Внутрішній аудит в державному управлінні: слабка ланка чи запорука ефективного використання публічних ресурсів?

Чотири роки в Україні триває фінансова децентралізація. Уряд наголошує на зростанні бюджетів регіонів, проте як розподіляються ці кошти, чи їх ефективно використовують задля забезпечення потреб населення та розвитку регіону – надалі залишається певною загадкою, яку пересічні громадяни не поспішають розгадувати, а органи влади відверто про це говорити. Лише значні порушення чи зловживання привертають увагу загалу.

Однак, в системі управління публічними фінансами передбачений механізм, що покликаний упереджувати порушення та сприяти ефективному використанню фінансових ресурсів – внутрішній контроль та внутрішній аудит.

Відповідно до рішення Тернопільської обласної ради, видатки обласного бюджету у 2018 році передбачаються в сумі 6 млрд 20 млн 585 тис. грн.  Чи будуть ці кошти використані ефективно чи фактично освоєні – значною мірою питання до сектору внутрішнього аудиту області.

Починаючи з 2005 року в Україні відбувається реформа системи державного внутрішнього фінансового контролю – ухвалено Концепцію розвитку державного внутрішнього фінансового контролю; внесено зміни до Бюджетного кодексу України щодо базових засад організації та здійснення внутрішнього контролю та внутрішнього аудиту; прийнято Стандарти внутрішнього аудиту, Кодекс етики працівників підрозділу внутрішнього аудиту тощо.

Логічним продовженням стало ухвалення на початку 2017 року Стратегії реформування системи управління державними фінансами на 2017–2020 роки, яка, поміж іншим, передбачає підвищення рівня управлінської підзвітності та ефективності внутрішнього контролю та аудиту в органах влади на центральному та місцевому рівнях.

Протягом останнього десятиріччя відбувається доволі успішна співпраця державних органів України з міжнародними інституціями, що допомагають реформувати сектор загального державного управління (проекти Twinning, SIGMA, GIZ). В рамках цих програм експертами підготовлено коментарі та рекомендації щодо управління державними фінансами, включаючи бюджетну політику, фінансовий менеджмент і контроль, внутрішній і зовнішній аудит, державні закупівлі та адміністративні послуги.

Наразі реалізовується проект у рамках двостороннього співробітництва між Міністерством фінансів України та Міністерством фінансів Королівства Нідерланди – Програма розвитку внутрішніх аудиторів державного сектору України.

Крім того, розроблені та доступні на офіційному сайті Міністерства фінансів України методичні посібники з питань внутрішнього аудиту, зокрема: «Державний внутрішній фінансовий контроль: Україна та європейський досвід», «Внутрішній аудит ефективності: методичні засади та практичні аспекти», «Внутрішній фінансовий аудит», «Методологічні вказівки з внутрішнього аудиту в державному секторі України» тощо.

На сьогодні в Україні існує всебічна підтримка розвитку внутрішнього державного аудиту як з боку іноземних донорів, так і з боку законодавців. Здавалося б, за таких умов внутрішній державний аудит мав би результативно та ефективно функціонувати. Що ж відбувається насправді?

Внутрішній аудит ЦОВВ сьогодні

Запровадження підрозділів внутрішнього аудиту в ЦОВВ офіційно розпочалося 1 січня 2012 року. Йому передували інтенсивне навчання відповідальних осіб, розробка методичних посібників, що проводилися під егідою міжнародних донорів. За цей час діяльність з внутрішнього аудиту вже мала б дати відчутні результати. Натомість, за звітом Державної аудиторської служби України (ДАСУ) за 2017 рік, виявлені втрати ресурсів сягають понад 2,3 млрд грн, на 1,5 тис. підприємств; в установах і організаціях встановлено більше 1,6 млрд грн незаконних і нецільових витрат та недостач матеріальних і фінансових ресурсів, у тому числі майже 818,0 млн грн – по операціях з бюджетними коштами.

Найбільш розповсюдженими фінансовими порушеннями є:

  • незаконні витрати внаслідок оплати завищеної вартості виконаних робіт та/або наданих послуг, зайві виплати внаслідок завищення кількості чи вартості придбаних товарів;
  • використання грошових кредитів, позик міжнародних фінансових організацій, отриманих під гарантію Уряду України, всупереч їх цільовому призначенню;
  • реалізація суб’єктами господарювання товарів, робіт чи послуг безоплатно або за заниженими цінами;
  • проведення незаконних виплат по заробітній платі;
  • списання коштів на видатки/витрати без отримання товарів, робіт чи послуг або в обсягах, вищих від їх фактичної вартості;
  • ненарахування та неперерахування державними та комунальними підприємствами частини прибутку до бюджету;
  • незаконні виплати фізичним особам (компенсацій, допомог, пільг та субсидій, пенсій, стипендій), в тому числі які не мали права на їх отримання або у завищених розмірах.

Перелік є доволі неповним, але характерно, що на думку ДАСУ, ці фінансові порушення є найбільш масштабними, повторюються з року в рік. І саме внутрішній аудит покликаний упереджати виникнення цих порушень. Чому ж внутрішні аудитори не виконують покладені на них завдання?

Корені проблеми

Аналіз звітів ДАСУ дозволяє знайти відповідь на це питання. Причинами є:

  • недостатня чисельність працівників підрозділів внутрішнього аудиту;
  • виконання внутрішніми державними аудиторами несумісних завдань, що часто пов’язані з наявністю потенційного конфлікту інтересів;
  • поширене недотримання вимог Стандартів внутрішнього аудиту – проблеми документування, недостатність аудиторських процедур, неякісні аудиторські докази, неправомірність трактувань виявлених порушень тощо;
  • констатація виявлених фактів фінансових порушень без аналізу причин їх вчинення і наявності інших недоліків;
  • охоплення внутрішніми аудитами окремих малозначущих питань;
  • низький відсоток охоплення об’єктів аудиту (6 – 8%);
  • відсутність управлінських рішень за результатами внутрішніх аудитів, навіть при виявленні значних порушень та фактів шахрайства.

На фоні описаної вище ситуації з навчанням, підготовленими і оприлюдненими методичними рекомендаціями, здається дивним фактичний стан справ. Які ж дійсні причини неефективності та нерезультативності внутрішнього державного аудиту? Чому такий разючий контраст між теорією і практикою?

Відповідь на ці питання криється в достатньо тривіальних речах. По-перше, занадто низький рівень заробітних плат у державному секторі не дозволяє наймати висококомпетентних фахівців. Державний сектор у цих питаннях, на жаль, не здатен конкурувати з приватним.

По-друге, проблеми розгляду малозначущих питань та одночасне ігнорування важливих аспектів діяльності свідчать про порушення фундаментального принципу незалежності аудиторів. Інакше кажучи, внутрішні аудитори побоюються втратити роботу, якщо знаходитимуть всі ті факти, що виявляються під час перевірок зовнішніми контролюючими органами, зокрема і ДАСУ. Ця проблема також безпосередньо пов’язана з відсутністю дієвих управлінських рішень за результатами внутрішнього аудиту, що демотивують фахівців. Для чого ризикувати, вишукуючи проблеми в роботі організації та наражаючись на небезпеку бути звільненим, якщо це нікого не цікавить і не береться до уваги керівництвом?

У Тернопільській обласній державній адміністрації функціонує сектор внутрішнього аудиту, який в своїй організаційній структурі не спроможний вповні реалізовувати міжнародні стандарти проведення діяльності з внутрішнього аудиту, зважаючи на критично обмежену штатну структуру. В своїй роботі цей відділ має пріоритетною діяльність з аудиту відповідності та фінансового аудиту, що в українській реальності є фактично інспекційними заходами, а аудит ефективності відповідно до планів роботи на 2018 рік не передбачається взагалі.

Відтак, існує значна потреба у методичній та координаційній допомозі Мінфіну, оскільки немає організаційних шаблонів формування підрозділів внутрішнього аудиту, систематизації процесів та процедур, єдиної класифікації порушень. Немає законодавчого закріплення, хто має розробляти модель, системи та процеси внутрішнього аудиту на обласному рівні. На даний час такий обов’язок покладено на керівника ОДА, однак абсурдно вважати, що голова обласної державної адміністрації буде це робити особисто.

Чимало прогалин в законодавчому регулюванні та повільний діалог з центральним підрозділом гармонізації Міністерства фінансів, створюють як для фахівців внутрішнього аудиту, так і для керівництва області значне дискреційне поле, якого слід уникати.

Чи стане внутрішній аудит дієвим?                

Для вирішення проблем потрібне широке залучення внутрішніх аудиторів до навчальних програм, де вони могли б отримати не лише теоретичні знання, а й практичну підготовку, – як здійснювати оцінку ризиків, провести анкетування, писати звіт, щоб він був зрозумілим і точним. Особливо важливим є поширення кращого досвіду колег щодо успішної реалізації функції внутрішнього аудиту.

Внутрішні аудитори наголошують на необхідності навчання керівників ЦОВВ та їх підрозділів. Наразі відчутним є нерозуміння сутності та завдань внутрішнього аудиту. Лише незначний відсоток керівників розуміють корисність внутрішніх аудиторів, які здатні не лише запобігти незаконним, нецільовим та неефективним витратам публічних ресурсів, а й взяти участь у розробці стратегічних документів, внутрішньої антикорупційної політики тощо.

Значною і довгоочікуваною підтримкою розвитку внутрішнього аудиту у державному секторі стане виконання Департаментом гармонізації внутрішнього фінансового контролю координаційних функцій у сфері фінансового управління та контролю.

 

Наразі в Україні закладено лише фундамент для розбудови функції внутрішнього аудиту в державному управлінні, яка може стати реальним інструментом забезпечення ефективного використання публічних ресурсів.

Створене законодавче підґрунтя, напрацьовані методичні підходи, започатковане навчання внутрішніх державних аудиторів. Утім потребують подальшого вирішення проблеми, що заважають повноцінному функціонуванню внутрішнього аудиту. Витрачені мільйони доларів міжнародних донорів на реформування цієї сфери в Україні, а також кошти власного бюджету – коштів платників податків, можуть виявитися марними втратами, якщо справу не буде доведено до логічного завершення.

 

Автор: Юлія Слободяник, доктор економічних наук, професор КНЕУ, ОНЕУ, експерт з контролю публічних фінансів

About the author

вимкнення світла 20 листопада
trending_flat
Ситуація не кращає. Графіки вимкнення світла на 21 листопада на Тернопільщині

Ситуація в енергосистемі не стає кращою. АТ "Тернопільобленерго" опублікувало графіки вимкнення світла на Тернопільщині 21 листопада. Джерела РБК-Україна повідомляють, "що завтра і загалом найближчими днями ситуація з енергопостачанням суттєво не покращиться у порівнянні із сьогоднішнім днем. Причиною збільшення нестачі генерації стали російські удари і дестабілізація енергомереж, через що декілька блоків атомних станцій вимушено скинули потужність".    

Андрій Вегера
trending_flat
Унаслідок ракетної атаки загинув 21-річний студент ТНТУ Андрій Вегера

Унаслідок ракетної атаки 19 листопада загинув Андрій Вегера - 21-річний тернополянин, студент ТНТУ. Про смерть студента повідомили на сторінці навчального закладу. "Спільнота Тернопільського національного технічного університету імені Івана Пулюя з глибоким смутком повідомляє про трагічну загибель Андрія ВЕГЕРИ, студента 3-го курсу освітньої програми Галузеве машинобудування факультету інженерії машин, споруд та технологій, який став жертвою ворожої атаки міста Тернопіль 19 листопада 2025 року", - йдеться у повідомленні. Читайте також: Батьки і діти, літні люди. Відомі імена загиблих від ракетного удару 19 листопада (фото, відео) За словами представників університету, Андрій був патріотом, завжди приходив усім на допомогу, сумлінно вчився і був цілеспрямованим. Його життя було сповненим перспектив та можливостей, воно тільки починалось, але його обірвала російська ракета.

Тернопіль 15 квітня
trending_flat
Зменшилась кількість осіб, які не виходять на зв’язок після ракетного удару по Тернополю

Кількість осіб, які не виходять на зв'язок після ракетного удару по Тернополю, зменшилась. Деякі особи вийшли на зв'язок і повідомили про своє перебування. Тож тепер кількість зниклих складає 14, кажуть у ДСНС. "Роботи не припиняються ні вдень, ні вночі: фахівці метр за метром обстежують завали у пошуках людей, які можуть потребувати допомоги. За уточненими даними, кількість осіб, які не виходили на зв’язок, зменшилася до 14. Шестеро мешканців, про долю яких раніше не було інформації, повідомили про своє місце перебування і зараз перебувають у безпеці. Аварійно-рятувальні роботи тривають і продовжуватимуться доти, доки рятувальники не переконаються, що під уламками не залишилося жодної людини", - кажуть рятувальники. Раніше "Терміново" повідомило, у якому стані перебуває 20-річний Богдан, якого вдалось врятувати з-під завалів.

trending_flat
Що робити з жирною шкірою обличчя: ефективні методи догляду

Чому жирніє шкіра Як визначити свій тип шкіри та рівень жирності? Спостерігайте за ознаками протягом дня і зробіть тест серветкою на Т-зоні через 30-40 хвилин після вмивання. Наявність плям себуму (шкірного сала) свідчить про жирність шкіри, а їх повна відсутність – про сухість. При комбінованому типі на серветці видно слабкі жирні відбитки в Т-зоні. Чому з’являється жирний блиск? На це впливають різні причини: Гормональні зміни. У період статевого дозрівання андрогени активують сальні залози. Найяскравіше це проявляється у підлітків у віці до 20 років. Стрес. Підвищення рівня гормону кортизолу стимулює роботу сальних залоз, звідси «стресовий» блиск і часті висипи. Раціон. Надлишок солодкого, випічки та солодких напоїв може спровокувати посилене саловиділення і появу запальних елементів. Коливання ваги та дерматологічні стани. Зміна маси тіла, себорея та інші хвороби шкіри впливають на активність залоз. Менструальний цикл і вагітність. Коливання прогестерону та естрогенів призводять до […]

Тернопіль Стуса фото
trending_flat
Меморіал болю: місто несе квіти до розтрощених будинків у Тернополі, де загинули діти (відео)

У Тернополі люди приходять до зруйнованих російськими ракетами багатоповерхівок з квітами, лампадками та іграшками. Тут тепер стихійний меморіал, де містяни моляться за загиблих. Про це повідомляє кореспондент "Терміново" з місць обстрілу. Ще недавно біля цих будинків було повно життя. Тут жили родини, лунав дитячий сміх, люди будували плани на майбутнє. Зараз на цьому місці - тиша, біль і порожнеча. Особливо боляче сьогодні, у День захисту дітей. Замість того щоб говорити про щасливе дитинство та безпечне майбутнє, ми змушені вшановувати пам'ять малечі, яку забрала війна. Тернополяни несуть до меморіалу живі квіти, запалюють свічки, кладуть дитячі іграшки. Люди приходять помолитися та вклонитися кожній загиблій дитині. Місто пам'ятає всіх, хто не дожив до перемоги через російську агресію. Читайте також: Батьки і діти, літні люди. Відомі імена загиблих від ракетного удару 19 листопада (фото, відео)

trending_flat
Природні інгредієнти у прикормі: як однорідні страви допомагають дітям звикати до нових смаків

Перший досвід знайомства немовлят із новими продуктами формується через прості текстури та м’які за консистенцією страви. У цей період особливу роль відіграє пюре дитяче, адже однорідна структура допомагає малюкові поступово звикати до різних смакових поєднань. Ретельно подрібнені інгредієнти створюють м’який перехід між молочним раціоном та подальшим різноманіттям харчування. Чим корисні однорідні страви на етапі прикорму Однорідні текстури створюються для того, щоб немовля могло легко знайомитися з новими продуктами без дискомфорту. Вони поєднують природні інгредієнти та м’які структури, що робить процес поступовим і зрозумілим. Нижче подані основні переваги такого формату: природна структура – допомагає малюкові звикати до нових смаків без надмірного навантаження; однорідність текстури – зменшує ризик випадкового проковтування частинок, що ще складно пережовувати; поступовість введення – дає змогу розширювати раціон маленькими кроками; різноманіття інгредієнтів – сприяє знайомству з овочами та фруктами через м’які, комфортні комбінації. Такий формат робить прикорм передбачуваним, […]

Контакти редакції: terminovo.te@gmail.com
м. Тернопіль, Кульчицької 2А
+380935295439
ПАРТНЕРИ

Новини Тернополя та Тернопільської області

Copyright

2018 – 2025