04.05.2024
Новини

Таких лише 8 у світі: у Кременецькому музеї зберігається 200-річний рояль знаного майстра

Рояль Буххольца Кременець

У Кременецькому краєзнавчому музеї зберігається 200-річний рояль знаного майстра Фредеріка Буххольца. Це відомий на весь світ майстер з виготовлення роялів та органів. Про це “Терміново” розповів директор музею Андрій Левчук. 

Читайте також: Старовинну ікону художника з Кременця та древні артефакти знайшли на горищі храму у купі сміття

Рояль Буххольца Кременець
200-річний рояль знаного європейського майстра Фредеріка Буххольца зберігається у Кременецькому краєзнавчому музеї

На такій моделі інструменту грав молодий Фредерік Шопен

  • На такій моделі інструменту грав Фредерік Шопен. Нещодавно рояль оглянув професор музичного мистецтва із Польщі Віктор Зигмунт Лияк, – каже Андрій Левчук. – Професор підтвердив, що таких залишилося у світі дуже мало.
  • Зрозуміти музику Шопена можна краще на оригінальному інструменту, саме на роялі фірми Буххольц грав Шопен, – зазначив Віктор Зигмунт Лияк.

Цей унікальний інструмент потребує реконструкції. У цьому погодилися як у Кременецькому музеї, так і польські партнери.

  • Зараз ми ведемо перемовини з польською стороною про консервацію цього інструмента та можливого створення його репліки, – зазначає Андрій Левчук. – Також готується угода про співпрацю між нашим музеєм та Товариством ім. Фредеріка Шопена та Варшавським музичним товариством у Польщі.

З кременецького рояля зробили копію для Музею Шопена у Варшаві

Як розповів Андрій Левчук, у 2023 році музей звʼязувався з Інститутом Шопена в Варшаві та американським майстром фортепіанних інструментів Paul McNulty, який у 2009 році здійснював обміри інструмента в Кременці. Згодом майстер зробив копію для Музею Шопена, що при вищезгаданому інституті в Варшаві.

  • Питання консервації рояля та виготовлення копії для Кременця були основними. Сама ж історія інструменту, що в Кременці маловідома та потребує додаткового наукового дослідження в архівних установах Житомира, Львова, Варшави, Вроцлава, проведення відповідного обговорення в колі науковців та фахівців, яких сьогодні у світі обмаль. У грудні 2023 року була можливість запланувати 20-ти денну поїздку наших музейників до колег у Польщі та до майстерні Паула Макналті, що біля Праги, але на превеликий жаль з подіями війни, адміністрація музею відклали цю поїздку на невизначений час.

Наш інструмент має важливу цінність для світової спадщини, адже саме наш екземпляр може надати уявлення про звучання фортепіано, яке слугувало творчості молодого Фредеріка Шопена. Можливо, хто знає концерт Шопена для фортепіано Фа моль, так от саме він був створений на такому інструменті!, – розповідає Андрій Левчук.

Ідея створити копію фортепіано Бухгольца 1825 року виникла ще у 2010 році у рік Шопена. Почали шукати відповідний інструмент і знайшли його в Кременці. Він був у жахливому стані, каже Пол Макналті, майстер, який створив копію фортепіано Шопена.

Презентували копію 17 березня 2018 року у Великому театрі – Національній опері.

Копія кременецького рояля Буххольца, яка зберігається у Варшаві

Пол Макналті розповів про візит до Кременця та знайомство з унікальним старовинним інструментом.

  • Коли ми дійшли до місця, де він зберігався, невеликого музею, ми виявили, що він у дуже поганому стані й абсолютно непридатний для гри. Проте це мало свої переваги. Люди, які марно намагалися відремонтувати інструмент, залишили в його платі глибокі отвори, через які завдяки спеціальному приладу я зміг уважно оглянути його конструкцію. Без цієї дуже детальної інформації я б взагалі не зміг почати створення надійної копії, – сказав Пол Макналті.

При створенні копії надзвичайно важливо дотримуватися задуму творця оригіналу. Пол Макналті заявив, що в Кременці він зміг не лише простежити конструкцію всього інструменту, а й з великою точністю дослідити молотковий механізм та його геометрію, пропорції, товщину струн, розмір клавіш і систему педалей.

  • Я ретельно фотографував кожну деталь, а також мав можливість робити прості ескізи, які згодом дуже стали в пригоді в роботі. Я закінчив малювати детальний ескіз піаніно в травні 2017 року і працював над створенням інструменту протягом усього літа. Я закінчив це все в листопаді, – сказав Пол Макналті.

Довідка

Фредерік Буххольц (16 травня 1792, Олштинек, Пруссія – 15 травня 1837, Варшава) – майстер з виготовлення роялів та органів. Після закінчення навчання майстерності створення роялів у Відні Буххольц переїхав до Варшави й 1815 р. відкрив фабрику роялів на вул. Мазовецькій. Частим гостем арт-салону в його будинку та фабричного магазину був композитор Фредерік Шопен, який придбав для себе один із роялів Буххольця. Розповідали, що кожного разу, коли Шопена приходили слухати понад двоє гостей, компанія переміщалася до майстерні Буххольця.

Після смерті майстра в 1837 р. управління фабрикою взяла на себе його дружина, а пізніше, в 1841-46 рр.., – Його син Юліан. До наших днів збереглося лише кілька інструментів Буххольця. У 2017 р. Інститут ім. Фредеріка Шопена замовив створення копії концертного рояля Буххольца сучасному майстру Полу Макналті. У 2018 р. цей рояль використали на Першому міжнародному конкурсі піаністів на історичних інструментах ім. Шопена.

Перейти до панелі інструментів