Внутрішній аудит в державному управлінні: слабка ланка чи запорука ефективного використання публічних ресурсів?

Чотири роки в Україні триває фінансова децентралізація. Уряд наголошує на зростанні бюджетів регіонів, проте як розподіляються ці кошти, чи їх ефективно використовують задля забезпечення потреб населення та розвитку регіону – надалі залишається певною загадкою, яку пересічні громадяни не поспішають розгадувати, а органи влади відверто про це говорити. Лише значні порушення чи зловживання привертають увагу загалу.

Однак, в системі управління публічними фінансами передбачений механізм, що покликаний упереджувати порушення та сприяти ефективному використанню фінансових ресурсів – внутрішній контроль та внутрішній аудит.

Відповідно до рішення Тернопільської обласної ради, видатки обласного бюджету у 2018 році передбачаються в сумі 6 млрд 20 млн 585 тис. грн.  Чи будуть ці кошти використані ефективно чи фактично освоєні – значною мірою питання до сектору внутрішнього аудиту області.

Починаючи з 2005 року в Україні відбувається реформа системи державного внутрішнього фінансового контролю – ухвалено Концепцію розвитку державного внутрішнього фінансового контролю; внесено зміни до Бюджетного кодексу України щодо базових засад організації та здійснення внутрішнього контролю та внутрішнього аудиту; прийнято Стандарти внутрішнього аудиту, Кодекс етики працівників підрозділу внутрішнього аудиту тощо.

Логічним продовженням стало ухвалення на початку 2017 року Стратегії реформування системи управління державними фінансами на 2017–2020 роки, яка, поміж іншим, передбачає підвищення рівня управлінської підзвітності та ефективності внутрішнього контролю та аудиту в органах влади на центральному та місцевому рівнях.

Протягом останнього десятиріччя відбувається доволі успішна співпраця державних органів України з міжнародними інституціями, що допомагають реформувати сектор загального державного управління (проекти Twinning, SIGMA, GIZ). В рамках цих програм експертами підготовлено коментарі та рекомендації щодо управління державними фінансами, включаючи бюджетну політику, фінансовий менеджмент і контроль, внутрішній і зовнішній аудит, державні закупівлі та адміністративні послуги.

Наразі реалізовується проект у рамках двостороннього співробітництва між Міністерством фінансів України та Міністерством фінансів Королівства Нідерланди – Програма розвитку внутрішніх аудиторів державного сектору України.

Крім того, розроблені та доступні на офіційному сайті Міністерства фінансів України методичні посібники з питань внутрішнього аудиту, зокрема: «Державний внутрішній фінансовий контроль: Україна та європейський досвід», «Внутрішній аудит ефективності: методичні засади та практичні аспекти», «Внутрішній фінансовий аудит», «Методологічні вказівки з внутрішнього аудиту в державному секторі України» тощо.

На сьогодні в Україні існує всебічна підтримка розвитку внутрішнього державного аудиту як з боку іноземних донорів, так і з боку законодавців. Здавалося б, за таких умов внутрішній державний аудит мав би результативно та ефективно функціонувати. Що ж відбувається насправді?

Внутрішній аудит ЦОВВ сьогодні

Запровадження підрозділів внутрішнього аудиту в ЦОВВ офіційно розпочалося 1 січня 2012 року. Йому передували інтенсивне навчання відповідальних осіб, розробка методичних посібників, що проводилися під егідою міжнародних донорів. За цей час діяльність з внутрішнього аудиту вже мала б дати відчутні результати. Натомість, за звітом Державної аудиторської служби України (ДАСУ) за 2017 рік, виявлені втрати ресурсів сягають понад 2,3 млрд грн, на 1,5 тис. підприємств; в установах і організаціях встановлено більше 1,6 млрд грн незаконних і нецільових витрат та недостач матеріальних і фінансових ресурсів, у тому числі майже 818,0 млн грн – по операціях з бюджетними коштами.

Найбільш розповсюдженими фінансовими порушеннями є:

  • незаконні витрати внаслідок оплати завищеної вартості виконаних робіт та/або наданих послуг, зайві виплати внаслідок завищення кількості чи вартості придбаних товарів;
  • використання грошових кредитів, позик міжнародних фінансових організацій, отриманих під гарантію Уряду України, всупереч їх цільовому призначенню;
  • реалізація суб’єктами господарювання товарів, робіт чи послуг безоплатно або за заниженими цінами;
  • проведення незаконних виплат по заробітній платі;
  • списання коштів на видатки/витрати без отримання товарів, робіт чи послуг або в обсягах, вищих від їх фактичної вартості;
  • ненарахування та неперерахування державними та комунальними підприємствами частини прибутку до бюджету;
  • незаконні виплати фізичним особам (компенсацій, допомог, пільг та субсидій, пенсій, стипендій), в тому числі які не мали права на їх отримання або у завищених розмірах.

Перелік є доволі неповним, але характерно, що на думку ДАСУ, ці фінансові порушення є найбільш масштабними, повторюються з року в рік. І саме внутрішній аудит покликаний упереджати виникнення цих порушень. Чому ж внутрішні аудитори не виконують покладені на них завдання?

Корені проблеми

Аналіз звітів ДАСУ дозволяє знайти відповідь на це питання. Причинами є:

  • недостатня чисельність працівників підрозділів внутрішнього аудиту;
  • виконання внутрішніми державними аудиторами несумісних завдань, що часто пов’язані з наявністю потенційного конфлікту інтересів;
  • поширене недотримання вимог Стандартів внутрішнього аудиту – проблеми документування, недостатність аудиторських процедур, неякісні аудиторські докази, неправомірність трактувань виявлених порушень тощо;
  • констатація виявлених фактів фінансових порушень без аналізу причин їх вчинення і наявності інших недоліків;
  • охоплення внутрішніми аудитами окремих малозначущих питань;
  • низький відсоток охоплення об’єктів аудиту (6 – 8%);
  • відсутність управлінських рішень за результатами внутрішніх аудитів, навіть при виявленні значних порушень та фактів шахрайства.

На фоні описаної вище ситуації з навчанням, підготовленими і оприлюдненими методичними рекомендаціями, здається дивним фактичний стан справ. Які ж дійсні причини неефективності та нерезультативності внутрішнього державного аудиту? Чому такий разючий контраст між теорією і практикою?

Відповідь на ці питання криється в достатньо тривіальних речах. По-перше, занадто низький рівень заробітних плат у державному секторі не дозволяє наймати висококомпетентних фахівців. Державний сектор у цих питаннях, на жаль, не здатен конкурувати з приватним.

По-друге, проблеми розгляду малозначущих питань та одночасне ігнорування важливих аспектів діяльності свідчать про порушення фундаментального принципу незалежності аудиторів. Інакше кажучи, внутрішні аудитори побоюються втратити роботу, якщо знаходитимуть всі ті факти, що виявляються під час перевірок зовнішніми контролюючими органами, зокрема і ДАСУ. Ця проблема також безпосередньо пов’язана з відсутністю дієвих управлінських рішень за результатами внутрішнього аудиту, що демотивують фахівців. Для чого ризикувати, вишукуючи проблеми в роботі організації та наражаючись на небезпеку бути звільненим, якщо це нікого не цікавить і не береться до уваги керівництвом?

У Тернопільській обласній державній адміністрації функціонує сектор внутрішнього аудиту, який в своїй організаційній структурі не спроможний вповні реалізовувати міжнародні стандарти проведення діяльності з внутрішнього аудиту, зважаючи на критично обмежену штатну структуру. В своїй роботі цей відділ має пріоритетною діяльність з аудиту відповідності та фінансового аудиту, що в українській реальності є фактично інспекційними заходами, а аудит ефективності відповідно до планів роботи на 2018 рік не передбачається взагалі.

Відтак, існує значна потреба у методичній та координаційній допомозі Мінфіну, оскільки немає організаційних шаблонів формування підрозділів внутрішнього аудиту, систематизації процесів та процедур, єдиної класифікації порушень. Немає законодавчого закріплення, хто має розробляти модель, системи та процеси внутрішнього аудиту на обласному рівні. На даний час такий обов’язок покладено на керівника ОДА, однак абсурдно вважати, що голова обласної державної адміністрації буде це робити особисто.

Чимало прогалин в законодавчому регулюванні та повільний діалог з центральним підрозділом гармонізації Міністерства фінансів, створюють як для фахівців внутрішнього аудиту, так і для керівництва області значне дискреційне поле, якого слід уникати.

Чи стане внутрішній аудит дієвим?                

Для вирішення проблем потрібне широке залучення внутрішніх аудиторів до навчальних програм, де вони могли б отримати не лише теоретичні знання, а й практичну підготовку, – як здійснювати оцінку ризиків, провести анкетування, писати звіт, щоб він був зрозумілим і точним. Особливо важливим є поширення кращого досвіду колег щодо успішної реалізації функції внутрішнього аудиту.

Внутрішні аудитори наголошують на необхідності навчання керівників ЦОВВ та їх підрозділів. Наразі відчутним є нерозуміння сутності та завдань внутрішнього аудиту. Лише незначний відсоток керівників розуміють корисність внутрішніх аудиторів, які здатні не лише запобігти незаконним, нецільовим та неефективним витратам публічних ресурсів, а й взяти участь у розробці стратегічних документів, внутрішньої антикорупційної політики тощо.

Значною і довгоочікуваною підтримкою розвитку внутрішнього аудиту у державному секторі стане виконання Департаментом гармонізації внутрішнього фінансового контролю координаційних функцій у сфері фінансового управління та контролю.

 

Наразі в Україні закладено лише фундамент для розбудови функції внутрішнього аудиту в державному управлінні, яка може стати реальним інструментом забезпечення ефективного використання публічних ресурсів.

Створене законодавче підґрунтя, напрацьовані методичні підходи, започатковане навчання внутрішніх державних аудиторів. Утім потребують подальшого вирішення проблеми, що заважають повноцінному функціонуванню внутрішнього аудиту. Витрачені мільйони доларів міжнародних донорів на реформування цієї сфери в Україні, а також кошти власного бюджету – коштів платників податків, можуть виявитися марними втратами, якщо справу не буде доведено до логічного завершення.

 

Автор: Юлія Слободяник, доктор економічних наук, професор КНЕУ, ОНЕУ, експерт з контролю публічних фінансів

About the author

рибалка
trending_flat
Тернопільських рибалок попередили про серйозну заборону: за що загрожує великий штраф і навіть кримінальна справа

На Тернопільщині з 1 грудня вводять заборону на лов річкових раків. Ловити їх не можна буде аж до кінця червня наступного року – всі сім місяців членистоногі будуть під захистом. Про це повідомив Тернопільський рибоохоронний патруль у своїх соцмережах. Відповідний наказ видало Управління Державного агентства з розвитку меліорації, рибного господарства та продовольчих програм у Тернопільській області 27 листопада. Заборона діятиме у всіх водоймах області, окрім тих, які здають в оренду для аквакультури. Рибоохоронці пояснюють: раків треба захистити саме в період линьки, бо тоді вони найбільш беззахисні. Порушникам загрожує серйозна відповідальність – від адміністративного штрафу до кримінального переслідування. За кожного спійманого рака доведеться заплатити 3 332 гривні збитків. Управління закликає тернополян дотримуватись природоохоронних правил. Якщо помітили порушення, можна телефонувати на цілодобову гарячу лінію: (0352) 52-00-22, (097) 427-85-95 або (096) 655-87-58.

trending_flat
Дивом вижив хлопчик з 9 поверху будинку на Стуса – його у лікарні провідали рятувальники (фото)

У Тернополі рятувальники завітали до 10-річного Максима, якого вони витягли з-під завалів після ракетного удару 19 листопада. Зустріч у лікарняній палаті стала по-справжньому зворушливою. Про це повідомила Державна служба України з надзвичайних ситуацій у своїх соцмережах. Того вечора ракета влучила в багатоповерхівку. Частина будівлі обвалилася, і хлопчик, який був у квартирі на дев'ятому поверсі, миттєво опинився серед руїн на рівні сьомого поверху. Рятувальники підняли автодрабину та у спеціальній люльці дісталися до дитини. Вони обережно зняли Максима з висоти та передали медикам, які надали йому допомогу. Сьогодні надзвичайники прийшли до хлопчика у лікарню. Побачивши їх, Максим засяяв від радості. «Мої рятувальники прийшли!» — саме так відреагувала дитина на гостей. Рятувальники побажали хлопцю швидкого одужання. Для них усмішка Максима стала найкращою винагородою за їхню роботу.

Тернопіль 15 квітня
trending_flat
Померла дитина, поранена під час ракетного удару по Тернополю 19 листопада

Удар ворога ракетами по Тернополю 19 листопада забрав життя ще однієї дитини. 12-річна Андріана Унольт померла у лікарні. Про втрату повідомив міський голова Тернополя Сергій Надал. "Трагічна новина про смерть ще однієї дитини від ракетної атаки на Тернопіль. Маленька Адріана Унольт, 12 років, померла після дев'ятиденної боротьби за життя. Її мама загинула, сестричка досі в лікарні. Тепер Адріана там, де немає страху й вибухів, - поруч із мамою, у тихому й світлому місці, недосяжному для війни. Дев'ять днів тому ракети влучили у два житлові будинки Тернополя. Сьогодні біль цієї трагедії повертається знову – ще одне дитяче життя забрала війна. Світла пам'ять Адріані. Щиро співчуваємо родині. Нехай Бог дає вам сили пережити це горе", - йдеться у повідолменні. Її мама, Олена Унольт, була перукаркою. Вона загинула того трагічного 19 листопада. Бабусю Андріани, заслужену артистку  естрадного мистецтва Людмили Червінської, рятують у лікарні. […]

Тернопільська область
trending_flat
Три фото з Тернопільщини увійшли до списку 10 найкращих світлин української природи у 2025 році

Фотоконкурс «Вікі любить Землю» оголосив десять найкращих світлин української природної спадщини у 2025 році. Серед них — три фото з Тернопільської області. «Вікі любить Землю» (Wiki Loves Earth) — це міжнародний конкурс пам’яток природи, який зародився в Україні у 2013 році, а з 2014 проводиться у всьому світі. Його мета — зібрати фотографії природоохоронних територій України для ілюстрування статей у Вікіпедії. У 2025 році на міжнародній арені Україна посіла третє місце серед 57 країн та територій за кількістю завантажених світлин: 124 учасники та учасниці завантажили 7436 фотографій заповідних обʼєктів України. До списку 10 найкращих фото 2025 року увійшли знімки з пам’яток природно-заповідного фонду Тернопільської, Донецької, Одеської, Київської, Черкаської та Закарпатської областей. Три переможні світлини з Тернопільщини зробив фотограф та багаторічний учасник (і переможець) конкурсу Любомир Матвіїв. Сарна серед трав Жеребківського заказника Також це фото стало найкращою світлиною Тернопільської області 2025 […]

ДТП 15 квітня
trending_flat
На вулиці 15 квітня у Тернополі авто збило жінку

У Тернополі на вулиці 15 квітня сталася аварія. Водій збив жінку. Про це повідомляють у ГУ НП у Тернопільській області. У пресслужбі поліції кажуть, що травми отримала 77-річна жінка. "Із забоями та іншими тілесними ушкодженнями до лікарні бригада екстреної медичної допомоги доправила тернополянку. 77-річна жінка травми отримала в результаті дорожньо-транспортної пригоди.  Аварія трапилася 25 листопада близько 15:40 на вулиці 15 Квітня. На місце події виїжджала слідчо-оперативна група Тернопільського райуправління поліції. У ході перевірки стало відомо, що водій автомобіля Opel Zafira, рухаючись заднім ходом у дворі одного з будинків, допустив наїзд на пішохода. Потерпілу доправили до лікарні. У водія взяла зразки крові для перевірки на вміст алкоголю", - йдеться у повідомленні. Нагадаємо, на Тернопільщині водій в’їхав у дерево. До ліквідації наслідків події залучали рятувальників.  

новий рік
trending_flat
Офіційно: у Тернополі змінили робочий графік на Різдво та Новий рік

Виконавчий комітет Тернопільської міськради затвердив зміни у робочому календарі. Рішення стосується святкових днів на Різдво та Новий рік. Тернополяни матимуть можливість відпочивати довше завдяки перенесенню робочих днів. Про це повідомляють у Тернопільській міській раді. Перший робочий день, який припадає на 25 грудня 2025 року (четвер), перенесуть на суботу 20 грудня. Другий робочий день – 1 січня 2026 року (теж четвер) – працюватимуть 10 січня, у суботу. Такі зміни дозволять тернополянам отримати триваліші вихідні під час святкування Різдва та Нового року. Рішення виконкому вже набуло чинності.

Контакти редакції: terminovo.te@gmail.com
м. Тернопіль, Кульчицької 2А
+380935295439
ПАРТНЕРИ

Новини Тернополя та Тернопільської області

Copyright

2018 – 2025