Ще на початку квітня начальник ГУ Нацполіції Тернопільщини Сергій Зюбаненко анонсував появу освітніх офіцерів у кожній школі Тернопільщини. Перші офіцери безпеки з’явилися в українських школах ще наприкінці січня. На Тернопільщині вони узялися до роботи на початку вересня.
Проєкт “Офіцер безпеки” реалізує Національна поліція спільно з Міністерством освіти і науки та має підвищити безпеку в школах. Тим часом як дехто з батьків вважає наявність таких фахівців у навчальних закладах виправданим, інші переконані, що це даремна трата грошей. Та, як одні, так і другі, цікавляться, якими законами регулюється робота офіцерів безпеки — про поліцію, охоронну діяльність чи ювенальну превенцію, чи може офіцер обшукати школяра, чи відвідувача і, чи носитиме у школі зброю?
На усі ці питання відповів для “Терміново” старший лейтенант поліції, начальник сектору організації служби освітньої безпеки Головного управління Національної поліції в Тернопільській області Максим Гуменюк.
На початок навчального року на Тернопільщині визначено 79 навчальних закладів, у яких несуть чи нестимуть службу інспектори освітньої служби безпеки. Надавали пріоритет закладам, які працюють в очній формі навчання та мають понад 200 учнів.
проводити обшук в кишенях або рюкзаках учнів поліцейський не має права та не буде
- Обшуки учнів – деякі батьки обурюються, бо у школах їм сказали, що освітній офіцер при потребі має право обшукати учня. Але, очевидно, мається на увазі не обшук, а поверхневий огляд? Розкажіть, як це фактично відбувається, якщо є така необхідність?
Наші інспектори «Служби освітньої безпеки» є діючими працівниками поліції, та керуються нормами, що передбачені в Законі України “Про Національну поліцію”, а саме статті 34 «Поверхнева перевірка», та має право провести поверхневу перевірку в особи (п. 1 поверхнева перевірка є превентивним поліцейським заходом здійсненням візуального огляду особи, проведенням по поверхні вбрання особи рукою, спеціальним приладом (металодетектором), візуальним оглядом речі або засобу.) Тобто проводити обшук в кишенях або рюкзаках учнів поліцейський не має права та не буде. Опираючись на п. 6 ст. 34 ЗУ про НПУ під час поверхневої перевірки речі особа повинна самостійно показати вміст особистих речей. Також слід зауважити, що в інспектора СОБ повинно бути достатньо підстав вважати, що саме ця дитина, або дорослий може принести на територію школи річ, яка становить загрозу життю чи здоров’ю такої особи, чи інших осіб.
Без вогнепальної зброї, але з кийком та кайданками
- Освітній офіцер має право на носіння зброї. Чи носить він її у школі? Якщо так, то чи немає додаткової небезпеки (наприклад, від сторонніх осіб, які можуть зайти до школи)?
Справді, поліцейські мають право на носіння вогнепальної зброї, враховуючи й на території школи, де вони несуть службу. Зараз наші інспектори «СОБ» заступають на службу без вогнепальної зброї, проте мають при собі спеціальні засоби, такі як, кийок гумовий, кайданки та засоби, споряджені речовинами сльозогінної та дратівливої дії. Рішення щодо наявності у поліцейських в школах вогнепальної зброї приймається індивідуально для в кожній області, враховуючи специфіку регіону. Також варто враховувати, що з зони бойових дій повертаються наші захисники та, на жаль, трапляються факти привезення додому зброї (вогнепальна зброя, вибухові пристрої, набої).
- Конфліктні ситуації: бійки, куріння за школою, азартні ігри, на території навчального закладу та інше. Як повинен реагувати освітній офіцер?
Поліцейський у всіх випадках своєї діяльності керується чинним законодавством України, в цьому випадку мова йтиме про Кодекс України про адміністративні правопорушення (КУпАП). Якщо говорити про куріння – це порушення вимог ст. 175-1 КУпАП, азартні ігри – ст. 181 КУпАП, вживання алкоголю або перебування в п’яному виді – це порушення вимог ст. 178 КУпАП, якщо мова йде про бійку, то це або дрібне хуліганство – ст. 173 КУпАП, або взагалі кримінальна відповідальність за ст. 126 ККУ «Побої і мордування».
Тобто на кожну ситуацію законодавцем передбачена певна відповідальність, та кожен поліцейський повинен слідувати закону, діючи згідно з ним. Малоймовірно, що в схожих ситуаціях одразу учасники порушення притягуватимуться до відповідальності, адже одна з ролей інспектора СОБ в школі – це наставництво. Поліцейський спочатку повинен розібратись в обставинах, що спричинили те чи інше порушення, для початку провести профілактичну роботу, та якщо ця ситуація повторюватиметься, то в такому разі вже притягувати учасників до відповідальності.
- Кого офіцер може не пустити на територію школи й чому?
Інспектор «СОБ» керується законодавством, конкретно в питанні «пропускного режиму» є наказ Міністерство освіти і науки України №2 від 06.01.2015 «Щодо заходів безпеки у навчальних закладах», лист Міністерства освіти і науки України від 04.09.2014 №1/9-444 «Щодо забезпечення безпеки вихованців, учнів та студентів», наказу Міністерства освіти і науки України від 26.12.2017 №1669 «Положення про організацію роботи з охорони праці в установах і закладах освіти». На підставі цих актів кожна школа розробляє свій внутрішній наказ про організацію пропускного режиму та недопущені сторонніх осіб на територію школи, серед сторонніх осіб слід розуміти всіх, хто не є учасником освітнього процесу, а це – адміністрація школи, учні, батьки, хоча багато шкіл у внутрішньому розпорядку приймають рішення про недопущення батьків або їх часткове недопущення, з метою мінімізувати кількість осіб, що перебувають в навчальному закладі.
Булінг – як визначити, чи звинувачення справедливе?
- Булінг – як визначити, чи звинувачення справедливе? Іноді деякі батьки перебільшують образи стосовно своїх дітей. А роль освітнього офіцера в таких ситуаціях дуже важлива.
Справді, поліцейський займає чи не основну роль в ситуації з цькуванням, адже саме він повинен добре знати кожну дитину в школі, здатна вона вчиняти цькування чи ні. Можливо це, як часто буває просто конфлікт між батьками, а діти тут геть не причетні, або якщо конфліктна ситуація між дітьми й була, то в такому випадку повинна бути систематичність, оскільки саме «систематичність» є одним з основних критеріїв булінгу. Якщо ситуація є одноразовою, то в такому випадку її можна розглядати як порушення вимог ст. 173 КУпАП «Дрібне хуліганство». Також перед тим, як складати адміністративний протокол поліцейський повинен отримати рішення спеціальної комісії з запобігання цькуванню, яка збирається в школі та вирішує, чи відбувалося цькування в цій ситуації, чи ні.
- На курсах підготовки освітніх офіцерів серед іншого навчають психології, спілкування з підлітками. Розкажіть, чому це важливо?
Дитяча психологія – це ціла окрема галузь в науці, вивчення якої може зайняти вагому частину життя, адже коли дитина росте, в неї є різноманітні періоди розвитку, та в кожному з них є певні особливості, методи підходу до дитини в тому чи іншому віці, важелі впливу на неї, також в різні періоди розвитку є різні критерії для девіантної поведінки, саме тому діти так часто змінюються в різні періоди свого росту. А поліцейський повинен вміти якісно знаходити спільну мову з дітьми всіх вікових категорій.
- Чи уже траплялись у навчальних закладах Тернопільщини якісь конкретні конфліктні ситуації, які потребували втручання освітнього офіцера? Якщо так, то як саме він допоміг їх розв’язати?
Надзвичайних ситуацій в зоні обслуговування наших інспекторів «СОБ» поки не траплялось. На «Першому дзвонику» в одній зі шкіл дитина загубила сумочку – наш поліцейський допоміг відшукати її та передав дитині. Також був випадок в одній зі шкіл, який міг перерости в цькування. Наш інспектор «СОБ» взяв ситуацію під контроль, він спільно із психологом провів профілактичну роботу з дитиною, переконавши її, що подібна поведінка недопустима та може призвести до вкрай негативних наслідків.