днями на сторінці «Чортків вечірній». Тут теж лідирує Володимир Гевко, проте на другому місці вже не Олег Барна, а Володимир Шматько. Проводив опитування Інститут соціальних та інформаційних технологій МАН.

В опитуванні групи «Чорківські оголошення» лідирує чинний міський голова райцентру Володимир Шматько, який балотується під брендом «Сила людей».

 

Як бачимо, так звані рейтинги наскільки різні, настільки маніпулятивні. Як кажуть, «хто платить, той замовляє музику». Єдиний вихід: прийти у неділю на дільницю і проголосувати не за того, до якого вас схиляють соціологічні «Роги і копита», а тільки за того, кого вважаєте гідним представляти ваш округ у Верховній Раді.

 

 

Перейти до панелі інструментів