З оформленням спадщини періодично зіштовхуються всі, хто має що спадкувати. Про це рідко розповідають, справу вважають надто інтимною, але історія, яку розповіла редакції “Терміново” одна з наших читачок, поставила безліч запитань до нотаріату і банків. Як уникнути довгих черг? Як правильно обрати нотаріуса, щоб зекономити час і нерви? Як правильно робити запити в банки і як дістатися нарешті до своїх грошей?
Ми дослідили це питання на конкретному прикладі, з яким прийшла до редакції читачка Наталя (прізвище редакції відоме).
Загублений документ
До нотаріуса пані Наталю привела спадкова справа, яку відкрила після смерті бабусі. Для цього жінка обрала Першу нотаріальну державну контору, яка підпорядковується Головному територіальному управлінню юстиції в Тернопільській області. На порозі редакції жінка стояла розгублена.
- Мені загубили документ, на який я чекаю три місяці, – розповіла Наталя. – Справа тягнулася довго, потрібні були документи з-за кордону. Але найцікавіше почалося з моменту, коли нотаріус зробила запит у ПриватБанк. Вона мене попередила, що це може бути довго, бо відповіді йдуть щонайменше місяць. Було це 6 травня, тому я не поспішала і наступного разу прийшла в кінці червня. Яким же було моє здивування, коли мені сказали, що відповіді досі нема.
Як з’ясувала наша респондентка на гарячій лінії ПриватБанку, запиту там нема. Їй пояснили, що скоріш за все він загубився на Укрпошті, тому повторний краще власноруч занести у центральне відділення банку у своєму місті. Жінка так і зробила, отримала вхідний номер документа і взялася відслідковувати долю запиту самостійно. Коли на початку серпня Наталя зателефонувала у банк, їй повідомили штрихкод листа, який можна перевірити на сайті Укрпошти. Відповідь на запит надійшов у Першу нотаріальну контору 24 липня. Радості не було меж, адже до отримання спадщини, яку оформляла майже рік, залишився один крок.
- Приходжу я на прийом, а мені кажуть: «Ваша нотаріус звільнилася, займайте чергу до будь-кого, у нас всі рівні», – продовжує Наталя. – Перший раз я вистояла чергу і не встигла, другий раз мені ввічливо відповіли, що мене можуть взяти, але свідоцтво видадуть тільки у жовтні, бо багато роботи, відпустки, людей не вистачає. Порадили прийти через тиждень, коли вийдуть з відпустки інші нотаріуси. І додали, що не знаходять моєї справи. Тішило одне, що відповідь на запит є, попросили залишити номер телефона, справу обов’язково знайдуть.
Жінці і справді зателефонували, що справа знайшлася і порадили прийти за тиждень, аби стати в чергу на видачу. Коли ж Наталя прийшла вже до третього нотаріуса, з’ясувалося, що відповідь з ПриватБанку є лише у вхідній кореспонденції, а самого паперу нема. І ніхто за це відповідальності не несе, оскільки справа не їхня. Нотаріус написала ще один запит у банк (вже третій!) і порадила клієнтці занести його самостійно.
- Мене поставили у чергу на видачу на жовтень, – скаржиться жінка. – Я, звісно, занесу цей запит, бо мені нічого не залишається. Але чому я повинна втрачати ще мінімум місяць, якщо ця відповідь є у вхідній кореспонденції. Значить, лист повинен бути!
На цьому етапі детективної історії жінка звернулася до журналістів «Терміново». Поскаржилась вона нам і на довжелезні черги під кабінетами, відсутність електронної черги, дефіцит нотаріусів, адже у період літніх відпусток їх працює двоє із семи, які є у штаті. Нам стало цікаво перевірити слова жінки і з’ясувати, чи так все насправді.
Куди поділись нотаріуси і чи буде тут коли-небудь електронна черга
У Першій нотаріальній конторі на вулиці Коперніка черга – перманентний стан. Приймають з 9.00 до 13.00 у понеділок, середу і п’ятницю. Четвер і вівторок нотаріуси надають послуги жителям районів. Після обіду видають документи.
Ми навідуємося до контори і намагаємося зайняти чергу.
- Тут жива черга, – повідомляє одна з жінок. – Працює двоє нотаріусів, до кого потрапите. Але вже пізно займати, бо приймають до 13.00, а нас он скільки.
Серпень. Тому дехто з нотаріусів у відпустці, дехто звільнився, кілька кабінетів порожні. Інформацію про вакансії станом на 2.08.2019 р. знаходимо на сайті Головного територіального управління юстиції в Тернопільській області. З восьми нотаріусів, які є у списку, одна у декретній відпустці, три місця – вакантні.
Загалом по області бачимо 11 вакансій. Як збираються вирішувати проблему, запитуємо у Головному територіальному управлінні юстиції в Тернопільській області.
– Для того, щоб стати нотаріусом, відповідно до закону «Про нотаріат» треба мати вищу юридичну освіту, стаж роботи в сфері права не менше шести років, три роки потрібно попрацювати помічником. І треба пройти кваліфікаційний іспит в Міністерстві юстиції, – говорить начальник відділу з питань нотаріату управління юстиції Наталія Марщівська. – У нас в області було 20 осіб, які захотіли здати цей кваліфікаційний іспит, однак здало лише 5 чоловік. Коли вони отримають свідоцтво, ми, звичайно, будемо заповнювати вакансії, але це не означає, що вони працюватимуть саме в Першій конторі, тому що в нас по області 11 вакансій. Далі проблему вакансій ми не закриємо.
Ми поцікавились, як оплачується праця державного нотаріуса. З липня цього року заробітна плата зросла з 3200 аж до 4900 грн. То чи варто сподіватися на швидке заповнення вакансій у державному нотаріаті?
Заходимо на сайт на момент написання статті. Проблема й далі не вирішена, а саме вона провокує черги. але ж на сайті Міністерства юстиції яких тільки електронних послуг немає. Тому запитання про електронну чергу адресуємо в ГТУЮ області.
– Запис йде вже на видачу. Люди звертаються не тільки за вчиненням нотаріальних дій, а й за консультаціями, – пояснює перша заступниця начальника Головного територіального управління юстиції в Тернопільській області Тетяна Вовк. – Тому немає такої електронної черги. Якщо її зробити, вона буде до нотаріуса, а він може відіслати до консультанта, який скаже, що потрібні ще певні документи. Електронна черга може ще збільшити навантаження нотаріуса.
В управлінні кажуть, якщо зробити електронну чергу, яка передбачає певну кількість часу на відвідувача, час все рівно зіб’ється, оскільки одному потрібно 5 хвилин, іншому пів години. Тому про чергу онлайн до нотаріуса мріяти не доводиться.
Як знайшли документ
У Головному територіальному управлінні юстиції запитуємо й про долю загубленого документа, через який пані Наталя повинна втретє нести запит у ПриватБанк. Відповідь є в нотаріуса Андрія Рудніцького, який на той час виконує обов’язки завідувача контори.
– Відповідь банку була там, де вона має бути, – каже Андрій Рудніцький. – Але консультант взяла наряд не за 2019, а за 2017 чи 2018. Коли з управління передзвонили, що така ситуація, я пішов до цього консультанта і вияснив з нею, хто був, чому така ситуація, чому не знайшли. Ми пошукали разом і знайшли. Я взяв справу під особистий контроль.
Консультантку за некваліфіковані дії в умовах кадрової кризи карати ніхто не збирається, але пані Наталю перепросили і вже за тиждень видали свідоцтво про право на спадщину.
У розмові нотаріус додає: банки з відповідями тягнуть місяцями, іноді клієнти чекають до року.
- Разом з цієї відповіддю прийшла ще одна, яку ми чекали з листопада, – каже Андрій Рудніцький. – Ще раніше у мене був клієнт, працівник СБУ, якому запит посилали тричі. Коли він при мені подзвонив на гарячу лінію, сказали, що є всі три запити, але у них стільки роботи, що вони не мають можливості надати відповідь. І людина рік чекає відповіді з ПриватБанку.
Роботою популярної серед українців установи цікавимося детальніше.
ПриватБанк – наша точка опори?
З нашою респонденткою пані Наталею ми продовжуємо довгий шлях до бабусиної скрині, яку відчинити нелегко, але з нашою допомогою тепер вона принаймні має “ключ” у вигляді свідоцтва про право на спадщину.
- Цікаво, що того ж дня, коли нотаріус відправила запит у ПриватБанк, такий же запит пішов у Банк “Універсал”, – згадує жінка дорогою до банків. – З другого банку відповідь прийшла через два тижні, з ПриватБанку – через 2,5 місяці, і з другої спроби.
Доходимо до Банку “Універсал” на вулиці Білецькій, звідти виносять меблі. Працівники повідомляють, що відділення у Тернополі закрили, а найближче у Львові. Доводиться їхати, але там все відбувається відносно швидко, вся процедура займає годину.
У ПриватБанку фотографують свідоцтво про смерть і відправляють у центральний офіс. Наступного дня таку ж операцію проводять зі свідоцтвом про право на спадщину. Пані Наталі обіцяють подзвонити. Проте, коли за три дні жінка не дочекалася жодної звістки, подзвонила сама на 3700. Там відповіли, що такого запиту нема. Таку ж відповідь жінка отримала ще за кілька днів.
- Я підійшла у відділення ще раз, мені сказали, що, напевно, стався збій і відправили фото документа ще раз, – розповідає пані Наталя.
Цього разу документ пройшов, але коли консультанти переключали клієнтку на відділ обслуговування документів, у слухавці 10-15 хвилин лунала музика. Спілкуватися ніхто не хотів. Після кількох таких дзвінків на гарячу лінію вирішити проблему вдалося лише за допомогою скарги у розділ “Питання? Скарги? Пропозиції?” Наступного дня пані Наталі зателефонували і сказали підійти до персонального банкіра, всі питання вирішились за 15 хвилин. Жінку знову перепросили за некваліфіковані дії персоналу і як бонус безкоштовно оформили картку World.
– Уся вхідна кореспонденція у ПриватБанку опрацьовується згідно з встановленим регламентом, – розповідає прес-секретар фінустанови Олександр Жильцов. – Кожен запит класифікується згідно з визначенням різних видів груп та типів звернень за властивими тільки цим групам ознаками, як то замовлення довідок, письмові запити фізичних осіб, запити адвокатів тощо. За кожною з груп є чітко прописаний модуль відпрацювання звернення. Разом з тим за левовою частиною типових груп запитів регламент надання відповіді (з дня надходження документу до дня вихідного документу) становить 30 календарних днів.
Post Scriptum
Ця історія завершилась щасливо. Власне, рано чи пізно вона таки мала завершитись. Але чому пізно?
– Чому я повинна залежати від того, чи є нотаріуси на роботі, чи у них відпустка, чи кадрова криза, чи мала зарплата, чи некваліфіковані консультанти? – резюмує наша співрозмовниця. – Чому я, будучи клієнтом банку, маю ледь не на колінах випрошувати те, що належить мені за законом? Чому мовчать всі ці люди у чергах в нотаріальну контору? Всі обурюються і мовчать. Я розумію, що це особисті справи, але за ними стоїть купа соціальних проблем, які треба вирішувати вже і зараз. Тому я дякую журналістам, які допомогли пройти цей шлях швидше. Так не має бути, я хочу отримувати якісні послуги без затягувань і скандалів.
Колонка експерта
Ми у свою чергу, за допомогою сервісу HelpSMI, залучили незалежних експертів, які радо прокоментували нам, як правильно обрати нотаріуса.
Богдан Павлюк. Юрист компанії “ДомПраво”. «Звертатися до державного нотаріуса не обов’язково. Такої вимоги немає у законі. Спадкова справа відкривається у будь-якого нотаріуса з нотаріального округу, де було останнє зареєстроване місце проживання померлого. Ціна між приватними та державними нотаріусами зазвичай суттєва. Державний нотаріус бере кошти у фіксованій сумі, що залежить від прожиткового мінімуму. Приватний нотаріус обмежений лише цінами ринку. Для прикладу: у знайомого приватного нотаріуса все оформлення спадщини коштувало 4500 грн У державного у той самий час, але інший клієнт заплатив близько 2000 грн. За аналогією з Вашою ситуацією, бувають випадки коли і приватні нотаріуси затягують з оформленням (декрет, відпустка, припинення діяльності). Звичайно, приватні нотаріуси більш зацікавлені у тому, щоб не затягувати, а провести процедуру видачі свідоцтва та заробити кошти, проте державний нотаріус, за відсутності зацікавленості, детальніше розбереться у ситуації та прослідкує щоб права жодного з спадкоємців не були порушені. У подальшому це допоможе уникнути судової тяганини. В цілому у кожному варіанті є свої плюси та свої мінуси».
Ярослав Жукровський, голова Львівського юридичного товариства, екс-начальник ГТУЮ в Львівській області. “Суть процедури оформлення спадщини – нотаріус на підставі документів має встановити всі обставини і юридичні факти та видати відповідний документ. Чи це зробить державний чи приватний нотаріус – немає жодного значення стосовно легітимності і кінцевого результату. Тут питання тривалості оформлення – часто державні нотаріуси через відсутність мотивації і завантаженість затягують цей процес. І вартості послуг – оскільки приватний нотаріус – самозайнята особа, то вартість встановлюється за домовленістю сторін. А в державних нотаріусів – чітко визначеними тарифами. Правда, часто державні нотаріуси вказують загальну суму вартості нотаріальної послуги, яка по суті є значно більшою від встановлених офіційних платежів. Приватні нотаріуси в залежності від нотаріального округу встановлюють свої такси на послуги і намагаються їх не зменшувати. Тобто, вартість самих послуг у Львові може відрізнятися від вартості послуг у Херсоні. Завжди потрібно вимагати від нотаріуса, в першу чергу державного, письмової відмови чи інших підтверджень неможливості вчинення нотаріальної дії. Адже саме цю відмову чи дії нотаріуса можна оскаржити до органів юстиції чи безпосередньо до суду”.