23.04.2024
Аналітика Розслідування Спецпроекти

Слідами Великого Комбінатора або ремонт доріг по-тернопільськи

Журналісти проекту «Наші Гроші. Львів» цього тижня звернули увагу на нових гравців на дорожньому ринку, коли в середині червня зауважили 177 договорів Служби автомобільних доріг у Тернопільській області (далі САД), укладених протягом останніх двох тижнів з місцевою та маловідомою компанією «БМБуд».

Сума кожного з цих договорів не перевищувала 200 тис. грн, тобто дозволяла не проводити відкриті торги та уникнути уваги, що прикута до великих цифр та маловідомих фірм. Загальна сума авантюри склала 26,8 млн. грн.

Крім «БМБУД», в договорах з САД фігурують ДП «Облавтодор» і ТОВ «Авакс Проф».

Міністр інфраструктури України Володимир Омелян  відгукнувся на виявлення такого факту, згадуючи ім’я героя-авантюриста з книжок. І відмітив виконуючому обов’язки Голови Державного агентства автомобільних доріг України, що варто би когось звільнити.

– Таке враження, що як обходити законодавство Остап Бендер вчився в Тернопільському САД… Славомір Новак – альтернативи негайному звільненню я не бачу! – написав міністр у себе на сторінці Фейсбуку.

Остап Бендер не міг бути єдиним організатором такого сорокаметрового поділу місцевих доріг області. Тож як усе відбувалося в документах, фактах і коментарях.

Кузяк подав – Валов підписав – Крисак вказує на Юлика – Валов на Крисака

11 травня цього року голова Тернопільської ОДА Степан Барна видає розпорядження №373-од «Про визначення замовника робіт і послуг з поточного середнього ремонту автомобільних доріг загального користування місцевого значення області». Цим розпорядженням замовником робіт визначено САД.

Контроль за виконанням покладено на першого заступника голови обласної державної адміністрації Івана Крисака.

– Щонайменше дивне таке розпорядження Степана Барни. У підпорядкуванні Тернопільської ОДА є дві структури, які можуть і мали б займатися цими дорогами. Перше – це Управління капітального будівництва (УКБ). Друге – управління регіонального розвитку, інфраструктури та дорожнього господарства Тернопільської ОДА. У відання другого якраз мали б бути передані дороги місцевого значення в процесі реформи децентралізації. У Тернопільській області дороги віддали в УКБ, керівником якого є Віктор Кузяк. І виникає питання, чому на два місяці замовником робіт і послуг по місцевих дорогах призначено САД, а не УКБ, – каже Ігор Василів, голова Тернопільського осередку ВО «Автомайдан».  

На виконання розпорядження №373-од САД укладає договори відповідно до сформованих Тернопільською ОДА об’єктів поточного середнього ремонтів автомобільних доріг в залежності від обсягів фінансування.

Перелік об’єктів формують в кабінетах на вул. Грушевського. Як видно з документів, які є в наявності Тернопільського осередку ВО «Автомайдан», поділ доріг розробили в Управлінні капітального будівництва облдержадміністрації за підписом його начальника Віктора Кузяка. Затвердив документ заступник голови ОДА Олег Валов. Підпису Івана Крисака на затвердженні нема, попри те, що на нього покладений контроль.

– Так. Цей перелік мав би я підписувати. Але мене у той час не було, я був у відрядженні. Коли я відсутній чи у відрядженні, Олег Валов виконує мої повноваження. Якщо його немає, я виконую його функції, – повідомив у телефонній розмові перший заступник голови Тернопільської ОДА.

На питання, чому виникла необхідність поділити дороги дрібними частинами і відповідно провести допорогові закупівлі, Іван Крисак зауважив:

– Це питання може краще задати безпосередньо Олегу Валову. Бо, чесно кажучи, точно знаю, що мене тоді не було.

Він також добавив, що необхідність зробити САД замовником робіт і послуг по місцевих дорогах виникла у зв’язку з тим, що в УКБ не були готові до проведення тендерів. За його словами, нема тут чому дивуватись, бо:

– Наше Управління капітального будівництва, яке є балансоутримувачем, не мало достатньо ще підготовлених документів для того, щоб приступити до виконання. І Служба автомобільних доріг безпосередньо багато років була утримувачем місцевих доріг і виконавцем ремонтних робіт. Ми їм дали і на перший квартал, і на другий квартал цього року функції замовника. І нічого тут дивного нема, це все нормальне явище. У них діяли і до сьогодні діють тендерний комітет, кошторисний комітет і технічний відділ. Щоб час не втрачати, таке було прийнято рішення головою ОДА залишити на перший і другий квартал функції замовника.

Про ініціативу поділу доріг на дрібні ділянки Іван Крисак каже, що  так вирішили в САДі. Втім, якими документами керувались в такому розподілі, не відомо.

– Про це я інформацією не володію. Думаю, що таких документів ви не знайдете.

Заступник голови ОДА Олег Валов відмовився відповідати на перелік запитань у цій резонансній справі. Мотивував свою відмову тим, що телефонує йому журналіст у вихідний день і взагалі спершу слід звернутися до прес-служби ОДА. За його словами, прес-службою ОДА керує Мар’яна Юрик.

Разом з тим, він сказав, що дорогами області відає не він, а перший заступник.

– По питаннях відповідальності за дорогами у нас покладено на Крисака Івана Богдановича, – наголосив Олег Валов.

Віктор Кузяк не телефонні дзвінки не відповідав.
  
Дороги двох нардепів і знову тендер

Як видно з Переліку, затвердженого Олегом Валовим, дороги місцевого значення, які планувалось відремонтувати за рахунок державної субвенції, пролягають лише в кількох районах. Це – Бережанський, Козівський, Зборівський, Бучацький і Борщівський. Тобто, по двох виборчих округах, з яких народними депутатами стали Тарас Юрик і Олег Барна – висуванці-мажоритарники від БПП-«Солідарність».

– Звичайно, це не випадковість. Це політична корупція, – відмічає Ігор Василів.

Крім договорів, які заключила Служба автомобільних доріг, оголошений тендер Управлінням капітального будівництва ОДА. Назва тендеру «Поточний середній ремонт автомобільних доріг місцевого значення по Козівському, Підгаєцькому, Бережанському районах Тернопільської області».

Там передбачено ремонт тих самих ділянок доріг Бережанського району, на які замовила ремонт САД. Сума цього тендеру 42 744 800 грн.

Договори САД
Тендер УКБ

– Найбільш дивним є той факт, що це ті самі ділянки для ремонту по кілька десятків метрів, на які вже заключені договори, і, можливо, вже частково ремонтовані, водночас є частиною іншого, великого тендеру у системі Prozorro на суму близько 42 млн.грн, що проводиться УКБ. І цей лот є діючим та має завершитися приблизно через місяць. На нього подали свої документи вже 4 фірми – той самий «БМБУД», «Глобал Білд Інжиніринг», «Техно-Буд-Центр» та «Гарант Люмах». Тобто, на одні і ті самі ділянки доріг гроші на ремонт будуть виділені двічі, що є чіткою ознакою корупційної схеми, – підкреслив «автомайданівець» Денис Милий.

Інформацію про те, що справді проводиться тендер, підтвердив Іван Крисак.

– Через день-два будуть визначені переможці по дорогах у п’яти пакетах документів, – сказав він.

Очевидно, що мова про п’ять пакетів стосується п’яти районів області, у яких плануються ремонти доріг.

В офіційних даних на системі Prozorro тендер проводиться одним лотом. Дата початку аукціону 25 липня 2018 р.  Учасники тендеру – товариства, про які зазначили в «Автомайдані».

– На нашу думку, усі вищенаведені факти та висновки можуть свідчити про існування стійкого чиновницького угруповання, яке має на меті уникнення прозорого розподілу коштів і перерозподілу бюджетних потоків на “свої” фірми чи отримання іншої корупційної вигоди. Дана інформація буде передана нами в правоохоронні органи для відповідного реагування, – підсумовує Ігор Василів.

Поки готувався матеріал, начальник Служби автомобільних доріг у Тернопільській області Богдан Юлик на своїй сторінці у Фейсбуці написав:

– З приводу поширюваної протягом останніх кількох днів інформації про діяльність Служби автомобільних доріг у Тернопільській області. Хочу офіційно заявити: жодного порушення чинного закону «Про публічні закупівлі» не було вчинено. Документальне підтвердження цього факту Служба може надати у визначений законодавством спосіб. Також ми готові до будь-яких перевірок уповноважених органів.

Інше резюме в керівника Тернопільського осередку «Автомайдану»:

– Хто би там на кого не кивав, ми ж прекрасно усе розуміємо, що САД заключав договори під «свої» фірми і прекрасно бачив, що дороги нарізані по 40 метрів. Ми не маємо ніякого сумніву, що Степан Барна, який визначив своїм розпорядженням САД замовником послуг, Віктор Кузяк, який дробив дороги, Олег Валов, який візував подроблені ділянки, усі вони співзасновники фірми «Рога і Копита».

Перейти до панелі інструментів