Внутрішній аудит в державному управлінні: слабка ланка чи запорука ефективного використання публічних ресурсів?

Чотири роки в Україні триває фінансова децентралізація. Уряд наголошує на зростанні бюджетів регіонів, проте як розподіляються ці кошти, чи їх ефективно використовують задля забезпечення потреб населення та розвитку регіону – надалі залишається певною загадкою, яку пересічні громадяни не поспішають розгадувати, а органи влади відверто про це говорити. Лише значні порушення чи зловживання привертають увагу загалу.

Однак, в системі управління публічними фінансами передбачений механізм, що покликаний упереджувати порушення та сприяти ефективному використанню фінансових ресурсів – внутрішній контроль та внутрішній аудит.

Відповідно до рішення Тернопільської обласної ради, видатки обласного бюджету у 2018 році передбачаються в сумі 6 млрд 20 млн 585 тис. грн.  Чи будуть ці кошти використані ефективно чи фактично освоєні – значною мірою питання до сектору внутрішнього аудиту області.

Починаючи з 2005 року в Україні відбувається реформа системи державного внутрішнього фінансового контролю – ухвалено Концепцію розвитку державного внутрішнього фінансового контролю; внесено зміни до Бюджетного кодексу України щодо базових засад організації та здійснення внутрішнього контролю та внутрішнього аудиту; прийнято Стандарти внутрішнього аудиту, Кодекс етики працівників підрозділу внутрішнього аудиту тощо.

Логічним продовженням стало ухвалення на початку 2017 року Стратегії реформування системи управління державними фінансами на 2017–2020 роки, яка, поміж іншим, передбачає підвищення рівня управлінської підзвітності та ефективності внутрішнього контролю та аудиту в органах влади на центральному та місцевому рівнях.

Протягом останнього десятиріччя відбувається доволі успішна співпраця державних органів України з міжнародними інституціями, що допомагають реформувати сектор загального державного управління (проекти Twinning, SIGMA, GIZ). В рамках цих програм експертами підготовлено коментарі та рекомендації щодо управління державними фінансами, включаючи бюджетну політику, фінансовий менеджмент і контроль, внутрішній і зовнішній аудит, державні закупівлі та адміністративні послуги.

Наразі реалізовується проект у рамках двостороннього співробітництва між Міністерством фінансів України та Міністерством фінансів Королівства Нідерланди – Програма розвитку внутрішніх аудиторів державного сектору України.

Крім того, розроблені та доступні на офіційному сайті Міністерства фінансів України методичні посібники з питань внутрішнього аудиту, зокрема: «Державний внутрішній фінансовий контроль: Україна та європейський досвід», «Внутрішній аудит ефективності: методичні засади та практичні аспекти», «Внутрішній фінансовий аудит», «Методологічні вказівки з внутрішнього аудиту в державному секторі України» тощо.

На сьогодні в Україні існує всебічна підтримка розвитку внутрішнього державного аудиту як з боку іноземних донорів, так і з боку законодавців. Здавалося б, за таких умов внутрішній державний аудит мав би результативно та ефективно функціонувати. Що ж відбувається насправді?

Внутрішній аудит ЦОВВ сьогодні

Запровадження підрозділів внутрішнього аудиту в ЦОВВ офіційно розпочалося 1 січня 2012 року. Йому передували інтенсивне навчання відповідальних осіб, розробка методичних посібників, що проводилися під егідою міжнародних донорів. За цей час діяльність з внутрішнього аудиту вже мала б дати відчутні результати. Натомість, за звітом Державної аудиторської служби України (ДАСУ) за 2017 рік, виявлені втрати ресурсів сягають понад 2,3 млрд грн, на 1,5 тис. підприємств; в установах і організаціях встановлено більше 1,6 млрд грн незаконних і нецільових витрат та недостач матеріальних і фінансових ресурсів, у тому числі майже 818,0 млн грн – по операціях з бюджетними коштами.

Найбільш розповсюдженими фінансовими порушеннями є:

  • незаконні витрати внаслідок оплати завищеної вартості виконаних робіт та/або наданих послуг, зайві виплати внаслідок завищення кількості чи вартості придбаних товарів;
  • використання грошових кредитів, позик міжнародних фінансових організацій, отриманих під гарантію Уряду України, всупереч їх цільовому призначенню;
  • реалізація суб’єктами господарювання товарів, робіт чи послуг безоплатно або за заниженими цінами;
  • проведення незаконних виплат по заробітній платі;
  • списання коштів на видатки/витрати без отримання товарів, робіт чи послуг або в обсягах, вищих від їх фактичної вартості;
  • ненарахування та неперерахування державними та комунальними підприємствами частини прибутку до бюджету;
  • незаконні виплати фізичним особам (компенсацій, допомог, пільг та субсидій, пенсій, стипендій), в тому числі які не мали права на їх отримання або у завищених розмірах.

Перелік є доволі неповним, але характерно, що на думку ДАСУ, ці фінансові порушення є найбільш масштабними, повторюються з року в рік. І саме внутрішній аудит покликаний упереджати виникнення цих порушень. Чому ж внутрішні аудитори не виконують покладені на них завдання?

Корені проблеми

Аналіз звітів ДАСУ дозволяє знайти відповідь на це питання. Причинами є:

  • недостатня чисельність працівників підрозділів внутрішнього аудиту;
  • виконання внутрішніми державними аудиторами несумісних завдань, що часто пов’язані з наявністю потенційного конфлікту інтересів;
  • поширене недотримання вимог Стандартів внутрішнього аудиту – проблеми документування, недостатність аудиторських процедур, неякісні аудиторські докази, неправомірність трактувань виявлених порушень тощо;
  • констатація виявлених фактів фінансових порушень без аналізу причин їх вчинення і наявності інших недоліків;
  • охоплення внутрішніми аудитами окремих малозначущих питань;
  • низький відсоток охоплення об’єктів аудиту (6 – 8%);
  • відсутність управлінських рішень за результатами внутрішніх аудитів, навіть при виявленні значних порушень та фактів шахрайства.

На фоні описаної вище ситуації з навчанням, підготовленими і оприлюдненими методичними рекомендаціями, здається дивним фактичний стан справ. Які ж дійсні причини неефективності та нерезультативності внутрішнього державного аудиту? Чому такий разючий контраст між теорією і практикою?

Відповідь на ці питання криється в достатньо тривіальних речах. По-перше, занадто низький рівень заробітних плат у державному секторі не дозволяє наймати висококомпетентних фахівців. Державний сектор у цих питаннях, на жаль, не здатен конкурувати з приватним.

По-друге, проблеми розгляду малозначущих питань та одночасне ігнорування важливих аспектів діяльності свідчать про порушення фундаментального принципу незалежності аудиторів. Інакше кажучи, внутрішні аудитори побоюються втратити роботу, якщо знаходитимуть всі ті факти, що виявляються під час перевірок зовнішніми контролюючими органами, зокрема і ДАСУ. Ця проблема також безпосередньо пов’язана з відсутністю дієвих управлінських рішень за результатами внутрішнього аудиту, що демотивують фахівців. Для чого ризикувати, вишукуючи проблеми в роботі організації та наражаючись на небезпеку бути звільненим, якщо це нікого не цікавить і не береться до уваги керівництвом?

У Тернопільській обласній державній адміністрації функціонує сектор внутрішнього аудиту, який в своїй організаційній структурі не спроможний вповні реалізовувати міжнародні стандарти проведення діяльності з внутрішнього аудиту, зважаючи на критично обмежену штатну структуру. В своїй роботі цей відділ має пріоритетною діяльність з аудиту відповідності та фінансового аудиту, що в українській реальності є фактично інспекційними заходами, а аудит ефективності відповідно до планів роботи на 2018 рік не передбачається взагалі.

Відтак, існує значна потреба у методичній та координаційній допомозі Мінфіну, оскільки немає організаційних шаблонів формування підрозділів внутрішнього аудиту, систематизації процесів та процедур, єдиної класифікації порушень. Немає законодавчого закріплення, хто має розробляти модель, системи та процеси внутрішнього аудиту на обласному рівні. На даний час такий обов’язок покладено на керівника ОДА, однак абсурдно вважати, що голова обласної державної адміністрації буде це робити особисто.

Чимало прогалин в законодавчому регулюванні та повільний діалог з центральним підрозділом гармонізації Міністерства фінансів, створюють як для фахівців внутрішнього аудиту, так і для керівництва області значне дискреційне поле, якого слід уникати.

Чи стане внутрішній аудит дієвим?                

Для вирішення проблем потрібне широке залучення внутрішніх аудиторів до навчальних програм, де вони могли б отримати не лише теоретичні знання, а й практичну підготовку, – як здійснювати оцінку ризиків, провести анкетування, писати звіт, щоб він був зрозумілим і точним. Особливо важливим є поширення кращого досвіду колег щодо успішної реалізації функції внутрішнього аудиту.

Внутрішні аудитори наголошують на необхідності навчання керівників ЦОВВ та їх підрозділів. Наразі відчутним є нерозуміння сутності та завдань внутрішнього аудиту. Лише незначний відсоток керівників розуміють корисність внутрішніх аудиторів, які здатні не лише запобігти незаконним, нецільовим та неефективним витратам публічних ресурсів, а й взяти участь у розробці стратегічних документів, внутрішньої антикорупційної політики тощо.

Значною і довгоочікуваною підтримкою розвитку внутрішнього аудиту у державному секторі стане виконання Департаментом гармонізації внутрішнього фінансового контролю координаційних функцій у сфері фінансового управління та контролю.

 

Наразі в Україні закладено лише фундамент для розбудови функції внутрішнього аудиту в державному управлінні, яка може стати реальним інструментом забезпечення ефективного використання публічних ресурсів.

Створене законодавче підґрунтя, напрацьовані методичні підходи, започатковане навчання внутрішніх державних аудиторів. Утім потребують подальшого вирішення проблеми, що заважають повноцінному функціонуванню внутрішнього аудиту. Витрачені мільйони доларів міжнародних донорів на реформування цієї сфери в Україні, а також кошти власного бюджету – коштів платників податків, можуть виявитися марними втратами, якщо справу не буде доведено до логічного завершення.

 

Автор: Юлія Слободяник, доктор економічних наук, професор КНЕУ, ОНЕУ, експерт з контролю публічних фінансів

About the author

trending_flat
Фітосвітильник для рослин – LED-освітлення для росту та розвитку

Домашні рослини давно перестали бути лише декором. Вони створюють настрій, покращують мікроклімат і стають частиною повсякденного простору. Але в умовах квартир і будинків природного світла часто бракує, особливо восени та взимку. Саме тоді на перший план виходить фітосвітло як інструмент стабільного догляду, а не «експеримент для ентузіастів». Саме тому рішення купити фітосвітильник для рослин зазвичай приходить не з цікавості, а з практичної потреби, коли хочеться бачити результат, а не «виживання». Навіщо потрібен фітосвітильник Фітосвітильник для рослин допомагає: компенсувати нестачу природного світла; стабілізувати ріст незалежно від сезону; підтримувати здоровий колір листя; стимулювати бутонізацію та цвітіння; зробити догляд передбачуваним і спокійним. Рослинам важлива не просто яскравість, а правильний світловий спектр. Звичайне кімнатне освітлення не забезпечує умов для фотосинтезу в повному обсязі. У результаті листя блідне, стебла витягуються, цвітіння стає слабким або зникає. Основні типи та формати Сучасні фітосвітильники розрізняються за формою, способом монтажу та […]

trending_flat
Унітаз з біде: поєднання гігієни та зручності у ванній

Облаштування приватної зони потребує впровадження рішень, які підвищують якість життя та забезпечують бездоганну чистоту. Багато сучасних споживачів вирішують купити унітаз з біде, оскільки такий пристрій дозволяє поєднати традиційну функціональність із передовими стандартами персональної гігієни в одному виробі. Це інноваційний крок у розвитку сантехніки, що перетворює звичайні водні процедури на джерело свіжості та абсолютного комфорту. Як поєднання двох функцій змінює щоденні звички Об’єднання функцій унітаза та біде в єдиному корпусі кардинально спрощує побут, роблячи процес догляду за собою швидким та природним. Користувачу більше не потрібно пересідати з одного пристрою на інший, що значно економить час і робить використання санвузла більш ергономічним. Така інтеграція функцій привчає до вищого рівня чистоти, який стає доступним лише одним натисканням кнопки, змінюючи сприйняття туалетної кімнати як високотехнологічного простору. Рівень гігієни та відчуття комфорту Використання води замість паперу є більш дбайливим та ефективним методом очищення, що схвалено дерматологами […]

ціни на тернопільських ринках
trending_flat
Святковий ажіотаж: скільки коштують продукти на тернопільському ринку напередодні Різдва (відео)

Тернополяни активно готуються до різдвяних свят. На міських ринках спостерігається справжній ажіотаж — люди масово скуповують м'ясо, рибу, фрукти, овочі та всі необхідні продукти для приготування традиційних святкових страв. Журналісти "Терміново" з'ясували, які ціни на найпопулярніші продукти встановилися напередодні святкового періоду. Фрукти Традиційні новорічно-різдвяні мандарини коштують 90 гривень за кілограм, апельсини — 78 грн/кг. Банани можна придбати за 45 гривень, а хурму — за 95 гривень за кілограм. Ананаси продають по 300 гривень за штуку, гранати — 140 грн/кг. Ківі коштує від 90 до 150 гривень залежно від якості та розміру. Грейпфрути та помело продають по 75 гривень за кілограм. Яблука можна знайти за ціною від 30 гривень за кілограм, груші — від 30 грн/кг (маленькі) до 70 грн/кг (листопадові сорти). Овочі Пекінська капуста коштує від 15 гривень за кілограм. Молода капуста — 35 грн/кг, стара — 8-10 грн/кг. Морква […]

житловий будинок
trending_flat
На Тернопільщині у пожежі згоріла людина

На Тернопільщині у пожежі згоріла людина. На жаль, зайшовши до помешкання, рятувальники виявили тіло мешканця будинку. Про це розповіли у ГУ Нацполіції України у Тернопільській області. "Нещасний випадок трапився у селі Устя-Зелене Чортківського району. У неділю, 21 грудня близько 13:57 до екстрених служб надійшло повідомлення про пожежу в житловому будинку. Загоряння помітили сусіди, які й викликали рятувальників. На місце події прибули працівники Державної служби з надзвичайних ситуацій. Рятувальники локалізували та ліквідували вогонь, а зайшовши до помешкання, виявили тіло власника будинку - чоловіка 1957 року народження. Пенсіонер проживав у будинку сам. За словами сусідів, чоловік зловживав спиртними напоями", - йдеться у повідомленні.

хабар ТЦК
trending_flat
Погрожував ТЦК і вимагав гроші: тернополянину повідомили про підозру

У Тернополі чоловіка підозрюють у вимаганні грошей за нібито вплив на працівників територіального центру комплектування. Його затримали, коли він отримував 5500 доларів. Тернопільська окружна прокуратура повідомила про підозру місцевому жителю. Йому інкримінують отримання неправомірної вигоди за вплив на посадову особу та вимагання. За версією слідства, чоловік розповідав знайомим, що надає послуги у мобілізаційних справах. До нього звернувся військовозобов'язаний, який хотів дізнатися про зняття з обліку в системі "Оберіг". Тернополянин запевнив, що може вплинути на посадовців ТЦК та СП. За свою "допомогу" він попросив 5500 доларів США. Коли клієнт спробував відмовитися, підозрюваний почав погрожувати. Він залякував чоловіка затриманням та доставленням до найближчого ТЦК, адже вже мав його анкетні дані. Правоохоронці затримали тернополянина під час передачі грошей. Розслідування проводять слідчі відділу поліції №2 Тернопільського райуправління поліції.

trending_flat
На Україну йдуть сильні морози. Коли найбільше похолодає на Тернопільщині

На Тернопільщині очікується сильне похолодання. У ніч на Різдво стовпчики термометрів опустяться незвично низько. Про це повідомляють синоптики. Зокрема, у Тернопільському обласному центрі з гідрометрології зробили прогноз на наступні три дні. "22 грудня: Хмарно. Без істотних опадів. Вночі та вранці туман, слабка ожеледь, на окремих ділянках доріг ожеледиця. Вітер південно-східний, 3 – 8 м/с. Температура впродовж доби від 2° морозу до 3° тепла. Температура по місту впродовж доби від 1° морозу до 1° тепла 23 грудня: Хмарно. Вночі без істотних опадів. Вдень невеликі опади. Вітер південно-східний, 5 – 10 м/с. Температура впродовж доби від 3° морозу до 2° тепла. 24 грудня: Хмарно. Вночі невеликі опади. Вдень без істотних опадів Вітер південно-східний, 9 – 14 м/с. Температура впродовж доби від 3° морозу до 2° тепла", - йдеться у повідомленні. Уже в ніч на 25 грудня температура повітря сильно знизиться - до […]

Контакти редакції: terminovo.te@gmail.com
м. Тернопіль, Кульчицької 2А
+380935295439
ПАРТНЕРИ

Новини Тернополя та Тернопільської області

Copyright

2018 – 2025