Внутрішній аудит в державному управлінні: слабка ланка чи запорука ефективного використання публічних ресурсів?

Чотири роки в Україні триває фінансова децентралізація. Уряд наголошує на зростанні бюджетів регіонів, проте як розподіляються ці кошти, чи їх ефективно використовують задля забезпечення потреб населення та розвитку регіону – надалі залишається певною загадкою, яку пересічні громадяни не поспішають розгадувати, а органи влади відверто про це говорити. Лише значні порушення чи зловживання привертають увагу загалу.

Однак, в системі управління публічними фінансами передбачений механізм, що покликаний упереджувати порушення та сприяти ефективному використанню фінансових ресурсів – внутрішній контроль та внутрішній аудит.

Відповідно до рішення Тернопільської обласної ради, видатки обласного бюджету у 2018 році передбачаються в сумі 6 млрд 20 млн 585 тис. грн.  Чи будуть ці кошти використані ефективно чи фактично освоєні – значною мірою питання до сектору внутрішнього аудиту області.

Починаючи з 2005 року в Україні відбувається реформа системи державного внутрішнього фінансового контролю – ухвалено Концепцію розвитку державного внутрішнього фінансового контролю; внесено зміни до Бюджетного кодексу України щодо базових засад організації та здійснення внутрішнього контролю та внутрішнього аудиту; прийнято Стандарти внутрішнього аудиту, Кодекс етики працівників підрозділу внутрішнього аудиту тощо.

Логічним продовженням стало ухвалення на початку 2017 року Стратегії реформування системи управління державними фінансами на 2017–2020 роки, яка, поміж іншим, передбачає підвищення рівня управлінської підзвітності та ефективності внутрішнього контролю та аудиту в органах влади на центральному та місцевому рівнях.

Протягом останнього десятиріччя відбувається доволі успішна співпраця державних органів України з міжнародними інституціями, що допомагають реформувати сектор загального державного управління (проекти Twinning, SIGMA, GIZ). В рамках цих програм експертами підготовлено коментарі та рекомендації щодо управління державними фінансами, включаючи бюджетну політику, фінансовий менеджмент і контроль, внутрішній і зовнішній аудит, державні закупівлі та адміністративні послуги.

Наразі реалізовується проект у рамках двостороннього співробітництва між Міністерством фінансів України та Міністерством фінансів Королівства Нідерланди – Програма розвитку внутрішніх аудиторів державного сектору України.

Крім того, розроблені та доступні на офіційному сайті Міністерства фінансів України методичні посібники з питань внутрішнього аудиту, зокрема: «Державний внутрішній фінансовий контроль: Україна та європейський досвід», «Внутрішній аудит ефективності: методичні засади та практичні аспекти», «Внутрішній фінансовий аудит», «Методологічні вказівки з внутрішнього аудиту в державному секторі України» тощо.

На сьогодні в Україні існує всебічна підтримка розвитку внутрішнього державного аудиту як з боку іноземних донорів, так і з боку законодавців. Здавалося б, за таких умов внутрішній державний аудит мав би результативно та ефективно функціонувати. Що ж відбувається насправді?

Внутрішній аудит ЦОВВ сьогодні

Запровадження підрозділів внутрішнього аудиту в ЦОВВ офіційно розпочалося 1 січня 2012 року. Йому передували інтенсивне навчання відповідальних осіб, розробка методичних посібників, що проводилися під егідою міжнародних донорів. За цей час діяльність з внутрішнього аудиту вже мала б дати відчутні результати. Натомість, за звітом Державної аудиторської служби України (ДАСУ) за 2017 рік, виявлені втрати ресурсів сягають понад 2,3 млрд грн, на 1,5 тис. підприємств; в установах і організаціях встановлено більше 1,6 млрд грн незаконних і нецільових витрат та недостач матеріальних і фінансових ресурсів, у тому числі майже 818,0 млн грн – по операціях з бюджетними коштами.

Найбільш розповсюдженими фінансовими порушеннями є:

  • незаконні витрати внаслідок оплати завищеної вартості виконаних робіт та/або наданих послуг, зайві виплати внаслідок завищення кількості чи вартості придбаних товарів;
  • використання грошових кредитів, позик міжнародних фінансових організацій, отриманих під гарантію Уряду України, всупереч їх цільовому призначенню;
  • реалізація суб’єктами господарювання товарів, робіт чи послуг безоплатно або за заниженими цінами;
  • проведення незаконних виплат по заробітній платі;
  • списання коштів на видатки/витрати без отримання товарів, робіт чи послуг або в обсягах, вищих від їх фактичної вартості;
  • ненарахування та неперерахування державними та комунальними підприємствами частини прибутку до бюджету;
  • незаконні виплати фізичним особам (компенсацій, допомог, пільг та субсидій, пенсій, стипендій), в тому числі які не мали права на їх отримання або у завищених розмірах.

Перелік є доволі неповним, але характерно, що на думку ДАСУ, ці фінансові порушення є найбільш масштабними, повторюються з року в рік. І саме внутрішній аудит покликаний упереджати виникнення цих порушень. Чому ж внутрішні аудитори не виконують покладені на них завдання?

Корені проблеми

Аналіз звітів ДАСУ дозволяє знайти відповідь на це питання. Причинами є:

  • недостатня чисельність працівників підрозділів внутрішнього аудиту;
  • виконання внутрішніми державними аудиторами несумісних завдань, що часто пов’язані з наявністю потенційного конфлікту інтересів;
  • поширене недотримання вимог Стандартів внутрішнього аудиту – проблеми документування, недостатність аудиторських процедур, неякісні аудиторські докази, неправомірність трактувань виявлених порушень тощо;
  • констатація виявлених фактів фінансових порушень без аналізу причин їх вчинення і наявності інших недоліків;
  • охоплення внутрішніми аудитами окремих малозначущих питань;
  • низький відсоток охоплення об’єктів аудиту (6 – 8%);
  • відсутність управлінських рішень за результатами внутрішніх аудитів, навіть при виявленні значних порушень та фактів шахрайства.

На фоні описаної вище ситуації з навчанням, підготовленими і оприлюдненими методичними рекомендаціями, здається дивним фактичний стан справ. Які ж дійсні причини неефективності та нерезультативності внутрішнього державного аудиту? Чому такий разючий контраст між теорією і практикою?

Відповідь на ці питання криється в достатньо тривіальних речах. По-перше, занадто низький рівень заробітних плат у державному секторі не дозволяє наймати висококомпетентних фахівців. Державний сектор у цих питаннях, на жаль, не здатен конкурувати з приватним.

По-друге, проблеми розгляду малозначущих питань та одночасне ігнорування важливих аспектів діяльності свідчать про порушення фундаментального принципу незалежності аудиторів. Інакше кажучи, внутрішні аудитори побоюються втратити роботу, якщо знаходитимуть всі ті факти, що виявляються під час перевірок зовнішніми контролюючими органами, зокрема і ДАСУ. Ця проблема також безпосередньо пов’язана з відсутністю дієвих управлінських рішень за результатами внутрішнього аудиту, що демотивують фахівців. Для чого ризикувати, вишукуючи проблеми в роботі організації та наражаючись на небезпеку бути звільненим, якщо це нікого не цікавить і не береться до уваги керівництвом?

У Тернопільській обласній державній адміністрації функціонує сектор внутрішнього аудиту, який в своїй організаційній структурі не спроможний вповні реалізовувати міжнародні стандарти проведення діяльності з внутрішнього аудиту, зважаючи на критично обмежену штатну структуру. В своїй роботі цей відділ має пріоритетною діяльність з аудиту відповідності та фінансового аудиту, що в українській реальності є фактично інспекційними заходами, а аудит ефективності відповідно до планів роботи на 2018 рік не передбачається взагалі.

Відтак, існує значна потреба у методичній та координаційній допомозі Мінфіну, оскільки немає організаційних шаблонів формування підрозділів внутрішнього аудиту, систематизації процесів та процедур, єдиної класифікації порушень. Немає законодавчого закріплення, хто має розробляти модель, системи та процеси внутрішнього аудиту на обласному рівні. На даний час такий обов’язок покладено на керівника ОДА, однак абсурдно вважати, що голова обласної державної адміністрації буде це робити особисто.

Чимало прогалин в законодавчому регулюванні та повільний діалог з центральним підрозділом гармонізації Міністерства фінансів, створюють як для фахівців внутрішнього аудиту, так і для керівництва області значне дискреційне поле, якого слід уникати.

Чи стане внутрішній аудит дієвим?                

Для вирішення проблем потрібне широке залучення внутрішніх аудиторів до навчальних програм, де вони могли б отримати не лише теоретичні знання, а й практичну підготовку, – як здійснювати оцінку ризиків, провести анкетування, писати звіт, щоб він був зрозумілим і точним. Особливо важливим є поширення кращого досвіду колег щодо успішної реалізації функції внутрішнього аудиту.

Внутрішні аудитори наголошують на необхідності навчання керівників ЦОВВ та їх підрозділів. Наразі відчутним є нерозуміння сутності та завдань внутрішнього аудиту. Лише незначний відсоток керівників розуміють корисність внутрішніх аудиторів, які здатні не лише запобігти незаконним, нецільовим та неефективним витратам публічних ресурсів, а й взяти участь у розробці стратегічних документів, внутрішньої антикорупційної політики тощо.

Значною і довгоочікуваною підтримкою розвитку внутрішнього аудиту у державному секторі стане виконання Департаментом гармонізації внутрішнього фінансового контролю координаційних функцій у сфері фінансового управління та контролю.

 

Наразі в Україні закладено лише фундамент для розбудови функції внутрішнього аудиту в державному управлінні, яка може стати реальним інструментом забезпечення ефективного використання публічних ресурсів.

Створене законодавче підґрунтя, напрацьовані методичні підходи, започатковане навчання внутрішніх державних аудиторів. Утім потребують подальшого вирішення проблеми, що заважають повноцінному функціонуванню внутрішнього аудиту. Витрачені мільйони доларів міжнародних донорів на реформування цієї сфери в Україні, а також кошти власного бюджету – коштів платників податків, можуть виявитися марними втратами, якщо справу не буде доведено до логічного завершення.

 

Автор: Юлія Слободяник, доктор економічних наук, професор КНЕУ, ОНЕУ, експерт з контролю публічних фінансів

About the author

Тернопільський торт
trending_flat
У Тернополі тепер є свій фірмовий торт – новий символ міста з історією (фоторепортаж)

"Тернопільський торт" за давнім рецептом представили у Тернополі. Захід відбувся у місцевій кондитерській Bude solodko. Це особливий десерт із власною рецептурою, натхненною локальними традиціями: ніжні горіхові коржі, просочені кавово-алкогольним сиропом, у поєднанні з масляним кремом. Візуально торт відображає дух Тернополя — його архітектуру, символіку та атмосферу затишного міста. Кондитер Ірина Шевчук каже, що "Тернопільський торт" є смачною пам'яттю про місто. Творіння може розповісти навіть більше, ніж туристичний гід, впевнена авторка десерту. "Тернопільський торт" може стати новим локальним брендом, який буде представляти Тернопіль не лише на всеукраїнському, але й на міжнародному рівні. Торт можна придбати в кафе-кондитерській bude.solodko (бульвар Тараса Шевченка 21). Більше дивіться на фото.

парковка на Коперника
trending_flat
Оштрафували водія буса, який нахабно припаркувався посеред центру Тернополя

У Тернополі оштрафували водія буса, який грубо порушив правила дорожнього руху.  Подія сталася в історичному центрі Тернополя - на вулиці Коперника. Інформацію про це оприлюднили в фейсбук-спільноті Stupid parking Ternopil (фіксація порушень правил паркування в Тернополі). Активісти спільноти звернулись до муніципальної інспекції Тернопільської ради. Згодом надійшла інформація про те, що порушника оштрафували. "Інспекторами з паркування винесено адміністративну постанову власнику транспортного засобу за порушення правил паркування та накладено штраф", - відповіли "муніципали". Якщо ви стали свідками неправильного паркування - звертайтесь за номером +380674473278 - Управління муніципальної інспекції ТМР. Можна висилати фото та відео на Viber.  

тугарова
trending_flat
Померла відома освітянка та ексдепутатка Тернопільської облради Ольга Тугарова

Пішла з життя Ольга Тугарова - викладач біології та колишній заступник директора Кременецького медичного фахового коледжу імені Арсена Річинського. Вона також була депутаткою Тернопільської обласної ради та відданою освітянкою, яка майже три десятиліття служила справі навчання майбутніх медиків. Про смерть педагога повідомили у Кременецькому медичному фаховому коледжі імені Арсена Річинського. Адміністрація закладу висловила співчуття родині померлої. Ольга Семенівна народилася 24 травня 1955 року в Ланівцях у родині вчителів. Вона закінчила біологічний факультет Чернівецького державного університету та обрала професію педагога. Початок кар'єри розпочала у дитячих садках Чернівців та Рівного, а потім викладала у школах Костополя та Ланівців. У 1997 році Тугарова прийшла працювати до Кременецького медичного коледжу. Там вона обіймала посаду заступника директора з навчальної роботи та викладала біологію й медичну генетику. Колеги характеризували її як вимогливу, але справедливу людину, яка віддавала усі сили розвитку навчального закладу. Освітянка мала численні відзнаки […]

Заліщики
trending_flat
Прокуратура судиться з Заліщицькою міською радою: подробиці

Бучацька прокуратура звернулась до суду для того, щоб зобов'язати Заліщицьку міську раду розробити та затвердити історико-архітектурний план міста. Цей план потрібен, аби уникнути хаотичної забулови Заліщиків. "Постановою Кабінету Міністрів України від 26.07.2001 № 878 затверджено Список історичних населених місць України, до якого на території Тернопільської в який включено й місто Заліщики. Попри те, що місто занесене до Списку історичних населених пунктів України, прокурори встановили, що й досі не розроблено плану, який би захищав історичний ареал міста та регулював режим його забудови", - кажуть у пресслужбі Тернопільської обласної прокуратури. За словами прокурорів, відсутність опорного плану створює загрозу самовільної, хаотичної або неконтрольованої забудови історичного центру, руйнування пам’яток історії та культури, а також знищення історичної спадщини громади. Це й стало підставою для звернення прокуратури до суду.

Ігор Кузь
trending_flat
Повідомляють про обшуки в управлінні Держгеокадастру у Тернопільській області

Столичні слідчі проводять обшуки у керівника обласного управління Держгеокадастру Ігоря Кузя та пов'язаних з ним осіб. Інформацію про ці події оприлюднив у соцмережах відомий на Тернопіллі політик та ветеран Богдан Яциковський. Він повідомив, що правоохоронці з Києва взялися за розслідування можливих махінацій з земельними ресурсами області. "В начальника Держгеокадастру в Тернопільській області І.Кузя та у наближених до нього людей проводяться обшуки. Це стосується розкрадання земель області.Працюють слідчі з Києва", - йдеться у повідомленні. Поки що ні Держгеокадастр, ні сам Ігор Кузь офіційно не прокоментували ситуацію. Інформація доповнюватиметься. На фот Ігор Кузь, начальник управління Держгеокадастру у Тернопільській області,  джерело - "Суспільне Тернопіль"

пожежа
trending_flat
На Тернопільщині спалахнув житловий будинок

На Тернопільщині сталася пожежа житлового будинку. Загоряння сталося у селі Зелений Гай (Чортківщина). Про це повідомили у ГУ ДСНС України у Тернопільській області. "Того ж дня, о 23:06, надійшло повідомлення про пожежу в житловому будинку. Знищено покриття, перекриття даху, а також частково пошкоджено речі домашнього вжитку. Проте завдяки швидкому реагуванню рятувальників 15-ї ДПРЧ вдалося врятувати два будинки поруч!

Контакти редакції: terminovo.te@gmail.com
м. Тернопіль, Кульчицької 2А
+380935295439
ПАРТНЕРИ

Новини Тернополя та Тернопільської області

Copyright

2018 – 2025