У Тернопільській міській раді шукають шляхи вирішення транспортної кризи у місті. Перевізники страйкують, приватні маршрутки не виїжджають на рейси. Працює лише комунальний транспорт. За повідомленням прес-служби міської ради, на маршруті по Тернополю курсують 54 тролейбуси та 4 автобуса, що належать КП «Тернопільелектротранс».
Раунд перший: битва за тарифи
Сьогодні зібралася постійна комісія міськради з питань транспорту під головуванням депутата Івана Зіня. Оскільки проблема значно ширша, ніж у повноваженнях комісії, тож на засідання прийшло близько половини депутатського корпусу, начальники профільних управлінь, члени виконкому ТМР, приватні перевізники, представники громадських організацій та компанії, що налагоджує систему електронних квитків.
Попри майже тригодинні суперечки, дискусії, виступи, до конкретного вирішення транспортної кризи усі сторони сьогодні не домовились. Однак, чи не всі погодились, що тариф на перевезення піднімати варто. Тільки до якої верхньої планки? Коли? Сьогодні, завтра? Публічне, зрозуміле економічне обґрунтування тарифів? І що робити з начальником Управління транспорту, комунікацій та зв’язку Ігорем Мединським, до якого чи не найбільше лунали докори в проблемній ситуації?
Отож, як усе відбувалося в сесійному залі Тернопільської міської ради?
Першим до слова та пояснень Іван Зінь запросив Ігоря Мединського. Він підкреслив, що перевізники зупинилися через скасування рішення виконкому про нові тарифи, верхньою планкою яких було 9 гривень оплати готівкою за проїзд в маршрутках.
– Станом на сьогоднішній день перевізники не виїжджають на транспортну мережу. Є різного роду трактування, кому як вигідно, той так і говорить. Але є єдина причина – це те, що перевізники відкритим текстом вчора на нараді, де було запротокольовано на рівні Управління, сказали: не виїдемо до того часу, поки не буде повернуто попереднє рішення виконавчого комітету, яким було скасовано нові тарифи. Пояснення їх одне, що вони працюють в збиток, – сказав начальник Управління транспорту ТМР.
Крім того, зазначив, що це не єдина проблема, яка сталася. За його словами, на межі виживання знаходиться КП «Тернопільелектротранс». Проблема у виплаті зарплати працівникам КП та оплата електроенергії до кінця цього року.
– Потреба тролейбусного парку в місяць є в межах від 8-ми до 9-ти мільйонів гривень. Він (КП «Тернопільелектротранс – прим. ред.») сам може заробити при найкращій ситуації до 5,6 мільйонів до 6-ти мільйонів гривень. З бюджету, щоб взяти перекинути, призначень немає. Тролейбуси серед ночі ремонтуються, бо від перевантажень там усе тріщить, – наголосив Ігор Мединський.
Втім, його доповідь сприйняли в сесійному залі критично. Так, наприклад, депутат фракції «Самопоміч», член «транспортної комісії», Андрій Грицишин попросив пояснити пана Мединського, за яких умов перевізники мають право не виїжджати на маршрут по умовах договору. У відповідь начальник Управління цитував ст. 10 Закону України «Про автомобільний транспорт», яка стосується тарифної політики для пасажирських перевезень.
Така відповідь не задовільнила депутатську комісію з транспорту. Андрій Грицишин знову вказав на своє прохання до Ігоря Мединського розтлумачити договірні зобов’язання перевізників і який термін вони мали попередити про страйк.
– Ви маєте типовий договір? – питав профільного начальника інший міський депутат від «Самопомочі» Віктор Генсерук.
– Я з собою не взяв, – відповів Ігор Мединський.
Відтак, йому комісія протокольним дорученням вказала подати протягом дня договори міської ради з власниками маршруток.
Слово по темі договору взяли перевізники. Вони перевели тему на тарифи, акцентуючи увагу, що маршрутні товариства заборгували своїм постачальникам за різні послуги, ремонт, пальне.
– На сьогоднішній день ми заборгували стільки за паливно-мастильні матеріали і за запчастини, що нам в борг уже відмовили надавати послуги. У нас сухі баки, ми не маємо чим заправити маршрутки і виїхати. Ми готові виїхати, якщо нам пообіцяють підняти ціни, – наголошував Іван Миськів, представник підприємста «Назар-Транс».
– Ситуація полягає в тому, що те, що ви кажете, що ми без попередження, – це неправда. Рівно тиждень перед цими подіями ми були на нараді в Ігоря Мединського. Була присутня преса, телекамери, і ми вже тоді казали, що ми будемо зупинятися. Тоді Ігор Григорович просив нас: будь ласка, почекайте, – розповів Андрій Намака, директор товариство «Менс-авто».
Та, як згодом перевізники зізнаються, письмових звернень до міськради чи безпосередньо до Управління транспорту вони не зверталися. Усі попередження та вимоги про тарифи були усними, за виключенням розрахунків по тарифах.
– Для мешканців Тернополя тарифи 6 грн., для всіх інших – 7 грн… Цифра 9 спеціально була завищена владою для того, щоб люди перейшли в електронний квиток і був облік пасажирів. В нас собівартість перевезень 7 гривень, тобто нульова без будь-якого заробітку, – додав Андрій Намака.
Йому опонував Андрій Грицишин, знову ж таки наголошуючи, що перевізники не звертались до депутатів з попередженням про зупинку свого транспорту. Натомість Андрій Намака відповів, що виконком їх теж не попередив про рішення скасувати нові тарифи.
– Виконком прийняв рішення в 12-й годині, а люди вже після обіду кидали водієві 5, хоча по готівці білет був 9-ть. Водій наїздив 300 гривень в мінус, – резюмував директор «Менс-Авто».
Далі знову все зводилося чи до дій чи до бездіяльності Ігоря Мединського. Віктор Генсерук питав його, чому не попередив депутатів про можливий страйк.
– Я не знав, в який день це станеться, – відповів начальник Управління.
Іван Зінь дорікав перевізникам та Мединському про схему попереднього підняття тарифів у вересні 2017-го. Він зазначав, що тарифи тоді підняли по економічному обґрунтуванні власне за показниками перевізників, зокрема в пасажиропотоці, який обраховували власники маршруток.
Разом з тим, голова комісії наголошував, що приватні перевізники диктують умови міській владі, а не правдиві економічні обґрунтування.
У такій полеміці Андрій Намака підкреслював, що перевізникам міська рада заборгувала півтори мільйони гривень за перевезення пільговиків. У відповідь Іван Зінь нагадував про водіїв, які не видають квитків і тим самим не обліковується високий процент пасажирів. І запитав, скільки на рейс виїжджає маршруток по місту. Ігор Мединський назвав суму 145.
Тож загалом до консенсусу обговорення не йшло. Пасажиропотік, ремонти, старі/нові тарифи, хто винен, чим замінити автобуси, перевізники-комісії-Мединський. Давали слово представникам громадських організацій, директору ТОВ «Системний зв’язок», іншим депутатам. Ігор Білан заявив, що зареєстрував проект рішення сесії міської ради про звільнення Ігоря Мединського, на що той емоційно вибухнув.
Так тривало у дискусіях, полеміці, виступах, перебиванні майже три години.
На сам кінець варіант вирішення проблеми з точки зору постійної комісії з питань транспорту виглядав у тому, щоб впросити перевізників виїхати таки на маршрути при існуючих на сьогодні тарифах. І за одно дати час міській раді переглянути економічне обґрунтування вартості перевезення пасажирів.
Перевізники категорично спершу не погоджувались йти на такий компроміс, нагадуючи про півторамільйонне зобов’язання міської ради перед ними. Згодом все ж повідомили, що звернуться до своїх постачальників чи дадуть їм у борг пальне.
Натомість Іван Зінь заявив про продовження роботи комісії з питань транспорту в 16.00. Цього разу у засіданні мала би взяти участь також комісія з питань бюджету, аби знайти кошти в казні міста для погашення боргу перед перевізниками. І також визначити спільно новий тариф. За цей час перевізники мали би повідомити чи вдалось їм домовитись з постачальниками пального.
Тож всі сторони, від яких залежить вирішення проблеми транспортного колапсу, в першій половині дня ні до чого по суті не домовились.
Раунд другий: можливості електротрансу
Сесійний зал в другій спробі знайти шляхи вирішення проблеми був не настільки заповнений, як у ранковому засіданні. Не прийшли власники маршруток. Не з’явилась постійна комісія з питань бюджету.
Відсутність приватних перевізників Іван Зінь розкритикував.
– Це просто ігнорування. Це ще один плювок в сторону депутатської комісії і взагалі всього депутатського корпусу, – сказав він.
Ігор Мединський відразу на такі слова відреагував повідомленням про те, що йому телефонували перевізники. За його словами, четверо з них наразі домовляються з постачальниками дизельного пального, через те затримуються.
У свою чергу Андрій Грицишин сказав, що наразі успіху в цій ситуації нема.
– У мене є інформація, що вони не домовилися. І на наш компромісний варіант вони не пристали, – зазначив депутат від «Самопомочі».
Щодо бюджетної комісії, то за регламентом ТМР її може скликати лише голова Михайло Ібрагімов. Працівниці оргвідділу міськради повідомили, що голова на даний момент не назвав час засідання і скликатиме комісію на завтра.
Щодо протокольного доручення комісії принести договори з перевізниками начальник Управління транспорту не виконав. Кілька разів він повторив «зараз договори будуть», «скоро принесуть». Але цього не сталося.
То ж в комісії заговорили про можливе розірвання договорів. Відтак, перевезення пасажирів всього міста лягає на КП «Тернопільелектротранс». За таких умов, скільки часу може протриматись без перебоїв комунальне підприємство – це був основний меседж після обіднього обговорення.
– На сьогоднішній день на лінію випускається 51-54 одиниць техніки. Є брак водіїв. Якщо проаналізувати вчорашній день, то по перевезених пасажирах, ми перевезли 80 тисяч людей. Раніше в середньому було 40 тисяч. Але я хочу сказати, що близько 20% необілечених пасажирів, – розпочав доповідь директор КП «Тернопільелектротранс» Андрій Мастюх.
Він наголосив, невидача квитків відбувається у зв’язку з тим, що через тисняву в тролейбусах не до кожного може підійти кондуктор. І в такому випадку мала би зіграти свідомість громадян, які можуть самостійно взяти квиток у валідаторах чи передати кошти кондуктору.
– Ми маємо розуміти, що за безквитковий проїзд несе відповідальність пасажир, – сказав Андрій Мастюх.
Крім того, він розповів, що водії несуть зараз велике навантаження і після чотирьох годин роботи повинні відпочивати не менше 45 хвилин. Зараз водіїв в КП є 80 при необхідності 107-109 для забезпечення руху 54 одиниці тролейбусної техніки.
А також директор КП зазначив, що після рейсів вночі люди ремонтують пошкодження в тролейбусах, які завданні в години пік.
За його словами, три дні такого режиму роботи і працівники тролейбусного парку перебуватимуть у стані виснаження.
Завдяки відсутньому міському голові
Поки готувався матеріал, прес-служба Тернопільської міської ради повідомила, що компроміс знайдено. Приватні перевізники відновлять рух маршруток з четверга, 8 листопада.
Таке досягнення приписують міському голові Сергію Надалу.
«Перевізники після зустрічі з міським головою Сергієм Надалом погодилися вийти на маршрути, адже перед ними була поставлена чітка вимога: або відновити рух всього громадського транспорту, або міська рада розірве з ними угоди», – йдеться на сайті Тернопільської міської ради.
Також повідомляється, що перевізники будуть курсувати за старими тарифами (3/4 грн. у тролейбусах та 4/5 грн. у маршрутках) до отримання висновку незалежної експертизи щодо розрахунків тарифів, рішення депутатських комісій та відповідного рішення виконавчого комітету.
Крім того у прес-службі додали, що проблему повністю ще не вирішено.
«З метою вирішення ситуації з тарифами вищезгадана депутатська комісія проведе наступне засідання разом з депутатською комісією з питань бюджету та фінансів у четвер, 8 листопада. Тож після отримання результатів діяльності комісій та незалежної експертизи від аудиторської компанії, вартість проїзду у громадсько-пасажирському транспорті буде переглянута».
Варто зазначити, що протягом двох засідань комісії з питань транспорту Сергія Надала в сесійному залі не було. І як розповідалося вище, перевізники категорично відмовляли Івану Зіню та решту депутатам в проханні виїхати в рейс.