Внутрішній аудит в державному управлінні: слабка ланка чи запорука ефективного використання публічних ресурсів?

Чотири роки в Україні триває фінансова децентралізація. Уряд наголошує на зростанні бюджетів регіонів, проте як розподіляються ці кошти, чи їх ефективно використовують задля забезпечення потреб населення та розвитку регіону – надалі залишається певною загадкою, яку пересічні громадяни не поспішають розгадувати, а органи влади відверто про це говорити. Лише значні порушення чи зловживання привертають увагу загалу.

Однак, в системі управління публічними фінансами передбачений механізм, що покликаний упереджувати порушення та сприяти ефективному використанню фінансових ресурсів – внутрішній контроль та внутрішній аудит.

Відповідно до рішення Тернопільської обласної ради, видатки обласного бюджету у 2018 році передбачаються в сумі 6 млрд 20 млн 585 тис. грн.  Чи будуть ці кошти використані ефективно чи фактично освоєні – значною мірою питання до сектору внутрішнього аудиту області.

Починаючи з 2005 року в Україні відбувається реформа системи державного внутрішнього фінансового контролю – ухвалено Концепцію розвитку державного внутрішнього фінансового контролю; внесено зміни до Бюджетного кодексу України щодо базових засад організації та здійснення внутрішнього контролю та внутрішнього аудиту; прийнято Стандарти внутрішнього аудиту, Кодекс етики працівників підрозділу внутрішнього аудиту тощо.

Логічним продовженням стало ухвалення на початку 2017 року Стратегії реформування системи управління державними фінансами на 2017–2020 роки, яка, поміж іншим, передбачає підвищення рівня управлінської підзвітності та ефективності внутрішнього контролю та аудиту в органах влади на центральному та місцевому рівнях.

Протягом останнього десятиріччя відбувається доволі успішна співпраця державних органів України з міжнародними інституціями, що допомагають реформувати сектор загального державного управління (проекти Twinning, SIGMA, GIZ). В рамках цих програм експертами підготовлено коментарі та рекомендації щодо управління державними фінансами, включаючи бюджетну політику, фінансовий менеджмент і контроль, внутрішній і зовнішній аудит, державні закупівлі та адміністративні послуги.

Наразі реалізовується проект у рамках двостороннього співробітництва між Міністерством фінансів України та Міністерством фінансів Королівства Нідерланди – Програма розвитку внутрішніх аудиторів державного сектору України.

Крім того, розроблені та доступні на офіційному сайті Міністерства фінансів України методичні посібники з питань внутрішнього аудиту, зокрема: «Державний внутрішній фінансовий контроль: Україна та європейський досвід», «Внутрішній аудит ефективності: методичні засади та практичні аспекти», «Внутрішній фінансовий аудит», «Методологічні вказівки з внутрішнього аудиту в державному секторі України» тощо.

На сьогодні в Україні існує всебічна підтримка розвитку внутрішнього державного аудиту як з боку іноземних донорів, так і з боку законодавців. Здавалося б, за таких умов внутрішній державний аудит мав би результативно та ефективно функціонувати. Що ж відбувається насправді?

Внутрішній аудит ЦОВВ сьогодні

Запровадження підрозділів внутрішнього аудиту в ЦОВВ офіційно розпочалося 1 січня 2012 року. Йому передували інтенсивне навчання відповідальних осіб, розробка методичних посібників, що проводилися під егідою міжнародних донорів. За цей час діяльність з внутрішнього аудиту вже мала б дати відчутні результати. Натомість, за звітом Державної аудиторської служби України (ДАСУ) за 2017 рік, виявлені втрати ресурсів сягають понад 2,3 млрд грн, на 1,5 тис. підприємств; в установах і організаціях встановлено більше 1,6 млрд грн незаконних і нецільових витрат та недостач матеріальних і фінансових ресурсів, у тому числі майже 818,0 млн грн – по операціях з бюджетними коштами.

Найбільш розповсюдженими фінансовими порушеннями є:

  • незаконні витрати внаслідок оплати завищеної вартості виконаних робіт та/або наданих послуг, зайві виплати внаслідок завищення кількості чи вартості придбаних товарів;
  • використання грошових кредитів, позик міжнародних фінансових організацій, отриманих під гарантію Уряду України, всупереч їх цільовому призначенню;
  • реалізація суб’єктами господарювання товарів, робіт чи послуг безоплатно або за заниженими цінами;
  • проведення незаконних виплат по заробітній платі;
  • списання коштів на видатки/витрати без отримання товарів, робіт чи послуг або в обсягах, вищих від їх фактичної вартості;
  • ненарахування та неперерахування державними та комунальними підприємствами частини прибутку до бюджету;
  • незаконні виплати фізичним особам (компенсацій, допомог, пільг та субсидій, пенсій, стипендій), в тому числі які не мали права на їх отримання або у завищених розмірах.

Перелік є доволі неповним, але характерно, що на думку ДАСУ, ці фінансові порушення є найбільш масштабними, повторюються з року в рік. І саме внутрішній аудит покликаний упереджати виникнення цих порушень. Чому ж внутрішні аудитори не виконують покладені на них завдання?

Корені проблеми

Аналіз звітів ДАСУ дозволяє знайти відповідь на це питання. Причинами є:

  • недостатня чисельність працівників підрозділів внутрішнього аудиту;
  • виконання внутрішніми державними аудиторами несумісних завдань, що часто пов’язані з наявністю потенційного конфлікту інтересів;
  • поширене недотримання вимог Стандартів внутрішнього аудиту – проблеми документування, недостатність аудиторських процедур, неякісні аудиторські докази, неправомірність трактувань виявлених порушень тощо;
  • констатація виявлених фактів фінансових порушень без аналізу причин їх вчинення і наявності інших недоліків;
  • охоплення внутрішніми аудитами окремих малозначущих питань;
  • низький відсоток охоплення об’єктів аудиту (6 – 8%);
  • відсутність управлінських рішень за результатами внутрішніх аудитів, навіть при виявленні значних порушень та фактів шахрайства.

На фоні описаної вище ситуації з навчанням, підготовленими і оприлюдненими методичними рекомендаціями, здається дивним фактичний стан справ. Які ж дійсні причини неефективності та нерезультативності внутрішнього державного аудиту? Чому такий разючий контраст між теорією і практикою?

Відповідь на ці питання криється в достатньо тривіальних речах. По-перше, занадто низький рівень заробітних плат у державному секторі не дозволяє наймати висококомпетентних фахівців. Державний сектор у цих питаннях, на жаль, не здатен конкурувати з приватним.

По-друге, проблеми розгляду малозначущих питань та одночасне ігнорування важливих аспектів діяльності свідчать про порушення фундаментального принципу незалежності аудиторів. Інакше кажучи, внутрішні аудитори побоюються втратити роботу, якщо знаходитимуть всі ті факти, що виявляються під час перевірок зовнішніми контролюючими органами, зокрема і ДАСУ. Ця проблема також безпосередньо пов’язана з відсутністю дієвих управлінських рішень за результатами внутрішнього аудиту, що демотивують фахівців. Для чого ризикувати, вишукуючи проблеми в роботі організації та наражаючись на небезпеку бути звільненим, якщо це нікого не цікавить і не береться до уваги керівництвом?

У Тернопільській обласній державній адміністрації функціонує сектор внутрішнього аудиту, який в своїй організаційній структурі не спроможний вповні реалізовувати міжнародні стандарти проведення діяльності з внутрішнього аудиту, зважаючи на критично обмежену штатну структуру. В своїй роботі цей відділ має пріоритетною діяльність з аудиту відповідності та фінансового аудиту, що в українській реальності є фактично інспекційними заходами, а аудит ефективності відповідно до планів роботи на 2018 рік не передбачається взагалі.

Відтак, існує значна потреба у методичній та координаційній допомозі Мінфіну, оскільки немає організаційних шаблонів формування підрозділів внутрішнього аудиту, систематизації процесів та процедур, єдиної класифікації порушень. Немає законодавчого закріплення, хто має розробляти модель, системи та процеси внутрішнього аудиту на обласному рівні. На даний час такий обов’язок покладено на керівника ОДА, однак абсурдно вважати, що голова обласної державної адміністрації буде це робити особисто.

Чимало прогалин в законодавчому регулюванні та повільний діалог з центральним підрозділом гармонізації Міністерства фінансів, створюють як для фахівців внутрішнього аудиту, так і для керівництва області значне дискреційне поле, якого слід уникати.

Чи стане внутрішній аудит дієвим?                

Для вирішення проблем потрібне широке залучення внутрішніх аудиторів до навчальних програм, де вони могли б отримати не лише теоретичні знання, а й практичну підготовку, – як здійснювати оцінку ризиків, провести анкетування, писати звіт, щоб він був зрозумілим і точним. Особливо важливим є поширення кращого досвіду колег щодо успішної реалізації функції внутрішнього аудиту.

Внутрішні аудитори наголошують на необхідності навчання керівників ЦОВВ та їх підрозділів. Наразі відчутним є нерозуміння сутності та завдань внутрішнього аудиту. Лише незначний відсоток керівників розуміють корисність внутрішніх аудиторів, які здатні не лише запобігти незаконним, нецільовим та неефективним витратам публічних ресурсів, а й взяти участь у розробці стратегічних документів, внутрішньої антикорупційної політики тощо.

Значною і довгоочікуваною підтримкою розвитку внутрішнього аудиту у державному секторі стане виконання Департаментом гармонізації внутрішнього фінансового контролю координаційних функцій у сфері фінансового управління та контролю.

 

Наразі в Україні закладено лише фундамент для розбудови функції внутрішнього аудиту в державному управлінні, яка може стати реальним інструментом забезпечення ефективного використання публічних ресурсів.

Створене законодавче підґрунтя, напрацьовані методичні підходи, започатковане навчання внутрішніх державних аудиторів. Утім потребують подальшого вирішення проблеми, що заважають повноцінному функціонуванню внутрішнього аудиту. Витрачені мільйони доларів міжнародних донорів на реформування цієї сфери в Україні, а також кошти власного бюджету – коштів платників податків, можуть виявитися марними втратами, якщо справу не буде доведено до логічного завершення.

 

Автор: Юлія Слободяник, доктор економічних наук, професор КНЕУ, ОНЕУ, експерт з контролю публічних фінансів

About the author

жінка
trending_flat
З ножем та викруткою: жінка на Дружбі два роки тероризує мешканців та дитсадок

На житловому масиві «Дружба» у Тернополі жінка вже другий рік тероризує мешканців – пошкоджує автомобілі, розгулює з ножем та викруткою. Вона заходить без дозволу на територію дитячого садочка №13, змушуючи батьків та керівництва закладу хвилюватись за безпеку дітей. Черговий інцидент стався вранці 16 грудня, коли жінка з ножем підійшла до припаркованого авто та зрізала номерний знак. На відео, яке зняла місцева мешканка Каріна Новікова, видно, як порушниця розмахує ножем і йде до свого під'їзду, ігноруючи прохання відійти від машини та попередження про виклик поліції. Про це пише видання "20 хвилин". Сусіди засвідчили десятки випадків Після виклику правоохоронців до Каріни підійшли чотири людини, які розповіли про інші епізоди. – Ця жінка одному з чоловіків зламала дзеркала на машині та нападала з викруткою тиждень тому, іншій жінці так само відламала номерний знак. Ще один казав, що його знайомому розбила лобове скло, а […]

trending_flat
Підрядник для енергоаудиту підприємства, як знайти найкращого | поради SolarGarde

Де знайти підрядника для енергоаудиту підприємства Енергоаудит підприємства — це важливий крок на шляху до зниження операційних витрат, підвищення енергоефективності та, як наслідок, збільшення прибутковості бізнесу. Проведення комплексного дослідження потоків енергії дозволить виявити місця нераціонального її використання та розробити економічно обґрунтований план модернізації. Важливо вибрати кваліфікованого підрядника, адже саме від нього залежить якість результату. Одна з головних цілей аудиту — оптимізація споживання та підбір надійного резервного живлення для виробництва, що можна зробити тут: https://www.solargarden.com.ua/dzherelo-bezperebiynoho-zhyvlennya/. Це мінімізує збитки від простоїв. Що таке енергоаудит та його значення для підприємств Енергетичний аудит — це аналіз вартості та ефективності споживання паливно-енергетичних ресурсів на підприємстві, в будівлі чи в системі. Основна мета — отримати фактичну картину споживання е/е та визначити економічно вигідні заходи для підвищення енергоефективності. Залежно від глибини дослідження аудит буває: попередній або наскрізний; детальний; інвестиційний. Енергоаудит не лише допомагає скоротити витрати, але й зменшує […]

міст
trending_flat
У Бучачі встановлять новий міст через річку Стрипа

Тернопільська область отримає металевий модульний міст американського виробництва для встановлення через річку Стрипа у Бучачі. Державне агентство відновлення та розвитку інфраструктури підписало наказ про передачу конструкції обласній військовій адміністрації. Питання передачі моста обговорювали ще у листопаді під час попередньої зустрічі. Голова Тернопільської ОВА В'ячеслав Негода провів переговори з віце-прем'єр-міністром з відновлення України Олексієм Кулебою та головою Держагентства відновлення інфраструктури Сергієм Сухомлином. Про це він повідомив у своїх соцмережах. Міст виробництва компанії ACROW CORPORATION OF AMERICA замінить старий, який визнали непрацездатним після обстеження. Нова конструкція забезпечить безперебійне сполучення через річку для мешканців Бучача. Фото ілюстративне, міст виробництва компанії ACROW CORPORATION OF AMERICA . Джерело - сайт ACROW CORPORATION OF AMERICA .

ялинка
trending_flat
Що буде, якщо зрубати ялинку в лісі: види покарань та суми штрафів

Перед святами може виникнути спокуса самовільно зрубати ялинку в лісі. Однак є ризик отримати чималий штраф. Тож у підсумку легальна ялинка з лісгоспу може обійтися значно дешевше, ніж відповідальність за незаконний зруб. Яка відповідальність передбачена за незаконну вирубку дерев та як перевірити, чи ялинка легальна — роз’яснюють юристи системи надання безоплатної правничої допомоги.  Якщо незаконно зрубати ялинку в лісі Можна отримати штраф 510–1 020 грн. А якщо людину вже не вперше за рік штрафують за незаконну вирубку будь-яких дерев у лісі, то 1 020–1 530 грн.  Для посадових осіб штраф передбачено більший — до 5 100 грн за перше порушення, за повторне — від 10 200 до 15 300 грн.  Якщо зрубати ялинку в межах населеного пункту Для звичайних людей передбачено 170–510 грн штрафу, для посадових осіб або фізичних осіб-підприємців — 510–850 грн.  Коли може настати кримінальна відповідальність Якщо завдати […]

клен у снігу
trending_flat
На Тернопільщині вирубали цінні клени

На Тернопільщині виявили незаконну порубку дерев. Вирубали 23 одиниці дерева цінної породи - клен. Про це повідомили у Державній екологічній інспекції у Тернопільській області. "Зокрема, у захисній смузі відведення Львівської дистанції захисних лісонасаджень на ділянці залізниці Білобожниця – Заліщики виявлено незаконну порубку 23 дерев породи клен. ​Згідно з технічною документацією, ширина захисної смуги в місці порубки становить 100 метрів, де будь-які роботи можливі лише за наявності відповідних дозволів (лісорубних квитків). Розмір шкоди, завданої навколишньому природному середовищу, склав 172 889 гривень. У зв’язку з тим, що в даному порушенні вбачаються ознаки злочину, відповідальність за який передбачено ч. 1 ст. 246 Кримінального кодексу України, матеріали справи направлено до Заліщицького відділення поліції ГУНП в Тернопільській області для вжиття заходів реагування відповідно до вимог ст. 214 КПК України", - йдеться у повідомленні.  

Лукʼян Сопель
trending_flat
Обставини смерті третьокласника у Тернополі перевірить поліція: відкрито кримінальне провадження

Обставини смерті третьокласника у Тернополі перевірять правоохоронці. Інформація про це 15 грудня з'явилась у соцмережах - адміністрація школи опублікувала співчутливий пост у зв'язку зі смертю Лук'яна Сопеля. "Шкільна спільнота з глибоким сумом сприйняла звістку про смерть маленького хлопчика Лукʼяна Сопеля, учня 3-Б класу. Це велика трагедія та невимовний біль для родини. Ми щиро співчуваємо рідним і близьким у цю важку годину. Світла пам’ять дитині", - писали тоді педагоги. У поліції відреагували на цей допис. В ГУНП зауважили, що перевірятимуть обставини смерті дитини. "За фактом смерті третьокласника однієї зі шкіл обласного центру слідчі Тернопільського райуправління поліції відкрили кримінальне провадження. Публікація зі співчуттями з'явилася 15 грудня на сторінці навчального закладу. Мова йшла про раптову смерть дитини в одній з лікарень Тернополя. Проте медики жодної інформації на спецлінію поліції не надавали", - кажуть правоохоронці. Правоохоронці зазначили, що даний факт слідчі поліції уже внесли […]

Контакти редакції: terminovo.te@gmail.com
м. Тернопіль, Кульчицької 2А
+380935295439
ПАРТНЕРИ

Новини Тернополя та Тернопільської області

Copyright

2018 – 2025