Внутрішній аудит в державному управлінні: слабка ланка чи запорука ефективного використання публічних ресурсів?

Чотири роки в Україні триває фінансова децентралізація. Уряд наголошує на зростанні бюджетів регіонів, проте як розподіляються ці кошти, чи їх ефективно використовують задля забезпечення потреб населення та розвитку регіону – надалі залишається певною загадкою, яку пересічні громадяни не поспішають розгадувати, а органи влади відверто про це говорити. Лише значні порушення чи зловживання привертають увагу загалу.

Однак, в системі управління публічними фінансами передбачений механізм, що покликаний упереджувати порушення та сприяти ефективному використанню фінансових ресурсів – внутрішній контроль та внутрішній аудит.

Відповідно до рішення Тернопільської обласної ради, видатки обласного бюджету у 2018 році передбачаються в сумі 6 млрд 20 млн 585 тис. грн.  Чи будуть ці кошти використані ефективно чи фактично освоєні – значною мірою питання до сектору внутрішнього аудиту області.

Починаючи з 2005 року в Україні відбувається реформа системи державного внутрішнього фінансового контролю – ухвалено Концепцію розвитку державного внутрішнього фінансового контролю; внесено зміни до Бюджетного кодексу України щодо базових засад організації та здійснення внутрішнього контролю та внутрішнього аудиту; прийнято Стандарти внутрішнього аудиту, Кодекс етики працівників підрозділу внутрішнього аудиту тощо.

Логічним продовженням стало ухвалення на початку 2017 року Стратегії реформування системи управління державними фінансами на 2017–2020 роки, яка, поміж іншим, передбачає підвищення рівня управлінської підзвітності та ефективності внутрішнього контролю та аудиту в органах влади на центральному та місцевому рівнях.

Протягом останнього десятиріччя відбувається доволі успішна співпраця державних органів України з міжнародними інституціями, що допомагають реформувати сектор загального державного управління (проекти Twinning, SIGMA, GIZ). В рамках цих програм експертами підготовлено коментарі та рекомендації щодо управління державними фінансами, включаючи бюджетну політику, фінансовий менеджмент і контроль, внутрішній і зовнішній аудит, державні закупівлі та адміністративні послуги.

Наразі реалізовується проект у рамках двостороннього співробітництва між Міністерством фінансів України та Міністерством фінансів Королівства Нідерланди – Програма розвитку внутрішніх аудиторів державного сектору України.

Крім того, розроблені та доступні на офіційному сайті Міністерства фінансів України методичні посібники з питань внутрішнього аудиту, зокрема: «Державний внутрішній фінансовий контроль: Україна та європейський досвід», «Внутрішній аудит ефективності: методичні засади та практичні аспекти», «Внутрішній фінансовий аудит», «Методологічні вказівки з внутрішнього аудиту в державному секторі України» тощо.

На сьогодні в Україні існує всебічна підтримка розвитку внутрішнього державного аудиту як з боку іноземних донорів, так і з боку законодавців. Здавалося б, за таких умов внутрішній державний аудит мав би результативно та ефективно функціонувати. Що ж відбувається насправді?

Внутрішній аудит ЦОВВ сьогодні

Запровадження підрозділів внутрішнього аудиту в ЦОВВ офіційно розпочалося 1 січня 2012 року. Йому передували інтенсивне навчання відповідальних осіб, розробка методичних посібників, що проводилися під егідою міжнародних донорів. За цей час діяльність з внутрішнього аудиту вже мала б дати відчутні результати. Натомість, за звітом Державної аудиторської служби України (ДАСУ) за 2017 рік, виявлені втрати ресурсів сягають понад 2,3 млрд грн, на 1,5 тис. підприємств; в установах і організаціях встановлено більше 1,6 млрд грн незаконних і нецільових витрат та недостач матеріальних і фінансових ресурсів, у тому числі майже 818,0 млн грн – по операціях з бюджетними коштами.

Найбільш розповсюдженими фінансовими порушеннями є:

  • незаконні витрати внаслідок оплати завищеної вартості виконаних робіт та/або наданих послуг, зайві виплати внаслідок завищення кількості чи вартості придбаних товарів;
  • використання грошових кредитів, позик міжнародних фінансових організацій, отриманих під гарантію Уряду України, всупереч їх цільовому призначенню;
  • реалізація суб’єктами господарювання товарів, робіт чи послуг безоплатно або за заниженими цінами;
  • проведення незаконних виплат по заробітній платі;
  • списання коштів на видатки/витрати без отримання товарів, робіт чи послуг або в обсягах, вищих від їх фактичної вартості;
  • ненарахування та неперерахування державними та комунальними підприємствами частини прибутку до бюджету;
  • незаконні виплати фізичним особам (компенсацій, допомог, пільг та субсидій, пенсій, стипендій), в тому числі які не мали права на їх отримання або у завищених розмірах.

Перелік є доволі неповним, але характерно, що на думку ДАСУ, ці фінансові порушення є найбільш масштабними, повторюються з року в рік. І саме внутрішній аудит покликаний упереджати виникнення цих порушень. Чому ж внутрішні аудитори не виконують покладені на них завдання?

Корені проблеми

Аналіз звітів ДАСУ дозволяє знайти відповідь на це питання. Причинами є:

  • недостатня чисельність працівників підрозділів внутрішнього аудиту;
  • виконання внутрішніми державними аудиторами несумісних завдань, що часто пов’язані з наявністю потенційного конфлікту інтересів;
  • поширене недотримання вимог Стандартів внутрішнього аудиту – проблеми документування, недостатність аудиторських процедур, неякісні аудиторські докази, неправомірність трактувань виявлених порушень тощо;
  • констатація виявлених фактів фінансових порушень без аналізу причин їх вчинення і наявності інших недоліків;
  • охоплення внутрішніми аудитами окремих малозначущих питань;
  • низький відсоток охоплення об’єктів аудиту (6 – 8%);
  • відсутність управлінських рішень за результатами внутрішніх аудитів, навіть при виявленні значних порушень та фактів шахрайства.

На фоні описаної вище ситуації з навчанням, підготовленими і оприлюдненими методичними рекомендаціями, здається дивним фактичний стан справ. Які ж дійсні причини неефективності та нерезультативності внутрішнього державного аудиту? Чому такий разючий контраст між теорією і практикою?

Відповідь на ці питання криється в достатньо тривіальних речах. По-перше, занадто низький рівень заробітних плат у державному секторі не дозволяє наймати висококомпетентних фахівців. Державний сектор у цих питаннях, на жаль, не здатен конкурувати з приватним.

По-друге, проблеми розгляду малозначущих питань та одночасне ігнорування важливих аспектів діяльності свідчать про порушення фундаментального принципу незалежності аудиторів. Інакше кажучи, внутрішні аудитори побоюються втратити роботу, якщо знаходитимуть всі ті факти, що виявляються під час перевірок зовнішніми контролюючими органами, зокрема і ДАСУ. Ця проблема також безпосередньо пов’язана з відсутністю дієвих управлінських рішень за результатами внутрішнього аудиту, що демотивують фахівців. Для чого ризикувати, вишукуючи проблеми в роботі організації та наражаючись на небезпеку бути звільненим, якщо це нікого не цікавить і не береться до уваги керівництвом?

У Тернопільській обласній державній адміністрації функціонує сектор внутрішнього аудиту, який в своїй організаційній структурі не спроможний вповні реалізовувати міжнародні стандарти проведення діяльності з внутрішнього аудиту, зважаючи на критично обмежену штатну структуру. В своїй роботі цей відділ має пріоритетною діяльність з аудиту відповідності та фінансового аудиту, що в українській реальності є фактично інспекційними заходами, а аудит ефективності відповідно до планів роботи на 2018 рік не передбачається взагалі.

Відтак, існує значна потреба у методичній та координаційній допомозі Мінфіну, оскільки немає організаційних шаблонів формування підрозділів внутрішнього аудиту, систематизації процесів та процедур, єдиної класифікації порушень. Немає законодавчого закріплення, хто має розробляти модель, системи та процеси внутрішнього аудиту на обласному рівні. На даний час такий обов’язок покладено на керівника ОДА, однак абсурдно вважати, що голова обласної державної адміністрації буде це робити особисто.

Чимало прогалин в законодавчому регулюванні та повільний діалог з центральним підрозділом гармонізації Міністерства фінансів, створюють як для фахівців внутрішнього аудиту, так і для керівництва області значне дискреційне поле, якого слід уникати.

Чи стане внутрішній аудит дієвим?                

Для вирішення проблем потрібне широке залучення внутрішніх аудиторів до навчальних програм, де вони могли б отримати не лише теоретичні знання, а й практичну підготовку, – як здійснювати оцінку ризиків, провести анкетування, писати звіт, щоб він був зрозумілим і точним. Особливо важливим є поширення кращого досвіду колег щодо успішної реалізації функції внутрішнього аудиту.

Внутрішні аудитори наголошують на необхідності навчання керівників ЦОВВ та їх підрозділів. Наразі відчутним є нерозуміння сутності та завдань внутрішнього аудиту. Лише незначний відсоток керівників розуміють корисність внутрішніх аудиторів, які здатні не лише запобігти незаконним, нецільовим та неефективним витратам публічних ресурсів, а й взяти участь у розробці стратегічних документів, внутрішньої антикорупційної політики тощо.

Значною і довгоочікуваною підтримкою розвитку внутрішнього аудиту у державному секторі стане виконання Департаментом гармонізації внутрішнього фінансового контролю координаційних функцій у сфері фінансового управління та контролю.

 

Наразі в Україні закладено лише фундамент для розбудови функції внутрішнього аудиту в державному управлінні, яка може стати реальним інструментом забезпечення ефективного використання публічних ресурсів.

Створене законодавче підґрунтя, напрацьовані методичні підходи, започатковане навчання внутрішніх державних аудиторів. Утім потребують подальшого вирішення проблеми, що заважають повноцінному функціонуванню внутрішнього аудиту. Витрачені мільйони доларів міжнародних донорів на реформування цієї сфери в Україні, а також кошти власного бюджету – коштів платників податків, можуть виявитися марними втратами, якщо справу не буде доведено до логічного завершення.

 

Автор: Юлія Слободяник, доктор економічних наук, професор КНЕУ, ОНЕУ, експерт з контролю публічних фінансів

About the author

затримання
trending_flat
Викрили експоліцейського, який обіцяв за долари зняти з розшуку військовозобов’язаного у Тернополі

У Тернополі викрили чергову схему заробітку на військовозобов'язаних. Чоловік вимагав 4 тисячі доларів за обіцянку зняти людину з розшуку та допомогти уникнути мобілізації. Інформацію про затримання оприлюднила поліція Тернопільської області. Справу розкрили слідчі обласного управління разом із працівниками Управління стратегічних розслідувань та Департаменту військової контррозвідки СБУ. Тернополянин запропонував свої послуги військовозобов'язаному, якого шукали через ухилення від призову. У прокуратурі Тернопільської області уточнюють, що затриманий є експоліцейським. "За даними слідства, військовозобов’язаний розповів своєму знайомому, який в минулому був працівником поліції, про неможливість офіційного працевлаштування через перебування у розшуку в системі «Оберіг». Той пообіцяв чоловіку за 4 тис дол США через особисті зв’язки в ТЦК СП вплинути на рішення про зняття з розшуку", - кажуть у прокуратурі. Фігуранта затримали 3 листопада, коли він отримував гроші від клієнта. Чоловіку вже повідомили про підозру за статтею "зловживання впливом". За це йому загрожує від трьох […]

пивзавод
trending_flat
Колись було гордістю Збаража. Хочуть дати нове життя легендарному підприємству

У Збаражі продали будівлі колишнього пивзаводу. Вартість майна -  4,2 мільйона гривень. Ціна на аукціоні зросла майже в шість разів порівняно зі стартовою. Про це розповів міський голова Роман Полікровський у своєму Facebook. Збаразький пивзавод у 90-х був потужним підприємством. Він давав роботу місцевим жителям, наповнював бюджет і був однією з візитівок міста. Але потім розпочався занепад. Власники змінювалися, виробництво зупинилося, обладнання вивезли, а будівлі почали руйнуватися. Територія перетворилася на смітник. До 2015 року власники навіть не платили податок за землю, борг зростав. Знайти юридичних власників не вдалося – їх не було в державних реєстрах. Судові процеси нічого не давали. Міська влада вирішила визнати завод безхазяйним майном. Депутати підтримали це рішення, повідомив Полікровський. Підготовчі дії почалися влітку 2020 року. Після всіх судових процедур завод повернули у власність громади.Міська рада виставила руїни на відкритий аукціон. Продавали групу нежитлових приміщень загальною площею […]

зміна підчерги Тернопільський район
trending_flat
Змінили підчергу вимкнень світла для частини Тернопільського району: адреси

В АТ "Тернопільобленерго" змінили підчергу вимкнень світла для частини Тернопільського району. Йдеться про села Підгаєцької ОТГ. Про це йдеться на офіційній сторінці АТ "Тернопільобленерго". "До уваги жителів Тернопільського району! Зміни в підчерзі 5.2 графіку погодинних відключень (ГПВ). З 06.11.2025р. для частини Підгаєцької ОТГ буде змінено підчергу погодинних відключень з 5.2 на 3.2. Зміна підчерги стосуватиметься споживачів, які проживають у таких населених пунктах: с. Вага, с. Бронгалівка, с. Михайлівка. Просимо з розумінням поставитися до ситуації та відстежувати актуальну інформацію щодо відключень електроенергії за своєю адресою на офіційному сайті АТ «ТЕРНОПІЛЬОБЛЕНЕРГО», - йдеться у повідомленні.

ДТП
trending_flat
На Тернопільщині сталася ДТП з юним мотоциклістом

На Тернопільщині сталася аварія за участі неповнолітнього мотоцикліста.  Про це розповіли у поліції Тернопільської області. "На автодорозі "Хоростків-Гримайлів", неподалік села Карашинці, близько 18:00 не розминулися мотоцикл та автомобіль. Про аварію на спецлінію Гусятинського відділення поліції повідомила місцева жителька. У ході перевірки стало відомо, що водій автомобіля Volkswagen Caddy, здійснюючи маневр обгону, допустив зіткнення із мототранспортом SPARK, яким керував 15-річний юнак. У результаті удару неповнолітній отримав легкі тілесні ушкодження", - йдеться у повідомленні. Раніше "Терміново" також розповідало, що за добу сталися дві ДТП з пасажирськими автобусами. Десятеро людей отримали травми.

згвалтування
trending_flat
Погрожував убивством: на скільки сяде ґвалтівник 14-річної дівчини з Чортківщини

На Тернопільщині суд оголосив вирок 24-річному уродженцю Тернопільщини, який зґвалтував дитину. Про це розповіли у Тернопільській обласній прокуратурі. "Ювенальні прокурори відстояли вирок в апеляції - 9 років позбавлення волі за зґвалтування неповнолітньої дівчинки на Тернопільщині. Ювенальні прокурори Тернопільської обласної прокуратури у суді апеляційної інстанції відстояли позицію щодо покарання - 9 років ув’язнення за зґвалтування неповнолітньої", - йдеться у повідомленні. Борщівський суд визнав винним жителя Борщівської ТГ у зґвалтуванні неповнолітньої особи. 24-річний юнак, перебуваючи у стані алкогольного сп'яніння, зайшов до помешкання потерпілої, бо був знайомий з її старшою сестрою. 14-річна дівчинка була сама вдома. Чоловік цим скористався - погрожуючи убити, зґвалтував її. Вироком Борщівського суду його було засуджено до 9 років позбавлення волі. Захисник обвинуваченого подав скаргу - він вимагав пом'якшити вирок клієнту. Та суд погодився з позицією прокурорів і не пом'якшив вирок. Нагадаємо, "Терміново" раніше писало про вирок іншому ґвалтівнику […]

ДТП
trending_flat
На Тернопільщині сталося дві ДТП з автобусами, багато постраждалих

На Тернопільщині за минулу добу сталося дві ДТП з пасажирськими автобусами. Десятеро людей постраждали. Про це розповіли у поліції Тернопільської області. "Семеро людей отримали травми різного ступеня тяжкості в результаті автопригоди, яка трапилася близько 18:20 на дорозі Доманове-Ковель-Чернівці-Тереблече, поблизу села Дзвиняч.  При виїзді слідчо-оперативної групи Заліщицького відділення поліції стало відомо, що водій Volkswagen Transporter, рухаючись в напрямку Тернополя, допустив зіткнення із трактором, який їхав попереду в попутному напрямку. У результаті удару водія сільгосптехніки у важкому стані бригада швидкої доправила до реанімаційного відділення. До травматології потрапив і його пасажир. Надавали медики допомогу кермувальнику та пасажирам із буса. Трьох з них також госпіталізували. При перевірці стало відомо, що водій Volkswagen Transporter на момент аварії перебував у стані алкогольного сп'яніння. Газоаналізатор "Драгер" показав 0,32 проміле алкоголю в його крові. 64-річного чоловіка слідчі поліції затримали за статтею 208 КПК. За даним фактом відкрите кримінальне […]

Контакти редакції: terminovo.te@gmail.com
м. Тернопіль, Кульчицької 2А
+380935295439
ПАРТНЕРИ

Новини Тернополя та Тернопільської області

Copyright

2018 – 2025