Внутрішній аудит в державному управлінні: слабка ланка чи запорука ефективного використання публічних ресурсів?

Чотири роки в Україні триває фінансова децентралізація. Уряд наголошує на зростанні бюджетів регіонів, проте як розподіляються ці кошти, чи їх ефективно використовують задля забезпечення потреб населення та розвитку регіону – надалі залишається певною загадкою, яку пересічні громадяни не поспішають розгадувати, а органи влади відверто про це говорити. Лише значні порушення чи зловживання привертають увагу загалу.

Однак, в системі управління публічними фінансами передбачений механізм, що покликаний упереджувати порушення та сприяти ефективному використанню фінансових ресурсів – внутрішній контроль та внутрішній аудит.

Відповідно до рішення Тернопільської обласної ради, видатки обласного бюджету у 2018 році передбачаються в сумі 6 млрд 20 млн 585 тис. грн.  Чи будуть ці кошти використані ефективно чи фактично освоєні – значною мірою питання до сектору внутрішнього аудиту області.

Починаючи з 2005 року в Україні відбувається реформа системи державного внутрішнього фінансового контролю – ухвалено Концепцію розвитку державного внутрішнього фінансового контролю; внесено зміни до Бюджетного кодексу України щодо базових засад організації та здійснення внутрішнього контролю та внутрішнього аудиту; прийнято Стандарти внутрішнього аудиту, Кодекс етики працівників підрозділу внутрішнього аудиту тощо.

Логічним продовженням стало ухвалення на початку 2017 року Стратегії реформування системи управління державними фінансами на 2017–2020 роки, яка, поміж іншим, передбачає підвищення рівня управлінської підзвітності та ефективності внутрішнього контролю та аудиту в органах влади на центральному та місцевому рівнях.

Протягом останнього десятиріччя відбувається доволі успішна співпраця державних органів України з міжнародними інституціями, що допомагають реформувати сектор загального державного управління (проекти Twinning, SIGMA, GIZ). В рамках цих програм експертами підготовлено коментарі та рекомендації щодо управління державними фінансами, включаючи бюджетну політику, фінансовий менеджмент і контроль, внутрішній і зовнішній аудит, державні закупівлі та адміністративні послуги.

Наразі реалізовується проект у рамках двостороннього співробітництва між Міністерством фінансів України та Міністерством фінансів Королівства Нідерланди – Програма розвитку внутрішніх аудиторів державного сектору України.

Крім того, розроблені та доступні на офіційному сайті Міністерства фінансів України методичні посібники з питань внутрішнього аудиту, зокрема: «Державний внутрішній фінансовий контроль: Україна та європейський досвід», «Внутрішній аудит ефективності: методичні засади та практичні аспекти», «Внутрішній фінансовий аудит», «Методологічні вказівки з внутрішнього аудиту в державному секторі України» тощо.

На сьогодні в Україні існує всебічна підтримка розвитку внутрішнього державного аудиту як з боку іноземних донорів, так і з боку законодавців. Здавалося б, за таких умов внутрішній державний аудит мав би результативно та ефективно функціонувати. Що ж відбувається насправді?

Внутрішній аудит ЦОВВ сьогодні

Запровадження підрозділів внутрішнього аудиту в ЦОВВ офіційно розпочалося 1 січня 2012 року. Йому передували інтенсивне навчання відповідальних осіб, розробка методичних посібників, що проводилися під егідою міжнародних донорів. За цей час діяльність з внутрішнього аудиту вже мала б дати відчутні результати. Натомість, за звітом Державної аудиторської служби України (ДАСУ) за 2017 рік, виявлені втрати ресурсів сягають понад 2,3 млрд грн, на 1,5 тис. підприємств; в установах і організаціях встановлено більше 1,6 млрд грн незаконних і нецільових витрат та недостач матеріальних і фінансових ресурсів, у тому числі майже 818,0 млн грн – по операціях з бюджетними коштами.

Найбільш розповсюдженими фінансовими порушеннями є:

  • незаконні витрати внаслідок оплати завищеної вартості виконаних робіт та/або наданих послуг, зайві виплати внаслідок завищення кількості чи вартості придбаних товарів;
  • використання грошових кредитів, позик міжнародних фінансових організацій, отриманих під гарантію Уряду України, всупереч їх цільовому призначенню;
  • реалізація суб’єктами господарювання товарів, робіт чи послуг безоплатно або за заниженими цінами;
  • проведення незаконних виплат по заробітній платі;
  • списання коштів на видатки/витрати без отримання товарів, робіт чи послуг або в обсягах, вищих від їх фактичної вартості;
  • ненарахування та неперерахування державними та комунальними підприємствами частини прибутку до бюджету;
  • незаконні виплати фізичним особам (компенсацій, допомог, пільг та субсидій, пенсій, стипендій), в тому числі які не мали права на їх отримання або у завищених розмірах.

Перелік є доволі неповним, але характерно, що на думку ДАСУ, ці фінансові порушення є найбільш масштабними, повторюються з року в рік. І саме внутрішній аудит покликаний упереджати виникнення цих порушень. Чому ж внутрішні аудитори не виконують покладені на них завдання?

Корені проблеми

Аналіз звітів ДАСУ дозволяє знайти відповідь на це питання. Причинами є:

  • недостатня чисельність працівників підрозділів внутрішнього аудиту;
  • виконання внутрішніми державними аудиторами несумісних завдань, що часто пов’язані з наявністю потенційного конфлікту інтересів;
  • поширене недотримання вимог Стандартів внутрішнього аудиту – проблеми документування, недостатність аудиторських процедур, неякісні аудиторські докази, неправомірність трактувань виявлених порушень тощо;
  • констатація виявлених фактів фінансових порушень без аналізу причин їх вчинення і наявності інших недоліків;
  • охоплення внутрішніми аудитами окремих малозначущих питань;
  • низький відсоток охоплення об’єктів аудиту (6 – 8%);
  • відсутність управлінських рішень за результатами внутрішніх аудитів, навіть при виявленні значних порушень та фактів шахрайства.

На фоні описаної вище ситуації з навчанням, підготовленими і оприлюдненими методичними рекомендаціями, здається дивним фактичний стан справ. Які ж дійсні причини неефективності та нерезультативності внутрішнього державного аудиту? Чому такий разючий контраст між теорією і практикою?

Відповідь на ці питання криється в достатньо тривіальних речах. По-перше, занадто низький рівень заробітних плат у державному секторі не дозволяє наймати висококомпетентних фахівців. Державний сектор у цих питаннях, на жаль, не здатен конкурувати з приватним.

По-друге, проблеми розгляду малозначущих питань та одночасне ігнорування важливих аспектів діяльності свідчать про порушення фундаментального принципу незалежності аудиторів. Інакше кажучи, внутрішні аудитори побоюються втратити роботу, якщо знаходитимуть всі ті факти, що виявляються під час перевірок зовнішніми контролюючими органами, зокрема і ДАСУ. Ця проблема також безпосередньо пов’язана з відсутністю дієвих управлінських рішень за результатами внутрішнього аудиту, що демотивують фахівців. Для чого ризикувати, вишукуючи проблеми в роботі організації та наражаючись на небезпеку бути звільненим, якщо це нікого не цікавить і не береться до уваги керівництвом?

У Тернопільській обласній державній адміністрації функціонує сектор внутрішнього аудиту, який в своїй організаційній структурі не спроможний вповні реалізовувати міжнародні стандарти проведення діяльності з внутрішнього аудиту, зважаючи на критично обмежену штатну структуру. В своїй роботі цей відділ має пріоритетною діяльність з аудиту відповідності та фінансового аудиту, що в українській реальності є фактично інспекційними заходами, а аудит ефективності відповідно до планів роботи на 2018 рік не передбачається взагалі.

Відтак, існує значна потреба у методичній та координаційній допомозі Мінфіну, оскільки немає організаційних шаблонів формування підрозділів внутрішнього аудиту, систематизації процесів та процедур, єдиної класифікації порушень. Немає законодавчого закріплення, хто має розробляти модель, системи та процеси внутрішнього аудиту на обласному рівні. На даний час такий обов’язок покладено на керівника ОДА, однак абсурдно вважати, що голова обласної державної адміністрації буде це робити особисто.

Чимало прогалин в законодавчому регулюванні та повільний діалог з центральним підрозділом гармонізації Міністерства фінансів, створюють як для фахівців внутрішнього аудиту, так і для керівництва області значне дискреційне поле, якого слід уникати.

Чи стане внутрішній аудит дієвим?                

Для вирішення проблем потрібне широке залучення внутрішніх аудиторів до навчальних програм, де вони могли б отримати не лише теоретичні знання, а й практичну підготовку, – як здійснювати оцінку ризиків, провести анкетування, писати звіт, щоб він був зрозумілим і точним. Особливо важливим є поширення кращого досвіду колег щодо успішної реалізації функції внутрішнього аудиту.

Внутрішні аудитори наголошують на необхідності навчання керівників ЦОВВ та їх підрозділів. Наразі відчутним є нерозуміння сутності та завдань внутрішнього аудиту. Лише незначний відсоток керівників розуміють корисність внутрішніх аудиторів, які здатні не лише запобігти незаконним, нецільовим та неефективним витратам публічних ресурсів, а й взяти участь у розробці стратегічних документів, внутрішньої антикорупційної політики тощо.

Значною і довгоочікуваною підтримкою розвитку внутрішнього аудиту у державному секторі стане виконання Департаментом гармонізації внутрішнього фінансового контролю координаційних функцій у сфері фінансового управління та контролю.

 

Наразі в Україні закладено лише фундамент для розбудови функції внутрішнього аудиту в державному управлінні, яка може стати реальним інструментом забезпечення ефективного використання публічних ресурсів.

Створене законодавче підґрунтя, напрацьовані методичні підходи, започатковане навчання внутрішніх державних аудиторів. Утім потребують подальшого вирішення проблеми, що заважають повноцінному функціонуванню внутрішнього аудиту. Витрачені мільйони доларів міжнародних донорів на реформування цієї сфери в Україні, а також кошти власного бюджету – коштів платників податків, можуть виявитися марними втратами, якщо справу не буде доведено до логічного завершення.

 

Автор: Юлія Слободяник, доктор економічних наук, професор КНЕУ, ОНЕУ, експерт з контролю публічних фінансів

About the author

trending_flat
Жорсткі графіки: як вимикатимуть світло на Тернопільщині 24 грудня

У середу, 24 грудня, на Тернопільщині діятимуть графіки вимкнення електроенергії. Вони розроблені АТ "Тернопільобленерго" у відповідності до заданого обмеження потужності від "Укренерго". Згідно з опублікованим графіком, електроенергії у домівках тернополян буде менш як 12 годин на добу. Втім, графіки можуть змінюватись у залежності до ситуації в енергосистемі. "Терміново" традиційно підготувало графіки вимкнення світла у зручній інфографіці.

поліція затримання
trending_flat
На Тернопільщині на ремонті шкіл розікрали понад 2 млн грн

Поліція Тернопільської області викрила організовану групу, яка привласнила понад 2,3 мільйона гривень під час капітального ремонту двох освітніх закладів. Слідчі встановили, що учасники схеми вносили до документів неправдиві дані про обсяги виконаних робіт та використані матеріали. За версією слідства, організатором схеми став директор товариства з обмеженою відповідальністю, яке займалося розробкою проєктно-кошторисної документації. Він залучив до оборудки керівника будівельної компанії, представників технічного нагляду та інших осіб. Група проводила ремонт харчоблока в одному ліцеї та ремонт покрівлі в іншому навчальному закладі у двох районах області. Про це повідомляє пресслужба ГУНП у Тернопільській області. Як працювала схема Зловмисники складали фіктивні акти виконаних робіт. На підставі цих документів з бюджету перераховували гроші підрядникові. Судові експертизи підтвердили, що збитки перевищили 2,3 мільйона гривень. Під час розслідування правоохоронці провели 16 обшуків. Вони вилучили документацію, комп'ютери, мобільні телефони, печатки, чорнові записи та службовий автомобіль будівельної компанії. Наразі […]

пожежа трансформаторної підстанції
trending_flat
Біля Тернополя горіла трансформаторна підстанція

У селі Плотича, що біля Тернополя, горіла трансформаторна підстанція. Про це повідомили у ГУ ДСНС України у Тернопільській області. "О 10:51 у селі Плотича Білецької громади сталася пожежа трансформаторної підстанції. Вогнем знищено ізоляційні матеріали та внутрішнє обладнання на площі 2 м². Завдяки швидким діям рятувальників вдалося врятувати саму підстанцію. Причина та збитки встановлюються", - йдеться у повідомленні. Нагадаємо, "Терміново" повідомляло про пожежу житлового будинку на Тернопільщині. Подія сталася у Збаражі.

немає світла
trending_flat
Можуть розгорнути пункти незламності і заживлять критичну інфраструктуру. В ОВА розповіли про ситуацію зі світлом на Тернопільщині

У Тернопільській ОВА розповіли, яка ситуація з електропостачанням на Тернопільщині станом на 11 ранку 23 грудня, після масованої атаки. За інформацією місцевої влади, електроживлення потрохи відновлюють. Про це йдеться у повідомленні на сторінці ОВА у соцмережах. "Через масовану атаку росії пошкоджено об'єкти енергетичної інфраструктури України. Внаслідок цього постраждали і жителі Тернопільської області: від електропостачання відключено 280 тис. абонентів. Об'єкти критичної критичної інфраструктури підключені через генератори. Обленерго працює над тим, щоб якомога швидше відновити електропостачання. Очікуваний час заживлення головних об'єктів критичної інфораструктури - через 3-4 год. В разі тривалого відключення електроенергії органам місцевого самоврядування потрібно бути готовим до відкриття пунктів незламності. В області таких є 347. На постійній основі в адмінбудівлях органів місцевого самоврядування та виконавчої влади працює 43 пункти незламності," - йдеться у повідомленні. Раніше "Терміново" писало про наслідки атаки на Україну 23 грудня. Є загиблі, в тому числі і […]

trending_flat
Блекаут у Тернопільській області: коли відновлять електропостачання в регіоні

У Тернопільській області через масовану ракетну атаку енергетики змушені були застосувати аварійні графіки вимкнення споживачів. Унаслідок цього 280 тисяч абонентів опинилося без електропостачання. Про це повідомили в АТ "Тернопільобленерго" та у Тернопільській ОДА. "Через нічну масовану атаку в області введено графіки аварійних відключень електроенергії. Станом на 8:25 в області відключено 280 тис. споживачів", - йдеться у повідомленні. "Через ракетну атаку по енергообʼєктах тривають аварійні вимкнення електроенергії по всій країні, зокрема і в Тернополі. Для подачі води та тепла комунальні служби перемикають системи на резервне живлення. Після цього вода і тепло поступово відновляться. Також в звʼязку з аварійним вимкненням не працюють тролейбуси, а замість них збільшена кількість автобусів на маршрутах. Енергетики поступово відновлюють електропостачання. Частина міста вже зі світлом, протягом дня будуть відновлювати для інших. В частині міст України ще триває повітряна тривога і це теж впливає на відновлення," - написав […]

trending_flat
Масована атака Росії 23 грудня: загинули дорослі та діти, є поранені та знеструмлення по всій Україні

Росія вранці 23 грудня знову влаштувала масований удар по Україні, використовуючи дрони та ракети. Атака призвела до загибелі людей, численних поранених та масштабних руйнувань енергетичної інфраструктури по всій країні. На Тернопільщині внаслідок аварійних відключень електроенергії знеструмлені об'єкти "Тернопільводоканалу". У Тернополі тимчасово зупинилось централізоване водопостачання, комунальники працюють над підключенням до резервних джерел живлення. Ситуацію прокоментував мер Тернополя Сергій Надал. Він зазначив, що через відсутність світла не курсують тролейбуси. Без води залишився також Хмельницький. У Бурштині відсутнє гаряче водопостачання. Аварійні графіки відключень світла запровадили щонайменше у семи областях - Київській, Чернігівській, Дніпропетровській, Черкаській, Запорізькій, Сумській та Житомирській. Загиблі та поранені У Києві постраждало четверо людей, серед них 16-річний підліток. На Київщині у Вишгородському районі загинула жінка 1949 року народження - у її двоповерховому будинку сталася пожежа. Ще троє людей отримали осколкові поранення. В Обухівському районі пошкоджені два приватні будинки. На Хмельниччині загинула […]

Контакти редакції: terminovo.te@gmail.com
м. Тернопіль, Кульчицької 2А
+380935295439
ПАРТНЕРИ

Новини Тернополя та Тернопільської області

Copyright

2018 – 2025