Внутрішній аудит в державному управлінні: слабка ланка чи запорука ефективного використання публічних ресурсів?

Чотири роки в Україні триває фінансова децентралізація. Уряд наголошує на зростанні бюджетів регіонів, проте як розподіляються ці кошти, чи їх ефективно використовують задля забезпечення потреб населення та розвитку регіону – надалі залишається певною загадкою, яку пересічні громадяни не поспішають розгадувати, а органи влади відверто про це говорити. Лише значні порушення чи зловживання привертають увагу загалу.

Однак, в системі управління публічними фінансами передбачений механізм, що покликаний упереджувати порушення та сприяти ефективному використанню фінансових ресурсів – внутрішній контроль та внутрішній аудит.

Відповідно до рішення Тернопільської обласної ради, видатки обласного бюджету у 2018 році передбачаються в сумі 6 млрд 20 млн 585 тис. грн.  Чи будуть ці кошти використані ефективно чи фактично освоєні – значною мірою питання до сектору внутрішнього аудиту області.

Починаючи з 2005 року в Україні відбувається реформа системи державного внутрішнього фінансового контролю – ухвалено Концепцію розвитку державного внутрішнього фінансового контролю; внесено зміни до Бюджетного кодексу України щодо базових засад організації та здійснення внутрішнього контролю та внутрішнього аудиту; прийнято Стандарти внутрішнього аудиту, Кодекс етики працівників підрозділу внутрішнього аудиту тощо.

Логічним продовженням стало ухвалення на початку 2017 року Стратегії реформування системи управління державними фінансами на 2017–2020 роки, яка, поміж іншим, передбачає підвищення рівня управлінської підзвітності та ефективності внутрішнього контролю та аудиту в органах влади на центральному та місцевому рівнях.

Протягом останнього десятиріччя відбувається доволі успішна співпраця державних органів України з міжнародними інституціями, що допомагають реформувати сектор загального державного управління (проекти Twinning, SIGMA, GIZ). В рамках цих програм експертами підготовлено коментарі та рекомендації щодо управління державними фінансами, включаючи бюджетну політику, фінансовий менеджмент і контроль, внутрішній і зовнішній аудит, державні закупівлі та адміністративні послуги.

Наразі реалізовується проект у рамках двостороннього співробітництва між Міністерством фінансів України та Міністерством фінансів Королівства Нідерланди – Програма розвитку внутрішніх аудиторів державного сектору України.

Крім того, розроблені та доступні на офіційному сайті Міністерства фінансів України методичні посібники з питань внутрішнього аудиту, зокрема: «Державний внутрішній фінансовий контроль: Україна та європейський досвід», «Внутрішній аудит ефективності: методичні засади та практичні аспекти», «Внутрішній фінансовий аудит», «Методологічні вказівки з внутрішнього аудиту в державному секторі України» тощо.

На сьогодні в Україні існує всебічна підтримка розвитку внутрішнього державного аудиту як з боку іноземних донорів, так і з боку законодавців. Здавалося б, за таких умов внутрішній державний аудит мав би результативно та ефективно функціонувати. Що ж відбувається насправді?

Внутрішній аудит ЦОВВ сьогодні

Запровадження підрозділів внутрішнього аудиту в ЦОВВ офіційно розпочалося 1 січня 2012 року. Йому передували інтенсивне навчання відповідальних осіб, розробка методичних посібників, що проводилися під егідою міжнародних донорів. За цей час діяльність з внутрішнього аудиту вже мала б дати відчутні результати. Натомість, за звітом Державної аудиторської служби України (ДАСУ) за 2017 рік, виявлені втрати ресурсів сягають понад 2,3 млрд грн, на 1,5 тис. підприємств; в установах і організаціях встановлено більше 1,6 млрд грн незаконних і нецільових витрат та недостач матеріальних і фінансових ресурсів, у тому числі майже 818,0 млн грн – по операціях з бюджетними коштами.

Найбільш розповсюдженими фінансовими порушеннями є:

  • незаконні витрати внаслідок оплати завищеної вартості виконаних робіт та/або наданих послуг, зайві виплати внаслідок завищення кількості чи вартості придбаних товарів;
  • використання грошових кредитів, позик міжнародних фінансових організацій, отриманих під гарантію Уряду України, всупереч їх цільовому призначенню;
  • реалізація суб’єктами господарювання товарів, робіт чи послуг безоплатно або за заниженими цінами;
  • проведення незаконних виплат по заробітній платі;
  • списання коштів на видатки/витрати без отримання товарів, робіт чи послуг або в обсягах, вищих від їх фактичної вартості;
  • ненарахування та неперерахування державними та комунальними підприємствами частини прибутку до бюджету;
  • незаконні виплати фізичним особам (компенсацій, допомог, пільг та субсидій, пенсій, стипендій), в тому числі які не мали права на їх отримання або у завищених розмірах.

Перелік є доволі неповним, але характерно, що на думку ДАСУ, ці фінансові порушення є найбільш масштабними, повторюються з року в рік. І саме внутрішній аудит покликаний упереджати виникнення цих порушень. Чому ж внутрішні аудитори не виконують покладені на них завдання?

Корені проблеми

Аналіз звітів ДАСУ дозволяє знайти відповідь на це питання. Причинами є:

  • недостатня чисельність працівників підрозділів внутрішнього аудиту;
  • виконання внутрішніми державними аудиторами несумісних завдань, що часто пов’язані з наявністю потенційного конфлікту інтересів;
  • поширене недотримання вимог Стандартів внутрішнього аудиту – проблеми документування, недостатність аудиторських процедур, неякісні аудиторські докази, неправомірність трактувань виявлених порушень тощо;
  • констатація виявлених фактів фінансових порушень без аналізу причин їх вчинення і наявності інших недоліків;
  • охоплення внутрішніми аудитами окремих малозначущих питань;
  • низький відсоток охоплення об’єктів аудиту (6 – 8%);
  • відсутність управлінських рішень за результатами внутрішніх аудитів, навіть при виявленні значних порушень та фактів шахрайства.

На фоні описаної вище ситуації з навчанням, підготовленими і оприлюдненими методичними рекомендаціями, здається дивним фактичний стан справ. Які ж дійсні причини неефективності та нерезультативності внутрішнього державного аудиту? Чому такий разючий контраст між теорією і практикою?

Відповідь на ці питання криється в достатньо тривіальних речах. По-перше, занадто низький рівень заробітних плат у державному секторі не дозволяє наймати висококомпетентних фахівців. Державний сектор у цих питаннях, на жаль, не здатен конкурувати з приватним.

По-друге, проблеми розгляду малозначущих питань та одночасне ігнорування важливих аспектів діяльності свідчать про порушення фундаментального принципу незалежності аудиторів. Інакше кажучи, внутрішні аудитори побоюються втратити роботу, якщо знаходитимуть всі ті факти, що виявляються під час перевірок зовнішніми контролюючими органами, зокрема і ДАСУ. Ця проблема також безпосередньо пов’язана з відсутністю дієвих управлінських рішень за результатами внутрішнього аудиту, що демотивують фахівців. Для чого ризикувати, вишукуючи проблеми в роботі організації та наражаючись на небезпеку бути звільненим, якщо це нікого не цікавить і не береться до уваги керівництвом?

У Тернопільській обласній державній адміністрації функціонує сектор внутрішнього аудиту, який в своїй організаційній структурі не спроможний вповні реалізовувати міжнародні стандарти проведення діяльності з внутрішнього аудиту, зважаючи на критично обмежену штатну структуру. В своїй роботі цей відділ має пріоритетною діяльність з аудиту відповідності та фінансового аудиту, що в українській реальності є фактично інспекційними заходами, а аудит ефективності відповідно до планів роботи на 2018 рік не передбачається взагалі.

Відтак, існує значна потреба у методичній та координаційній допомозі Мінфіну, оскільки немає організаційних шаблонів формування підрозділів внутрішнього аудиту, систематизації процесів та процедур, єдиної класифікації порушень. Немає законодавчого закріплення, хто має розробляти модель, системи та процеси внутрішнього аудиту на обласному рівні. На даний час такий обов’язок покладено на керівника ОДА, однак абсурдно вважати, що голова обласної державної адміністрації буде це робити особисто.

Чимало прогалин в законодавчому регулюванні та повільний діалог з центральним підрозділом гармонізації Міністерства фінансів, створюють як для фахівців внутрішнього аудиту, так і для керівництва області значне дискреційне поле, якого слід уникати.

Чи стане внутрішній аудит дієвим?                

Для вирішення проблем потрібне широке залучення внутрішніх аудиторів до навчальних програм, де вони могли б отримати не лише теоретичні знання, а й практичну підготовку, – як здійснювати оцінку ризиків, провести анкетування, писати звіт, щоб він був зрозумілим і точним. Особливо важливим є поширення кращого досвіду колег щодо успішної реалізації функції внутрішнього аудиту.

Внутрішні аудитори наголошують на необхідності навчання керівників ЦОВВ та їх підрозділів. Наразі відчутним є нерозуміння сутності та завдань внутрішнього аудиту. Лише незначний відсоток керівників розуміють корисність внутрішніх аудиторів, які здатні не лише запобігти незаконним, нецільовим та неефективним витратам публічних ресурсів, а й взяти участь у розробці стратегічних документів, внутрішньої антикорупційної політики тощо.

Значною і довгоочікуваною підтримкою розвитку внутрішнього аудиту у державному секторі стане виконання Департаментом гармонізації внутрішнього фінансового контролю координаційних функцій у сфері фінансового управління та контролю.

 

Наразі в Україні закладено лише фундамент для розбудови функції внутрішнього аудиту в державному управлінні, яка може стати реальним інструментом забезпечення ефективного використання публічних ресурсів.

Створене законодавче підґрунтя, напрацьовані методичні підходи, започатковане навчання внутрішніх державних аудиторів. Утім потребують подальшого вирішення проблеми, що заважають повноцінному функціонуванню внутрішнього аудиту. Витрачені мільйони доларів міжнародних донорів на реформування цієї сфери в Україні, а також кошти власного бюджету – коштів платників податків, можуть виявитися марними втратами, якщо справу не буде доведено до логічного завершення.

 

Автор: Юлія Слободяник, доктор економічних наук, професор КНЕУ, ОНЕУ, експерт з контролю публічних фінансів

About the author

trending_flat
Опубліковано графіки вимкнення світла на 8 грудня (інфографіка)

У понеділок, 8 грудня, відключення світла залишаться на високому рівні. «Укренерго» повідомляє, що 8 грудня для побутових споживачів діятимуть графіки обсягом від 2,5 до 4 черг. Також графіки обмеження потужності застосують для промисловості. В АТ "Тернопільобленерго", відповідно до розпорядження Укренерго, склали графіки вимкнення світла. "Терміново" оформило їх у зручну інфографіку. Зберігайте, аби не загубити!

trending_flat
На Тернопільщині спостерігатиметься небезпечне погодне явище: погода на тиждень

На Тернопільщині спостерігатиметься туман. Тому водіям та іншим учасникам дорожнього руху треба бути обачними. Про це повідомили у Тернопільському обласному гідрометцентрі. Наступного тижня погода на Тернопільщині буде мінливою. 8 грудня очікується хмарна погода з проясненнями. Без істотних опадів. Вночі та вранці туман. Вітер південно-східний, 2 – 7 м/с. Температура впродовж доби 0 - 5° тепла. По місту впродовж доби 1 – 3° тепла. Видимість в тумані 200 – 500 м. 09 грудня: Хмарно. Вночі без істотних опадів. Вдень невеликі дощі. Вітер південно-західний, 7 – 12 м/с Температура вночі 0 – 5° тепла, вдень 3 – 8° тепла. 10 грудня: Хмарно з проясненнями. Без істотних опадів. Вітер південно-західний, 7 – 12 м/с. Температура впродовж доби 4 – 9° тепла. Всередині тижня очікується невелике потепління.

пожежа Злуки
trending_flat
У пожежі в багатоповерхівці Тернополя загинула людина

У Тернополі сталася пожежа, унаслідок якої загинула людина. Загоряння відбулося на вулиці Злуки. Колеги з "20 хвилин" дізнались подробиці події. "О 17:11 07 грудня 2025 у Тернополі по вул. Злуки в дев’ятиповерховому багатоквартирному житловому будинку у квартирі на 8-му поверсі виникла пожежа на площі 15 м. кв. Загинула 1 особа. О 7:38 пожежа локалізована та о 17:46 ліквідована", - повідомив речник ДСНС Тернопільщини Сергій Далінін. Правоохоронці встановлюють особу загиблого та причину пожежі.

trending_flat
Щоденна опора для чоловічої роботи

Під час роботи завжди відчувається, наскільки багато залежить від зручності. Коли взуття не ковзає, не тисне й не заважає рухатися, день проходить спокійніше, а кроки стають упевненими. Іноді достатньо зробити декілька рухів, аби зрозуміти: з цією парою можна пройти і зміну, і ще трохи зверху. Саме тому багато людей уважно обирають чоловіче робоче взуття, адже воно має витримувати навантаження, підтримувати стопу й допомагати тримати темп навіть тоді, коли на ногах проводиш більшу частину дня. Удалий вибір знімає зайві переживання й залишає більше сил для самої роботи. Де таке взуття дійсно потрібне Сфери, у яких без спеціального взуття ніяк, різноманітні. Щоб зрозуміти, у яких умовах воно необхідне, варто виділити основні напрямки: будівельно-монтажні роботи та ремонтні бригади; професії, пов’язані з технікою, автосервісами й інструментами; складські, логістичні та вантажні процеси; промислові й виробничі цехи з підвищеними ризиками; робота на відкритих майданчиках за будь-якої погоди. […]

trending_flat
Відомого волонтера з Тернопільщини Президент нагородив “Золотим серцем”

Волонтера з Тернополя засновника благодійного фонду «ФАЙНЕ.ЮА» та учасника місії “На щиті” Юрія Кулика Президент нагородив “Золотим серцем”. Це стало відомо з указу Володимира Зеленського, який був підписаний 4 грудня.  За вагомий особистий внесок у надання волонтерської допомоги та розвиток волонтерського руху, зокрема під час здійснення заходів із забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації проти України та подолання її наслідків, активну громадянську позицію постановляю: Нагородити відзнакою Президента України «Золоте серце» КУЛИКА Юрія Михайловича — волонтера, співзасновника Благодійного фонду «ФАЙНЕ.ЮА», м. Тернопіль Президент України В.ЗЕЛЕНСЬКИЙ

вантажівка
trending_flat
На Тернопільщині вантажівка на трасі збила людину

На Тернопільщині сталася ДТП. Вантажівка збила людину перед в'їздом у місто Копичинці. Про це повідомляють у пресслужбі поліції Тернопільщини. "Дорожньо-транспортна пригода з потерпілими трапилася 3 грудня перед в'їздом в місто Копичинці. На місце події виїжджала слідчо-оперативна група Чортківського райуправління поліції. У ході перевірки стало відомо, що близько 4:20 водій автопоїзда  MAN із напівпричепом, рухаючись дорогою Доманово-Ковель-Чернівці-Тереблече, допустив наїзд на пішохода. Потерпілий - житель села Котівка 1959 року народження. Чоловік переходив дорогу у забороненому місці", - йдеться у повідомленні. Він отримав серйозні травми. Водій тверезий, але в нього все одно взяли кров на вміст алкоголю.

Контакти редакції: terminovo.te@gmail.com
м. Тернопіль, Кульчицької 2А
+380935295439
ПАРТНЕРИ

Новини Тернополя та Тернопільської області

Copyright

2018 – 2025