Реєстр територіальної громади Тернополя — альтернатива чергам за довідками

Не видавати тернополянам довідки через заборгованість оплати за ЖЕК – незаконно. Зберігати незахищену персональну інформацію в ЖЕКах і у голів ОСББ – також не можна. Дані проблеми уже вирішили органи місцевого самоврядування в Києві, Дніпрі та Рівному.

Кожен, хто зіткнувся з проблемою зміни місця проживання, знає який марудний процес отримання довідки: довгі черги, тривалий час на запит та відповідь, а інколи протидія чиновницького апарату. Особливо ситуація загострюється у період підготовки документів для одержання субсидій.

У деяких випадках, довідки про склад сім’ї містять недостовірну інформацію, або й узагалі застарілі дані. Що робити у таких випадках? Які шляхи спрощення процедури отримання довідок? Чи є можливість налагодити взаємодію між інстанціями, щоб уникнути горезвісного «оббивання порогів» мешканцями?

Громадськість неодноразово зверталася до міської ради із пропозицією створити Єдиний територіальний реєстр громади Тернополя із підключенням до нього всіх необхідних установ, які у разі потреби могли б самі отримувати необхідну  інформацію. Такий реєстр передбачає зберігання інформації про особу та місце її реєстрації. Метою сервісу є налагодження взаємодії між службами та спрощення системи обміну даними. Зручний інтерфейс, обмін інформацією лише в межах проблеми, оперування статистичними даними без персоніфікації. Існування такої бази унеможливлює зловживання своїм становищем приватних підприємств (наприклад ЖЕКів), які  апелюючи непогашеною заборгованістю, відмовляються видавати громадянам довідки.

Реєстр територіальної громади  вже діє у Києві, Дніпрі, починає впроваджуватись у Рівному. В Тернополі він також є, але інформація з нього, всупереч закону, потрапляє в приватні руки, а не до державних органів.

Як розповіла на особистій зустрічі з тернополянами Наталія Гайдамака, заступниця начальника управління Департаменту з питань реєстрації КМДА: «Реєстр значно спростив взаємодію між районами міста. Якщо особа виписалась із однієї адреси і зареєструвалась в іншому місці – система  зберегла ці зміни. Впровадження реєстру усунуло потребу письмових запитів для отримання інформації та прискорило процедуру обміну даними. Цей механізм інтеграції дозволяє обмінюватись інформацією між державними структурами  швидко і своєчасно».

Досвід Києва показує, що реєстр отримав схвальну оцінку Нотаріальної палати України. Сервіс  передбачає функцію валідування (перевірки) даних. Так, нотаріус, щоб отримати відповідь для інформаційного запиту повинен у зверненні вказати номер справи та завдання для системи, тоді дані електронного формату звіряються із картотекою і вже після перевірки надходять у відповідь. Для нотаріусів така послуга є платною, але враховуючи велику кількість підроблених письмових довідок, функція он-лайн запиту цілком себе виправдовує і убезпечує нотаріуса від завіряння неправдивого документа.

«Завдяки співпраці із Службою у справах дітей, яка надала інформацію про дітей сиріт та дітей позбавлених батьківської опіки, нам вдалося перешкодити недобросовісним опікунам та батькам проводити махінації з майном. А ще перехід до користування електронним реєстром дозволив зекономити кошти на утримання картотеки. Адже згідно закону, якщо картотека переведена в електронну форму, то її непотрібно підтримувати в актуальному стані. Лише відділ приватизації та квартирний відділ і, в деяких випадках, нотаріуси за спадковими справами, подають запити на архівні дані. Тобто достатньо однієї штатної одиниці для її утримання» – зазначає Наталя Гайдамака.

У Тернополі, 26 червня 2018 року із залученням фахівців, представників влади, представників ОСББ, було проведено експертне обговорення «Прописка та довідки у Тернополі: перехід від паперів до сучасних технологій». Йшлося про можливості створення єдиного електронного реєстру з даними мешканців територіальної громади для оперативного отримання цієї інформації державними органами.

Експертка із даного питання у Коаліції ГО “Тернопільський центр реформ” Катерина Кондратюк розповіла про позитивний досвід інших міст України із запровадження реєстру, а також повідомила про труднощі, які виникають без наявності чіткої системи реєстру. Вирішення проблеми вона вбачає у створенні робочої групи при міській раді для напрацювання порядку роботи реєстру та визначення структур, яким надається доступ до реєстру і в яких межах.

Також, Катерина Кондратюк наголосила, що попри Положення Закону України від 10 грудня 2015 року №888-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розширення повноважень органів місцевого самоврядування та оптимізації надання адміністративних послуг», яке зобов’язує до квітня 2016 року житлово-комунальні органи повністю здати картотеки, ЖЕКи вимоги  не виконали.

Передача інформації у ЖЕКи здійснюється з порушенням Закону України “Про захист персональних даних”. Хоча представники міської ради запевняють, що вся інформація, передана у ЖЕКи  знеособлена, бо містить прізвище з ініціалами, а не повне ім’я. Насправді ж це таки порушення, оскільки будь які дані, за якими можна ідентифікувати особу, визначаються як персональні дані. Так, на запит експертки, Представник Уповноваженого з дотримання інформаційних прав та представництва в Конституційному Суді України В.Барвіцький у відповіді на запит визначив що “знеособлення персональних даних – це вилучення відомостей, які дають змогу прямо чи опосередковано ідентифікувати особу. Отже, із сукупності інформації про прізвище та ініціали, місце реєстрації та дати народження особи можна ідентифікувати особу і така інформація є персональними даними”.

Представники ОСББ активно підтримують ініціативу удосконалення механізму роботи Реєстру територіальної громади Тернополя і висловили бажання співпрацювати у цьому руслі та надати інформацію по своїх будинках для наповнення бази даних, але дієвої підтримки з боку міськради пропозиція не отримала.

Не вбачає нагальної потреби у повноцінному функціонуванні  Реєстру територіальної громади Антон Горохівський, керівник відділу реєстрації проживання особи Управління державної реєстрації Тернопільської ради. На думку керівника, доцільно використовувати реєстр громади на сайті Державної міграційної служби.

Спрощення процедури отримання довідок чиновник вбачає у тому, що відділ державної реєстрації самостійно підготував необхідну заяву на отримання довідок, громадянам достатньо лише уважно її перечитати та засвідчити підписом. Посилаючись на прогалини у законодавстві, Антон Горохівський вважає, що закон не регулює процес синхронізації внутрішніх реєстрів міськради із реєстром територіальної громади.

Здійснюючи порівняльний аналіз Реєстру Державної міграційної служби (ДМС) та Реєстру територіальної громади слід відзначити такі функціональні відмінності:

– реєстр створений ДМС існує для внутрішнього забезпечення служби, а Реєстр громади, шляхом підключення комунальних служб, квартирних відділів, служби у справах дітей, управління соцзахисту, тощо, забезпечує взаємодію структур, створює власну мережу;

– реєстр територіальної громади передбачає ведення муніципального реєстру: осіб, які сплачують податки у місті, але зареєстровані в інших містах. Така функція особливо актуальна для Тернополя, оскільки дозволяє відобразити реальну картину складу працездатного населення міста.

Єдина система реєстру територіальної громади міста, при правильному створенні функціоналу, може надавати можливість для органів місцевого самоврядування завантажувати витяг даних за певною адресою. Приміром, кількість дітей шкільного віку, що проживають на вулицях, які межують з обраним навчальним закладом. Система може надавати можливість отримувати дані щодо кількості зареєстрованих/знятих з реєстрації за певний місяць, за адресою чи за районами міста в цілому. Інформація щодо кількості зареєстрованих – знеособлена (вказано лише адресу та кількість осіб). Можливість вибірки та статистики за певною адресою (приміром, у обраному будинку зареєстровано 500 осіб), тощо.

Таким чином, створення єдиної бази даних, використовуючи інформацію ЖЕКів, ОСББ, ДМС дозволяє зекономити  ресурси та налагодити систему взаємодії структур державної влади міста. Чітке регламентування роботи реєстру трансформує непридатну  бюрократизовану схему “реєстрація >> жек >> довідка >> орган, що вимагає” на пряму передачу інформації за зразком “реєстрація >>орган, що вимагає”.

Подальше удосконалення роботи та інформаційного наповнення електронного Реєстру територіальної громади Тернополя можливе лише за партнерської взаємодії влади із громадськістю та спільного прагнення усунути рудименти бюрократії із суспільного життя.

Довідка: Ця аналітична стаття представлена Коаліцією ГО «Тернопільський центр реформ» в рамках Програми сприяння громадській активності «Долучайся!», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) та здійснюється Pact в Україні. Зміст цієї статті є винятковою відповідальністю Коаліції ГО «Тернопільський центр реформ» i не обов’язково відображає погляди USAID або уряду США.

About the author

trending_flat
У Тернополі два мікрорайони залишилися без газу через витік

У Тернополі на масиві "Новий світ" виявили витік газу. Про це повідомляли у ПрАТ "Тернопільгаз". Вранці газовики повідомляли, що на Новому світі через ремонтні роботи буде знижено тиск газу. Тепер на сторінці у фейсбук представники ПрАТ повідомили, що подача газу припиняється до 20:00 у Центрі та на Новому світі. "Заміна аварійної ділянки газопроводу по вул. За Рудкою - Гнатюка, припиняється газопостачання житлових будинків м-ну « Новий світ», «Центр» до 20:00 год", - йдеться у повідомленні.

Михайло Головко
trending_flat
ВАКС обрав запобіжний захід Михайлу Головку у справі про недостовірне декларування

Вищий антикорупційний суд обрав запобіжний захід для колишнього голови Тернопільської обласної ради Михайла Головка. Суд ухвалив рішення про особисте зобов'язання строком на два місяці – до 27 квітня 2025 року. Про це повідомляє "Слово і діло". Суд також зобов'язав Головка прибувати за першою вимогою, не виїжджати за межі України без дозволу, повідомляти про зміну місця проживання та роботи, а також здати на зберігання закордонні паспорти. Варто зазначити, що особисте зобов'язання – це найм'якший запобіжний захід, який передбачає письмове зобов'язання підозрюваного не ухилятися від слідства. Раніше НАБУ і САП повідомили про підозру Головку у недостовірному декларуванні. За даними слідства, він не вказав у деклараціях за 2022-2023 роки квартиру матері площею 201,9 кв. м, яку використовував разом із родиною, нежитлові приміщення родичів та кошти на банківському рахунку.

замок у Ниркові
trending_flat
На Тернопільщині занепадає замок 17 століття

На Тернопільщині в урочищі Червоне повільно занепадає унікальна історична пам'ятка — Червоногородський замок. Споруда, що бере свій початок у XVII столітті, стала свідком багатьох історичних подій, але зараз перебуває в аварійному стані. Як повідомляє фотограф Олександр Мальон, територія замку має давню історію. Поселення Червоногруд існувало тут ще з часів Київської Русі. Кам'яний замок збудували у XVII столітті, а в XIX столітті родина Понінських перебудувала його на розкішний палац. Дві світові війни завдали непоправної шкоди цій архітектурній пам'ятці. Зараз споруда стоїть у руїнах і з кожним роком її стан погіршується через відсутність належної реставрації та догляду. Цей історичний об'єкт можна побачити у радянському фільмі "Багряні береги", знятому 1979 року. Мальовничі краєвиди урочища Червоне приваблюють туристів та фотографів, незважаючи на занедбаний стан самого замку-палацу. "Варто було одного разу тут побувати, щоб полюбити назавжди. Щось ніби манить побачити цей краєвид знову", — ділиться […]

Атаманчуки
trending_flat
Нерозлучні в житті та на війні: історія близнюків-добровольців з Тернопільщини

Брати-близнюки Олександр та Олег Атаманчуки з села Денисів на Тернопільщині стали до лав захисників України у 18-річному віці. У 2014 році вони добровільно пішли на фронт, де потрапили в епіцентр бойових дій на Донбасі. "Війна цікавила моїх онуків із самого дитинства. Вони з маленьких зі школи почали в моїй формі ходити, потім я їм замовляв форму. Влітку якісь каски будівельні на голову вдягали і в тій формі бігали, людей страшили," — розповідає їхній дідусь Михайло Спісак "Суспільному". Після навчання у військових ліцеях брати опинилися у складі 80-ї окремої десантно-штурмової бригади. Свій 19-й день народження вони зустріли в оточеному Луганському аеропорту, де протримались три місяці під постійними обстрілами. "Три місяці були в повному оточенні, скидали їм з літаків їжу, боєприпаси. Дуже були бої, знищили їм всю техніку, всі засоби зброї, в бункері вони переховувалися," — згадує дідусь. Після активної служби до […]

ДТП на вулиці Торговиця
trending_flat
Серйозна аварія на ринку: є постраждала

Вранці 17 березня на тернопільському ринку трапилася аварія. Зіштовхнулись 2 автомобілі. На місці працює поліція і медики. Відповідне відео поширили у соцмережах. Як повідомили у патрульній поліції області, внаслідок ДТП постраждала жінка. "Аварія сталася за участю двох транспортних засобів – Шкоди та Тойоти. Унаслідок зіткнення травмувалася водійка Шкоди. На місці працює слідчий, а патрульні забезпечують безпеку дорожнього руху", - сказала старша інспекторка УПП у Тернопільській області Віталія Щупляк.

податки для ФОПів
trending_flat
В Україні знову хочуть підняти податки для ФОПів: коли та кому

Уряд України планує суттєво переглянути умови оподаткування для підприємців. Згідно зі Звітом Мінфіну про виконання Національної стратегії доходів у 2024 році, реформа спрощеної системи оподаткування (ССО) розпочнеться після впровадження заходів щодо безпеки використання даних про обіг коштів платників податків. Як пише РБК, для юридичних осіб третьої групи протягом трьох років ставки єдиного податку підвищать до 18%, після чого їм заборонять перебувати на спрощеній системі. Для ФОПів другу та третю групи об'єднають, запровадивши диференційовані ставки від 3% для торгівлі до 17% для деяких послуг. Перша група ССО також зазнає змін: скоротять перелік дозволених видів діяльності та скасують фіксований податок на користь оподаткування фактичних доходів. Для об'єднаної другої групи стане обов'язковим використання РРО. Станом на 1 січня 2025 року в Україні нараховується 1625,7 тисяч ФОПів на спрощеній системі, що на 52,5 тисяч більше порівняно з минулим роком. Найбільше підприємців (49,2%) обрали третю […]

Контакти редакції: terminovo.te@gmail.com
м. Тернопіль, Кульчицької 2А

ПАРТНЕРИ

Новини Тернополя та Тернопільської області

Copyright 2025