Вихованці дитсадків Тернополя п’ють молоко, яке коштує 25, 80 грн за кілограм, тоді як для вихованців дитсадків Тернопільського району – молоко за 18, 45 грн/кг. Це дані з ресурсу про публічні закупівлі Prozorro. Жирність молока однакова – 2, 5 % і діти однакові, що у місті, що у районах. Тоді чому ж така різниця у ціні молока?
А зараз все за порядком. Тендер на постачання коров’ячого молока у тернопільські дитсадки виграв підприємець, який запропонував ціну за кілограм молока – 27, 88 грн. Така ціна – вища за середню магазинну. До прикладу, кілограм розливного молока від виробника коштує 15 грн, від “Молокії” 23 грн (пакет 900 грн -21 грн). Згодом тендерний комітет зменшив обсяг молока і домовився з переможцем тендеру про зниження ціни до 25, 80 грн за кілограм (саме за кілограм, а не літр, так вказано у тендері). Та чи раціонально використовує міськрада бюджетні кошти? Що стало причиною зниження ціни молока? Чому у тендері заклали таку високу ціну, з’ясовували журналісти “Терміново”.
Перемогла, але не надала документів
Тендер на постачання дитсадків питним коров’ячим пастеризованим молоком та згущеним молоком управління освіти Тернопільської міськради проводило у січні цього року. Очікувана вартість – 7 млн 125 тис грн.
За даними електронних публічних державних закупівель Prozorro, участь у тендері взяли ФОП Оксана Коломієць і ФОП Андрій Лилик. Як свідчать документи, спершу торги виграла ФОП Оксана Коломієць, запропонувавши найнижчу ціну – 24 грн\кг молока. Відтак, тендерний комітет визнав її переможцем та зазначив у протоколі 37, що запропонований учасником товар повністю відповідає вимогам документації, потребам замовника.
Але потім її кандидатуру відхилили. Чому? Після оголошення переможця, він упродовж 5 днів має подати пакет документів, передбачений законом України “Про публічні закупівлі”, але чомусь ФОП Коломієць цього пакету не надала. Це виглядає дещо дивно, оскільки якщо вона брала участь у тендері, хотіла перемогти і перемогла, а сума тендеру немаленька – 5 527 500 грн, то мала б надати документи. Ми запитали Оксану Коломієць, чому вона цього не зробила. Вона повідомила, що не встигла підготувати потрібні документи і протермінувала відведений на їх подання час.
Договір – з іншим учасником тендеру
Згодом тендерний комітет розглянув документи іншого учасника тендеру – ФОП Андрій Лилик, про що свідчить протокол 51. У результаті – 11 лютого 2019 року управління освіти і науки міськради в особі начальника управління Ольги Похиляк (замовник) і фізична особа-підприємець Лилик (постачальник) уклали договір ( №13). Цей договір набирає чинності з моменту підписання і діє до 31 грудня 2019 року. У цьому документі в додатку №1 у розділі “Специфікація” вказана кількість і вартість товару. Кількість коров’ячого пастеризованого молока – 220 000 кг, ціна – 27,88 грн за один кг – заг вартість 6 133 600 грн.
Також у договорі є дві додаткових угоди, де замовник (управління освіти ТМР) зменшив кількість і ціну молока. Отже, за додатковою угодою №2 кількість молока, потрібного для тернопільських дитсадків, зменшили з 220 тис. кг до 170 тис. кг. Ціну одного кілограма молока залишили без змін – 27,88 грн. Загальна вартість: 4 739 600 грн. Такі зміни замовник має право робити, кажуть експерти. Тому тут порушень немає. Також у договорі є ще одна додаткова угода №3, де замовник зменшує ціну молока з 27,88 грн за кілограм до 25, 80 грн і збільшує кількість молока до 183 705, 4 літрів. А загальна ціна залишається 4 739 600, а отже, завищеною. Така зміна ціни та кількості товару одразу після проведення тендеру виглядає дуже дивно.
У дитсадках району п’ють молоко дешевше
Цікаво, що у березні цього року тендер на постачання молока та вершків у школи та дитсадки Тернопільського району проводив відділ освіти Тернопільської райдержадміністрації. Очікувана вартість – 236 600 грн. Переможець – “Продлюкс”. Ціна за один кілограм молока – 18,45 грн. Причому продукт треба розвозити по цілому району, а в даному випадку лише по місту Тернополю. І це знову викликає сумніви щодо ціни молока для тернопільських дитсадків.
Зі сказаного вище можемо зробити висновки, що тендери в освіті виграють потрібні люди. І схоже на те, що замовник (управління освіти ТМР) злякався сам, бо ціна 27, 88 занадто висока, тому її знизили. Дивує, як така пропозиція взагалі пройшла. За дивним збігом, ФОП Коломієць відмовилася. Тому наступного підприємця попросили знизити ціну, незважаючи на те, що є фінансовий інтерес. Отже, кілограм молока здешевшав на добрих дві гривні – до 25, 80. Загальновідомо, що вартість молока носить сезонний характер, проте Закон України Про публічні закупівлі дозволяє зміну ціни за одиницю товару не більше, ніж на 10% у разі коливання ціни такого товару на ринку, за умови, що зазначена зміна не призведе до збільшення суми, визначеної у договорі.
Тендер провели з порушеннями
Окрім того, що ціна молока для тернопільських дитсадків завищена, проведений з порушеннями й тендер. У документації є дискримінаційна вимога, яка свідчить про те, що участь у ньому швидше за все брали всі свої. Зауважимо, що ФОП Лилик постачав молоко для тернопільських дитсадків і минулого року.
У вимогах до учасників тендеру вказано, що потрібно представити документальне підтвердження досвіду виконання аналогічного договору. Зокрема, мають бути представлені такі документи: довідка про наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного договору з інформацією щодо виконання учасниками аналогічного договору. Лист у довільній формі, за підписом уповноваженої особи Учасника та завірений печаткою (у разі використання) із зазначенням предмету договору, найменування замовника, його місцезнаходження, достовірних номерів телефонів замовника за відповідним договором, відомостей щодо виконання договору в бюджетні організації (не менше одного) з аналогічним предметом закупівлі, який зазначено в даній тендерній документації. У складі тендерної пропозиції учасник також надає належним чином завірену копію договору та копію видаткової накладної або оригінал листа-відгука контрагента щодо кожного договору зазначеного в листі. Інформація надається про договір, який виконаний.
В даному випадку вимога Замовника про надання учасником відомостей щодо виконання договору саме в бюджетні організації (не менше одного) є відверто дискримінаційною, вважає експерт тернопільського ДемАльянсу з питань державних закупівель Денис Милий.
– В такий спосіб Замовник свідомо ігнорує всіх потенційних учасників, які мають належним чином виконані аналогічні договори не з державними Замовниками, а з юридичними особам чи фізичним особам-підприємцям, які не підпадають під визначення «бюджетна організація», – каже він. – Встановлення таких кваліфікаційних критеріїв обмежує конкуренцію та призводить до дискримінації інших учасників, оскільки досвід у виконанні аналогічних договорів або є або він відсутній, незалежно від того чи Замовник державної/комунальної чи приватної форми власності. Надавши перевагу державному сектору над приватним, дана вимога не узгоджується із зобов’язаннями, взятими Україною як членом Світової організації торгівлі. Зазначена вимога не впливає на якість надання послуг, а лише обмежує коло можливих учасників. Це підтверджується також і практикою розгляду відповідних скарг Антимонопольним комітетом. Зокрема, постійно діюча адміністративна колегія Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері державних закупівель у своєму рішенні №188-р/ПК-ск від 13.02.2014 р. встановила, що вимога про надання договорів, укладених тільки із бюджетними установами є дискримінаційною. Враховуючи вищенаведене, Замовник має внести відповідні зміни до документації конкурсних торгів в частині встановлення кваліфікаційних критеріїв. Якщо ж дане порушення усунути неможливо, то Замовник має скасувати торги і оголосити нові.
До слова, у відповіді на інформаційний запит “Терміново”, управління освіти і науки міськради повідомляє, що замовник самостійно визначає очікувану вартість предмета закупівлі, зважаючи на його специфіку з дотриманням принципів, закріплених у статті 3 Закону України “Про публічні закупівлі”, а саме: добросовісна конкуренція серед учасників, максимальна економія, ефективність, відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; недискримінація (!) учасників; об’єктивна та неупереджена оцінка тендерних пропозицій; запобігання корупційним діям і зловживанням, та законодавства в цілому.
Що каже переможець тендеру
Хто виробник молока, який постачають у тернопільські дитсадки, чому початкову ціну ( 27, 88 грн/кг) знизили і чому вона все ж залишається високою (25, 80 грн/кг) журналістка “Терміново” запитала переможця Тендеру ФОП Лилик.
– Це фермерське молоко, ця ферма утворилася недавно, це село Заруддя, якщо не помиляюся, – повідомив Богдан Лилик. – Молоко пакетоване, вони для садочків зробили цікаву упаковку. Чому знизили ціну? Перша ціна не підійшла садкам по бюджету, вони не розраховували на таку ціну. У них бюджет дня поділено, наприклад сир, молоко. І така ціна не вписувалася у фінансову частину. Їм би довелося або брати менше молока, або зменшувати ціну. Відповідно до мене звернулося управління освіти, яке прийняло рішення зменшити ціну. Виробник дає нам молоко по меншій ціні, її не можемо розголошувати через конкуренцію. Але ми маємо оплатити податки, зарплати працівникам…
Поки що ціна молока, яка заходить у тернопільські дитсадки – 25, 80 грн/кг. Але мова йде про зменшення ціни, зауважує підприємець. Він каже, що постачав молоко у тернопільські дитсадки і минулого року за меншою ціною і зайшов у мінуси.
– Ми виграли дуже низьку ціну, якщо не помиляюся, 15 грн за кілограм і ми виходили майже в нуль. Цілий рік працювали тільки на зарплати і податки. Ми проаналізували, що цього року можемо хоч трохи компенсувати витрати за минулий рік. Минулого року нас ніхто не питав, чи ми заробляємо, чи працюємо в нуль, а були місяці, коли ми були в мінусах і цей рік ніби компенсовує минулий. Минулого року ситуація була складна однозначно, ми навіть думали відмовитися від участі у тендері.
Звідки взялася ціна
Що стало причиною зниження ціни молока? Чому у тендері заклали таку високу ціну? Ці питання журналісти “Терміново” адресували управлінню освіти міськради. У відповіді на запит нам пояснили, звідки бралася ціна (цитуємо):
“Тендерний комітет Управління освіти і науки провів аналіз кон’юнктури ринку, тобто здійснив моніторинг ринку та визначив середньо-ринкову ціну на закупівлю молока пастеризованого жирністю не менше 2, 5%, а саме:
- На порталі ProZorro переглянув, як відбуваються торги, якою була орієнтована ціна, яку очікувану вартість закладали замовники та яку ціну пропонували учасники;
- Використовував мережу Інтернет, де вказана інформація про ціни на веб-сайтах продавців;
- Скористався даними Державної служби статистики.
Також у міськраді пояснюють, якщо очікувану вартість буде занижено, то така закупівля не зацікавить постачальників, а якщо і хтось прийде на торги, то навряд чи погодиться в подальшому виконати всі свої зобов’язання за договором як постачальник. Обов’язку документувати факт здійснення моніторингу чинним законодавством для замовника не встановлено.
“З метою запобігання перевитрачання бюджетних коштів, тендерний комітет двічі звертався до переможця торгів із пропозицією зменшення ціни на товар, внаслідок чого ціна була знижена. Дана інформація оприлюднена у системі ProZorro, що у свою чергу свідчить про належне ставлення членів тендерного комітету до обов’язків, покладених на них законом, – повідомляють у міськраді.
Ми перевірили
Журналісти “Терміново” вирішили також промоніторити ціни на пастеризоване молоко жирністю не менше 2,5% на інших торгах на ProZorro. Звертаємо увагу на кінець 2018 року, тобто до того, як управління освіти тернопільської міськради оголосило тендер.
Приміром, у жовтні 2018 року міська лікарні швидкої допомоги підписала договір з переможцем тендеру на постачання молока, ціна – 19,02 за літр, що рівний кілограму. Аналогічний тендер проводила міська дитяча лікарня у серпні 2018 року. Ціна молока – 16 грн (л/кг). У листопаді 2018 тендер на постачання молока проводив Теребовлянський психоневрологічний будинок-інтернат. Ціна 20, 60 грн (л /кг).
Для порівняння візьмемо до уваги також тендери на молоко у інших областях: тендер на постачання молока проводив відділ освіти Золочівської райадміністрації у листопаді 2018, ціна – 18, 68 грн л/кг. КП “Львівводоканал” проводив тендер у січні 2019, ціна – 14, 50 л/кг. Найдорожче молоко – від київських корів – по 22, 62 грн л/кг. Тендер проводило управління освіти Деснянської районної в місті Києві державної адміністрації . До речі, 25, 26 грн л\кг тут коштує молоко більшої жирності – не менше 3, 2 %.
Також ми звернули увагу на дані Державної служби статистики України. Молоко пастеризоване жирністю до 2,6% включно у Тернопільській області у січні 2018 коштувало 20, 10 грн/кг, у місяці напередодні тендеру: жовтень 2018 – 21, 89 грн/кг, листопад – 22, 49 грн/кг, грудень – 23,02 грн/кг. Але аж ніяк не 27, 88 грн/кг, як запропонував переможець тендеру і навіть не 25, 80 грн/кг, до яких згодом цю ціну знизили.
За даними єдиного веб-порталу використання бюджетних коштів spending.gov.ua, з часу укладання договору управління освіти вже заплатило ФОП Лилик 1 млн 427 тис 684 грн. Таким чином, управління освіти міськради за діючим договором придбало близько 55,3 тис.кг молока. Якщо б придбання здійснювалося за ціною, за якою у той же час проводила тендер Тернопільська райдержадміністрація, то загальна вартість становила би близько 1 млн. грн. Виходячи із завищеної вартості молока у договорі, можна стверджувати, що посадовці міськради перерахували підприємцю зайвих понад 400 тис. грн., в тому числі близько 250 тис. грн. – це кошти безпосередньо батьків, діти яких відвідують дошкільні заклади. Отже, чиновники завдали збитків бюджету міста Тернополя на відповідну суму (більш ніж 400 тис.грн.), що має бути підставою для порушення кримінального провадження.
Зауважимо, інформація, викладена у публікації, є підставою для проведення перевірки правоохоронними органами.