20.06.2019
Новини Розслідування

Чому на Тернопільщині більше не ремонтують дороги

Ще нещодавно в обладміністрації хвалилися ремонтами доріг на Тернопіллі, а сьогодні підрядники забирають техніку з доріг, так і не завершивши робіт. За виконану роботу грошей вони ще не отримали і невідомо, коли ж отримають, бо Служба автомобільних доріг втрапила у халепу через заблоковані рахунки.

Коли вирішать проблему, наразі ніхто сказати не може – Служба автомобільних доріг (далі САД — прим. ред.) киває на Казначейство, Казначейство на САД, а у заручниках ситуації опинилися працівники тієї ж САД, облавтодору, переможці тендерів – приватні підрядники. Останні не тільки не отримують обіцяні кошти, а ще й “влітають” на гроші.

Що ж сталося і хто кому перейшов дорогу?

– В органи казначейства надійшов наказ Господарського суду про стягнення із Служби автомобільних доріг заборгованості відповідно до постанови Верховного Суду в сумі 32 млн 905 тисяч, – каже начальник Головного управління Державної казначейської служби України у Тернопільській області Петро Гринчишин. – Ми, як орган, який здійснює казначейське провадження, прийняли наказ до виконання, повідомили боржника про здійснення відповідних заходів і очікуємо від нього або згоди на списання, або прийняття заходів по включенню в програму погашення заборгованості по рішенню суду.

Листи боржнику, тобто Службі автомобільних доріг, уже відправили і, за словами пана Гринчишина, вже понад 10 днів очікують відповіді.

– Ми рекомендуємо Службі автомобільних звернутись в суд за роз’ясненням і це – найкращий варіант, бо суд дасть роз’яснення, яким чином здійснити виконання цього наказу, якщо в них є якісь питання, – додає пан Гринчишин. – Ми розуміємо, що виникла непроста ситуація — рахунки заблоковані, господарської діяльності здійснювати вони не можуть, а сезон на дворі. Але, на жаль, є рішення суду, і ухвали суду є обов’язковими до виконання. На днях вони принесли нам відповідь свою з Укравтодору про те, що грошей на погашення боргів за минулі роки немає. Але цей лист не вирішує питання способу виконання рішення суду.

Шлях вирішення проблеми, за його словами, дуже простий – казначейству треба списати кошти із рахунків САД , але вона при цьому має підтвердити бюджетну класифікацію, по якій казначейство і має списати.

Грошей на борги за минулі роки – нема

В Службі автомобільних доріг натомість кажуть, що нічого підтверджувати не будуть і якоїсь згоди давати – теж. Бо такою дією напросяться на кримінальне провадження через нецільове використання коштів.

– Заблокувала нас підрядна організація, яка виконувала роботи ще у 2012 році (ТОВ”Луцькавтодор – Сервіс” проводила поточний середній ремонт автомобільної дороги державного значення М-19 Доманове (на Брест) – Ковель – Чернівці – Тереблече (на Бухарест) на ділянці км 246+800 до км 259+549 (обхід м. Кременець) – прим. ред.), – каже в.о. начальника САД в області Володимир Хемій. – Судова справа тягнулась вже сім років, дійшло до Верховного Суду і той суд задовольнив позов цієї підрядної організації про стягнення із нашої Служби майже 33 млн грн. Вони подали наказ суду про стягнення в казначейську службу і вона нам заблокувала рахунок. Тобто, є наказ суду, казначейство його має виконати і вони надіслали нам офіційний запит щодо підтвердження рахунку та своєї згоди про стягнення тих мільйонів Але є один нюанс: кошти — 22 млн — загальний борг за виконані роботи, а більше 11 млн — штрафні санкції, пеня, інфляційні збори. Вони все включили в цю судову постанову, з чим ми не згодні і тому ми дали відповідь, що погашення боргів, відповідно до постанови Кабміну, не включені на 2019 рік і ми не маємо можливості погасити цей борг.

Після такої відповіді, за словами пана Хемія, Головне управління Державної казначейської служби України в області зайшло в глухий кут, не знає, що має роботи та звернулося за роз’ясненням у свою юридичні служби у столиці.

Згоди не дадуть, бо бояться тюрми

А поки казначейство чекає, нарікає керівник САД, – роботи в області призупинені, зокрема не ведуться роботи з експлуатаційного утримання, не проводять ні ямкового ремонту, не відновлюють проїжджу частину, з якої раніше зрізали асфальт, тощо. Також очільник САД підтверджує, що підрядники забирають техніку з доріг, а працівники не отримують зарплати. Є заборгованість й по оплаті електроенергії, через що ряд населених пунктів можуть залишитись без вуличного освітлення. Відтак у САД, за словами її керівника, уже готують лист на поліцію, адміністрацію, на органи місцевого самоврядування, що у зв’язку із ситуацією, що склалася, будуть знімати із себе обов’язки з утримання доріг і поступово погашатимуть цю заборгованість.

– Казначейство вимагає, щоб ми дали підтвердження про те, що не заперечуємо проти стягнення з нас цього боргу, – додає пан Хемій. – А ми таке не можемо написати, бо в нас є питання і ми не отримали в бюджет грошей на погашення боргів минулих років. А значить ми, якби дали б дозвіл, то вчинили б порушення. А це вже — кримінальна відповідальність за нецільове використання.
Та й загалом, у САД не розуміють, чому Верховний Суд повністю задовольнив позов підрядника та зовсім не звернув увагу на їхні заперечення щодо задоволення позову. Зокрема щодо неякісно виконаних робіт та підтвердження цього експертними інститутами, щодо виконання робіт не у повному обсязі, щодо зайво приписаних підрядником робіт, яких той не виконував і т.д.

– Якби була можливість, то ми б і далі оскаржували рішення, – кажуть у САД. – Але це є постанова Верховного Суду і далі оскаржувати нема вже куди. Тому, в нас виникає два питання до Управління казначейства — чому вони не виконують рішення суду про безспірне списання? Вони би мали списати і повідомити нам про списання і все. Якщо мають списати, то хай списують. Але що вони хочуть від нас? Добровільно ніхто не напише, що візьміть і спишіть з нас — з якого рахунку, за рахунок яких коштів?

Кажуть, що нічого страшного у підтвердженні нема

Що це має бути за згода, яким документом вона передбачена, чому в казначействі не можуть виконати рішення суду — за цими та іншими роз’ясненнями ми знову ж таки звернулися у Головне управління Державної казначейської служби України в області. Тут, до слова, наголосили, що саме тому і радили САД звертатись до суду за роз’ясненням, якщо думають, що у разі надання згоди на списання їх очікує кримінальна відповідальність. А також наголосили, що діють, керуючись пунктом №28 постанови Кабміну №845. Відповідно до цього пункту вони і визначили коди класифікації видатків бюджету і рахунки, з яких має проводитись безспірне списання коштів та поінформували про це САД.

– Будь-які повідомлення чи будь-яка переписка, якщо вона не затверджена якимось нормативним актом, в цьому випадку – постановою чи якимось розпорядженням типовим, тоді вона робиться у вигляді листування, – кажуть в управлінні обслуговування, де саме САД обслуговується. – Ми двічі звертались листом у Службу автомобільних доріг. У повторному листі від 16 травня ми написали, що на рахунку, відкритому на САД, асигнувань 77 млн, в тому числі 65 — на поточний середній ремонт і таким чином головне управління вбачає за можливе здійснення безспірного списання коштів згідно із згаданим виконавчим документом. Разом з тим зазначили, що відповідно до пункту 28 постанови №845, визначені коди класифікації видатків бюджету та/або рахунки, за якими проводиться безспірне списання коштів, можуть бути змінені органом Казначейства за обґрунтованою заявою боржника, в термін, що не перевищує п’ять днів. Якщо нам боржник нічого не відписує, тобто мовчить п’ять днів, то ми це розуміємо як мовчазну згоду і проводимо безспірне списання.

Заперечити — заперечили, а що робити далі – невідомо

Наступного дня, за інформацією казначейства, із САД надійшла відповідь, що асигнування, відкриті на їхнє ім’я, не передбачають погашення боргів за виконавчими документами за минулі роки, зокрема витрат на оплату судового збору, трьох відсотків річних, інфляційних нарахувань, оскільки за економічною сутністю вказані витрати не відносяться до вартості виконаних робіт.

– Тобто, заперечити — вони заперечили, але не вказали нам, а звідки ж тоді списувати?, – кажуть в управлінні. – Тож ми самі стягнути тепер не можемо, а вони не кажуть, звідки ж тоді стягувати? Якщо вони заперечують, то орган Казначейства не буде тоді робити якийсь судовий прецедент. Ми чітко виконуємо той порядок, який в нас прописаний і так робиться роками, по всіх клієнтах.

Тож, схоже, наразі складається патова ситуація — Казначейська служба не може списати, бо є заперечення, а САД давати згоди не буде, бо не розуміє для чого, якщо є рішення суду. Підрядники ж кажуть, що вся ця ситуація дуже схожа на просту переписку між двома організаціями, мовляв, сидять по-сусідству, переписуються, а проблеми вирішити не можуть. У той час підрядники — переможці тендерів уже сплатили податок із суми виконаних робіт, ПДВ, ЄСВ. Якщо ж підрядники не сплачували б податки, то їм загрожують штрафні санкції. Відтак виходить, що своїми діями обидві структури заганяють підрядників у глухий кут і це при тому, що роботи вони виконали, а грошей за роботи і на зарплати немає.

Також підрядники підтверджують, що забирають техніку в інші області, оскільки на Тернопіллі дуже велика заборгованість і надалі на свій страх і ризик виконувати роботи не будуть. А це грозить зривом будівельного сезону і доведенням до банкрутства наших підприємств.

Окрім того, як свідчать дані з Єдиного державного реєстру судових рішень, кілька організацій уже звернулися до суду.

Ваш коментар

Схожі пости

Що робити, якщо у тебе вимагають хабар. Роз’яснення

Ремонт доріг Тернопільської області: громадські організації проведуть круглий стіл

Redaktsia

У Борщівському районі перекинувся автомобіль, що перевозив цистерну зі скрапленим газом