Внутрішній аудит в державному управлінні: слабка ланка чи запорука ефективного використання публічних ресурсів?

Чотири роки в Україні триває фінансова децентралізація. Уряд наголошує на зростанні бюджетів регіонів, проте як розподіляються ці кошти, чи їх ефективно використовують задля забезпечення потреб населення та розвитку регіону – надалі залишається певною загадкою, яку пересічні громадяни не поспішають розгадувати, а органи влади відверто про це говорити. Лише значні порушення чи зловживання привертають увагу загалу.

Однак, в системі управління публічними фінансами передбачений механізм, що покликаний упереджувати порушення та сприяти ефективному використанню фінансових ресурсів – внутрішній контроль та внутрішній аудит.

Відповідно до рішення Тернопільської обласної ради, видатки обласного бюджету у 2018 році передбачаються в сумі 6 млрд 20 млн 585 тис. грн.  Чи будуть ці кошти використані ефективно чи фактично освоєні – значною мірою питання до сектору внутрішнього аудиту області.

Починаючи з 2005 року в Україні відбувається реформа системи державного внутрішнього фінансового контролю – ухвалено Концепцію розвитку державного внутрішнього фінансового контролю; внесено зміни до Бюджетного кодексу України щодо базових засад організації та здійснення внутрішнього контролю та внутрішнього аудиту; прийнято Стандарти внутрішнього аудиту, Кодекс етики працівників підрозділу внутрішнього аудиту тощо.

Логічним продовженням стало ухвалення на початку 2017 року Стратегії реформування системи управління державними фінансами на 2017–2020 роки, яка, поміж іншим, передбачає підвищення рівня управлінської підзвітності та ефективності внутрішнього контролю та аудиту в органах влади на центральному та місцевому рівнях.

Протягом останнього десятиріччя відбувається доволі успішна співпраця державних органів України з міжнародними інституціями, що допомагають реформувати сектор загального державного управління (проекти Twinning, SIGMA, GIZ). В рамках цих програм експертами підготовлено коментарі та рекомендації щодо управління державними фінансами, включаючи бюджетну політику, фінансовий менеджмент і контроль, внутрішній і зовнішній аудит, державні закупівлі та адміністративні послуги.

Наразі реалізовується проект у рамках двостороннього співробітництва між Міністерством фінансів України та Міністерством фінансів Королівства Нідерланди – Програма розвитку внутрішніх аудиторів державного сектору України.

Крім того, розроблені та доступні на офіційному сайті Міністерства фінансів України методичні посібники з питань внутрішнього аудиту, зокрема: «Державний внутрішній фінансовий контроль: Україна та європейський досвід», «Внутрішній аудит ефективності: методичні засади та практичні аспекти», «Внутрішній фінансовий аудит», «Методологічні вказівки з внутрішнього аудиту в державному секторі України» тощо.

На сьогодні в Україні існує всебічна підтримка розвитку внутрішнього державного аудиту як з боку іноземних донорів, так і з боку законодавців. Здавалося б, за таких умов внутрішній державний аудит мав би результативно та ефективно функціонувати. Що ж відбувається насправді?

Внутрішній аудит ЦОВВ сьогодні

Запровадження підрозділів внутрішнього аудиту в ЦОВВ офіційно розпочалося 1 січня 2012 року. Йому передували інтенсивне навчання відповідальних осіб, розробка методичних посібників, що проводилися під егідою міжнародних донорів. За цей час діяльність з внутрішнього аудиту вже мала б дати відчутні результати. Натомість, за звітом Державної аудиторської служби України (ДАСУ) за 2017 рік, виявлені втрати ресурсів сягають понад 2,3 млрд грн, на 1,5 тис. підприємств; в установах і організаціях встановлено більше 1,6 млрд грн незаконних і нецільових витрат та недостач матеріальних і фінансових ресурсів, у тому числі майже 818,0 млн грн – по операціях з бюджетними коштами.

Найбільш розповсюдженими фінансовими порушеннями є:

  • незаконні витрати внаслідок оплати завищеної вартості виконаних робіт та/або наданих послуг, зайві виплати внаслідок завищення кількості чи вартості придбаних товарів;
  • використання грошових кредитів, позик міжнародних фінансових організацій, отриманих під гарантію Уряду України, всупереч їх цільовому призначенню;
  • реалізація суб’єктами господарювання товарів, робіт чи послуг безоплатно або за заниженими цінами;
  • проведення незаконних виплат по заробітній платі;
  • списання коштів на видатки/витрати без отримання товарів, робіт чи послуг або в обсягах, вищих від їх фактичної вартості;
  • ненарахування та неперерахування державними та комунальними підприємствами частини прибутку до бюджету;
  • незаконні виплати фізичним особам (компенсацій, допомог, пільг та субсидій, пенсій, стипендій), в тому числі які не мали права на їх отримання або у завищених розмірах.

Перелік є доволі неповним, але характерно, що на думку ДАСУ, ці фінансові порушення є найбільш масштабними, повторюються з року в рік. І саме внутрішній аудит покликаний упереджати виникнення цих порушень. Чому ж внутрішні аудитори не виконують покладені на них завдання?

Корені проблеми

Аналіз звітів ДАСУ дозволяє знайти відповідь на це питання. Причинами є:

  • недостатня чисельність працівників підрозділів внутрішнього аудиту;
  • виконання внутрішніми державними аудиторами несумісних завдань, що часто пов’язані з наявністю потенційного конфлікту інтересів;
  • поширене недотримання вимог Стандартів внутрішнього аудиту – проблеми документування, недостатність аудиторських процедур, неякісні аудиторські докази, неправомірність трактувань виявлених порушень тощо;
  • констатація виявлених фактів фінансових порушень без аналізу причин їх вчинення і наявності інших недоліків;
  • охоплення внутрішніми аудитами окремих малозначущих питань;
  • низький відсоток охоплення об’єктів аудиту (6 – 8%);
  • відсутність управлінських рішень за результатами внутрішніх аудитів, навіть при виявленні значних порушень та фактів шахрайства.

На фоні описаної вище ситуації з навчанням, підготовленими і оприлюдненими методичними рекомендаціями, здається дивним фактичний стан справ. Які ж дійсні причини неефективності та нерезультативності внутрішнього державного аудиту? Чому такий разючий контраст між теорією і практикою?

Відповідь на ці питання криється в достатньо тривіальних речах. По-перше, занадто низький рівень заробітних плат у державному секторі не дозволяє наймати висококомпетентних фахівців. Державний сектор у цих питаннях, на жаль, не здатен конкурувати з приватним.

По-друге, проблеми розгляду малозначущих питань та одночасне ігнорування важливих аспектів діяльності свідчать про порушення фундаментального принципу незалежності аудиторів. Інакше кажучи, внутрішні аудитори побоюються втратити роботу, якщо знаходитимуть всі ті факти, що виявляються під час перевірок зовнішніми контролюючими органами, зокрема і ДАСУ. Ця проблема також безпосередньо пов’язана з відсутністю дієвих управлінських рішень за результатами внутрішнього аудиту, що демотивують фахівців. Для чого ризикувати, вишукуючи проблеми в роботі організації та наражаючись на небезпеку бути звільненим, якщо це нікого не цікавить і не береться до уваги керівництвом?

У Тернопільській обласній державній адміністрації функціонує сектор внутрішнього аудиту, який в своїй організаційній структурі не спроможний вповні реалізовувати міжнародні стандарти проведення діяльності з внутрішнього аудиту, зважаючи на критично обмежену штатну структуру. В своїй роботі цей відділ має пріоритетною діяльність з аудиту відповідності та фінансового аудиту, що в українській реальності є фактично інспекційними заходами, а аудит ефективності відповідно до планів роботи на 2018 рік не передбачається взагалі.

Відтак, існує значна потреба у методичній та координаційній допомозі Мінфіну, оскільки немає організаційних шаблонів формування підрозділів внутрішнього аудиту, систематизації процесів та процедур, єдиної класифікації порушень. Немає законодавчого закріплення, хто має розробляти модель, системи та процеси внутрішнього аудиту на обласному рівні. На даний час такий обов’язок покладено на керівника ОДА, однак абсурдно вважати, що голова обласної державної адміністрації буде це робити особисто.

Чимало прогалин в законодавчому регулюванні та повільний діалог з центральним підрозділом гармонізації Міністерства фінансів, створюють як для фахівців внутрішнього аудиту, так і для керівництва області значне дискреційне поле, якого слід уникати.

Чи стане внутрішній аудит дієвим?                

Для вирішення проблем потрібне широке залучення внутрішніх аудиторів до навчальних програм, де вони могли б отримати не лише теоретичні знання, а й практичну підготовку, – як здійснювати оцінку ризиків, провести анкетування, писати звіт, щоб він був зрозумілим і точним. Особливо важливим є поширення кращого досвіду колег щодо успішної реалізації функції внутрішнього аудиту.

Внутрішні аудитори наголошують на необхідності навчання керівників ЦОВВ та їх підрозділів. Наразі відчутним є нерозуміння сутності та завдань внутрішнього аудиту. Лише незначний відсоток керівників розуміють корисність внутрішніх аудиторів, які здатні не лише запобігти незаконним, нецільовим та неефективним витратам публічних ресурсів, а й взяти участь у розробці стратегічних документів, внутрішньої антикорупційної політики тощо.

Значною і довгоочікуваною підтримкою розвитку внутрішнього аудиту у державному секторі стане виконання Департаментом гармонізації внутрішнього фінансового контролю координаційних функцій у сфері фінансового управління та контролю.

 

Наразі в Україні закладено лише фундамент для розбудови функції внутрішнього аудиту в державному управлінні, яка може стати реальним інструментом забезпечення ефективного використання публічних ресурсів.

Створене законодавче підґрунтя, напрацьовані методичні підходи, започатковане навчання внутрішніх державних аудиторів. Утім потребують подальшого вирішення проблеми, що заважають повноцінному функціонуванню внутрішнього аудиту. Витрачені мільйони доларів міжнародних донорів на реформування цієї сфери в Україні, а також кошти власного бюджету – коштів платників податків, можуть виявитися марними втратами, якщо справу не буде доведено до логічного завершення.

 

Автор: Юлія Слободяник, доктор економічних наук, професор КНЕУ, ОНЕУ, експерт з контролю публічних фінансів

About the author

Степан Куйбіда
trending_flat
Заступник начальника ОВА Степан Куйбіда звільнився: яка причина

Перший заступник начальника Тернопільської ОВА Степан Куйбіда подав заяву на звільнення. Про це він написав у своєму Фейсбуці. "Понеділок, 19:30. Півтори години тому завершився не лише мій останній робочий день на посаді першого заступника голови Тернопільська обласна державна адміністрація — завершився і мій майже десятирічний шлях на державній службі. Після Революції Гідності я для себе вирішив одне: якщо хочеш змін — заходь у систему і роби. Так почався мій шлях як стажера у Львівській ОВА. Далі — різні посади, різні масштаби відповідальності, які врешті привели мене в Тернопіль", - йдеться у повідомленні. Куйбіда заявив, що політичних амбіцій більше не має, але у нього є багато ідей, час яких настав. Зараз для нього важливе - новий статус сім'янина, а також любов до рідного Львова, для якого він може зробити більше, тож вирішив повернутись додому. На завершення свого допису Степан Куйбіда пообіцяв […]

авто
trending_flat
Тернополянин побив поліцейських: що відбувалось у Тернополі 15 листопада

Тернополянин напав на працівників патрульної поліції. Інцидент стався 15 липня близько 21:40. Про це повідомляє поліція Тернопільської області. "За попередніми даними, екіпаж патрульної поліції на вулиці 15 Квітня помітив автомобіль Volkswagen Transporter, який рухався у темну пору доби без увімкненого ближнього світла фар. Патрульні подали кермувальнику вимогу про зупинку, однак він не відреагував і почав тікати. Патрульні розпочали переслідування. Водій заїхав у двір будинку на вулиці С. Петлюри, вийшов з автомобіля та продовжив тікати. Коли його наздогнали інспектори, чоловік поводився агресивно, кричав та чинив опір. Через кілька хвилин із будинку вибігли близько 20 його знайомих. Вони почали втручатися в роботу патрульних та намагалися перешкодити затриманню. Під час сутички кермувальник завдав тілесних ушкоджень патрульному та його напарниці", - йдеться у повідомленні. Правопорушника затримали відповідно до статті 208 КПК України. Слідчі Тернопільського райуправління поліції інкримінують 55-річному чоловікові ч. 2 ст. 345 (погроза […]

trending_flat
Ветеранський простір Тернополя може отримати нового керівника

Рада ветеранів Тернопільської області запропонувала нового керівника для обласного Ветеранського простору. Це ветеран Дмитро Харчук. Кандидатуру цього захисника подали на посаду директора комунальної установи "Тернопільський обласний ветеранський простір підтримки ветеранів війни та територіальної оборони Ветеранський простір". Про це у Facebook повідомив перший заступник голови Тернопільської обласної ради Володимир Болєщук. Він звернувся до голови профільної комісії Тернопільської обласної ради з проханням терміново скликати депутатів і підтримати запропоновану кандидатуру. За його словами, Ветеранський простір уже понад місяць залишається без керівника. "Звертаюсь до голови профільної комісії Тернопільської обласної ради терміново скликати депутатів і підтримати подану кандидатуру, оскільки Ветеранський простір вже більше місяця без керівника. Ветеранський простір має бути місцем реальної підтримки, розвитку і захисту інтересів захисників", - написав Володимир Болєщук. Нагадаємо, попередній виконувач обов'язків директора Ветеранського простору Юрій Човган звільнився восени цього року. Він пішов зі своєї посади після низки скандалів. Ветерани скаржилися […]

гроші на ЗСУ
trending_flat
Тернопіль спрямує ще 710 тисяч на оборону

Тернопіль спрямує ще 710 тисяч гривень на оборону. Депутати внесли на сесії міськради відповідні зміни до бюджету. Про це йдеться на сайті Тернопільської міської ради. "На позачерговому засіданні сесії Тернопільської міської ради внесено зміни до бюджету Тернопільської міської територіальної громади на 2025-й рік. Зокрема, даним рішенням збільшується дохідна та видаткова частина бюджету на 720,0 тис. грн. з них за рахунок: · субвенції з обласного бюджету на соціальні виплати – 10,0 тис. грн, яка спрямовується управлінню соціальної політики; · цільового фонду – 710,0 тис. грн, які спрямовуються міській раді на програму «Обороноздатність». Загалом даним рішенням додатково спрямовуються кошти на реалізацію програми «Обоноздатність» у сумі понад 15 млн грн", - йдеться у повідомленні.  

trending_flat
Програма «Зимова підтримка» запрацювала: як отримати 1 000 грн допомоги

15 листопада, стартує програма «Зимова підтримка», що об'єднує понад 10 урядових програм допомоги українцям у зимовий період. В її межах уже можна оформлювати допомогу в розмірі 1 000 грн — прийом заявок триватиме до 24 грудня. Пояснюємо, як подати заявку, де це можна зробити та на що можна витратити допомогу. Усі деталі також є на спеціальній онлайн-платформі за посиланням. Особливості програми «Зимова підтримка» — ініціатива Президента України, яку впроваджує Уряд. Мета — додатково підтримати українців, зокрема вразливі категорії населення, у зимовий період, коли витрати зростають. Виплата у 1 000 грн доступна всім громадянам України — її можуть отримати і дорослі, і діти. Щоб отримати допомогу на дитину, заявку подає один із батьків або інший її законний представник. На кожну дитину потрібно подавати окрему заявку. Якщо допомогу отримує недієздатна людина, звернутися може її опікун. Для цього потрібно мати документи, що підтверджують його особу та […]

trending_flat
На Кременеччині горів житловий будинок

На Кременеччині сталася пожежа житлового будинку. Про це повідомили у пресслужбі ДСНС Тернопільської області. "О 12:01 виникла пожежа приватної житлової будівлі у місті Почаїв, що на Кременеччині. Площа загорання становила 15 м.кв. Вогонь знищив речі домашнього вжитку в одній з житлових кімнат на 2 поверсі будівлі. Завдяки оперативним діям 3 одиниць спеціальної пожежної техніки, було не допущено перекидання полум'я на сусідні будівлі, врятувавши як саму оселю, так і сусідні споруди", - Раніше "Терміново" розповідало, що рятувальники визволяли жінку у Бережанах, яка впала у стічну канаву і не могла вибратися.

Контакти редакції: terminovo.te@gmail.com
м. Тернопіль, Кульчицької 2А
+380935295439
ПАРТНЕРИ

Новини Тернополя та Тернопільської області

Copyright

2018 – 2025