20.04.2024
Новини Розслідування Соціальні проблеми

“Я хочу повернути свій спокій”: тернополяни потерпають від телефонного тероризму. Що робити? (інфографіка)

Від надокучливих дзвінків колекторських фірм, банків, фінансових компаній з вимогою сплати борг чи повідомити боржника, щоб він сплатив кошти, часто потерпають тернополяни. У поліції теж помітили, що останнім часом до них все частіше почали звертатися люди з приводу так званого телефонного тероризму. Хвиля скарг на дзвінки з погрозами почалася в липні цього року. Щотижня правоохоронці отримують по кілька звернень з цього приводу. 

– Якщо раніше людям надходили просто дзвінки з проханнями і на тому все закінчувалося, то тепер часто буває, коли колектори переходять всі межі, – каже начальник сектору відділу кримінальної поліції Тернопільського відділу поліції ГУНП в області Віктор Демчан. – Буває навіть погрожують, мовляв, ми тебе знайдемо, вивеземо до лісу…

Нещодавно історію телефонного тероризму розповіла у соцмережі Фейсбук тернополянка Тетяна Мельник. І хоча під час дзвінків, на щастя,  їй не погрожували, проте постійне надокучання, незрозумілі вимоги, порушення права на захист персональних даних –  все це завдало чимало незручностей та неспокою. 

Майже місяць жінці телефонують з різних номерів від компанії Money4you, яка надає швидкі кредити онлайн. Набридають дзвінками у вихідні, пізно ввечері. Жінка вже заблокувала понад 30 номерів, проте дзвінки не припиняються. Це переходить всі межі, вважає тернополянка.

Буває навіть погрожують, мовляв, ми тебе знайдемо, вивеземо до лісу…

– Під час цих дзвінків мене просять, щоб я повідомила їхнього боржника, щоб він сплатив борг, – каже тернополянка. –  Згідно імені і прізвища розумію, що це може бути мій однокласник, якого я не бачила і нічого не знаю про нього вже близько 15 років. Теоретично я можу спробувати його відшукати. Але от виникає питання – навіщо? Чому мене тероризують тільки через те, що дана людина могла мати мій мобільний, оскільки я не змінювала його із 2004 року?

10 грудня жінка написала заяву в поліцію та чекає на реакцію. Наразі відповідей ще не отримувала. 

– Виявляється у наш час з’явився новий вид тероризму – телефонний. Компанія десь взяла мої контактні дані, вона знає як мене звати, щось від мене вимагають. Це ж незаконно, – переконана Тетяна Мельник.– Сподіваюсь я знову зможу отримати назад свій спокій.

Телефонували 4-5 разів за день

Пані Тетяна зателефонувала в компанію за номером, вказаним на сайті, повідомила, що подала заяву в поліцію та попросила її більше не турбувати. 

Тетяна Мельник вже заблокувала понад 30 номерів, проте дзвінки не припиняються. Жінка звернулася у поліцію

– А вони почали мене запитувати, чому я не передала інформацію проблемному боржникові, – дивується тернополянка. – Я запитала, з якої радості? Чому я повинна це робити? На це працівниця компанії відповісти не змогла.  Також вона назвала мені прізвища ще двох людей, яких я начебто знаю. Але я взагалі вперше їх чую. Тоді вона мені: “Ви обманюєте”. До речі, коли я сказала, що я подала заяву в поліцію, ця жінка видала: “Не умнічайте”. Далі я не хотіла продовжувати розмову, тому що побачила, в якому світлі вона її будує.

Після заяви в поліцію та дзвінка у компанію вихідні були спокійні, але вже в понеділок до Тетяни Мельник надійшло два дзвінки з підозрілих номерів, які вона заблокувала.

– Мені це завдає незручностей.  Я працюю викладачкою, мені телефонують на заняттях, мені телефонують по вихідних, зранку, увечері, на вихідних, – скаржиться жінка. –  Одного разу телефонували 4-5 разів в день.  А коли піднімаю слухавку, спершу звучить наче поліцейська сирена, а тоді починає говорити записаний голос. Завантажувати програми, які блокують номери телефонів, я не хочу, бо так можна заблокувати номери, які мені потрібні. Змінювати номер теж не хочу.

“Ви нікому нічого не винні”

Тернополянка додає, що коли написала у соцмережі пост про свою проблему, побачила, що багато її знайомих також зіштовхнулися з подібним. Серед них і однокласниця, до якої телефонують з цієї ж компанії з цього ж приводу. У коментарях люди розповідають свої історії і дають поради. Дехто каже, що телефонували навіть до їхніх неповнолітніх дітей. 

“Теж з цим зіштовхувалась. І то по кількох різних людях, різні колекторські компанії, – пише Yuka Plahta. 

нічого не намагайтеся довести! У цих людей мета одна: вивести вас з рівноваги

Жінка зазначає, що випробувала багато методів боротьби з ними і поділилася “рецептами”:

– блокувати одразу номер, на початку це може бути по 5-6 дзвінків підряд;

– не вступати в розмову взагалі, навіть якщо спершу культурно говорять. Не вірити ніяким аргументам – ви нікому нічого не винні;

нічого не намагатися довести і донести! У цих людей мета одна: вивести вас з рівноваги, потягнути розмову якнайдовше. Дістати, одним словом.

“Якщо мати терпіння і ігнорувати дзвінки довший час, то згодом вони перестають дзвонити. Правда бувають рецидиви, коли справу перепродають з одного агентства іншому. Якщо немає натхнення на це все, вихід один – змінити номер мобільного, – радить користувачка соцмережі.

Тернополянка Людмила Лукіян пропонує вирішувати питання безпосередньо з фінансовою установою. 

“У мене така ситуація була з одним банком, – написала у коментарях жінка. – Прийшла у відділення до керуючої, сказала, що я не давала дозволу на це. Дзвінки заважають працювати, псують репутацію на роботі. Ви порушуєте закон про захист персональних даних і … Дзвінки припинилися. Зараз, через 5 років знову дзвонять, але вже колектори. Виясняла. Питання треба вирішити з банком, тоді знімуть номер”.

“А в мене кум депутат”

Чому телефонують до тернополянки Тетяни Мельник і який стосунок вона має до боржника? З цими питаннями журналістка Терміново звернулася у компанію Money4you. Як вказано на сайті, тут надають кредит за 5 хвилин онлайн від 500 грн до 12 тис грн. Для цього потрібно мати паспорт громадянина України. Для отримання коштів підійде картка будь-якого українського банку. 

Зателефонувавши за номером, вказаним на сайті, з’єднуємось з оператором. Чоловік привітним голосом вислухав проблему і повідомив, що передасть інформацію спеціалісту, який займається даною справою, мовляв очікуйте на дзвінок. 

Через декілька годин до журналістки зателефонувала жінка, яка вже не була такою привітною. Почувши питання, коментувати відмовилася. 

– Чому телефонують до Тетяни? Чому я маю вам це пояснювати? Ні, я не можу цього сказати. Я не буду кожному пояснювати. Ну і що, що ви журналістка. Що з цього? А в мене кум депутат, один і другий і третій. І що? А в мене ще родичі працюють у міністерстві, – так спілкувалася з журналісткою працівниця компанії. 

Також співрозмовниця додала, що все пояснювати буде тільки пані Тетяні. 

–  Я їй телефоную постійно, 11 грудня я з нею розмовляла, 8 грудня. Я з нею спілкуюся, в чому справа? Дорогенька моя, в мене немає ні часу ні бажання більше з вами говорити, – на цих словах співрозмовниця кинула слухавку.

Адвокат Ростислав Небельський зауважує, що кредити-онлайн – досить проблемна ніша.

– Незрозуміло, як людина проходить верифікацію в цьому всьому процесі, – пояснює фахівець. – Особа має надати документ, який посвідчує, що це дійсно вона. Має бути захист від того, аби паспорт не подала одна особа за іншу. Має бути авторизація, можливо, за електронним цифровим підписом. Треба бачити умови договору, як це все відбувається юридично. Наскільки мені відомо, була маса справ, де люди оскаржували у судах кредити, взяті іншими особами на їхні імена.

Шантажують навіть порнознімками

Як пояснює начальник сектору відділу кримінальної поліції Тернопільського відділу поліції Віктор Демчан, коли просто телефонують і просять повідомити боржника, щоб він сплатив борг, як у випадку Тетяни Мельник, тут немає ознак криміналу. 

– В цій ситуації краще звертатися до суду. Нехай компанія надасть офіційний лист про те, хто вона,  копію договору кредиту, хто там  вказав прізвище жінки, і нехай суд все з’ясовує, – радить правоохоронець. – Людина, до якої телефонують, не підписувала умов кредитного договору. То ж щоб захистити себе, це треба вирішувати в судовому порядку. Це не наша лінія роботи. 

Навіть шантажують фотографіями порнографічного характеру. Надсилають фотомонтаж і погрожують, що закинуть ці фото в інтернет 

Віктор Демчан пояснює, чому взагалі виникають ситуації, коли людям надокучають дзвінками від колекторських фірм з приводу сплати боргу. Причому у багатьох випадках ще й погрожують. 

– Невідомі люди, або родичі, сусіди отримують онлайн кредити і вказують цих людей як поручителів, – розповідає Демчан. – Самі ж змінюють свої номери мобільних, з ними зв’язку немає, і тому колектори починають дзвонити до тих ймовірних поручителів і заставляють їх різним чином гасити ці кредити. Спершу йдуть розмови нормального характеру. А коли людина перестає брати слухавку чи просто посилає їх, тоді починаються погрози та вимагання.  Частина людей звертається до нас, дехто йде до суду. У нас за фактом вимагання і погроз відкрите кримінальне провадження, всі звернення ми долучаємо до нього

Начальник сектору відділу кримінальної поліції додає, що колектори навіть доходять до такого, що телефонують до роботодавців поручителів.

– Були випадки, що телефонували у школи, де навчаються їхні діти, дитсадки,  управління освіти, – зазначає правоохоронець. – Навіть шантажують фотографіями порнографічного характеру. Надсилають фотомонтаж і погрожують, що закинуть ці фото в інтернет і це побачать родичі. 

Поліція ще нікого не встановила

Вирішити подібні проблеми в поліції скадно, зауважує Віктор Демчан. І наразі ще нікого не вдалося встановити. 

– Проводяться оперативно-розшукові заходи з метою встановлення місця знаходження осіб, які здійснюють такі погрози, – каже правоохоронець. – І через те, що ці люди дуже часто змінюють сім-картки, зараз немає такого такого, що ми приміром, встановили, Іванова Івана Івановича, який це робить… 

Як можна обійти подібні телефонні надокучання та погрози? 

– За допомогою адвоката звертатися до суду з цивільними позовами на ці компанії, радить Демчан. – Але для цього потрібно мати підтвердження комунікації з такими фірмами – офіційну переписку у Viber, смс, де видно, що реквізити скидали саме від цієї компанії і саме з цього номера. І вже про скріншотах переписки можна щось пробувати робити. 

Притягнути когось до відповідальності важко, тому що враховуючи наше законодавство, у нас нема привязки номера мобільного до конкретної особи, продовжує співрозмовник. Тоді як приміром, в інших країна, щоб отримати сім-карту, треба надати паспорт. 

– Тобто одна людина каже: “Він мені дзвонять”, а інша: “Це не я дзвонив”. І спробуй доведи, що хто правий, – наводить приклад Віктор Демчан. –  Якби пріщвище було прив’язане до номера телефону, тоді можна виставляти конкретно претензії за порушення права на приватність та конфіденційність. 

Як протидіяти колекторам

Адвокат Ростислав  Небельський вважає, що в таких ситуаціях звернення в поліцію чи в суд практично безперспективні. Найперше він радить людям, спробувати вирішити проблему, зателефонувавши в компанію і пояснивши, що вони до цього не мають стосунку. 

– Еталонного способу поведінки в таких ситуаціях немає. Законодавство не захищає від телефонного нав’язування, – пояснює адвокат. – Єдине – можна знайти, від якої фінансової установи телефонують і намагатися зв’язатися з їхніми працівниками, які відповідають за напрямок роботи такого типу. І повідомити їм, що ви не маєте стосунку до людини, щодо якої надходять дзвінки. Попросити, щоб перестали телефонувати, якщо ні, будете звертатися в поліцію.  Я просто впевнений, що заява в поліцію тернополянки не матиме жодного результату, просто скоріш за все відпишуть, що в діях відсутній склад порушення і все. 

Водночас Небельський не виключає, що повідомлення про звернення в поліцію, Держпродспоживслужбу про порушення прав споживачів можуть вплинути на колекторів і надокучливі дзвінки припиняться. 

Також адвокат радить поскаржитися до установ, які забезпечують захист персональних даних, наприклад Уповноваженого з прав людини. Адже компанія взяла номер людини, яким чином це зробила невідомо, оскільки людина не давала своїх контактів цій компанії. І таким способом можна себе захистити. 

У багатьох сферах в Україні склалася ситуація неврегульованості захисту прав, продовжує адвокат.

–  Нібито очевидно, що людина якимось способом притісняється, що її права порушують, що людина зазнає дискомфорту. Але захисту від цього законодавство не передбачає, – констатує Ростислав Небельський. – Навіть якби передбачало, що певні дії заборонені, немає інституцій, які б це могли зробити ефективно. Навіть якщо дзвінки надходять, ми не знаємо від кого, яка фінансова установа за цим стоїть, відповідно на кого спрямувати скаргу, звернення до суду. Це все апріорі безефективні дії, якщо хтось захоче позиватися.

Коли пишете заяву до поліції, можна написати, що хтось здійснює щодо вас вимагання, радить адвокат. Хоча тут не так здійснюють погрозу, як надокучають. 

– Декому помагає блокування номерів, бо не всі компанії мають доступ до такого широкого спектру, як ось ця компанія про яку розповіла героїня статті – 30 номерів і вони не закінчуються, – зауважує Ростислав Небельський. – В кожній ситуації треба окремо думати, як протидіяти. Один із варіантів – телефонувати туди, звідки дзвінки надходять. Пояснити, що ви не маєте до того всього стосунку, що там щось переплутали. 

 

Перейти до панелі інструментів