Внутрішній аудит в державному управлінні: слабка ланка чи запорука ефективного використання публічних ресурсів?

Чотири роки в Україні триває фінансова децентралізація. Уряд наголошує на зростанні бюджетів регіонів, проте як розподіляються ці кошти, чи їх ефективно використовують задля забезпечення потреб населення та розвитку регіону – надалі залишається певною загадкою, яку пересічні громадяни не поспішають розгадувати, а органи влади відверто про це говорити. Лише значні порушення чи зловживання привертають увагу загалу.

Однак, в системі управління публічними фінансами передбачений механізм, що покликаний упереджувати порушення та сприяти ефективному використанню фінансових ресурсів – внутрішній контроль та внутрішній аудит.

Відповідно до рішення Тернопільської обласної ради, видатки обласного бюджету у 2018 році передбачаються в сумі 6 млрд 20 млн 585 тис. грн.  Чи будуть ці кошти використані ефективно чи фактично освоєні – значною мірою питання до сектору внутрішнього аудиту області.

Починаючи з 2005 року в Україні відбувається реформа системи державного внутрішнього фінансового контролю – ухвалено Концепцію розвитку державного внутрішнього фінансового контролю; внесено зміни до Бюджетного кодексу України щодо базових засад організації та здійснення внутрішнього контролю та внутрішнього аудиту; прийнято Стандарти внутрішнього аудиту, Кодекс етики працівників підрозділу внутрішнього аудиту тощо.

Логічним продовженням стало ухвалення на початку 2017 року Стратегії реформування системи управління державними фінансами на 2017–2020 роки, яка, поміж іншим, передбачає підвищення рівня управлінської підзвітності та ефективності внутрішнього контролю та аудиту в органах влади на центральному та місцевому рівнях.

Протягом останнього десятиріччя відбувається доволі успішна співпраця державних органів України з міжнародними інституціями, що допомагають реформувати сектор загального державного управління (проекти Twinning, SIGMA, GIZ). В рамках цих програм експертами підготовлено коментарі та рекомендації щодо управління державними фінансами, включаючи бюджетну політику, фінансовий менеджмент і контроль, внутрішній і зовнішній аудит, державні закупівлі та адміністративні послуги.

Наразі реалізовується проект у рамках двостороннього співробітництва між Міністерством фінансів України та Міністерством фінансів Королівства Нідерланди – Програма розвитку внутрішніх аудиторів державного сектору України.

Крім того, розроблені та доступні на офіційному сайті Міністерства фінансів України методичні посібники з питань внутрішнього аудиту, зокрема: «Державний внутрішній фінансовий контроль: Україна та європейський досвід», «Внутрішній аудит ефективності: методичні засади та практичні аспекти», «Внутрішній фінансовий аудит», «Методологічні вказівки з внутрішнього аудиту в державному секторі України» тощо.

На сьогодні в Україні існує всебічна підтримка розвитку внутрішнього державного аудиту як з боку іноземних донорів, так і з боку законодавців. Здавалося б, за таких умов внутрішній державний аудит мав би результативно та ефективно функціонувати. Що ж відбувається насправді?

Внутрішній аудит ЦОВВ сьогодні

Запровадження підрозділів внутрішнього аудиту в ЦОВВ офіційно розпочалося 1 січня 2012 року. Йому передували інтенсивне навчання відповідальних осіб, розробка методичних посібників, що проводилися під егідою міжнародних донорів. За цей час діяльність з внутрішнього аудиту вже мала б дати відчутні результати. Натомість, за звітом Державної аудиторської служби України (ДАСУ) за 2017 рік, виявлені втрати ресурсів сягають понад 2,3 млрд грн, на 1,5 тис. підприємств; в установах і організаціях встановлено більше 1,6 млрд грн незаконних і нецільових витрат та недостач матеріальних і фінансових ресурсів, у тому числі майже 818,0 млн грн – по операціях з бюджетними коштами.

Найбільш розповсюдженими фінансовими порушеннями є:

  • незаконні витрати внаслідок оплати завищеної вартості виконаних робіт та/або наданих послуг, зайві виплати внаслідок завищення кількості чи вартості придбаних товарів;
  • використання грошових кредитів, позик міжнародних фінансових організацій, отриманих під гарантію Уряду України, всупереч їх цільовому призначенню;
  • реалізація суб’єктами господарювання товарів, робіт чи послуг безоплатно або за заниженими цінами;
  • проведення незаконних виплат по заробітній платі;
  • списання коштів на видатки/витрати без отримання товарів, робіт чи послуг або в обсягах, вищих від їх фактичної вартості;
  • ненарахування та неперерахування державними та комунальними підприємствами частини прибутку до бюджету;
  • незаконні виплати фізичним особам (компенсацій, допомог, пільг та субсидій, пенсій, стипендій), в тому числі які не мали права на їх отримання або у завищених розмірах.

Перелік є доволі неповним, але характерно, що на думку ДАСУ, ці фінансові порушення є найбільш масштабними, повторюються з року в рік. І саме внутрішній аудит покликаний упереджати виникнення цих порушень. Чому ж внутрішні аудитори не виконують покладені на них завдання?

Корені проблеми

Аналіз звітів ДАСУ дозволяє знайти відповідь на це питання. Причинами є:

  • недостатня чисельність працівників підрозділів внутрішнього аудиту;
  • виконання внутрішніми державними аудиторами несумісних завдань, що часто пов’язані з наявністю потенційного конфлікту інтересів;
  • поширене недотримання вимог Стандартів внутрішнього аудиту – проблеми документування, недостатність аудиторських процедур, неякісні аудиторські докази, неправомірність трактувань виявлених порушень тощо;
  • констатація виявлених фактів фінансових порушень без аналізу причин їх вчинення і наявності інших недоліків;
  • охоплення внутрішніми аудитами окремих малозначущих питань;
  • низький відсоток охоплення об’єктів аудиту (6 – 8%);
  • відсутність управлінських рішень за результатами внутрішніх аудитів, навіть при виявленні значних порушень та фактів шахрайства.

На фоні описаної вище ситуації з навчанням, підготовленими і оприлюдненими методичними рекомендаціями, здається дивним фактичний стан справ. Які ж дійсні причини неефективності та нерезультативності внутрішнього державного аудиту? Чому такий разючий контраст між теорією і практикою?

Відповідь на ці питання криється в достатньо тривіальних речах. По-перше, занадто низький рівень заробітних плат у державному секторі не дозволяє наймати висококомпетентних фахівців. Державний сектор у цих питаннях, на жаль, не здатен конкурувати з приватним.

По-друге, проблеми розгляду малозначущих питань та одночасне ігнорування важливих аспектів діяльності свідчать про порушення фундаментального принципу незалежності аудиторів. Інакше кажучи, внутрішні аудитори побоюються втратити роботу, якщо знаходитимуть всі ті факти, що виявляються під час перевірок зовнішніми контролюючими органами, зокрема і ДАСУ. Ця проблема також безпосередньо пов’язана з відсутністю дієвих управлінських рішень за результатами внутрішнього аудиту, що демотивують фахівців. Для чого ризикувати, вишукуючи проблеми в роботі організації та наражаючись на небезпеку бути звільненим, якщо це нікого не цікавить і не береться до уваги керівництвом?

У Тернопільській обласній державній адміністрації функціонує сектор внутрішнього аудиту, який в своїй організаційній структурі не спроможний вповні реалізовувати міжнародні стандарти проведення діяльності з внутрішнього аудиту, зважаючи на критично обмежену штатну структуру. В своїй роботі цей відділ має пріоритетною діяльність з аудиту відповідності та фінансового аудиту, що в українській реальності є фактично інспекційними заходами, а аудит ефективності відповідно до планів роботи на 2018 рік не передбачається взагалі.

Відтак, існує значна потреба у методичній та координаційній допомозі Мінфіну, оскільки немає організаційних шаблонів формування підрозділів внутрішнього аудиту, систематизації процесів та процедур, єдиної класифікації порушень. Немає законодавчого закріплення, хто має розробляти модель, системи та процеси внутрішнього аудиту на обласному рівні. На даний час такий обов’язок покладено на керівника ОДА, однак абсурдно вважати, що голова обласної державної адміністрації буде це робити особисто.

Чимало прогалин в законодавчому регулюванні та повільний діалог з центральним підрозділом гармонізації Міністерства фінансів, створюють як для фахівців внутрішнього аудиту, так і для керівництва області значне дискреційне поле, якого слід уникати.

Чи стане внутрішній аудит дієвим?                

Для вирішення проблем потрібне широке залучення внутрішніх аудиторів до навчальних програм, де вони могли б отримати не лише теоретичні знання, а й практичну підготовку, – як здійснювати оцінку ризиків, провести анкетування, писати звіт, щоб він був зрозумілим і точним. Особливо важливим є поширення кращого досвіду колег щодо успішної реалізації функції внутрішнього аудиту.

Внутрішні аудитори наголошують на необхідності навчання керівників ЦОВВ та їх підрозділів. Наразі відчутним є нерозуміння сутності та завдань внутрішнього аудиту. Лише незначний відсоток керівників розуміють корисність внутрішніх аудиторів, які здатні не лише запобігти незаконним, нецільовим та неефективним витратам публічних ресурсів, а й взяти участь у розробці стратегічних документів, внутрішньої антикорупційної політики тощо.

Значною і довгоочікуваною підтримкою розвитку внутрішнього аудиту у державному секторі стане виконання Департаментом гармонізації внутрішнього фінансового контролю координаційних функцій у сфері фінансового управління та контролю.

 

Наразі в Україні закладено лише фундамент для розбудови функції внутрішнього аудиту в державному управлінні, яка може стати реальним інструментом забезпечення ефективного використання публічних ресурсів.

Створене законодавче підґрунтя, напрацьовані методичні підходи, започатковане навчання внутрішніх державних аудиторів. Утім потребують подальшого вирішення проблеми, що заважають повноцінному функціонуванню внутрішнього аудиту. Витрачені мільйони доларів міжнародних донорів на реформування цієї сфери в Україні, а також кошти власного бюджету – коштів платників податків, можуть виявитися марними втратами, якщо справу не буде доведено до логічного завершення.

 

Автор: Юлія Слободяник, доктор економічних наук, професор КНЕУ, ОНЕУ, експерт з контролю публічних фінансів

About the author

Тернопіль 15 квітня
trending_flat
Влучання у житлові будинки у Тернополі – не випадкові, і не ППО, – Тарас Пастух

Влучання у житлові будинки у Тернополі 19 листопада - не випадкові. І це свідомо вибрана росією ціль, а не ППО. Про це заявив заступник начальника Тернопільської обласної військової адміністрації Тарас Пастух. "Ми знаємо про те, що влучання відбулися не тільки в цих два будинки, про те, що були попадання в промисловий обʼєкт. І на даний час ми сходимося до одного висновку, що житлові будинки і по вулиці Стуса, і по вулиці 15 квітня - це не є випадкові влучання, а це абсолютно свідомо вибрана ціль росії для того, щоби не дати можливості приборкати пожежу на промисловому обʼєкті. Тому завдалося удару по цілі, де знаходилося багато людей", - сказав Тарас Пастух. За словами заступника начальника ОВА, під час пошуково-рятувальних робіт була загроза повторного удару. "Коли вже швидка надавала допомогу, коли бійці ДСНС проводили рятувальні роботи, відбувся повторний пуск, і вже не […]

Ігор Дуда помер
trending_flat
Помер Ігор Дуда – багаторічний директор Тернопільського обласного художнього музею

23 листопада на 86 році життя відійшов до вічності Ігор Дуда - багаторічний директор Тернопільського обласного художнього музею. Про це повідомили на сторінці музею. "З глибоким сумом сповіщаємо про відхід у вічність Ігоря Микитовича ДУДИ (10.03.1940-23.11.2025) — заслуженого працівника культури України, мистецтвознавця, краєзнавця, педагога, редактора, реставратора, директора Тернопільського обласного художнього музею у 1991-2021 рр. Його відданість музейній справі, невтомна праця та щире служіння культурі залишили глибокий слід у житті Тернопільщини. Ігор Микитович був мудрим керівником, натхненним дослідником і людиною великого серця. Світла пам’ять про нього назавжди збережеться у серцях колег, друзів і всіх, хто знав та цінував його працю. Вічна пам’ять! Про місце та час прощання повідомимо додатково…", - йдеться у повідомленні. У коментарях під дописом - численні співчуття рідним та спогади про неоціненний вклад Ігоря Дуди у нашу культуру.    

trending_flat
Підготовка печі до зими: що потрібно перевірити заздалегідь?

  Найбільш надійним способом для обігріву приватного будинку в холоди залишається піч. Вона незамінна при відсутності централізованого теплопостачання. Але і при його наявності відмовлятися від неї необов'язково. Підійде і для підстраховки на випадок відключення світла або газу через поломки, і просто як доповнення до основного типу обігріву. Хороший варіант, перевірений поколіннями. Але щоб опалювальний сезон пройшов з використанням печі безпечно і без сюрпризів, щоб тепло в приміщенні було стабільним, слід заздалегідь провести і перевірку, і підготовку цього пристрою. Тільки так можливо попередити проблеми з димом, тягою, сажею, мінімізувати ризики загоряння, заздалегідь придбати дросельну заслінку на сайті перевіреного постачальника або зробити інші необхідні для опалювального сезону замовлення. Облаштування опалювальних печей: що врахувати при огляді та підготовці до зими Перевірка стану печі починається з огляду: корпусу; топки; труби та димоходу. Важливо переконатися, що цілісність кладки не порушена, що тріщин і/або ознак появи […]

Тернопіль Стуса
trending_flat
Що відомо про рятувальну операцію у Тернополі станом на ранок 22 листопада

Вранці 22 листопада рятувальна операція у Тернополі триває. Близько третьої ночі рятувальники виявили тіло ще однієї загиблої особи на руїнах будинку на вулиці Стуса. Таким чином кількість загиблих сягнула 32. "Четверта доба пошуково-рятувальних робіт у Тернополі. Верхні поверхи вже майже очищені від дрібних уламків, рятувальники працюють з великими конструкціями, залучаючи інженерну техніку. Робота не зупиняється ні на мить. Станом на ранок відомо про 32 загиблих. 7 людей досі не вийшли на зв’язок", - кажуть у ГУ ДСНС України у Тернопільській області. Міський голова Тернополя Сергій Надал додав, що вважаються безвісти зниклими 7 осіб (з них 1 дитина). Продовжується демонтаж залізобетонних конструкцій сходової клітини та вивіз будівельного сміття з детальним оглядом кожного уламка. На місці працюють 104 рятувальники та 31 одиниця техніки. Читайте також: Згоріли заживо, обіймаючи одна одну: у пожежі після атаки загинули 2-класниця Амелія з мамою Оксаною

вимкнення світла 20 листопада
trending_flat
Ситуація не кращає. Графіки вимкнення світла на 21 листопада на Тернопільщині

Ситуація в енергосистемі не стає кращою. АТ "Тернопільобленерго" опублікувало графіки вимкнення світла на Тернопільщині 21 листопада. Джерела РБК-Україна повідомляють, "що завтра і загалом найближчими днями ситуація з енергопостачанням суттєво не покращиться у порівнянні із сьогоднішнім днем. Причиною збільшення нестачі генерації стали російські удари і дестабілізація енергомереж, через що декілька блоків атомних станцій вимушено скинули потужність".    

Андрій Вегера
trending_flat
Унаслідок ракетної атаки загинув 21-річний студент ТНТУ Андрій Вегера

Унаслідок ракетної атаки 19 листопада загинув Андрій Вегера - 21-річний тернополянин, студент ТНТУ. Про смерть студента повідомили на сторінці навчального закладу. "Спільнота Тернопільського національного технічного університету імені Івана Пулюя з глибоким смутком повідомляє про трагічну загибель Андрія ВЕГЕРИ, студента 3-го курсу освітньої програми Галузеве машинобудування факультету інженерії машин, споруд та технологій, який став жертвою ворожої атаки міста Тернопіль 19 листопада 2025 року", - йдеться у повідомленні. Читайте також: Батьки і діти, літні люди. Відомі імена загиблих від ракетного удару 19 листопада (фото, відео) За словами представників університету, Андрій був патріотом, завжди приходив усім на допомогу, сумлінно вчився і був цілеспрямованим. Його життя було сповненим перспектив та можливостей, воно тільки починалось, але його обірвала російська ракета.

Контакти редакції: terminovo.te@gmail.com
м. Тернопіль, Кульчицької 2А
+380935295439
ПАРТНЕРИ

Новини Тернополя та Тернопільської області

Copyright

2018 – 2025