Внутрішній аудит в державному управлінні: слабка ланка чи запорука ефективного використання публічних ресурсів?

Чотири роки в Україні триває фінансова децентралізація. Уряд наголошує на зростанні бюджетів регіонів, проте як розподіляються ці кошти, чи їх ефективно використовують задля забезпечення потреб населення та розвитку регіону – надалі залишається певною загадкою, яку пересічні громадяни не поспішають розгадувати, а органи влади відверто про це говорити. Лише значні порушення чи зловживання привертають увагу загалу.

Однак, в системі управління публічними фінансами передбачений механізм, що покликаний упереджувати порушення та сприяти ефективному використанню фінансових ресурсів – внутрішній контроль та внутрішній аудит.

Відповідно до рішення Тернопільської обласної ради, видатки обласного бюджету у 2018 році передбачаються в сумі 6 млрд 20 млн 585 тис. грн.  Чи будуть ці кошти використані ефективно чи фактично освоєні – значною мірою питання до сектору внутрішнього аудиту області.

Починаючи з 2005 року в Україні відбувається реформа системи державного внутрішнього фінансового контролю – ухвалено Концепцію розвитку державного внутрішнього фінансового контролю; внесено зміни до Бюджетного кодексу України щодо базових засад організації та здійснення внутрішнього контролю та внутрішнього аудиту; прийнято Стандарти внутрішнього аудиту, Кодекс етики працівників підрозділу внутрішнього аудиту тощо.

Логічним продовженням стало ухвалення на початку 2017 року Стратегії реформування системи управління державними фінансами на 2017–2020 роки, яка, поміж іншим, передбачає підвищення рівня управлінської підзвітності та ефективності внутрішнього контролю та аудиту в органах влади на центральному та місцевому рівнях.

Протягом останнього десятиріччя відбувається доволі успішна співпраця державних органів України з міжнародними інституціями, що допомагають реформувати сектор загального державного управління (проекти Twinning, SIGMA, GIZ). В рамках цих програм експертами підготовлено коментарі та рекомендації щодо управління державними фінансами, включаючи бюджетну політику, фінансовий менеджмент і контроль, внутрішній і зовнішній аудит, державні закупівлі та адміністративні послуги.

Наразі реалізовується проект у рамках двостороннього співробітництва між Міністерством фінансів України та Міністерством фінансів Королівства Нідерланди – Програма розвитку внутрішніх аудиторів державного сектору України.

Крім того, розроблені та доступні на офіційному сайті Міністерства фінансів України методичні посібники з питань внутрішнього аудиту, зокрема: «Державний внутрішній фінансовий контроль: Україна та європейський досвід», «Внутрішній аудит ефективності: методичні засади та практичні аспекти», «Внутрішній фінансовий аудит», «Методологічні вказівки з внутрішнього аудиту в державному секторі України» тощо.

На сьогодні в Україні існує всебічна підтримка розвитку внутрішнього державного аудиту як з боку іноземних донорів, так і з боку законодавців. Здавалося б, за таких умов внутрішній державний аудит мав би результативно та ефективно функціонувати. Що ж відбувається насправді?

Внутрішній аудит ЦОВВ сьогодні

Запровадження підрозділів внутрішнього аудиту в ЦОВВ офіційно розпочалося 1 січня 2012 року. Йому передували інтенсивне навчання відповідальних осіб, розробка методичних посібників, що проводилися під егідою міжнародних донорів. За цей час діяльність з внутрішнього аудиту вже мала б дати відчутні результати. Натомість, за звітом Державної аудиторської служби України (ДАСУ) за 2017 рік, виявлені втрати ресурсів сягають понад 2,3 млрд грн, на 1,5 тис. підприємств; в установах і організаціях встановлено більше 1,6 млрд грн незаконних і нецільових витрат та недостач матеріальних і фінансових ресурсів, у тому числі майже 818,0 млн грн – по операціях з бюджетними коштами.

Найбільш розповсюдженими фінансовими порушеннями є:

  • незаконні витрати внаслідок оплати завищеної вартості виконаних робіт та/або наданих послуг, зайві виплати внаслідок завищення кількості чи вартості придбаних товарів;
  • використання грошових кредитів, позик міжнародних фінансових організацій, отриманих під гарантію Уряду України, всупереч їх цільовому призначенню;
  • реалізація суб’єктами господарювання товарів, робіт чи послуг безоплатно або за заниженими цінами;
  • проведення незаконних виплат по заробітній платі;
  • списання коштів на видатки/витрати без отримання товарів, робіт чи послуг або в обсягах, вищих від їх фактичної вартості;
  • ненарахування та неперерахування державними та комунальними підприємствами частини прибутку до бюджету;
  • незаконні виплати фізичним особам (компенсацій, допомог, пільг та субсидій, пенсій, стипендій), в тому числі які не мали права на їх отримання або у завищених розмірах.

Перелік є доволі неповним, але характерно, що на думку ДАСУ, ці фінансові порушення є найбільш масштабними, повторюються з року в рік. І саме внутрішній аудит покликаний упереджати виникнення цих порушень. Чому ж внутрішні аудитори не виконують покладені на них завдання?

Корені проблеми

Аналіз звітів ДАСУ дозволяє знайти відповідь на це питання. Причинами є:

  • недостатня чисельність працівників підрозділів внутрішнього аудиту;
  • виконання внутрішніми державними аудиторами несумісних завдань, що часто пов’язані з наявністю потенційного конфлікту інтересів;
  • поширене недотримання вимог Стандартів внутрішнього аудиту – проблеми документування, недостатність аудиторських процедур, неякісні аудиторські докази, неправомірність трактувань виявлених порушень тощо;
  • констатація виявлених фактів фінансових порушень без аналізу причин їх вчинення і наявності інших недоліків;
  • охоплення внутрішніми аудитами окремих малозначущих питань;
  • низький відсоток охоплення об’єктів аудиту (6 – 8%);
  • відсутність управлінських рішень за результатами внутрішніх аудитів, навіть при виявленні значних порушень та фактів шахрайства.

На фоні описаної вище ситуації з навчанням, підготовленими і оприлюдненими методичними рекомендаціями, здається дивним фактичний стан справ. Які ж дійсні причини неефективності та нерезультативності внутрішнього державного аудиту? Чому такий разючий контраст між теорією і практикою?

Відповідь на ці питання криється в достатньо тривіальних речах. По-перше, занадто низький рівень заробітних плат у державному секторі не дозволяє наймати висококомпетентних фахівців. Державний сектор у цих питаннях, на жаль, не здатен конкурувати з приватним.

По-друге, проблеми розгляду малозначущих питань та одночасне ігнорування важливих аспектів діяльності свідчать про порушення фундаментального принципу незалежності аудиторів. Інакше кажучи, внутрішні аудитори побоюються втратити роботу, якщо знаходитимуть всі ті факти, що виявляються під час перевірок зовнішніми контролюючими органами, зокрема і ДАСУ. Ця проблема також безпосередньо пов’язана з відсутністю дієвих управлінських рішень за результатами внутрішнього аудиту, що демотивують фахівців. Для чого ризикувати, вишукуючи проблеми в роботі організації та наражаючись на небезпеку бути звільненим, якщо це нікого не цікавить і не береться до уваги керівництвом?

У Тернопільській обласній державній адміністрації функціонує сектор внутрішнього аудиту, який в своїй організаційній структурі не спроможний вповні реалізовувати міжнародні стандарти проведення діяльності з внутрішнього аудиту, зважаючи на критично обмежену штатну структуру. В своїй роботі цей відділ має пріоритетною діяльність з аудиту відповідності та фінансового аудиту, що в українській реальності є фактично інспекційними заходами, а аудит ефективності відповідно до планів роботи на 2018 рік не передбачається взагалі.

Відтак, існує значна потреба у методичній та координаційній допомозі Мінфіну, оскільки немає організаційних шаблонів формування підрозділів внутрішнього аудиту, систематизації процесів та процедур, єдиної класифікації порушень. Немає законодавчого закріплення, хто має розробляти модель, системи та процеси внутрішнього аудиту на обласному рівні. На даний час такий обов’язок покладено на керівника ОДА, однак абсурдно вважати, що голова обласної державної адміністрації буде це робити особисто.

Чимало прогалин в законодавчому регулюванні та повільний діалог з центральним підрозділом гармонізації Міністерства фінансів, створюють як для фахівців внутрішнього аудиту, так і для керівництва області значне дискреційне поле, якого слід уникати.

Чи стане внутрішній аудит дієвим?                

Для вирішення проблем потрібне широке залучення внутрішніх аудиторів до навчальних програм, де вони могли б отримати не лише теоретичні знання, а й практичну підготовку, – як здійснювати оцінку ризиків, провести анкетування, писати звіт, щоб він був зрозумілим і точним. Особливо важливим є поширення кращого досвіду колег щодо успішної реалізації функції внутрішнього аудиту.

Внутрішні аудитори наголошують на необхідності навчання керівників ЦОВВ та їх підрозділів. Наразі відчутним є нерозуміння сутності та завдань внутрішнього аудиту. Лише незначний відсоток керівників розуміють корисність внутрішніх аудиторів, які здатні не лише запобігти незаконним, нецільовим та неефективним витратам публічних ресурсів, а й взяти участь у розробці стратегічних документів, внутрішньої антикорупційної політики тощо.

Значною і довгоочікуваною підтримкою розвитку внутрішнього аудиту у державному секторі стане виконання Департаментом гармонізації внутрішнього фінансового контролю координаційних функцій у сфері фінансового управління та контролю.

 

Наразі в Україні закладено лише фундамент для розбудови функції внутрішнього аудиту в державному управлінні, яка може стати реальним інструментом забезпечення ефективного використання публічних ресурсів.

Створене законодавче підґрунтя, напрацьовані методичні підходи, започатковане навчання внутрішніх державних аудиторів. Утім потребують подальшого вирішення проблеми, що заважають повноцінному функціонуванню внутрішнього аудиту. Витрачені мільйони доларів міжнародних донорів на реформування цієї сфери в Україні, а також кошти власного бюджету – коштів платників податків, можуть виявитися марними втратами, якщо справу не буде доведено до логічного завершення.

 

Автор: Юлія Слободяник, доктор економічних наук, професор КНЕУ, ОНЕУ, експерт з контролю публічних фінансів

About the author

податкові перевірки 2025
trending_flat
Як відбуватимуться податкові перевірки у 2026 році

Державна податкова служба України опублікувала план-графік проведення документальних планових перевірок платників податків на 2026 рік. Всього податківці запланували провести 4,5 тисяч планових перевірок. Кого вони стосуватимуться та якою буде їх інтенсивність впродовж року — в аналітичному матеріалі YouControl.  Інфографіка У 2026 році податківці планують провести 4 558 планових перевірок. Серед них перевірки 3 542 юридичних осіб та 1 016 фізичних осіб-підприємців. Раніше YouControl писав, що у 2025 році податківці планували провести майже 5 тисяч планових перевірок. На кого спрямовані перевірки та в яких регіонах Протягом 2026 року Державна податкова служба (ДПС) щомісяця планує в середньому перевіряти від 200 до 300 юридичних осіб. Найменше стартів перевірок компаній буде у січні — 221. Але вже з весни почнеться зростання: так, у березні-квітні заплановано 334 та 337 перевірок юросіб. Восени також спостерігається активність: 320 перевірок підприємств у вересні. Пік планових перевірок ФОПів припадає […]

без світла
trending_flat
Тисячі мешканців Тернопільщини залишились без електропостачання

Негода наробила лиха на Тернопільщині. У зв'язку з заметіллю відбулося пошкодження ліній електропередач - через це сотні споживачів без світла. Про це повідомили у Тернопільській обласній військовій адміністрації. "На 9.00 год обмежено електропостачання у 183 населених пунктах (65,9 тис. абонентів) до 20,5 МВт. Введено графіки обмеження потужності. Через погодні умови відключено 101 населених пунктів (11,1 тис споживачів). Найбільше - Зборівський, Збаразький, Кременецький, Шумський РЕМи. Аварійні бригади працюють над відновленням електропостачання", - йдеться у повідомленні. В АТ "Тернопільобленерго" підтвердили, що їхні фахівці працюють над відновленням пошкоджених ліній електропередач. "У зв’язку з погіршенням погодних умов на території Тернопільської області відбулося пошкодження електромереж, що призвело до аварійних відключень споживачів . Оперативно-виїзні бригади  працюють у посиленому режимі, щоб якнайшвидше усунути пошкодження та повернути електропостачання усім споживачам", - йдеться у повідомленні.

пожежа
trending_flat
Горіла велика площа: пожежа на Тернопільщині

На Тернопільщині сталася велика пожежа. Загоряння відбулося у селі Деренівка, що на Теребовлянщині. Про це повідомили у ГУ ДСНС у Тернопільській області. "Зайнялася приватна господарська будівля. Полум’я охопило покрівлю та запаси кормів, створюючи загрозу поширення. На місце прибули рятувальники 12 ДПРЧ та 22 ДПРП. Завдяки чітко скоординованим діям вогонь вдалося зупинити на площі 90 м². Врятовано три будівлі та одну одиницю техніки", - йдеться у повідомленні.

trending_flat
Індустріальний парк на Тернопільщині, в якому закінчились місця, збільшив площу у пʼятеро

Індустріальний парк «Західноукраїнський промисловий хаб» (Тернопільська область) розширив площу з 10,6 га до 55 га. Стара ділянка повністю забудована промисловими приміщеннями площею 71 тис. кв. м.  Спеціалізація індустріального парку - агропереробка.Про це повідомив заступник голови Комітету Верховної Ради з питань економічного розвитку Дмитро Кисилевський. Наразі індустріальний парк завершує узгодження договорів про залучення двох нових учасників - агропереробне підприємство та завод з виробництва упаковки. Вони розмістять виробничі потужності на новій ділянці парку, зайнявши відповідно 5 та 10 га. Старт будівництва заплановано на перше півріччя 2026 року. Для підведення до нової ділянки 10 МВт додаткової електричної потужності «Західноукраїнський промисловий хаб» планує скористатись державною програмою підтримки розвитку інфраструктури індустріальних парків. Вона передбачає співфінансування з державного бюджету на умовах 50:50. Для водовідведення індустріальний парк має власні очисні споруди, що є важливою перевагою для харчових виробництв. Станом на грудень 2025 року в ІП «Західноукраїнський промисловий […]

trending_flat
Як вибрати переноску для кота за розміром та вагою тварини?

Інколи потрібно піти до ветеринара чи вирушити далеко від дому. Для цього потрібна добре підібрана переноска, що забезпечує комфорт і безпеку для тварини під час поїздок і подорожей. Вона має відповідати не лише вимогам зручності власника, а передусім анатомічним особливостям самого кота! Правильний вибір розміру та вантажності переноски допоможе уникнути стресу та можливих травм, а також зробить транспортування передбачуваним і організованим. І передусім важливо оцінити вагу, довжину й зріст кота, адже саме ці параметри визначають мінімальні розміри потрібної конструкції. Ознайомтеся з ключовими критеріями її підбору та порадами, які допоможуть вам знайти оптимальний варіант переноски для котів, наприклад, від HOME FOOD. Основні параметри, за якими треба вибирати переноску Розмір конструкції має забезпечувати достатньо простору, щоби кіт міг стояти, розвертатися та лежати у природній позі. Оптимальні пропорції, що дозволяють тварині почуватися впевнено й не притискатися до стінок під час руху, розраховують так: довжина […]

мороз і сніг
trending_flat
На Тернопільщині негода спричинить багато незручностей – прогноз

На Тернопільщині продовжує ускладнюватись погода. Очікується посилення вітру та мокрий сніг. Про це розповіли у ГУ ДСНС України у Тернопільській області з посиланням на тернопільських метеорологів. "ПОПЕРЕДЖЕННЯ ПРО ПОГІРШЕННЯ ПОГОДНИХ УМОВ За даними Тернопільського обласного центру з гідрометеорології, 27–29 грудня на Тернопільщині очікується ускладнення погодних умов. 🌨 Прогноз: ▪️ 27 грудня — мокрий сніг, ожеледиця, пориви вітру до 20 м/с ▪️ 28–29 грудня — сніг, мокрий сніг, хуртовини, ожеледиця ▪️ Температура: від -4° до +1° Жовтий рівень небезпечності ❗ Такі умови можуть ускладнювати рух транспорту та створювати небезпеку для пішоходів. 🔹 Водіям — дотримуйтесь безпечної швидкості та дистанції 🔹 Пішоходам — будьте обережні на тротуарах і переходах 🔹 Уникайте перебування на вулиці під час сильного вітру", - йдеться у повідомленні. Детальний прогноз погоди читайте тут: Потепління, але з “противним характером”: якою буде погода на Тернопільщині

Контакти редакції: terminovo.te@gmail.com
м. Тернопіль, Кульчицької 2А
+380935295439
ПАРТНЕРИ

Новини Тернополя та Тернопільської області

Copyright

2018 – 2025