29.03.2024
Аналітика Місто Новини

«Найбільша проблема – заборона туалетів»: коли відкриються тернопільські ресторани і як тепер виглядатиме відпочинок

Одноразовий посуд для страв та напоїв, заборона на користування вбиральнею, чимала дистанція між столиками та обмежена кількість клієнтів за одним – в таких умовах стартує новий сезон для закладів громадського харчування України. Чи готові тернопільські ресторани та кафе до нових вимог, Терміново з’ясувало у ресторатораторів Тернополя.

11 травня в місті відкрились далеко не всі ресторани та кафе. Як пояснюють самі ресторатори, краще відкритись пізніше, але максимально виконати поставлені вимоги. Окрім того, нові реалії диктують нові проблеми, з якими раніше стикатися не доводилося.

Скажімо, у декого просто не вистачає персоналу – люди живуть за межами міста, а громадський транспорт не функціонує.

– Багато людей живуть в районі, тому наші працівники банально не можуть доїхати, – каже співвласник ресторанного комплексу “Максим” Віталій Мариновський. – Будемо думати, як організувати доїзд свого персоналу, але, звісно, було би краще, щоб місцева влада допомогла із цим. Адже це проблема не лише наших закладів.

Також підприємці зараз собі «ламають голову» над тим, як виконати всі ті вимоги, що їх прописали в МОЗ. І чи готові їх виконувати, а головне – платити за такі умови гроші самі клієнти? Адже дотримання цих вимог не завжди залежить від самого персоналу, а й від клієнтів закладу. Скажімо, за одним столом може сидіти не більше двох людей, не враховуючи дітей. А що робити, якщо прийде компанія із трьох людей? Розсадять?

– Чесно скажу, я не знаю, – зізнається засновник “Самогонної ресторації” Михайло Гросуляк. – Я можу наобіцяти різного, але дотримуватись рекомендацій все ж доведеться. Тому будемо вирішувати по ходу.

Покладає великі надії на розуміння клієнтів і співвласник закладів “Шинок”, “Коза”, “Бункермуз” та “Пролісок” Олег Макогін. Тут також не спішили відкритись 11 травня. Робитимуть це поступово.

– Правила, сподіваємось, читають всі. В тому числі і ті, хто хоче прийти до нас відпочити, – каже  Макогін. – Однак відповідальність нестиме, в першу чергу, заклад. Тож сподіваємось, що всі свідомі, адже карантин триває не перший тиждень і до нових реалій люди вже могли звикнути. Спільними зусиллями спробуємо виконувати всі вимоги. І стосовно кількості клієнтів теж. Тут вже будемо сподіватись на розуміння наших гостей.

Наразі у закладах або змінюють розташування столів, щоб між ними була вказана МОЗ відстань у півтора метра, або саджатимуть клієнтів через стіл, аби дотриматись вимог.

– В будь-кому випадку кількість клієнтів, яких ми зможемо прийняти, зменшується на половину, – пояснює Віталій Мариновський.

«Заборони – дилетантські, з бізнесом не порадилися»

Також переймаються власники закладів і тим, наскільки нові умови будуть до смаку їхнім клієнтам. Переживають, що їсти та пити з одноразового посуду погодяться точно не всі. Одні вирішили дотримуватись даної вимоги, інші таки планують використовувати звичайний посуд.

Власник закладів “Клуб Лисий”, “Леліва” та “Ґанок” Тарас Ковальчук наразі говорить про одноразовий посуд, хоча й має до цієї вимоги ряд запитань.

– Самообслуговування, одноразовий посуд і прибори, – це більше нагадує формат фастфуда, а не кафе-ресторанів, – розмірковує Ковальчук. – Як напої розливати в одноразову закриту тару? Нехай пиво, його можна налити в пляшку. А 50 грамів як наливати? При тому, що весь період карантину всі заклади тримали ліцензію на торгівлю алкоголем, ми платили квартальний платіж на це. Але як торгувати алкоголем в таких умовах? Ми прекрасно розуміємо, що всі дезінфектори мають в основі спирт. Відповідно, дезінфекції посуду для продажу алкоголю не потрібно.

Тарас Ковальчук критикує норму про одноразовий посуд для ресторанів.

– Я ще розумію, коли це для їжі на видачу, чи на доставку. Але в ресторанах є посудомийні машини, як обробляють посуд парою при температурі 90-95 градусів. Та й персонал торкатиметься в рукавичках і до одноразового посуду, і до багаторазового, який пройшов дезінфекцію в посудомийній машині. Контакт все одно буде. Ці норми мені здаються дилетантськими, які не пропрацьовувались із бізнесом, – каже Ковальчук. – Думаю, це викличе бурю невдоволення від закладів громадського харчування, точніше сказати можна буде вже ближче до перших вихідних.

Інші ресторатори беруть на озброєння досвід колег з інших міст. Говорять, що відмовляться від вимоги про одноразовий посуд.

– Зараз вже починають змінювати вказівки: якщо ресторан забезпечений гарячою водою, то можна використовувати звичайний посуд, а не одноразовий. Я це сприймаю, як знак, що деякі моменти будуть доопрацьовувати в процесі, – пояснює своє рішення застосовувати звичайний посуд Михайло Гросуляк.

«Як не дозволять туалети, то закриємось»

Одне з найважливіших питань – про туалети. Пускати клієнтів всередину закладів заборонили, а туалети – зазвичай саме всередині приміщення. Тож навіть помити руки буде ніде. Не кажучи вже про справляння потреб.

– Центральна влада своїм рішенням зобов’язала всіх ходити в кущі, – саркастично коментує цю вимогу Тарас Ковальчук. – Ресторани часто використовували як громадські вбиральні. Ти йдеш вулицею, захотів у туалет, зайшов у заклад. Як бути зараз?

Ця ж проблема турбує і Віталія Мариновського. Його заклади – в межах парку. Раніше до них спокійно заходили батьки з маленькими дітьми. Адже із вбиральнями в парку – сутужно.

– Біля нас завжди гуляє багато людей, особливо батьків із дітьми. Раніше ми без зайвих застережень пускали їх до вбиралень, навіть якщо вони нічого не замовляли. Тепер це призупинимо, – каже Мариновський. – Надіємось, що управління парків поставить хоча б біотуалети, щоб люди мали, куди сходити. Що ж до наших вбиралень, то в нас санвузли є не лише всередині приміщення, а й зовні. Тому для клієнтів проблем із цим не буде.

Михайло Гросуляк заборону відвідувати вбиральню у закладі вважає перегином.

– Не може бути так, щоб людина не пішла в туалет. Або “прощолкали”, коли це приймали, або що… Звичайно, що будемо пускати клієнтів до вбиралень. Якщо не дозволять, то закриємось просто, та й все, – категорично заявляє Гросуляк.

Неофіційно ресторатори зізнаються, що таки вирішили клієнтів впускати у туалети, хоча офіційного дозволу поки що немає.

Великих надій на цей сезон власники закладів харчування не покладають.

– Ресторатори навряд чи зараз багато зароблять, але принаймні почнуть заробляти, можна буде дати заробити колективу, – ділиться думками Олег Макогін. – Таким чином будемо готуватись до повноцінного сезону. А те, що рішення досить недолугі і дивно прописані, то ми розуміємо: така ситуація склалась вперше. Ніхто не готовий, прикладів, як поводитись в таких умовах, немає.

Михайло Гросуляк налаштований більш оптимістично.

– Всім треба попуститися: і роботодавцям, і працівникам, – каже він. – Ми всі однаково постраждали через карантин. Всі пливемо в одному підводному човні. Треба піти на поступки, аби розмахати маятник. Ми дуже залежні від того, як поводитиметься клієнт. Люди залишились без грошей. Наразі я сам не розумію, як воно буде розвиватись.

За даними рестораторів, 12 травня вже мали відчинити літні майданчики “Самогонної ресторації” (“Старий млин”, “Фламінго” та “Ковчег”). 13 травня планують відкрити “Бункермуз”, 15 травня –  “Леліву”. Для інших закладів точних дат поки не назвали.

P.S. Ми також цікавилися думкою керівництва мережі закладів «Файне місто», «Клуб файного», «На небі», Young, Jan Amor, однак, на жаль, власники мережі не знайшли часу, щоб розповісти нашим читачам, а водночас і своїм клієнтам, про бачення ситуації, коли планують відкрити оновлений заклад «Файне місто» та інші плани. Ми готові висвітлити і їхнє бачення.

Перейти до панелі інструментів