Вирвана сторінка: як Тернопіль забув про жінок, котрі творили його історію

У Тернополі є близько 300 вулиць. 5 із них названі жіночими іменами: Лесі Українки, Марка Вовчка, Олени Кульчицької, Соломії Крушельницької та Софії Стадникової. Чому жіночих імен так мало? Бо відомих жінок в історії міста і справді була жменька, чи тому, що історія їхніх імен чомусь не зберегла?

Дослідниця Лілія Берник вже не перший рік займається саме “жіночою” сторінкою в житті міста, на основі своїх пошуків навіть читала лекцію про тих, хто розвивали Тернопіль у довоєнний час. Каже: якщо говорити про жінок, які чогось досягли на зламі XIX-XX століття, то мова зазвичай йде про представниць далеко не низів суспільства. Це або чиїсь дружини, або доньки священників.

– Але успіху досягнули ті, хто виїхали з Тернополя, – констатує дослідниця. – Коли почали писати історію міста, то з чим асоціюється жінка? Кухня, дім та діти. Що це місту приносить? Нічого. Тому зосереджувалися на біографіях чоловіків, а жінок упускали.

Тому так склалося, що діяльність жіночих організацій або й загалом активності окремих жінок майже не досліджували. Лише тих, хто виїхали чи досягли світової слави, тоді вже про них і писали, як до прикладу про Соломію Крушельницьку. Місцеві ж, які проявляли активність, – про них інформації дуже мало.

Марія Солтис: забута благодійниця

Одна з них – Марія Солтис. Її фото наразі навіть не вдалося знайти, хоча вона – одна з організаторок “Жіночої громади” міста, співпрацювала з тернопільським хором “Боян”, створила “Приют для слуг”, де здобували освіту дівчата, які прислуговували в домівках багатих містян. Її чоловік, Онуфрій Солтис, був гімназійним учителем, він написав український “Буквар для неграмотних”.

– Найхарактернішим є те, що найбільше інформації про цю жінку я знайшла у поминальній згадці в газеті “Діло”, – продовжує Лілія Берник. – Там описали те найбільше, що вона зробила. В одній із польських газет я знайшла інформацію про те, що в Тернополі до Першої світової відбувалася жіноча хода. Мова йшла про кількасот жінок. І вона була однією з організаторок. Приурочена хода була до Жіночого дня – з транспарантами в руках жінки вже тоді говорили про свої права голосувати та отримувати освіту.

“Жіноча громада” у місті займалася освітою, опікувалися слугами. Марія Солтис найбільше опікувалася приютом для слуг – зазвичай ними були молоді дівчата, тож вона пояснювала їм важливість освіти, вчила читати та писати. Руський буквар, який видав її чоловік, також використовували на заняттях.

Жіночі мітинги за права і перші жінки в парламенті

– У Тернополі тоді також видавали жіночу газету, однак її назви не збереглося, лише згадка про те, що вона певний час існувала. В одному приміщенні тоді діяли й українська “Жіноча громада”, й інші українські організації. Щодо польських та єврейських жіночих організацій, то діяли вони кожна окремо, але коли доходило до відстоювання жіночих прав, могли об’єднуватися, – каже дослідниця.

Наприклад, у 1910 році у Львові був загальний жіночий мітинг, у якому брали участь і полячки, і єврейки, і русинки, як тоді називали українок. Кілька сотень жінок прийшли до приміщення галицького сейму, щоб зустрітися з його очільником – маршалком. Після того делегація з представниць різних жіночих організацій зустрілася з ним і кількома депутатами. Вони прийшли з вимогою про надання виборчого права.

– Вислухавши, пан маршалок сказав, що підтримує їх і вони мають рацію, але жінки мають виробити терпіння, бо ж не можна отримати таких прав одразу. Після того вони вручили йому звернення, виступили в холі і пройшли ходою до пам’ятника Міцкевичу, де продовжили мітинг, – розповідає про перші масові зібрання жінок Галичини дослідниця.

На цьому мітингу також були уродженки Тернополя Марія Білинська, яка створила першу “Жіночу громаду” у Львові, та Роза Померанц, про яку ми поговоримо нижче. На вимоги жінок тоді відповіли відмовою, але за 8 років, після набуття Польщею незалежності від Росії, вони таки отримали виборче право. 

До слова, у Тернополі 16 червня 1926 році відбулося жіноче віче УНДО (Українське націонал-демократичне об’єднання – авт.). Делегаткою на ньому була Олена Левчанівська – перша українська жінка в Сенаті Речі Посполитої. Тоді учасницями стали близько 600 жінок, чимало з них приїхали із сіл.

– Наскільки я розумію, це було чи не перше в Галичині таке масштабне жіноче зібрання, де вони говорили про політику, а не про благодійність, – зауважує Лілія Берник.

Якщо аналізувати матеріали про жіночу освіту, то можна дійти висновку, що українці орієнтувалися на досвід поляків. Спершу полячки почали отримувати освіту і вважати це обов’язковим елементом жіночого виховання, згодом за ними пішли й українки.

– Хоча тут треба зробити ремарку: в більшості випадків освіту жінці давали не для того, щоб вона могла реалізуватися чи не виходити заміж і працювати сама на себе. Ні. Освічена жінка могла виховати дітей у відповідному національному дусі. Ну і плюс, щоб чоловік міг похвалитися, що у нього жінка і в такій громадській організації, і в такій, – усміхається дослідниця. – Але коли жінки пробували йти трохи далі благодійництва чи громадської діяльності – у політику, то їх висміювали і перешкоджали. Випадків, коли чоловік підтримав дружину в політичних поривах, – одиниці. Наприклад, це історія Рози Померанц.

Роза Померанц: матір тисячі сиріт

Вона народилася у Тернополі, у багатій єврейській сім’ї, отримала освіту у Відні та Парижі, а згодом студіювала музику ще й у консерваторії Ляйпцигу. Повернувшись до Тернополя, допомагала єврейським сиротам, а також пробувала створити першу жіночу організацію, для цього багато листувалася із іншими жінками, які вже мали такий досвід.

– Але тут її діяльність не знаходила підтримки, тож одразу після одруження вона виїхала до Львова. Чоловік її підтримував, – розповідає дослідниця. – Можливо, тому вони свідомо і не заводили дітей, бо вона дуже багато працювала в організаціях, які створювали притулки для дітей, їздила для цього за кордон, здобувала кошти.

А вже в 1922 році Роза Померанц-Мельтцер балотувалася на виборах і пройшла у польський Сейм.

– Про неї говорили як про дуже інтелігентну жінку, яка вміла добиватися свого. Вона відкрито говорила про те, що жінка сама має вибирати – народжувати їй чи ні, що тоді було дуже революційним, особливо серед єврейських жінок, – наголошує Лілія Берник.

Померанц мала талант не лише до благодійності: вона також публікувала у львівських газетах статті польською та німецькою мовами, писала п’єси, які ще за її життя ставали виставами у львівських театрах, а ще – романи, де її героями ставали галицькі євреї.

– В 1933 році помер її чоловік. Цей життєвий удар Роза переживала дуже важко, тож пішла з громадської діяльності. За рік не стало і її самої. Але за цей час вона встигла все своє майно роздати притулкам, якими опікувалася. В газеті “Діло” писали, що у міжвоєнному Львові навіть одна з вулиць була названа її ім’ям, – додає дослідниця.

Соломія Крушельницька: втеча від галілейців

Родина відомої чи не на весь світ оперної співачки жила неподалік Тернополя в селі Біла і не була дуже заможною – у гімназії вчився лише старший син.

– Якщо вірити авторці книжки про Крушельницьку Валерії Врублевській, то коли Соломії було 16 років, до неї сватався майбутній піп. Спершу він планував одружитися з її старшою сестрою, але потім побачив Соломію і передумав, – розповідає дослідниця. – Майбутня співачка спершу погодилася, батьки почали планувати весілля, а майбутній чоловік з дружиною – знайомитися.

І тоді виявилося, що наречений не любить співів, а лише цирк. Тож його дружина співати не буде, а натомість займеться господаркою.

– Соломія злякалася, хоча вже були замовлені обручки, розіслали запрошення на весілля. Вона пожалілася братові Антіну, той розповів батькові, і шлюб розірвали. Із Білої дівчину довелося забрати до Львова, бо народний поговір не давав їй жити, – переказує невідомі факти з біографії співачки Лілія Берник. – Зрештою, до Білої вона потім якщо і приїздила, то дуже ненадовго. Якщо читати її листування з Михайлом Павликом (письменник, разом із Іваном Франком був одним із засновників Руської радикальної партії – авт.), то вона галичан називала галілейцями і думки про них була не найвищої. При цьому була дуже патріотичною, любила народні пісні, але це була лише її міфічна Україна, бо, приїжджаючи додому, стикалася геть з іншим. Це був приклад такої закостенілої традиційності, від чого вона не раз постраждала.

Пепі Літман: жінка в образі чоловіка

Як зазначає Лілія Берник, якщо жінка в ті часи чогось і добивалася, то важливу роль відігравала підтримки найближчих чоловіків: батька, брата, чоловіка.

– Можливо, є випадки, коли обставини чи наполегливість жінки допомогли їй добитися свого. Але скільки є жінок, яким це не вдалося, тому ми навіть не знаємо їхніх імен, – констатує дослідниця. – Ті, хто таки стали відомими, були одруженими зазвичай і мали підтримку родини.

Пепі Літман – приклад жінки, яка ризикнула і отримала таке життя, якого прагнула. Хоча без чоловіка тут теж не обійшлося.

– Літман — це прізвище якраз її чоловіка. Вона народилася в родині бідних тернопільських євреїв, тоді її ще звали Пеша, працювала служницею. Десь перед її повноліттям до міста приїхав мандрівний єврейський театр. І вона з ними втекла. Режисером театру якраз і був Янкель Літман, який згодом став її чоловіком.

Очевидно, це не була просто втеча наосліп, скоріше за все Пепі пройшла проби, тобто, її брали з собою як харизматичну дівчину з гарним голосом. Зі спогадів, театром ще задовго до смерті чоловіка вона почала керувати сама.

– Образи Пепі були досить сміливими: вона перевдягалася в хасидське вбрання, одягалася чоловіком, – описує акторку Лілія Берник. – Пісні підбирала на злобу дня. Коли театр, наприклад, був у Одесі, на своєму виступі вона висміювала більшовиків. Тож її концерти в місті заборонили. Хоча згодом вона виступала з концертами і в Москві, і в США.

Великої сцени Літман не любила, натомість їй більше були до вподоби камерні театри. Була в неї і своя “фішка”: мандруючи різними країнами чи регіонами, вона брала для виступів місцевих співачок, аби ті виконували пісні місцевою мовою – таке собі локалізоване мистецтво.

– Незважаючи на походження, виступала Пепі не лише в єврейських закладах, за що навіть її якось арештували, – розповідає Лілія Берник. – В поясненні йшлося, що вона – “жінка неєврейської зовнішності з австрійськими документами співає єврейських пісень в неєврейському закладі”. Але згодом акторку-співачку все ж відпустили. Цікаво те, що в Америці її знають і пам’ятають досі. Є цілі фанклуби, учасники яких “грають роль” Пепі: імітують її образи, гру та спів. Для них вона – перша жінка, яка перевдягалася чоловіком.

Фемінізм та націоналізм

Коли ми говоримо про феміністичний рух тих часів, варто наголошувати, що це саме український феміністичний рух. Бо він завжди мав національне забарвлення, звертає увагу Лілія Берник.

– У багатьох випадках для жінок це було навіть важливіше за сам фемінізм, бо мова йшла не лише про елементарні права на освіту та на роботу, але й вплив на політику, яка творилася в той час, – зазначає Лілія Берник. – Якась частина жінок була менш радикальною і обмежувалася благодійною діяльністю, але частина була й досить запеклими феміністками. Наприклад, Софія Дністрянська. Вона у 20-х роках їздила на Жіночі конгреси у Римі та Відні. Також брала участь у зборах, які відбувалася в менших містах, в тому числі і в Тернополі. В неї була активна позиція, що жінка має право керувати своєю долею.

Українки на жіночому конгресі у Відні. 1921 рік. (Джерело: Історична Правда)

У Тернополі також близько 10 років жила Б’янка Баранова – дружина Степана Барана, учасника ЗУНРУ, адвоката та юриста.

– У вже згаданій газеті “Діло” писали, що в Тернополі вона виступала з політичними гаслами, була членкинею партії УНДО, очолювала його жіночу секцію. В 1922 році в Римі на жіночому конгресі, разом із сенаторкою Левчанівською, вона підготувала листівки про утиски в Галичині українців поляками. І роздавали їх, піднімали національні питання, хоча в той час фемінізм у Європі намагався відділитися від націоналістичних питань якнайдалі. Але українські жінки-делегатки – навпаки.

Після повернення з Конгресу польські делегатки зробили донос за антидержавну агітацію, було створено спеціальну комісію, яка розглядала справу Левчанівської. Її навіть мали позбавити посади, але до цього не дійшло.

– Зрештою, жінки також доклалися і до того, щоб піднімати питання про гноблення за національністю. Тобто українські жінки вміли тоді поєднувати і націоналізм, і фемінізм, – резюмує Берник. – Навіть коли відкривали першу гімназію у Львові, тобто вже йшлося про вищу освіту для жінок, юрист Теофіль Окуневський казав: “Відкриваючи цю гімназію, я не хочу, щоб виховувалися емансипантки з короткою стрижкою і сигареткою, а освічені жінки”. Тобто навіть така прогресивна людина, яка поділяла погляди Франка та Павлика, вважала, що жінка все ж мала мати своє місце.

Софія Стадникова: наполегливість і принциповість

Про неї розповідали як про дуже талановиту акторку і дуже добру людину, – розповідає Лілія Берник історію ще однієї жінки з небагатьох, чиїм іменем названа вулиця в Тернополі.

– Я знайшла спогади про неї до 25-річчя її діяльності на сцені. Там йшлося про те, як поміж гастролями з театром чоловіка, вона приїхала в Тернопіль, щоб народити. Коли про її приїзд дізналися в місті, то члени місцевого театру дуже просили її зіграти на сцені. Вона довго відмовлялася, але згодом “здалася” і на десятий день після пологів вже виступала. В іншому спогаді йшлося про те, як у 15-18-х роках, живучи вже в Києві, вона грала в театрі Садовського, який охоче її прийняв. А от колектив на нову акторку відреагував доволі холодно.

У той час її чоловік був арештований росіянами, а на утриманні в Стадникової було троє дітей і стара мати. Тож вона бралася за будь-яку роль і не претендувала на звання прими театру. В той час акторок із Західної України в столиці не було багато, та й мова галичанок відрізнялася від того, як говорила Центральна Україна. І цю вимову прямо на сцені під час виступу почала висміювати партнерка Стадникової по виставі.

– Акторка за короткий час позбулася галицького акценту, – продовжує дослідниця. – В перше ж літо під час театральних канікул її хотіли до себе переманити режисери російського театру. Мови російської вона не знала, вчити відмовлялася, зважаючи на ситуацію з чоловіком. Тож режисери вирішили, що їй можна запропонувати невелику роль, де треба було співати гуцульських пісень. Але Стадникова відмовилася, незважаючи на складну фінансову ситуацію.

Софія Дністрянська: жінка-фенікс

Ще однією незаслужено забутою уродженкою Тернополя є згадана вище в історії про Жіночий конгрес у Римі Софія Дністрянська.

– Вона була дуже талановитою піаністкою, з чоловіком спершу жили у Львові, згодом перебралися до Відня, де Дністрянська починала як вчителька, а потім створила свою приватну музичну школу, – розказує Лілія Берник. – За кілька років через проблеми зі здоров’ям чоловіка родина переїжджає до Ужгорода. Там вона знову починає працювати вчителькою, а згодом відкриває музичну школу.

Після смерті чоловіка залишатися в окупованому угорськими військами Ужгороді Дністрянська вже не могла, тому переїхала до Праги. Майже без грошей, вона знову починає з нуля: спершу як приватна вчителька музики, згодом відкриває свою школу.

– Майстерна у своїй спеціальності, вона завжди могла розраховувати на учнів, але крім цього ще й не втрачала віру в себе та свої можливості. Бо ж щоразу відкривати школи – це потрібно було мати хист. Відкриваєш, змушена залишити, і знову починаєш з нуля.

***

Як каже Лілія Берник, справа навіть не в назвах вулиць і не в меморіальних таблицях. Швидше в тому, що історію донедавна писали чоловіки і про чоловіків. Жінки сотнями років не могли претендувати на цілі розділи в підручниках. Однак вже зараз можна піднімати це питання ледь не зі шкільної парти.

– Знаходити інформацію про жінок не надто легко, але можливо. Є українські видання, польські, очевидно, залишилися і газети чи часописи на івриті чи їдиші – про єврейських жінок наших країв. Все це можна опрацювати, якщо мати бажання це робити. Бо Олена Кульчицька сама з Бережан, але вулиця її імені в місті є. Хто така та ж Софія Стадникова – знають одиниці. Про решту імен тим паче. Але вони є.

Навіть якщо про все їхнє життя та діяльність є одна-єдина згадка у некролозі газети “Діло”.

Матеріал створено в межах проєкту «Гендерночутливий простір сучасної журналістики», що реалізовується Волинським прес-клубом у партнерстві з Гендерним центром Волині та за підтримки Української медійної програми, що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) і виконується Міжнародною організацією Internews

 

About the author

trending_flat
“Літр баланди та 450 грамів каші, а тоді 10 годин на шахті”: історія політв’язня з Тернопільщини Ігоря Олещука

– Кадебісти знайшли написаний мною звіт, але під псевдонімом "Грушка".  Там я писав, що в школі була дискусія стосовно Мазепи. Історик називав його зрадником, а ми з однокласниками не боялися назвати його патріотом. По цьому знайшли мою контрольну роботу і прийшли по мене... Дали 25 років таборів суворого режиму. Мені було 17... Травень 2021-го року. Майже 73 роки опісля, двором, що на початку вулиці Коперніка, походжає чоловік. З сусідніх дворів вітер приносить сюди білі пелюстки цвіту аличі та вишень. І волосся у чоловіка таке ж біле. Надворі +20, а він – у довгій куртці. Ліва рука – у в'язаній чорній рукавиці. Згодом пояснить: рука мерзне і опухає. Чоловік оглядає дві наглядацькі вишки. Деревина почорніла від дощів. Де-не-де поламані поручні. – Діти гралися, – з посмішкою каже чоловік в чорній рукавиці. Прикидає, що варто десь дістати 3,5 метри дощок, аби встигнути […]

trending_flat
Захворюваність на ковід на Тернопільщині знижується вже 5 тижнів поспіль – епідеміолог

На Тернопільщині тенденцію до зниження захворюваності на ковід спостерігають вже 5 тижнів поспіль, про це на засіданні міського оперативного штабу для боротьби з коронавірусом 14 травня розповів лікар-епідеміолог обласного лабораторного центру Володимир Паничев.  З 7 квітня в області спостерігають тенденцію до зниження захворюваності, однак впродовж тижня захворюваність не однакова. Це стала тенденція в цілому в країні, пояснив епідеміолог. – Пов'язано це з поведінкою людей, які зазвичай не звертаються за допомогою в п'ятницю-неділю, а чекають до понеділка. Тому середа-четвер – це тижневі піки, – каже Паничев. – Попри це, жовта лінія на діаграмі – це лінія тренду, яка вказує на тенденцію до зниження захворюваності. Впродовж трьох останніх тижнів середньоденна захворюваність в області наступна: – на цьому тижні – 146 випадків в середньому за день; – на попередньому тижні – 211; – два тижні тому – 271. Ці цифри говорять про чітку тенденцію […]

trending_flat
Тернопільським пенсіонерам за віком знову відновлять пільговий проїзд вдень

Із суботи, 15 травня, в Тернополі скасують обмеження щодо пільгового проїзду пенсіонерів за віком з 10.00 до 16.00. Відповідне рішення ухвалили на засіданні міського штабу для боротьби з коронавірусом. Нагадаємо, це обмеження ввели 22 березня, зважаючи на те, що через карантинні обмеження місць у громадському транспорті не вистачало для всіх, а особливо важко було дістатися на роботу працівникам критичних структур, зокрема, медикам. Як оцінив епідемічну ситуацію в місті лікар-епідеміолог Володимир Паничев, вона має тенденцію до зменшення кількості інфікованих. І вже не перший тиждень. – В цілому ситуація, яку ми спостерігаємо на сьогодні, є підставою, щоб приймати рішення про послаблення карантинних заходів, – каже Паничев. – Відповідно до постанови Кабміну №320, яка дає право посилювати заходи місцевій владі, тепер можна розглядати питання щодо скасування деяких обмежень, введених раніше. Наприклад, щодо обмеження проїзду у громадському транспорті. Читайте також: “А де ж транспорт? […]

trending_flat
Хто зміг потрапити на фінал Кубка України та що відбувається на стадіоні (фоторепортаж, відео)

Бути присутніми на фіналі Кубка України з футболу, де 13 травня зіграють "Динамо" (Київ) та "Зоря" (Луганськ), змогли далеко не всі. Із виділених лише 3000 місць на матч потрапили люди "від футболу", медики, атовці та вихованці дитячих спортшкіл. Про це Терміново розповів голова обласної асоціації футболу Тарас Юрик. За його словами, перш за все квитки отримали "довколафутбольні" люди. – В нас були колективні заявки усіх команд чемпіонату області та чемпіонатів районів, вони мали можливість викупити певну кількість квитків. На це була виділена квота. Велику частину отримали ветерани футболу та дитячо-юнацькі спортивні школи, – розповідає Юрик. – Квитки отримали медики, воїни АТО. За словами Юрика квитки отримували за принципом колективних заявок. Крім того частина квитків пішла і на команди "Зоря" та "Динамо". До цього на рішенні міського штабу для боротьби з коронавірусом йшла мова, що їм виділять 10% від квитків. Дісталися […]

trending_flat
“Мінусуємо в прирості захворювань”: ситуація з ковідом на Тернопільщині різко покращала, але чекають на наслідки травневих свят (відео)

На Тернопільщині та в обласному центрі, зокрема, різко знижується кількість випадків інфікування коронавірусом, а також кількість пацієнтів, які саме хворіють. В Тернополі приріст захворюваності взагалі пішов у мінус – становить -49,8%. Такі дані на засіданні міського оперативного штабу для боротьби з коронавірусом у п'ятницю, 7 травня, повідомив лікар-епідеміолог Володимир Паничев.  Епідеміолог нагадує: перед святами він висловлював занепокоєння, щоб внаслідок застіль та гостин рівень захворюваності не почав рости знову. Але наразі критерії оцінювання ситуації дозволяють говорити, що є тенденція до зниження і вона є стабільною: адже знижується не лише кількість нових випадків, а й зменшується кількість людей, які хворіють. – Станом на сьогодні це 6 468 людей, а це вдвічі нижче, ніж ми мали в пік підйому захворюваності, – каже Паничев. – Кількість тих, хто одужують, перевищує кількість тих, хто захворіли. Зменшується також відсоток зайнятості ліжок у медзакладах: 29,7% – це […]

trending_flat
Теми, які викладати геть нелегко: чому навчатимуть тернопільських старшокласників на резонансному спецкурсі

У 2021-2022 навчальному році “Основи сім’ї” ввійдуть до переліку предметів, які мають бути у шкільній програмі Тернопільської міської територіальної громади. Відповідне рішення ухвалили на сесії міськради наприкінці січня цього року. Хоча напередодні по Україні активісти, батьки та фахівці піддали курс нищівній критиці через наявність у підручнику спірних тез та засилля шаблонних, але не завжди підтверджених реаліями, некоректних висновків. Щоправда, до частини зауважень автор курсу все ж дослухався. У Тернополі кінцеве рішення таки дали можливість приймати учням та їх батькам. Якщо вони вирішать, що ці уроки не є необхідними, на них можна буде не ходити. Оцінюватимуть предмет як кінцевий запис у табелі “зарах/незарах”.  Аби зрозуміти, про що саме цей курс, журналістка видання “Терміново” придбала робочі зошити для учнів 10-11 класів та проглянула їх із психологинею, директоркою Тернопільського обласного центру соціально-психологічної допомоги “Родина” Оленою Нагірною. Тут мусимо зробити уточнення: після численних звернень […]

Контакти редакції: terminovo.te@gmail.com
м. Тернопіль, Кульчицької 2А

ПАРТНЕРИ

Новини Тернополя та Тернопільської області

Copyright 2025