25.04.2024
Новини Розслідування

Нетверезі, непрацевлаштовані, не дають чеків. Як працює паркувальний бізнес у Тернополі

На те, що тернопільські паркувальники не видають чеків із терміналів, неодноразово скаржаться водії. Проте це не єдине порушення у паркувальній сфері  Тернополя. 

Проблему непрозорості паркувального бізнесу у місті підняв нещодавно громадський активіст Олег Синовець. Він зняв на відео нетверезу паркувальницю, яка незаконно збирала гроші з водіїв на площі Героїв Євромайдану. 

Працевлаштують “з понеділка”

Як виявилося, жінка не була офіційно працевлаштована, не мала посвідчення, не видавала водіям чеків. Вона сказала, що працевлаштувати її мають “з понеділка”. Також паркувальниця проговорилася, що у п’ятницю вона здає план, який віддає  “Сергію, який стоїть біля РАЦСу”. А в суботу і неділю вже “працює на себе”. Активіст зателефонував оператору паркування Миколі Мисенку, контакти якого вказані на стенді з інформацією про парковку, проте він не підняв слухавки. Олег Синовець сказав паркувальниці, що вона не має права тут працювати, оскільки не працевлаштована. Порадив їй звернутися до свого начальника, щоб влаштував її на роботу, інакше викличе поліцію (див. відео).

“Друзі, відверто вам признаюся, що просто шокований масштабами корупції у нашому місті, бо куди не копну (незаконні забудови, дерибан землі, тарифи на транспорт, МАФи, продаж комунального майна і т.д.), там всюди виявляю корупційні схеми та зв’язки. Корупція нас пожирає зсередини, паразитує в нашому організмі і що найгірше – корупціонери навчилися вміло шифруватися під “патріотів” так само як ракові клітини шифруються в організмі під доброякісні, – написав Олег Синовець у соцмережі “Фейсбук”

Відео з паркувальницею Олег Синовець зняв на початку листопада. Як перевірила журналістка “Терміново” 20 грудня, там вже працював інший паркувальник, проте також без посвідчення і не видавав чеків. 

Зауважимо, що стягнення плати за паркування автомобілів – це один із способів поповнення місцевого бюджету. У великих містах за паркування відповідають комунальні підприємства, у менших – приватні фірми. Плата, відповідно, у кожного своя, яка обчислюється за формулою, встановленою Кабінетом Міністрів. Паркування у Тернополі коштує в межах 6 гривень за годину. 

Інформацію у міськраді шукали місяць

Як працює паркувальний бізнес у Тернополі, вирішили з’ясувати журналісти інтернет-видання “Терміново”. В інформаційному запиті №23 від 11 листопада, який ми надіслали у Тернопільську міськраду, запитали: Скільки у Тернополі платних парковок, їх адреси, кількість машиномісць? Скільки приватних операторів обслуговують парковки у Тернополі? Хто вони? Скільки коштів отримав міський бюджет за 2018 рік від приватних парковок? Скільки у Тернополі офіційно працевлаштованих паркувальників?

Закон України «Про доступ до публічної інформації» зобов’язує надати інформацію громадянам протягом 5 робочих днів з дня отримання запиту. Проте міськраді знадобився місяць, аби знайти відповіді на наші питання. Причому жодного повідомлення про відтермінування розгляду запиту, редакція не отримувала. Як повідомили, журналістці у відділі звернень міськради, юрист управління транспорту відтермінував відповідь на запит до 5 грудня і повідомлення про це у редакцію надіслали рекомендованим листом, якого ми так і не отримали. Проте і в ці терміни міськрада не вписалася. Відтак відповідь на інфозапит редакція отримала аж 12 грудня з порушенням термінів. 

Скільки працевлаштованих паркувальників, у міськраді не знають

Отже, за даними міськради, у Тернополі діють 11 платних парковок на 400 машиномісць. Збір за годину паркування – 6 грн.  За 2018 рік до міського бюджету надійшло 1 654 000 грн збору за паркування транспорту (детальніше про платні парковки див. у інфографіці – ред.). 

У Тернополі, за даними міськради, три оператори паркування. ПП “Привокзальний майдан” відповідає за парковку біля залізничного вокзалу. Суб’єкт господарювання-оператор паркування транспортних засобів у Тернополі Микола Мисенко відповідає за парковки на вул. Шептицького, Майдані Волі, Площі Героїв Євромайдану, вул. Будного, вул. Оболоня. Суб’єкт господарювання-оператор паркування Степан Липка – вул. Живова, Вул. Патріарха Мстислава, вул. 15 Квітня, вул. Микулинецька, вул. Коперника. Оператори паркування визначаються на конкурсних засадах та працюють відповідно до Постанови Кабміну від 03.12. 2009 “1342 “Про затвердження Правил паркування транспортних засобів”, повідомили у міськраді у відповіді на інформаційний запит “Терміново” за підписом заступника міського голови Володимира Дідича. 

А от скільки офіційно працевлаштованих паркувальників у Тернополі відповісти не змогли, вказавши, що у міськраді така інформація відсутня. 

Хто обслуговує платні парковки у місті 

Зауважимо, що оператор паркування Микола Мисенко працює у Тернополі з вересня 2014 року. До того приватними парковками міста керував Євген Тешнер, з яким міськрада розірвала угоду, адже було багато претензій до його роботи.

– Він працював 2 роки і ми змушені були розірвати з ним угоду. Адже у місті було недостатньо паркоматів, не було належного прибирання території під паркування, не було розмітки, – коментував тоді місцевим ЗМІ начальник управління транспорту міськради Ігор Мединський. – Підприємця попереджали щодо порушень, але він дуже повільно реагував на це, відтак тріснуло терпіння і виконком розірвав з ним угоду.

Новий оператор, Миколи Мисенко, пообіцяв перезавантаження паркувальної системи у місті. На парковках встановили таблиці з даними про оператора, вартістю однієї години паркування і телефоном “гарячої лінії”. А паркувальників одягнули в уніформу – куртку чи жилет помаранчевого кольору з бейджиком.  Кожному паркувальнику дали портативний паркувальний термінал. Якщо водій розраховується готівкою, паркувальник має технічну картку. Пан Мисенко заявляв, що “чорна каса” йому не потрібна. Обіцяв оператор боротися із з нетверезими паркувальниками – якщо три таких попередження, його звільнять. 

У червні 2017 року у Тернополі з’явився ще один оператор паркування. Рішенням виконкому затвердили протокол засідання конкурсного комітету, відповідно до якого оператором паркування у Тернополі став підприємець Степан Липка.

Чеків не видають 

Як працюють паркувальники у Тернополі, чи мають портативні термінали та чи видають чеки за оплату паркування, перевірила разом із водієм журналістка “Терміново”. Як виявилося, посвідчення носять не всі паркувальники, а про термінали і не згадують, хоча сумочки, очевидно з цими приладами, носять на боці. Від декількох паркувальників було чути, що вже “грілися” алкоголем. 

Із двох паркувальників на Майдані Волі чека із терміналу на прохання водія не видав ніхто. Один паркувальник дав лише паркувальний талон. Його мають видавати на вимогу водія разом з фіскальним чеком, який є основним документом про оплату.

Такого чеку нам не надали, а отже, кошти за парковку поклали у кишеню. Причому один паркувальник взяв 10 грн і пішов, не видавши здачі. Парковка на Майдані Волі – одна з найбільших у місті. Після обіду 20 грудня по периметру журналістка нарахувала майже 100 припаркованих автомобілів. Тобто за годину паркування вони сплатили 600 грн. Можна уявити масштаб оплати за день, адже ця парковка ніколи не пустує. 

Їдемо на Площу Героїв Євромайдану. Одразу підходить паркувальник, бейджика не має, просимо дати чек.

– Дам обов’язково, – каже чоловік і відходить, щось мугикаючи під ніс. Чека ми так і не дочекалися. 

На переднє скло авто паркувальник поставив шматок відірваного паперу з нашкрябаним “1 год”. На цьому місці, за правилами, мав би бути чек із терміналу. 

Бейджики і термінали – не у всіх

Наступного дня ми вирішили запитати паркувальників, чи носять вони з собою бейджики та портативні термінали. Паркувальниця на Майдані Волі, до речі з бейджиком та сумочкою для терміналу, спілкуватися відмовилася. Одразу відвернулася і сказала, що всі питання до оператора паркування. Інший паркувальник на цій же парковці, побачивши нас, одразу перейшов дорогу. Бейджика у нього не було, сумочку для терміналу ми побачили, проте терміналом чоловік не користувався ні разу, підходячи до водіїв авто. 

На вул. Коперника паркувальник не мав ні бейджика, ні терміналу, ще й “у гуморі”. 

– Терміналу мені ще не видали, бейджик маю, – сказав чоловік. – А взагалі зі всіма питаннями звертайтесь до Миколи Миколайовича Мисенка – запам’ятайте три букви М. 

Також чоловік показав, паркувальні талони, які видає водіям.

До речі, парковку на Коперника обслуговує оператор Степан Липка, а не Микола Мисенко. Це журналістці підтвердив сам пан Липка і сказав, що можливо, паркувальник злякався журналістів і розгубився. 

“Людський фактор ніхто не відміняв”…

Як борються з паркувальниками, які не видають чеків з терміналів, ми запитали операторів паркування у Тернополі. 

– Ми стараємося забезпечити персонал по максимуму мобільними терміналами, – каже оператор паркування Степан Липка. – Контролюємо їх, все здають, як має бути. Те, що не користуються терміналами, ми з цим боремось, бо людський фактор ніхто не відміняв. Я б не сказав, що часто бувають скарги на відсутність чеків, але іноді вони бувають. Тоді ми проводимо виховну роботу з паркувальниками. 

За словами Степана Липки, паркувальник повинен мати оранжеву форму (взимку куртка, в теплішу пору року жилетка), сумочку з терміналом і бейджик з фотографією, вказаним ім’ям, прізвищем та мокрою печаткою. 

Також пан Липка запевнив, що бореться паркувальниками, які зловживають спиртним.

– Неодноразово були дзвінки, скарги, ми стараємось це контролювати, – каже він.

Пан Липка запевнив, що паркульники усі офіційно працевлаштовані. 

– Скільки їх є точно, зараз не можу сказати, цими питаннями займається бухгалтер, – каже він.

Також оператор зауважує, що паркування – дуже складна справа. Є багато конфліктних водіїв, які не хочуть платити за парковку. Тоді доводиться викликати муніципальну поліцію. 

До слова, несплата водієм вартості послуг з користування майданчика для платного паркування, які обладнані паркоматами, тягне за собою накладання штрафу від 8 до 12 неоподаткованих мінімумів громадян.

За коментарем журналістка звернулася і до оператора паркування Миколи Мисенка, який відповідає за парковки на площі Героїв Євромайдану та Майдані Волі, де зафіксовані порушення. Пан Мисенко повідомив, що перебуває на лікарняному, тому всі коментарі – вже після Нового року. Ми готові вислухати позицію пана Мисенка і опублікувати її на сайті “Терміново”. 

 Шановні водії, з якими проблемами на приватних парковках зіштовхувались ви? Чи звертаєте увагу на бейджик, чи просите видати чек і чи отримуєте його? Чи користуєтесь паркоматом? Пишіть про це у коментарях. 

 

Перейти до панелі інструментів