Внутрішній аудит в державному управлінні: слабка ланка чи запорука ефективного використання публічних ресурсів?

Чотири роки в Україні триває фінансова децентралізація. Уряд наголошує на зростанні бюджетів регіонів, проте як розподіляються ці кошти, чи їх ефективно використовують задля забезпечення потреб населення та розвитку регіону – надалі залишається певною загадкою, яку пересічні громадяни не поспішають розгадувати, а органи влади відверто про це говорити. Лише значні порушення чи зловживання привертають увагу загалу.

Однак, в системі управління публічними фінансами передбачений механізм, що покликаний упереджувати порушення та сприяти ефективному використанню фінансових ресурсів – внутрішній контроль та внутрішній аудит.

Відповідно до рішення Тернопільської обласної ради, видатки обласного бюджету у 2018 році передбачаються в сумі 6 млрд 20 млн 585 тис. грн.  Чи будуть ці кошти використані ефективно чи фактично освоєні – значною мірою питання до сектору внутрішнього аудиту області.

Починаючи з 2005 року в Україні відбувається реформа системи державного внутрішнього фінансового контролю – ухвалено Концепцію розвитку державного внутрішнього фінансового контролю; внесено зміни до Бюджетного кодексу України щодо базових засад організації та здійснення внутрішнього контролю та внутрішнього аудиту; прийнято Стандарти внутрішнього аудиту, Кодекс етики працівників підрозділу внутрішнього аудиту тощо.

Логічним продовженням стало ухвалення на початку 2017 року Стратегії реформування системи управління державними фінансами на 2017–2020 роки, яка, поміж іншим, передбачає підвищення рівня управлінської підзвітності та ефективності внутрішнього контролю та аудиту в органах влади на центральному та місцевому рівнях.

Протягом останнього десятиріччя відбувається доволі успішна співпраця державних органів України з міжнародними інституціями, що допомагають реформувати сектор загального державного управління (проекти Twinning, SIGMA, GIZ). В рамках цих програм експертами підготовлено коментарі та рекомендації щодо управління державними фінансами, включаючи бюджетну політику, фінансовий менеджмент і контроль, внутрішній і зовнішній аудит, державні закупівлі та адміністративні послуги.

Наразі реалізовується проект у рамках двостороннього співробітництва між Міністерством фінансів України та Міністерством фінансів Королівства Нідерланди – Програма розвитку внутрішніх аудиторів державного сектору України.

Крім того, розроблені та доступні на офіційному сайті Міністерства фінансів України методичні посібники з питань внутрішнього аудиту, зокрема: «Державний внутрішній фінансовий контроль: Україна та європейський досвід», «Внутрішній аудит ефективності: методичні засади та практичні аспекти», «Внутрішній фінансовий аудит», «Методологічні вказівки з внутрішнього аудиту в державному секторі України» тощо.

На сьогодні в Україні існує всебічна підтримка розвитку внутрішнього державного аудиту як з боку іноземних донорів, так і з боку законодавців. Здавалося б, за таких умов внутрішній державний аудит мав би результативно та ефективно функціонувати. Що ж відбувається насправді?

Внутрішній аудит ЦОВВ сьогодні

Запровадження підрозділів внутрішнього аудиту в ЦОВВ офіційно розпочалося 1 січня 2012 року. Йому передували інтенсивне навчання відповідальних осіб, розробка методичних посібників, що проводилися під егідою міжнародних донорів. За цей час діяльність з внутрішнього аудиту вже мала б дати відчутні результати. Натомість, за звітом Державної аудиторської служби України (ДАСУ) за 2017 рік, виявлені втрати ресурсів сягають понад 2,3 млрд грн, на 1,5 тис. підприємств; в установах і організаціях встановлено більше 1,6 млрд грн незаконних і нецільових витрат та недостач матеріальних і фінансових ресурсів, у тому числі майже 818,0 млн грн – по операціях з бюджетними коштами.

Найбільш розповсюдженими фінансовими порушеннями є:

  • незаконні витрати внаслідок оплати завищеної вартості виконаних робіт та/або наданих послуг, зайві виплати внаслідок завищення кількості чи вартості придбаних товарів;
  • використання грошових кредитів, позик міжнародних фінансових організацій, отриманих під гарантію Уряду України, всупереч їх цільовому призначенню;
  • реалізація суб’єктами господарювання товарів, робіт чи послуг безоплатно або за заниженими цінами;
  • проведення незаконних виплат по заробітній платі;
  • списання коштів на видатки/витрати без отримання товарів, робіт чи послуг або в обсягах, вищих від їх фактичної вартості;
  • ненарахування та неперерахування державними та комунальними підприємствами частини прибутку до бюджету;
  • незаконні виплати фізичним особам (компенсацій, допомог, пільг та субсидій, пенсій, стипендій), в тому числі які не мали права на їх отримання або у завищених розмірах.

Перелік є доволі неповним, але характерно, що на думку ДАСУ, ці фінансові порушення є найбільш масштабними, повторюються з року в рік. І саме внутрішній аудит покликаний упереджати виникнення цих порушень. Чому ж внутрішні аудитори не виконують покладені на них завдання?

Корені проблеми

Аналіз звітів ДАСУ дозволяє знайти відповідь на це питання. Причинами є:

  • недостатня чисельність працівників підрозділів внутрішнього аудиту;
  • виконання внутрішніми державними аудиторами несумісних завдань, що часто пов’язані з наявністю потенційного конфлікту інтересів;
  • поширене недотримання вимог Стандартів внутрішнього аудиту – проблеми документування, недостатність аудиторських процедур, неякісні аудиторські докази, неправомірність трактувань виявлених порушень тощо;
  • констатація виявлених фактів фінансових порушень без аналізу причин їх вчинення і наявності інших недоліків;
  • охоплення внутрішніми аудитами окремих малозначущих питань;
  • низький відсоток охоплення об’єктів аудиту (6 – 8%);
  • відсутність управлінських рішень за результатами внутрішніх аудитів, навіть при виявленні значних порушень та фактів шахрайства.

На фоні описаної вище ситуації з навчанням, підготовленими і оприлюдненими методичними рекомендаціями, здається дивним фактичний стан справ. Які ж дійсні причини неефективності та нерезультативності внутрішнього державного аудиту? Чому такий разючий контраст між теорією і практикою?

Відповідь на ці питання криється в достатньо тривіальних речах. По-перше, занадто низький рівень заробітних плат у державному секторі не дозволяє наймати висококомпетентних фахівців. Державний сектор у цих питаннях, на жаль, не здатен конкурувати з приватним.

По-друге, проблеми розгляду малозначущих питань та одночасне ігнорування важливих аспектів діяльності свідчать про порушення фундаментального принципу незалежності аудиторів. Інакше кажучи, внутрішні аудитори побоюються втратити роботу, якщо знаходитимуть всі ті факти, що виявляються під час перевірок зовнішніми контролюючими органами, зокрема і ДАСУ. Ця проблема також безпосередньо пов’язана з відсутністю дієвих управлінських рішень за результатами внутрішнього аудиту, що демотивують фахівців. Для чого ризикувати, вишукуючи проблеми в роботі організації та наражаючись на небезпеку бути звільненим, якщо це нікого не цікавить і не береться до уваги керівництвом?

У Тернопільській обласній державній адміністрації функціонує сектор внутрішнього аудиту, який в своїй організаційній структурі не спроможний вповні реалізовувати міжнародні стандарти проведення діяльності з внутрішнього аудиту, зважаючи на критично обмежену штатну структуру. В своїй роботі цей відділ має пріоритетною діяльність з аудиту відповідності та фінансового аудиту, що в українській реальності є фактично інспекційними заходами, а аудит ефективності відповідно до планів роботи на 2018 рік не передбачається взагалі.

Відтак, існує значна потреба у методичній та координаційній допомозі Мінфіну, оскільки немає організаційних шаблонів формування підрозділів внутрішнього аудиту, систематизації процесів та процедур, єдиної класифікації порушень. Немає законодавчого закріплення, хто має розробляти модель, системи та процеси внутрішнього аудиту на обласному рівні. На даний час такий обов’язок покладено на керівника ОДА, однак абсурдно вважати, що голова обласної державної адміністрації буде це робити особисто.

Чимало прогалин в законодавчому регулюванні та повільний діалог з центральним підрозділом гармонізації Міністерства фінансів, створюють як для фахівців внутрішнього аудиту, так і для керівництва області значне дискреційне поле, якого слід уникати.

Чи стане внутрішній аудит дієвим?                

Для вирішення проблем потрібне широке залучення внутрішніх аудиторів до навчальних програм, де вони могли б отримати не лише теоретичні знання, а й практичну підготовку, – як здійснювати оцінку ризиків, провести анкетування, писати звіт, щоб він був зрозумілим і точним. Особливо важливим є поширення кращого досвіду колег щодо успішної реалізації функції внутрішнього аудиту.

Внутрішні аудитори наголошують на необхідності навчання керівників ЦОВВ та їх підрозділів. Наразі відчутним є нерозуміння сутності та завдань внутрішнього аудиту. Лише незначний відсоток керівників розуміють корисність внутрішніх аудиторів, які здатні не лише запобігти незаконним, нецільовим та неефективним витратам публічних ресурсів, а й взяти участь у розробці стратегічних документів, внутрішньої антикорупційної політики тощо.

Значною і довгоочікуваною підтримкою розвитку внутрішнього аудиту у державному секторі стане виконання Департаментом гармонізації внутрішнього фінансового контролю координаційних функцій у сфері фінансового управління та контролю.

 

Наразі в Україні закладено лише фундамент для розбудови функції внутрішнього аудиту в державному управлінні, яка може стати реальним інструментом забезпечення ефективного використання публічних ресурсів.

Створене законодавче підґрунтя, напрацьовані методичні підходи, започатковане навчання внутрішніх державних аудиторів. Утім потребують подальшого вирішення проблеми, що заважають повноцінному функціонуванню внутрішнього аудиту. Витрачені мільйони доларів міжнародних донорів на реформування цієї сфери в Україні, а також кошти власного бюджету – коштів платників податків, можуть виявитися марними втратами, якщо справу не буде доведено до логічного завершення.

 

Автор: Юлія Слободяник, доктор економічних наук, професор КНЕУ, ОНЕУ, експерт з контролю публічних фінансів

About the author

здай кров
trending_flat
У Тернополі закликають здати кров напередодні Різдва: центр служби крові розпочав святкову акцію

У Тернополі стартувала різдвяна ініціатива, покликана підтримати пацієнтів місцевих лікарень та поранених воїнів. Тернопільський центр служби крові закликає жителів області долучитися до доброї справи та стати донорами у передсвятковий період. У закладі наголошують: саме зимові свята є часом, коли запасів крові часто не вистачає. Люди виїжджають, більше відпочивають, а кількість донорів зменшується, при цьому потреба у крові залишається стабільно високою. Медики закликають містян утриматися від вживання алкоголю перед донацією. «У різдвяний період ми всі даруємо увагу і тепло один одному. Але є подарунок, який може врятувати життя, — донорська кров. Алкоголь і донорство — несумісні. Тільки якісна та здорова кров може допомогти рятувати життя», — наголошують у центрі. У закладі додають, що кожна донація може стати для когось справжнім різдвяним дивом. Де і коли здати кров? Тернопільський центр служби крові, вул. Клінічна, 8 08:00–13:00, понеділок–п’ятниця

Божок
trending_flat
На Курщині загинув досвідчений військовий, учасник АТО Олег Божок

На фронті поліг солдат з Тернопільщини Олег Божок. Він був учасником АТО та досвідченим військовим. Серце воїна зупинилось 12 серпня 2024 року в Курській області. Про втрату розповіли у Другому-відділі Чортківського Ртцк-та-сп. "З сумом повідомляємо, що 12 серпня 2024 року відданий військовій присязі на вірність Українському народу, мужньо виконавши військовий обов`язок, в бою за Україну, її свободу і незалежність, в районі н.п. Сверликово Курської області, загинув солдат БОЖОК ОЛЕГ ІВАНОВИЧ, 1981 року народження, житель с. Лосяч Скала-Подільської територіальної громади, учасник АТО, він з перших днів повномасштабного вторгнення приєднався до своїх побратимів, та на жаль перемогу зустріне з небесним військом. Важко знайти слова втіхи, неможливо загоїти біль та гіркоту від втрати рідної, близької людини, нехай добрий, світлий спомин про Олега стане сильнішим за смерть і назавжди залишиться у пам`яті рідних, друзів, бойових побратимів, усіх хто знав його, любив і шанував. В […]

Шахрайство на Тернопільщині 9 грудня
trending_flat
Жителька Тернопільщини віддала 100 тисяч гривень “працівнику поліції”

Жителька Тернопільщини віддала шахраям 100 тисяч гривень. Злочинець представився працівником кіберполіції. Про це повідомляють у поліції Тернопільської області. "До правоохоронців 6 грудня звернулася жителька одного з районних центрів Тернопільщини, 1969 року народження, із заявою про шахрайські дії. За словами потерпілої, до неї зателефонувала невідома особа, яка представилася працівником кіберполіції. Зловмисник, зловживаючи довірою жінки та використовуючи методи психологічного тиску, переконав її встановити на телефон й використовувати мобільний додаток онлайн-банкінгу для «перевірки безпеки банківського рахунку» з метою власної наживи. У результаті певних маніпуляцій аферист змусив заявницю самостійно переказати зі своєї банківської картки кошти на рахунок невідомої особи. Загальна сума втрат становить 100 000 гривень", - йдеться у повідомленні. Поліцейські встановлюють особу зловмисника, відкрито кримінальне провадження.

погода
trending_flat
На Тернопільщині буде аномально тепло, але не без сюрпризів: яку небезпеку підготувала погода

На Тернопільщині 10 грудня очікується аномальне тепло - температура повітря може сягнути 10 градусів. Про це повідомляють метеорологи Тернопільського обласного центру з гідрометрології. "10 грудня: Хмарно. Вночі невеликі дощі. Вдень без істотних опадів. Вночі та вранці туман. Вітер західний, 5 – 10 м/с. Температура по області впродовж доби 5 – 10° тепла; по м. Тернополю вночі 5 – 7° тепла, вдень 8 – 10° тепла. Попередження про метеорологічні явища Область, місто: Ввечері 09 грудня та вночі і вранці 10 грудня туман видимістю 200 – 500м. Рівень небезпечності – жовтий (НМЯ I) 11 грудня: Хмарно з проясненнями. Без істотних опадів. Вітер західний, 5 – 10 м/с. Температура впродовж доби 5 – 10° тепла. 12 грудня: Хмарно з проясненнями. Без істотних опадів. Вітер північно – західний, 7 – 12 м/с. Температура впродовж доби 3 – 8° тепла", - йдеться у повідомленні. ПОПЕРЕДЖЕННЯ. […]

морг
trending_flat
В Іване-Пустому сталася трагедія – загинула людина

У селі Іване-Пусте, що на Тернопільщині, сталася трагедія. У вогні загинула людина. Про це повідомляють у ГУ ДСНС України у Тернопільській області. "8 грудня, близько 14:00, у селі Іване-Пусте сталася пожежа в приватному житловому будинку на вулиці Загородній. Попри те, що вогонь поширився лише на один квадратний метр, наслідки виявилися фатальними. У будинку загинув місцевий мешканець, 1968 року народження. Ймовірною причиною загоряння стала необережність під час куріння. Знищено ліжко, частково одяг, пошкоджено стіни — і, на жаль, безповоротно втрачено людське життя", - йдеться у повідомленні.    

Володимир Брицький
trending_flat
Рідні чекали звісточки рік. Тернопільщина втратила молодого Героя

На фронті загинув Володимир Брицький з Тернопільщини. Воїн вважався зниклим з початку листопада 2024 року. Про втрату повідомив голова Козівської селищної ради Сергій Добалюк. "І знову гірка звістка для нашої громади... Зі смутком повідомляємо, що підтверджено загибель Брицького Володимира Миколайовича (20.10.1986 р.н.) мешканця селища Козова, уродженця Купчинецької громади. Життя Воїна обірвалось 3 листопада 2024 року під час виконання бойового завдання в районі населеного пункту Побєда Покровського району Донецької області. Щиро співчуваємо рідним та близьким нашого Захисника", - йдеться у повідомленні. Друг загиблого Volodymyr Gnizdyuh поділився спогадами про Володимира Брицького: "Понад рік часу родина та друзі надіялись, що ти живий, але... Сьогодні, згадую Володимира, як щирого та життєрадісного сусіда, з яким можна було легко поговорити, працелюбного, який завжди був у роботі і найголовніше відданого батька і чоловіка, що надзвичайно любив своїх дітей та дбав про них!", - пише чоловік. Про час […]

Контакти редакції: terminovo.te@gmail.com
м. Тернопіль, Кульчицької 2А
+380935295439
ПАРТНЕРИ

Новини Тернополя та Тернопільської області

Copyright

2018 – 2025