25.04.2024
Місто Новини Розслідування

Пасажири VS перевізники: найпоширеніші проблеми міжміських поїздок

До редакції “Терміново” не вперше звертаються читачі зі скаргами на міжміські перевезення.  Про нехтування правилами у маршрутках, зокрема й карантинними, говорять й правоохоронці. Підприємці-перевізники описують ситуацію зі свого боку. Нарікають на складні умови роботи, карантин та людський фактор.

Журналіст “Терміново” спробувала розібратися у ситуації і з’ясувати, чи можна покращити якість послуг з перевезення і яким чином це зробити.

Маршрутка нагадувала казку “Рукавичка”, – скаржиться пасажирка

  • Нещодавно довелося їхати маршруткою з Кременця до Тернополя. Водій зупинявся ледве не біля кожного стовпа, підбирав усіх пасажирів. Уже у Вишнівці автобус був переповнений стоячими пасажирами. Різні бувають ситуації, іноді варто взяти у салон маму з дітьми чи стареньку бабусю, навіть, коли сидячих місць немає. Але у цьому випадку був явний перебір. Маршрутка нагадувала казку “Рукавичка”, – скаржиться пасажирка Ольга.

У поліції наголошують на недопустимості переповнення автобусів міжміського сполучення. Стоячих пасажирів заборонено брати взагалі.

  • Пасажирські перевезення регулюються Законами України “Про автомобільний транспорт” та “Про пасажирські перевезення”. Також водії керуються Правилами дорожнього руху. Якщо у транспорті міського і приміського сполучення присутність стоячих пасажирів допускається, то у міжміському це категорично заборонено. Відповідна кількість пасажирських місць зазначається у свідоцтві про транспортний засіб, – пояснює начальник СРПП Кременецького РВП ГУНП в Тернопільській області Анатолій Юрик.

Також він наголошує, що законодавством передбачена відповідальність за це порушення ч. 1 ст. 122 КУпАП – 172 грн штрафу. З початку року Кременецьким ВП зафіксовано 19 таких порушень.

Поліція радить фіксувати порушення правил перевезення пасажирів

У поліції радять фіксувати факти недотримання правил перевезення, зазначаючи номери транспортного засобу, прізвище перевізника звертатися зі скаргою до правоохоронців та у спілку перевізників.

Про неоднозначність ситуації говорять підприємці-перевізники. Наразі тих, що обслуговують маршрут до Тернополя, у Кременці є 14. З журналістом погодилися поспілкуватися заступник голови ГО “Квота” Андрій Оболончик, перевізники Віктор Стецюк, Олег Коляда, Василь Пахолюк, Микола Бурштинський.

Підприємці зазначають, що насправді штраф за порушення перевезень у карантин може сягати 34 тис грн. Тож, беручи пасажирів більше, ніж це дозволено, водій неабияк ризикує.

  • Звісно, ми не вітаємо того, коли водії порушують правила перевезень. Говоримо з ними на цю тему, пояснюємо, попереджаємо про відповідальність. Але і найманих працівників можна зрозуміти, – каже Віктор Стецюк. – У них невеликі зарплати, тож вони хочуть підзаробити цих кілька гривень. До того ж, дивно, що у випадку, про який йдеться, автобус був переповнений та ще й стоячими пасажирами. Адже на більшості рейсів ми їздимо з напівпорожніми салонами, – зауважує підприємець.

Максимальна зарплата водія на міжміському маршруті Кременець-Тернопіль – це 10 тис грн, – кажуть підприємці. Окрім водійської зарплати є й багато інших видатків: пальне, обслуговування транспортного засобу, непередбачувані ремонти.

У експрес-рейсах перевізники змісту також не бачать.

  • По-перше, є паспорт маршруту, у який фактично неможливо втрутитися, – пояснює Андрій Оболончик. – По-друге, навряд чи люди погодяться платити більше. Можливо, такі клієнти й знайдуться, але їх будуть одиниці. Тож ідея не окупиться.

Скаржаться кременецькі перевізники й на своїх колег з сусідніх областей, які йдуть транзитом через місто і, порушуючи правила, забирають їхніх пасажирів.

На Тернопільщині вартість міжміських перевезень одна з найнижчих в Україні – менше 1 грн за км

  • Є рівненські рейси, які йдуть експресом. Водії цих маршруток не повинні зупинятися дорогою нашого маршруту. Проте, порушують правила, – каже підприємець Олег Коляда.
  • До того ж, у нашій області вартість перевезень по кілометражу одна з найнижчих в Україні, – зазначає Василь Пахолюк. – У Черкаській області, наприклад, кілометр проїзду у міжміському транспорті вартує 1,5 грн. У Тернопільській – це 0,86-0,90 грн. Тариф на проїзд ми підняти не можемо, адже є багато транзитних автобусів.

Говорять перевізники й про пільгові квитки. Й про те, що коштів на пільговий проїзд не відшкодовують.

  • Якби кожен автобус брав 1-2 пільговиків, це було б справедливо. А коли у касі на перший же рейс видають 5-6 безкоштовних квитків, як заробити перевізнику бодай на зарплату водієві? – каже Віктор Стецюк. – А з іншого боку – як я можу відмовити атовцю у безкоштовному проїзді?

І, якщо кременецькі водії та перевізники свідомо і з розумінням ставляться до перевезення військових, то їхні колеги з сусідньої, Волинської, області дозволяють собі кардинально протилежну поведінку.

Неприємна ситуація днями трапилася із учасником Революції Гідності (отримав поранення на Майдані – авт.) Петром Жовтовським. Водій рейсу Вараш-Тернопіль, який їде через Кременець, не лише відмовився везти молодого чоловіка за пільгою, а й погрожував йому уже по приїзду в Кременець.

Прецедент кременчанин зняв на відео і оприлюднив в соцмережі.

Насамкінець розмови підприємці-перевізники вкотре наголошують, що не зацікавлені у тому, аби правила порушували їхні чи інші водії. Проте, зізнаються, що й дорожать своїми постійними клієнтами.

  • Якщо людина щодня стоїть у тому ж місті і чекає конкретного автобуса щодня, як цього пасажира не взяти, навіть коли місць вже немає? – зазначає Олег Коляда. – Всяке буває, часом й безкоштовно беремо пенсіонерів. Є людський фактор, і він невід’ємний у будь-якій роботі.

Довідка:

Найдорожчі квитки на міжміські маршрути з Тернополя до колишніх районних центрів у Заліщики – 100-114 грн та Шумськ – 92-101 грн. Вартість проїзду з Кременця до обласного центру 60-72 грн., з Чорткова – 79-84 грн. Найдешевша дорога зі Збаража – 20-25 грн.

Перейти до панелі інструментів