Внутрішній аудит в державному управлінні: слабка ланка чи запорука ефективного використання публічних ресурсів?

Чотири роки в Україні триває фінансова децентралізація. Уряд наголошує на зростанні бюджетів регіонів, проте як розподіляються ці кошти, чи їх ефективно використовують задля забезпечення потреб населення та розвитку регіону – надалі залишається певною загадкою, яку пересічні громадяни не поспішають розгадувати, а органи влади відверто про це говорити. Лише значні порушення чи зловживання привертають увагу загалу.

Однак, в системі управління публічними фінансами передбачений механізм, що покликаний упереджувати порушення та сприяти ефективному використанню фінансових ресурсів – внутрішній контроль та внутрішній аудит.

Відповідно до рішення Тернопільської обласної ради, видатки обласного бюджету у 2018 році передбачаються в сумі 6 млрд 20 млн 585 тис. грн.  Чи будуть ці кошти використані ефективно чи фактично освоєні – значною мірою питання до сектору внутрішнього аудиту області.

Починаючи з 2005 року в Україні відбувається реформа системи державного внутрішнього фінансового контролю – ухвалено Концепцію розвитку державного внутрішнього фінансового контролю; внесено зміни до Бюджетного кодексу України щодо базових засад організації та здійснення внутрішнього контролю та внутрішнього аудиту; прийнято Стандарти внутрішнього аудиту, Кодекс етики працівників підрозділу внутрішнього аудиту тощо.

Логічним продовженням стало ухвалення на початку 2017 року Стратегії реформування системи управління державними фінансами на 2017–2020 роки, яка, поміж іншим, передбачає підвищення рівня управлінської підзвітності та ефективності внутрішнього контролю та аудиту в органах влади на центральному та місцевому рівнях.

Протягом останнього десятиріччя відбувається доволі успішна співпраця державних органів України з міжнародними інституціями, що допомагають реформувати сектор загального державного управління (проекти Twinning, SIGMA, GIZ). В рамках цих програм експертами підготовлено коментарі та рекомендації щодо управління державними фінансами, включаючи бюджетну політику, фінансовий менеджмент і контроль, внутрішній і зовнішній аудит, державні закупівлі та адміністративні послуги.

Наразі реалізовується проект у рамках двостороннього співробітництва між Міністерством фінансів України та Міністерством фінансів Королівства Нідерланди – Програма розвитку внутрішніх аудиторів державного сектору України.

Крім того, розроблені та доступні на офіційному сайті Міністерства фінансів України методичні посібники з питань внутрішнього аудиту, зокрема: «Державний внутрішній фінансовий контроль: Україна та європейський досвід», «Внутрішній аудит ефективності: методичні засади та практичні аспекти», «Внутрішній фінансовий аудит», «Методологічні вказівки з внутрішнього аудиту в державному секторі України» тощо.

На сьогодні в Україні існує всебічна підтримка розвитку внутрішнього державного аудиту як з боку іноземних донорів, так і з боку законодавців. Здавалося б, за таких умов внутрішній державний аудит мав би результативно та ефективно функціонувати. Що ж відбувається насправді?

Внутрішній аудит ЦОВВ сьогодні

Запровадження підрозділів внутрішнього аудиту в ЦОВВ офіційно розпочалося 1 січня 2012 року. Йому передували інтенсивне навчання відповідальних осіб, розробка методичних посібників, що проводилися під егідою міжнародних донорів. За цей час діяльність з внутрішнього аудиту вже мала б дати відчутні результати. Натомість, за звітом Державної аудиторської служби України (ДАСУ) за 2017 рік, виявлені втрати ресурсів сягають понад 2,3 млрд грн, на 1,5 тис. підприємств; в установах і організаціях встановлено більше 1,6 млрд грн незаконних і нецільових витрат та недостач матеріальних і фінансових ресурсів, у тому числі майже 818,0 млн грн – по операціях з бюджетними коштами.

Найбільш розповсюдженими фінансовими порушеннями є:

  • незаконні витрати внаслідок оплати завищеної вартості виконаних робіт та/або наданих послуг, зайві виплати внаслідок завищення кількості чи вартості придбаних товарів;
  • використання грошових кредитів, позик міжнародних фінансових організацій, отриманих під гарантію Уряду України, всупереч їх цільовому призначенню;
  • реалізація суб’єктами господарювання товарів, робіт чи послуг безоплатно або за заниженими цінами;
  • проведення незаконних виплат по заробітній платі;
  • списання коштів на видатки/витрати без отримання товарів, робіт чи послуг або в обсягах, вищих від їх фактичної вартості;
  • ненарахування та неперерахування державними та комунальними підприємствами частини прибутку до бюджету;
  • незаконні виплати фізичним особам (компенсацій, допомог, пільг та субсидій, пенсій, стипендій), в тому числі які не мали права на їх отримання або у завищених розмірах.

Перелік є доволі неповним, але характерно, що на думку ДАСУ, ці фінансові порушення є найбільш масштабними, повторюються з року в рік. І саме внутрішній аудит покликаний упереджати виникнення цих порушень. Чому ж внутрішні аудитори не виконують покладені на них завдання?

Корені проблеми

Аналіз звітів ДАСУ дозволяє знайти відповідь на це питання. Причинами є:

  • недостатня чисельність працівників підрозділів внутрішнього аудиту;
  • виконання внутрішніми державними аудиторами несумісних завдань, що часто пов’язані з наявністю потенційного конфлікту інтересів;
  • поширене недотримання вимог Стандартів внутрішнього аудиту – проблеми документування, недостатність аудиторських процедур, неякісні аудиторські докази, неправомірність трактувань виявлених порушень тощо;
  • констатація виявлених фактів фінансових порушень без аналізу причин їх вчинення і наявності інших недоліків;
  • охоплення внутрішніми аудитами окремих малозначущих питань;
  • низький відсоток охоплення об’єктів аудиту (6 – 8%);
  • відсутність управлінських рішень за результатами внутрішніх аудитів, навіть при виявленні значних порушень та фактів шахрайства.

На фоні описаної вище ситуації з навчанням, підготовленими і оприлюдненими методичними рекомендаціями, здається дивним фактичний стан справ. Які ж дійсні причини неефективності та нерезультативності внутрішнього державного аудиту? Чому такий разючий контраст між теорією і практикою?

Відповідь на ці питання криється в достатньо тривіальних речах. По-перше, занадто низький рівень заробітних плат у державному секторі не дозволяє наймати висококомпетентних фахівців. Державний сектор у цих питаннях, на жаль, не здатен конкурувати з приватним.

По-друге, проблеми розгляду малозначущих питань та одночасне ігнорування важливих аспектів діяльності свідчать про порушення фундаментального принципу незалежності аудиторів. Інакше кажучи, внутрішні аудитори побоюються втратити роботу, якщо знаходитимуть всі ті факти, що виявляються під час перевірок зовнішніми контролюючими органами, зокрема і ДАСУ. Ця проблема також безпосередньо пов’язана з відсутністю дієвих управлінських рішень за результатами внутрішнього аудиту, що демотивують фахівців. Для чого ризикувати, вишукуючи проблеми в роботі організації та наражаючись на небезпеку бути звільненим, якщо це нікого не цікавить і не береться до уваги керівництвом?

У Тернопільській обласній державній адміністрації функціонує сектор внутрішнього аудиту, який в своїй організаційній структурі не спроможний вповні реалізовувати міжнародні стандарти проведення діяльності з внутрішнього аудиту, зважаючи на критично обмежену штатну структуру. В своїй роботі цей відділ має пріоритетною діяльність з аудиту відповідності та фінансового аудиту, що в українській реальності є фактично інспекційними заходами, а аудит ефективності відповідно до планів роботи на 2018 рік не передбачається взагалі.

Відтак, існує значна потреба у методичній та координаційній допомозі Мінфіну, оскільки немає організаційних шаблонів формування підрозділів внутрішнього аудиту, систематизації процесів та процедур, єдиної класифікації порушень. Немає законодавчого закріплення, хто має розробляти модель, системи та процеси внутрішнього аудиту на обласному рівні. На даний час такий обов’язок покладено на керівника ОДА, однак абсурдно вважати, що голова обласної державної адміністрації буде це робити особисто.

Чимало прогалин в законодавчому регулюванні та повільний діалог з центральним підрозділом гармонізації Міністерства фінансів, створюють як для фахівців внутрішнього аудиту, так і для керівництва області значне дискреційне поле, якого слід уникати.

Чи стане внутрішній аудит дієвим?                

Для вирішення проблем потрібне широке залучення внутрішніх аудиторів до навчальних програм, де вони могли б отримати не лише теоретичні знання, а й практичну підготовку, – як здійснювати оцінку ризиків, провести анкетування, писати звіт, щоб він був зрозумілим і точним. Особливо важливим є поширення кращого досвіду колег щодо успішної реалізації функції внутрішнього аудиту.

Внутрішні аудитори наголошують на необхідності навчання керівників ЦОВВ та їх підрозділів. Наразі відчутним є нерозуміння сутності та завдань внутрішнього аудиту. Лише незначний відсоток керівників розуміють корисність внутрішніх аудиторів, які здатні не лише запобігти незаконним, нецільовим та неефективним витратам публічних ресурсів, а й взяти участь у розробці стратегічних документів, внутрішньої антикорупційної політики тощо.

Значною і довгоочікуваною підтримкою розвитку внутрішнього аудиту у державному секторі стане виконання Департаментом гармонізації внутрішнього фінансового контролю координаційних функцій у сфері фінансового управління та контролю.

 

Наразі в Україні закладено лише фундамент для розбудови функції внутрішнього аудиту в державному управлінні, яка може стати реальним інструментом забезпечення ефективного використання публічних ресурсів.

Створене законодавче підґрунтя, напрацьовані методичні підходи, започатковане навчання внутрішніх державних аудиторів. Утім потребують подальшого вирішення проблеми, що заважають повноцінному функціонуванню внутрішнього аудиту. Витрачені мільйони доларів міжнародних донорів на реформування цієї сфери в Україні, а також кошти власного бюджету – коштів платників податків, можуть виявитися марними втратами, якщо справу не буде доведено до логічного завершення.

 

Автор: Юлія Слободяник, доктор економічних наук, професор КНЕУ, ОНЕУ, експерт з контролю публічних фінансів

About the author

магнітна буря
trending_flat
На Україну суне сильна магнітна буря: кому і коли приготуватися

19 серпня в Україні розпочинається сильна магнітна буря з К-індексом 5. Це червоний рівень небезпеки, який може негативно вплинути на здоров'я людей.  Як повідомив  Центр прогнозування космічної погоди (SWPC) NOAA, у середу, 20 серпня, синоптики прогнозують таку саму інтенсивність магнітної активності. К-індекс залишиться на рівні 5, що означає продовження червоного рівня небезпеки. У четвер, 21 серпня, ситуація трохи покращиться. Сонячна активність знизиться до К-індексу 3,7 - це жовтий рівень, який відповідає середнім магнітним бурям. Найбільше ризикують люди з хворобами серця та проблемами з тиском. Магнітні бурі небезпечні в першу чергу для тих, хто страждає артеріальною гіпертонією і гіпотонією, хворобами серця. Часто під час магнітних бур люди скаржаться на головні болі, підвищену втомлюваність, безсоння та загальне погіршення самопочуття.

настасів
trending_flat
Стрілянина у Настасові: напали на ветерана війни на очах у дитини

У селі Настасів на Тернопільщині сталася збройна стрілянина. 17 серпня вдень місцеві жителі почули крики та постріли з одного з домоволодінь. На місце події одразу приїхала слідча група поліції Тернополя. Правоохоронці встановили, що двоє молодих чоловіків напали на односельця – учасника бойових дій. Про це повідомляють у ГУ НП у Тернопільській області. Злочинці приїхали на машині до будинку ветерана й самовільно зайшли на його подвір'я. Господар намагався захистити своє майно та вийшов з офіційно зареєстрованою зброєю, щоб прогнати непроханих гостей. Тоді нападники кинулися на нього, повалили на землю й побили. Зловмисники відібрали у потерпілого карабін та почали стріляти. 22-річний нападник зробив чотири постріли по землі біля місця, де лежав побитий чоловік, а також по його автомобілю. Ветеран не зміг дати відсіч через поранення, які отримав на війні. Дружина та син одного з нападників стали свідками всієї події. Після нападу злочинці […]

Тернопіль
trending_flat
Спеки вже не чекати? Прогноз погоди на Тернопільщині

На Тернопільщині друга половина серпня характеризується стриманим теплом вдень і  прохолодою вночі.  Температурні показники не підвищуються до екстремальних показників +33-+35 градусів за Цельсієм, як це можна побачити на сході та півдні країни. Згідно з прогнозом Тернопільського обласного центру з гідрометрології, у середу, 20 серпня, очікується вдень від 25 до 27 градусів тепла. Вітер не буде сильним - 5-10 метрів на секунду. "21 серпня: Хмарно з проясненнями. Вночі без істотних опадів. Вдень місцями короткочасні дощі, грози. Вітер західний, 7 – 12 м/с. Температура вночі 12 – 17° тепла, вдень 21 – 26° тепла. 22 серпня: Хмарно з проясненнями. Короткочасні дощі, грози. Вітер північно-західний, 7 – 12 м/с. Температура вночі 12 – 17° тепла, вдень 18 – 23° тепла", - йдеться у повідомленні. Наприкінці тижня ще більше похолодає, почнуться дощі

trending_flat
Луцьк театральний: найяскравіші постановки осіннього сезону 2025

Луцьк — місто, де історія і мистецтво нероздільні. Найяскравіші фрагменти минувшини та сучасності оживають на театральних підмостках. Цього сезону культурне життя міста пропонує безліч захопливих вистав, що здатні здивувати навіть найдосвідченішого глядача. Чому варто відвідати театр Відвідування театру — це можливість: зануритися в глибину людських емоцій та почуттів, вчинків і досвіду; насолодитися акторською грою; отримати натхнення, яке стимулює до роздумів, творчості та нових ідей; розширити горизонти поглядів і думок — по-новому поглянути на знайомі речі та відкрити невідоме. Окрім цього, театр — чудове місце для спілкування. Тут можна зустрітися з друзями, сім'єю та познайомитися з новими однодумцями. Серце театрального Луцька У місті функціонують: Волинський академічний обласний український музично-драматичний театр імені Т. Г. Шевченка; Волинський академічний обласний театр ляльок. Також працює дитяча театральна студія «Бешкетники» та Незалежний театр «Гармидер». Тож шанувальники цього жанру мистецтва мають змогу обрати театр у Луцьку відповідно до своїх […]

Пакунок школяра
trending_flat
“Пакунок школяра” запустили в “Дії”: як отримати 5 тисяч гривень

Батьки першокласників в Україні вже можуть подавати заявки на отримання державної допомоги "Пакунок школяра" через застосунок "Дія". Нова допомога дає змогу отримати 5000 гривень на спеціальну картку. Заяви на отримання допомоги подаються до 15 листопада через мобільний додаток "Дія" або в паперовій формі до сервісних центрів ПФУ. Кошти можна витратити на підготовку до школи: канцтовари, рюкзак, книжки.Виплата одноразової грошової допомоги здійснюється на поточний рахунок із спеціальним режимом використення, до якого емітовано електронний платіжний засіб "Дія.Картка". Гроші нараховуються на Дія.Картку — готівкою їх отримати не можна. Починаючи з 15 липня 2025 року Пенсійний фонд отримує від МОН списки учнів перших класів та їх батьків. Після перевірки даних отримувачів одноразової грошової допомоги буде поінформовано через мобільний застосунок "Дія" про можливість її отримання. Як повідомляють українці, такі повідомлення уже почали подекуди отримувати. ПФУ перевіряє дані отримувачів, зокрема через верифікацію Мінфіну, та формує перелік […]

Свириденко
trending_flat
Медикам значно підвищать зарплату, – прем’єрка Юлія Свириденко

Прем'єр-міністерка Юлія Свириденко оголосила про плани уряду щодо суттєвого підвищення заробітної плати медичних працівників. Базова оплата праці лікарів первинної та екстреної медицини має зрости до 35 тисяч гривень. Таке рішення Кабінет Міністрів ухвалив під час презентації нової урядової програми, передає БізнесЦензор. "Ми підвищимо зарплату медиків: базова оплата лікарів первинної та екстреної медицини має бути не нижче 35 000 гривень", - заявила голова уряду. Прем'єрка також нагадала про вже діючі програми підтримки молодих спеціалістів. Уряд збільшив розмір допомоги для лікарів, які погоджуються працювати в сільських населених пунктах та прифронтових областях. Крім підвищення зарплат, Свириденко анонсувала запуск нової програми медичних оглядів. З 2026 року всі українці віком до 40 років зможуть проходити щорічні планові обстеження. "Раз на рік кожна людина віком до 40 років зможе пройти обстеження", - пообіцяла прем'єр-міністерка.

Контакти редакції: terminovo.te@gmail.com
м. Тернопіль, Кульчицької 2А
+380935295439
ПАРТНЕРИ

Новини Тернополя та Тернопільської області

Copyright

2018 – 2025