Внутрішній аудит в державному управлінні: слабка ланка чи запорука ефективного використання публічних ресурсів?

Чотири роки в Україні триває фінансова децентралізація. Уряд наголошує на зростанні бюджетів регіонів, проте як розподіляються ці кошти, чи їх ефективно використовують задля забезпечення потреб населення та розвитку регіону – надалі залишається певною загадкою, яку пересічні громадяни не поспішають розгадувати, а органи влади відверто про це говорити. Лише значні порушення чи зловживання привертають увагу загалу.

Однак, в системі управління публічними фінансами передбачений механізм, що покликаний упереджувати порушення та сприяти ефективному використанню фінансових ресурсів – внутрішній контроль та внутрішній аудит.

Відповідно до рішення Тернопільської обласної ради, видатки обласного бюджету у 2018 році передбачаються в сумі 6 млрд 20 млн 585 тис. грн.  Чи будуть ці кошти використані ефективно чи фактично освоєні – значною мірою питання до сектору внутрішнього аудиту області.

Починаючи з 2005 року в Україні відбувається реформа системи державного внутрішнього фінансового контролю – ухвалено Концепцію розвитку державного внутрішнього фінансового контролю; внесено зміни до Бюджетного кодексу України щодо базових засад організації та здійснення внутрішнього контролю та внутрішнього аудиту; прийнято Стандарти внутрішнього аудиту, Кодекс етики працівників підрозділу внутрішнього аудиту тощо.

Логічним продовженням стало ухвалення на початку 2017 року Стратегії реформування системи управління державними фінансами на 2017–2020 роки, яка, поміж іншим, передбачає підвищення рівня управлінської підзвітності та ефективності внутрішнього контролю та аудиту в органах влади на центральному та місцевому рівнях.

Протягом останнього десятиріччя відбувається доволі успішна співпраця державних органів України з міжнародними інституціями, що допомагають реформувати сектор загального державного управління (проекти Twinning, SIGMA, GIZ). В рамках цих програм експертами підготовлено коментарі та рекомендації щодо управління державними фінансами, включаючи бюджетну політику, фінансовий менеджмент і контроль, внутрішній і зовнішній аудит, державні закупівлі та адміністративні послуги.

Наразі реалізовується проект у рамках двостороннього співробітництва між Міністерством фінансів України та Міністерством фінансів Королівства Нідерланди – Програма розвитку внутрішніх аудиторів державного сектору України.

Крім того, розроблені та доступні на офіційному сайті Міністерства фінансів України методичні посібники з питань внутрішнього аудиту, зокрема: «Державний внутрішній фінансовий контроль: Україна та європейський досвід», «Внутрішній аудит ефективності: методичні засади та практичні аспекти», «Внутрішній фінансовий аудит», «Методологічні вказівки з внутрішнього аудиту в державному секторі України» тощо.

На сьогодні в Україні існує всебічна підтримка розвитку внутрішнього державного аудиту як з боку іноземних донорів, так і з боку законодавців. Здавалося б, за таких умов внутрішній державний аудит мав би результативно та ефективно функціонувати. Що ж відбувається насправді?

Внутрішній аудит ЦОВВ сьогодні

Запровадження підрозділів внутрішнього аудиту в ЦОВВ офіційно розпочалося 1 січня 2012 року. Йому передували інтенсивне навчання відповідальних осіб, розробка методичних посібників, що проводилися під егідою міжнародних донорів. За цей час діяльність з внутрішнього аудиту вже мала б дати відчутні результати. Натомість, за звітом Державної аудиторської служби України (ДАСУ) за 2017 рік, виявлені втрати ресурсів сягають понад 2,3 млрд грн, на 1,5 тис. підприємств; в установах і організаціях встановлено більше 1,6 млрд грн незаконних і нецільових витрат та недостач матеріальних і фінансових ресурсів, у тому числі майже 818,0 млн грн – по операціях з бюджетними коштами.

Найбільш розповсюдженими фінансовими порушеннями є:

  • незаконні витрати внаслідок оплати завищеної вартості виконаних робіт та/або наданих послуг, зайві виплати внаслідок завищення кількості чи вартості придбаних товарів;
  • використання грошових кредитів, позик міжнародних фінансових організацій, отриманих під гарантію Уряду України, всупереч їх цільовому призначенню;
  • реалізація суб’єктами господарювання товарів, робіт чи послуг безоплатно або за заниженими цінами;
  • проведення незаконних виплат по заробітній платі;
  • списання коштів на видатки/витрати без отримання товарів, робіт чи послуг або в обсягах, вищих від їх фактичної вартості;
  • ненарахування та неперерахування державними та комунальними підприємствами частини прибутку до бюджету;
  • незаконні виплати фізичним особам (компенсацій, допомог, пільг та субсидій, пенсій, стипендій), в тому числі які не мали права на їх отримання або у завищених розмірах.

Перелік є доволі неповним, але характерно, що на думку ДАСУ, ці фінансові порушення є найбільш масштабними, повторюються з року в рік. І саме внутрішній аудит покликаний упереджати виникнення цих порушень. Чому ж внутрішні аудитори не виконують покладені на них завдання?

Корені проблеми

Аналіз звітів ДАСУ дозволяє знайти відповідь на це питання. Причинами є:

  • недостатня чисельність працівників підрозділів внутрішнього аудиту;
  • виконання внутрішніми державними аудиторами несумісних завдань, що часто пов’язані з наявністю потенційного конфлікту інтересів;
  • поширене недотримання вимог Стандартів внутрішнього аудиту – проблеми документування, недостатність аудиторських процедур, неякісні аудиторські докази, неправомірність трактувань виявлених порушень тощо;
  • констатація виявлених фактів фінансових порушень без аналізу причин їх вчинення і наявності інших недоліків;
  • охоплення внутрішніми аудитами окремих малозначущих питань;
  • низький відсоток охоплення об’єктів аудиту (6 – 8%);
  • відсутність управлінських рішень за результатами внутрішніх аудитів, навіть при виявленні значних порушень та фактів шахрайства.

На фоні описаної вище ситуації з навчанням, підготовленими і оприлюдненими методичними рекомендаціями, здається дивним фактичний стан справ. Які ж дійсні причини неефективності та нерезультативності внутрішнього державного аудиту? Чому такий разючий контраст між теорією і практикою?

Відповідь на ці питання криється в достатньо тривіальних речах. По-перше, занадто низький рівень заробітних плат у державному секторі не дозволяє наймати висококомпетентних фахівців. Державний сектор у цих питаннях, на жаль, не здатен конкурувати з приватним.

По-друге, проблеми розгляду малозначущих питань та одночасне ігнорування важливих аспектів діяльності свідчать про порушення фундаментального принципу незалежності аудиторів. Інакше кажучи, внутрішні аудитори побоюються втратити роботу, якщо знаходитимуть всі ті факти, що виявляються під час перевірок зовнішніми контролюючими органами, зокрема і ДАСУ. Ця проблема також безпосередньо пов’язана з відсутністю дієвих управлінських рішень за результатами внутрішнього аудиту, що демотивують фахівців. Для чого ризикувати, вишукуючи проблеми в роботі організації та наражаючись на небезпеку бути звільненим, якщо це нікого не цікавить і не береться до уваги керівництвом?

У Тернопільській обласній державній адміністрації функціонує сектор внутрішнього аудиту, який в своїй організаційній структурі не спроможний вповні реалізовувати міжнародні стандарти проведення діяльності з внутрішнього аудиту, зважаючи на критично обмежену штатну структуру. В своїй роботі цей відділ має пріоритетною діяльність з аудиту відповідності та фінансового аудиту, що в українській реальності є фактично інспекційними заходами, а аудит ефективності відповідно до планів роботи на 2018 рік не передбачається взагалі.

Відтак, існує значна потреба у методичній та координаційній допомозі Мінфіну, оскільки немає організаційних шаблонів формування підрозділів внутрішнього аудиту, систематизації процесів та процедур, єдиної класифікації порушень. Немає законодавчого закріплення, хто має розробляти модель, системи та процеси внутрішнього аудиту на обласному рівні. На даний час такий обов’язок покладено на керівника ОДА, однак абсурдно вважати, що голова обласної державної адміністрації буде це робити особисто.

Чимало прогалин в законодавчому регулюванні та повільний діалог з центральним підрозділом гармонізації Міністерства фінансів, створюють як для фахівців внутрішнього аудиту, так і для керівництва області значне дискреційне поле, якого слід уникати.

Чи стане внутрішній аудит дієвим?                

Для вирішення проблем потрібне широке залучення внутрішніх аудиторів до навчальних програм, де вони могли б отримати не лише теоретичні знання, а й практичну підготовку, – як здійснювати оцінку ризиків, провести анкетування, писати звіт, щоб він був зрозумілим і точним. Особливо важливим є поширення кращого досвіду колег щодо успішної реалізації функції внутрішнього аудиту.

Внутрішні аудитори наголошують на необхідності навчання керівників ЦОВВ та їх підрозділів. Наразі відчутним є нерозуміння сутності та завдань внутрішнього аудиту. Лише незначний відсоток керівників розуміють корисність внутрішніх аудиторів, які здатні не лише запобігти незаконним, нецільовим та неефективним витратам публічних ресурсів, а й взяти участь у розробці стратегічних документів, внутрішньої антикорупційної політики тощо.

Значною і довгоочікуваною підтримкою розвитку внутрішнього аудиту у державному секторі стане виконання Департаментом гармонізації внутрішнього фінансового контролю координаційних функцій у сфері фінансового управління та контролю.

 

Наразі в Україні закладено лише фундамент для розбудови функції внутрішнього аудиту в державному управлінні, яка може стати реальним інструментом забезпечення ефективного використання публічних ресурсів.

Створене законодавче підґрунтя, напрацьовані методичні підходи, започатковане навчання внутрішніх державних аудиторів. Утім потребують подальшого вирішення проблеми, що заважають повноцінному функціонуванню внутрішнього аудиту. Витрачені мільйони доларів міжнародних донорів на реформування цієї сфери в Україні, а також кошти власного бюджету – коштів платників податків, можуть виявитися марними втратами, якщо справу не буде доведено до логічного завершення.

 

Автор: Юлія Слободяник, доктор економічних наук, професор КНЕУ, ОНЕУ, експерт з контролю публічних фінансів

About the author

Графіки 9 грудня
trending_flat
Світла буде більше! Графіки вимкнення електрики на 9 грудня

На Тернопільщині 9 грудня будуть запроваджені погодинні відключення електроенергії. Графік вимкнень діє за вказівкою НЕК "Укренерго". Про це повідомили у "Тернопільобленерго".  Світло відключатимуть з 08:00 до 22:00 - це значне полегшення порівняно з попередніми днями. "Терміново" підготувало інфографіку для зручного перегляду годин виключень (нижче). Причиною запровадження обмежень є наслідки масованих російських атак по енергосистемі України. Глава РФ продовжує завдавати ударів по об'єктах енергетики, що призводить до дефіциту електроенергії. У "Тернопільобленерго" попереджають, що графік може змінюватися протягом доби залежно від ситуації в енергосистемі. Якщо споживання електрики в регіоні не перевищуватиме дозволені норми, тривалість відключень може зменшитися. Дізнатися свою чергу відключення можна на офіційному сайті "Тернопільобленерго" або у спеціальному додатку компанії. Енергетики закликають тернополян економити електроенергію: вмикати потужні прилади по черзі та мінімізувати споживання вранці та ввечері. Раніше "Терміново" повідомляло, чому на Тернопільщині так надовго обмежують електропостачання.

Ярий
trending_flat
На фронті загинув 21-річний кременчанин

На фронті поліг кременчанин Віталій Ярий. Чоловіку виповнилось всього 21 рік.  Про втрату повідомив міський голова Кременця Андрій Смаглюк. «Повідомляємо вам, що в нашу громаду надійшла трагічна звістка про те, що 5 грудня поблизу н.п. Ободи Сумської області загинув військовослужбовець, житель міста Кременець, начальник рухомої ремонтної майстерні безпілотних авіаційних комплексів взводу обслуговування та ремонту безпілотних систем ремонтно-відновлювального батальйону військової частини А****, сержант ЯРИЙ Віталій Андрійович, 2004 року народження," - написав він. Редакція "Терміново" висловлює щирі співчуття рідним, близьким та усім, хто знав нашого Героя. Вічна йому пам'ять і слава!

Тернопіль
trending_flat
Кількість загиблих від атаки РФ зросла до 38 осіб

Кількість жертв російської ракетної атаки на Тернопіль 19 листопада зросла до 38 осіб. Серед загиблих – восьмеро дітей. Про це повідомила поліція Тернопільської області 8 грудня. Правоохоронці виявили тіла ще двох людей, яких раніше вважали безвісти зниклими. Наразі зниклими залишаються троє дорослих. Слідчі дії продовжуються. Нагадаємо, що 19 листопада глава РФ наказав військовим вдарити по мирному Тернополю. Ракети влучили у житловий будинок на вулиці Василя Стуса, 8, дрони - у двір будинку на вулиці 15 квітня, де сталася жахлива пожежа. Читайте також: Померла дитина, поранена під час ракетного удару по Тернополю 19 листопада Внаслідок прямого влучання на Стуса частково зруйнувалися кілька поверхів дев'ятиповерхівки. Вибухи розпочалися близько шостої ранку та тривали майже 20 хвилин. Рятувальники працювали на місці трагедії понад три з половиною доби. За цей час врятували 46 людей, серед яких семеро дітей. Травми отримали 93 особи, з них 17 […]

холодильник
trending_flat
Смертельна небезпека у холодильнику: що треба викинути після багатогодинного відключення світла

Через постійні блекаути в Україні може значно зрости кількість харчових отруєнь. Коли світло зникає на багато годин, продукти у холодильниках швидко псуються і стають небезпечними для здоров'я. Держпродспоживслужба в Тернопільській області закликає українців дотримуватися правил безпечного зберігання їжі. Експерти пояснили, як не отруїтися і зберегти продукти під час тривалих відключень електроенергії. М'ясо і риба потребують особливої уваги М'ясо, рибу та птицю треба тримати у закритій тарі на нижній полиці холодильника. Ці продукти готуйте в першу чергу, якщо знаєте про тривале відключення світла. Важливо: розморожене м'ясо не можна заморожувати повторно. Молочні продукти швидко псуються Молоко, йогурти, сметану та інші молочні вироби зберігайте у щільно закритих контейнерах. Тверді сири і масло витримують без холоду довше за інші молочні продукти. Якщо помітили зміну запаху, кольору або консистенції - не ризикуйте здоров'ям. Готові страви - найбільша небезпека Приготовлена їжа без холодильника залишається безпечною не […]

trending_flat
У Довжанці бус злетів у кювет: чи є постраждалі (фото)

У селі Довжанка, що на Тернопільщині, сталася ДТП. Зіштовхнулися легкове авто та бус. Про це розповіли у поліції Тернопільської області. "6 грудня в селі Довжанка не розминулося два транспортних засоби. На місце події виїжджала слідчо-оперативна група Тернопільського райуправління поліції. У ході перевірки стало відомо, що близько 23:53 на трасі Тернопіль-Львів-Рава-Руська водій Kia Sorento допустив зіткнення з автомобілем Mercedes-Benz Sprinter, який після удару злетів у кювет", - йдеться у повідомленні. Раніше "Терміново" повідомляло, що під машину потрапила маленька дитина з мамою на Кременеччині.

ремонт
trending_flat
На ремонті навчального закладу у громаді біля Тернополя розікрали майже 700 тисяч гривень

На ремонті одного з навчальних закладів у Великоберезовицькій громаді Тернопільської області розікрали 665 тисяч гривень. Про це повідомляє пресслужба поліції Тернопільської області. "До ГУНП в Тернопільській області 05 грудня надійшов рапорт про виявлення нових обставин у кримінальному провадженні щодо можливого привласнення бюджетних коштів. Під час досудового розслідування у кримінальному провадженні розпочатому за ознаками правопорушення, передбаченого ч.4 ст.191 Кримінального кодексу України, слідчі встановили, що чоловік 1980 року народження, отримав кошти під приводом виконання ремонтно-будівельних робіт в одному з навчальних закладів Тернопільщини. Отримані кошти мали бути використані для проведення ремонтів, проте, згідно зі зібраними матеріалами, зловмисник просто надіслав «фейкові» акти прийому-передачі виконаних ремонтно-будівельних робіт. У результаті комунальний заклад освіти та відділ освіти Великоберезовицької селищної ради зазнали матеріальних збитків на загальну суму 665 197,32 гривні", - йдеться у повідомленні. Нагадаємо, раніше "Терміново" писало, що на Тернопільщині підозрюють директора проєктного товариства та заступника директора […]

Контакти редакції: terminovo.te@gmail.com
м. Тернопіль, Кульчицької 2А
+380935295439
ПАРТНЕРИ

Новини Тернополя та Тернопільської області

Copyright

2018 – 2025