25.04.2024
Здоров’я Молодь Новини

Як не втратити здоров’я школяра. Що думають тернопільські учні, вчителі і фахівці

Літні канікули позаду й навчальний процес у школі увійшов у звичний ритм. Та часто радість дітей від нових знань, отриманих добрих оцінок, спілкування з однокласниками поєднується із виснаженістю і втомою, погіршенням самопочуття. Тож як зробити процес навчання не обтяжливим для здоров’я школяра, як запобігти впливу несприятливих чинників, з’ясовували журналісти «Терміново».

Що ж думають про своє навчання та чи дбають про своє здоров’я самі школярі?

  • Після уроків – втомлююся, – зізнається учень четвертого класу  Тернопільської загальноосвітньої школи № 24 Богдан.
  • Буває, що лягаємо спати пізно, – долучаються до розмови його однокласники Данило, Костя, Віка, Уляна, Роман, Юліана, Злата. – Знаємо, що для того, щоби бути здоровими, потрібно дотримуватися правил гігієни, займатися спортом, бути старанними на уроках фізкультури, рівно сидіти за партою, вчасно лягати спати. Їсти слід правильну їжу: овочі та фрукти. На уроках робимо паузи: піднімаємося зі своїх місць, ходимо, слухаємо музику. Якщо втомлюються очі – виконуємо спеціальні вправи.

Педагоги запевняють, у школі створені такі умови, щоб дітям було комфортно і затишно, а режим роботи добре продумали.

– Розпочинається навчання о 9.00, тривалість уроку – у першому класі 35 хв, у 2-4 класах – 40 хв. – розповідає  заступниця директора Тернопільської школи № 24 Наталія Шевченко. –  Проведення уроку передбачає різні моменти для зняття фізичної втоми і навантаження: фізкультхвилинки та рухові вправи, релакспаузи – перегляд картин природи під звуки класичної музики, вправи для відпочинку очей.  Сучасний урок побудовано таким чином, що діти можуть і поспівати, і потанцювати, і подивитися цікаве відео. Є у нас відповідні наочні таблиці, за якими діти виконують вправи для покращення зору, відпочинку зорового нерва, підтримки правильної постави. Освітня програма включає предмет «Навчаємося разом», на якому діти засвоюються алгоритм успішного школяра. Ми переконані, що хороший учень – це, передусім, здоровий учень! Даємо дітям розуміння того, наскільки важливо дбати про своє здоров’я.

Якщо перед учнями початкової школи розгортається широкий спектр можливостей для збереження свого здоров’я, то що думають про напружений навчальний процес  підлітки, яким учителі й батьки відводять значно більше самостійності? Діляться міркуваннями учні 9-го класу Тернопільської загальноосвітньої школи № 11.

Вікторія: – На мою думку, встигнути за шкільною програмою дуже важко, та й вчитися на відмінно може не кожен. Проте, якщо поєднувати роботу над домашніми завданнями із легким фізичним навантаженням, прогулянкою парком чи пробіжкою, то «зігнутися над партою» не вдасться. Працювати над собою потрібно завжди. Якщо намагатися – то все !

Роман: – На мою думку, на кожного школяра чатує небезпека за шкільною партою. Адже всі учні проводять за партами щодня  6-7 уроків. Я би запропонував на кожному уроці виконувати фізкультхвилинки.  Це не займе багато часу, а здоров’я учнів покращить.

Андрій: – Хочу звернути увагу на таку загрозу для здоров’я як сколіоз. Деформація хребта  – небезпека, яка найчастіше чатує на школярів. Щоб її оминути – потрібно рівно сидіти за партою. У процесі навчання часто розвивається короткозорість.  У багатьох випадках школярі самі у цьому винні, оскільки не стежать як слід за своїм здоров’ям.  Через значну завантаженість навчання залишається обмаль часу для відпочинку. Відповідно, не кожному вдається займатися спортом.

Оксана: – Вважаю, що насамперед слід полегшити навчальну програму, адже важко і навчатись, і відвідувати додаткові заняття та секції. Заявляється перевантаження.  щоби покращувати свій стан здоров’я, потрібно менше часу проводити із гаджетами, а більше – на свіжому повітрі.

Христина: – Дуже велике навантаження через великий обсяг домашніх завдань та навчання у школі. Щодня – 7 уроків! Ми дуже втомлюємося.  Наприкінці дня – голова не на місці. Щоби зберегти своє здоров’я раджу швидше лягати спати, не нехтувати режимом харчування, поводитися у школі більш дисципліновано. Чимало шкоди можемо завдати ми самі собі через власну недбалість.

Міркування у чомусь схожі, у чомусь – протилежні. Проте незаперечним є те, що школярам слід ставитися до свого здоров’я серйозно та відповідально. А здоровий учень опанує найвищі вершини будь-якої навчальної дисципліни.

 

  • Щороку можна виділити три групи проблем зі здоров’ям, які виникають під час навчального року, – повідомляє завідувачка шкільним відділенням Тернопільської міської дитячої комунальної лікарні Світлана Козак. – Перше місце відводимо ортопедичній патології, друге й третє місця можуть чергуватися між собою – патологія зору і ендокринна патологія.

Особливу увагу слід звернути вчителям і батькам на режим дня, на те, чи правильно дитина сидить, на якість освітлення, на те, з якого боку падає світло на зошит чи книгу. Належної уваги потребують зір і постава школярів під час роботи за комп’ютером.

  • Дуже важливо у процесі навчання поєднувати розумову діяльність із фізичною активністю. Займатися спортом не обов’язково професійно, – каже Світлана Козак. – Раджу регулярно відвідувати уроки фізкультури задля профілактики порушень постави.

Ендокринна патологія впродовж останніх кількох років стосується проблеми або ожиріння дітей, або дефіциту маси тіла.

  • Часто дівчатка, які хочуть мати модельну зовнішність, створюють собі такі екстремальні умови, які дуже негативно позначається на їхньому здоров’ї, – продовжує Світлана Козак. –  Особливу увагу батьків звернула б на те, чим харчуються їхні діти. Культура здорового харчування, у першу чергу, повинна формуватися в домашніх умовах. Оскільки харчування у школах достатньо здорове, то те, чим харчуються діти на перервах, залежить від харчових звичок сім’ї. Здоровим харчуванням назву каші, молочні та м’ясні продукти. Має значення спосіб приготування і подачі страв – не смажене, не копчене, не газоване, без прянощів.

Психоемоційний стан, який  дається взнаки у будь-якій сфері життя, позначається, звичайно ж, і на здоров’ї. Внутрішній стан батьків і вчителів теж відображається на дітях.

  • Період адаптації від тривалого канікулярного відпочинку до входження у навчальний процес передбачає зміну способу життя і для батьків, і для дітей, – додає Світлана Козак. – У цей час школярі частіше стикаються зі стресами, наслідки яких позначається на соматичному здоров’ї. Тому не потрібно вимагати від дітей надто багато і всього відразу. Хочу побажати батькам бути уважними до своїх дітей, а школярам – спокійніше ставитися до навколишнього інтенсивного ритму життя.

 

Не оминути під час навчання у школі і хвилювань перед важливою контрольною роботою, і конфліктів  з однокласниками, і непорозумінь із вчителями та батьками.

  • По-перше – психологічні проблеми обов’язково позначаються на стані здоров’я нашого організму, по-друге – неможливо назвати цілком здоровою людину, яка перебуває у стані стресу, апатії, у якої значні проблеми у стосунках, – зазначає докторка психологічних наук Марина Орап. – У дітей психологічні проблеми ще більш істотно впливають на загальний стан здоров’я. Тому хвилювання, страх, роздратування, гнів і розпач, які діти переживають у стінах школи й у зв’язку зі шкільним навчанням – дуже сильно і безпосередньо впливають на здоров’я організму.

Чи можна без шкоди для здоров’я пережити шкільне навчання, контрольні, іспити і ЗНО?

  • Можна, – стверджує пані Марина. – Передусім, потрібно, щоб батьки усвідомили самі й пояснили дітям, що шкільні оцінки – це лише оцінки знань, а не особистості, і що шкільне навчання – це частина життя, а не ціле життя. Труднощі в емоційній сфері полягають у першу чергу в тому, що дітям забороняють переживати і виражати назовні негативні емоції. А такі емоції є і неодмінно будуть. Накопичені невисловлені емоції зосереджуються всередині тіла і “виходять” назовні колітами, язвами, підвищеним тиском, аритміями та іншими захворюваннями. Як психолог, я би порадила вчителям і шкільним психологам вчити дітей “працювати” зі своїми емоціями (в першу чергу, негативними) усвідомлювати їх, розпізнавати, і вміти виражати їх у прийнятний спосіб (висловлювати, описувати, малювати).

Підготувала Валентина Січкоріз

Перейти до панелі інструментів