26.11.2024
Новини

“Джинса” та “чорний піар” кандидатів у Президенти: розслідування “Опори”

Спостерігачі ОПОРИ зробили огляд публікацій районних та обласних газет Тернопільщини за лютий. Серед них були зафіксовані матеріали з ознаками «джинси» та «чорного піару», відповідно за та проти кандидатів у Президенти України.

За візуальною оцінкою спостерігачів ОПОРИ, найбільше публікацій з ознаками прихованої політичної реклами, стосувалися чинного Глави держави Петра Порошенка, якого 7 лютого Центральна виборча комісія зареєструвала кандидатом у Президенти на чергових виборах.

До порівняння, із всіх зафіксованих випадків розміщення таких інформаційних повідомлень 36 мали відношення до Петра Порошенка, 20 – Юлії Тимошенко, 5 – Юрія Бойка, 6 – Олега Ляшка та його команди, а також поодинокі статті мали ознаки прихованої агітації за Валентина Наливайченка, Сергія Таруту та Володимира Зеленського.

Стаття «Геополітична катастрофа Путіна, який втрачає Україну назавжди» розміщена на сторінках 9 районних та обласних видань Тернопільщини від 8 лютого. У ній автор спочатку робить акцент на отримані Томосу Українською Церквою, потім розповідає загалом про успіхи Петра Порошенка на посаді Президента, а у висновку торкається теми виборів: «не допустити реваншу проросійських антиєвропейських сил на виборах 2019 року». Тільки в одному випадку ця публікація мала маркування літерою латинського алфавіту «R», що відповідно до пояснення редакції газети, означає «на правах реклами».

У наступних номерах друкованих видань спостерігачі ОПОРИ 8 разів зафіксували ідентичний матеріал під заголовками «Порошенко запропонував реальний план зростання добробуту українців» або «Здолати бідність в Україні за п’ять років». У вступній частині автор пише: «Війна проти бідності», схоже стає головною метою Петра Порошенка в ході другого терміну на посаді глави держави». Далі у статті подані позитивні думки різних осіб про досягнення чинного Президента: політичного експерта Олексія Голобуцького, мера Дніпра Бориса Філатова, акторки Ади Роговцевої та письменника Юрія Щербака. Лише в одній газеті стаття мала позначку «R».

Наступна публікація «Українці навчилися знімати «локшину» російської пропаганди з власних вух» поширена на шпальтах друкованих видань Тернопільщини 3 рази. Стаття побудована на основі виступу Петра Порошенка у програмі «Свобода слова» на телеканалі ICTV.

«Петро Порошенко переконаний, що українці навчилися розрізняти популізм і вже не вірять йому, а тому зроблять відповідальний вибір під час голосування за кандидатів на найвищу посаду в державі» – цитата з тексту.

У 3-ох газетах від 6 лютого та у 7-ми від 8 лютого опубліковані ідентичного наповнення статті «Вектор розвитку країни уже закладено!», – Петро Порошенко оголосив, що братиме участь у президентських виборах» і «Підтримку Президенту висловили місцеві лідери громадської думки». Інформаційні повідомлення складаються із позитивних думок публічних осіб про Петра Порошенка, який балотується на чергових виборах. Тільки одне видання маркувало цей матеріал позначкою «R».

У статті «Президента і Парламент України точно обиратиме український народ, а не Путін» сказано, що у Кремля залишається остання надія і щодо української влади він вже не має ніяких ілюзій і закликає: будь-хто, аби не Порошенко. Цей матеріал опублікували 3 видання без необхідних маркувань.

Також спостерігачі ОПОРИ фіксували у друкованих газетах й інші повідомлення, що мали ознаки прихованої передвиборної агітації. Наприклад, «Петро Порошенко: «Найгірше – позаду, країна йде вперед» із тезами з передвиборчої програми кандидата, а також «Чому я голосуватиму за Петра Порошенка: для Путіна Порошенко – ворог №1» із висвітленням позиції Мирослава Мариновича.

Окрім того, зафіксована стаття «Петро Порошенко за роки Президентства передав на благодійність 1 млрд 200 млн грн власних коштів». Вона містить порівняння задекларованих коштів кандидатів Петра Порошенка і Юлії Тимошенко, формуючи позитивний імідж для першого та негативний для другої. У матеріалі щодо Тимошенко зазначено: «Політикам, які настільки відверто маніпулюють у деклараціях, необхідно відмовляти в реєстрації кандидатами».

Згадані вище статті не відокремлені від решти матеріалів у газетах і не мають передбачених законодавством позначок «політична реклама» чи «передвиборча агітація». Вони розміщені в різних рубриках «офіційне», «вибори-2019», «вісник влади», «актуальне» та інше. У декількох випадках джерелами повідомлення вказані прес-служби Тернопільських ОДА та РДА.

Спостерігачі ОПОРИ також фіксували публікації, що мали ознаки прихованої політичної реклами за кандидатку Юлію Тимошенко. Ряд друкованих ЗМІ розмістили на своїх сторінках статті про візит Тимошенко на Тернопільщину. Так, інформаційне повідомлення «Юлія Тимошенко: «Повинна розпочатися епоха перемог» було поширене 5 разів. «Тисячі жителів Тернопільщини прийшли на зустріч з Юлею Тимошенко» опубліковане в 4 друкованих виданнях.

В 6 газетах зустрічається ідентичного змісту матеріал під заголовками «Юлія Тимошенко на Тернопільщині говорила про мир, духовність та перемогу» та «Юлія Тимошенко: «Кожен українець матиме право жити та працювати на рідній землі». Усі публікації позитивно оцінюють діяльність кандидатки та висвітлюють її пропозиції щодо нового курсу України.

Про зустріч Юлії Тимошенко з директоркою-розпорядником Міжнародного валютного фонду Крістін Лагард у Мюнхені зафіксовано дві статті у 5 регіональних виданнях. Публікація «Ціна на газ після виборів: збільшити не можна знизити» має цитату: «МВФ не виключає перемоги Тимошенко на президентських виборах і завчасно починає обговорення специфічної пропозиції Тимошенко відносно двократного зниження ціни на газ».

У інформаційному повідомлені «Конференція у Мюнхені: обговорили українські проблеми» розповідається, що в події взяли участь кандидати Анатолій Гриценко та Юлія Тимошенко. Але більша частина тексту відведена на висвітлення зустрічей Тимошенко, де згадано і про спілкування з Крістін Лагард.

Спостерігачі ОПОРИ у виданнях за лютий також фіксували статті, які мають відношення до кандидата Олега Ляшка. Частина з них стосувалася роботи його команди. Інформаційні повідомлення «Славнозвісний ляшкобус подорожує Тернопільщиною» та «Ляшкобус у Ланівцях» були поширені у 4 газетах. Вони містять такі фрази: «Люди з цікавістю підходять до активістів та висловлюють свою довіру Олегу Ляшку» чи «Мешканці і сіл, і містечок стають в чергу, щоб розповісти про свою проблему».

Також у двох виданнях була опублікована стаття «Олег Ляшко: у медицині потрібно наводити порядок», в якій йдеться про те, що політик пропонує покроковий план реформування галузі охорони здоров’я. В одному випадку було наявне маркуванням літерою «R».

У друкованих виданнях Тернопільщини також наявні матеріали присвячені кандидату Юрію Бойку. Зафіксовано три таких статті «Наша партія делегує кандидата, який нарешті принесе мир в Україну», – очільник Тернопільської «За життя» Олександр Кравчук», «В «Опозиційній платформі – За життя» ініціюють списання боргів людей за житлово- комунальні послуги» та «Юрій Бойко: якщо не знизити тарифи – борги за комуналку вже скоро сягнуть 100 мільярдів гривень». Перша стаття опублікована тільки в одній газеті, а дві інші поширені у двох виданнях. У деяких випадках повідомлення позначалися літерою «R».

Крім того, зафіксовані статті про кандидата Валентина Наливайченка, які не мали необхідного маркування. Наприклад, публікації «Валентин Наливайченко: «Український Президент більше ніколи не буде займатися бізнесом, він має служити людям 24 години на добу і 7 днів на тиждень» та «Витіснити російського агресора і знищити корупцію» містили тези з прес-конференції кандидата у Тернополі з його передвиборчими обіцянками.

Поза тим, на сторінках друкованих ЗМІ у лютому є матеріали, які формують позитивний імідж кандидата Володимира Зеленського. Це – повідомлення «Якою бачить країну Зе…» з обіцянками змін в країні від кандидата, а також «Володимир Зеленський: «Настав час змінити тих, хто нічого не зробив для країни» із розмови Зеленського з журналістами під час концерту студії «Квартал 95» у Тернополі.

Також зафіксована стаття з ознаками прихованої реклами за кандидата Сергія Таруту. Повідомлення «Від кабальних кредитів МВФ до економічного зростання через інвестиції» містить оцінку кандидата зі слів Віктора Забігайла, голови Тернопільської обласної організації політичної партії «Основа».

Громадянська мережа ОПОРА нагадує, що 8 лютого Центральна виборча комісія завершила реєстрацію кандидатів на пост Президента. Відповідно до пункту 4 частини 1 статті 58 Закону України «Про вибори Президента України», передвиборна агітація може проводитися у формі оприлюднення в друкованих засобах масової інформації політичної реклами, виступів, інтерв’ю, нарисів, інших публікацій та повідомлень.

У частині 5 статті 63 цього ж Закону зазначено, що кандидат має право публікувати агітаційні матеріали в друкованих засобах масової інформації за рахунок коштів свого виборчого фонду. А відповідно до частини 10 статті 64 Закону політична реклама повинна бути відокремлена від інших матеріалів та означена як така.

Щодо згаданих вище позначок літерою латинського алфавіту «R», то координаторка спостереження Громадянської мережі ОПОРА за виборами в Тернопільській області Ольга Галушка зауважує: «Такий тип маркування не є відповідним для такого роду повідомлень. Для означення агітаційних матеріалів варто використовувати, відповідно до частини 1 статті 58 та частини 10 статті 64 Закону України «Про вибори Президента України», «політична реклама» чи «передвиборна агітація». Оскільки читач може не зрозуміти, що ця стаття є замовленим матеріалом, який висвітлює лише позитивну сторону і не зберігає балансу думок».

«Чорний піар» та його заперечення у друкованих ЗМІ Тернопільщини

За візуальною оцінкою спостерігачів ОПОРИ, у номерах друкованих видань за лютий зросла кількість матеріалів, які можуть мати ознаки «чорного піару». Наприклад, стаття «Привид Авакова, або командаПорошенка і чесні вибори» містить критику ведення передвиборної агітації з боку кандидата Порошенка, торкаючись питань підкупу виборців та зовнішньої реклами.

Декілька газет за матеріалами журналу «Новое время» розмістили на своїх сторінках статті під заголовками «Головний маніпулятор країни», «Дурманом сладким веяло» та «Список брехунів, хто з кандидатів у президенти частіше за інших говорить неправду». Журнал «Новое время» спільно з VoxChek оцінили, хто з ключових кандидатів у Президенти частіше за інших говорить неправду, але публікацій у деяких регіональних газетах мають ознаки суб’єктивної оцінки певних осіб.

Одне з найпоширеніших повідомлень, що має ознаки «чорного піару», серед друкованих ЗМІ Тернопільщини під заголовком «Коломойський іде в президенти…». Його, за підрахунками спостерігачів ОПОРИ, опублікували 7 видань. Стаття розпочинається фразою: «Реальне життя шоумена Зеленського не схоже на його життя персонажа Голобородька: він не є «слугою народу», а слугою олігарха». Текст містить критику кандидата, а завершується зверненням до виборців: «Тим виборцям, які планують підтримати Зеленського, бо «набридли старі обличчя в політиці», варто дещо зрозуміти. Вони голосують не за «нового політика», а за маску. За якою ховається огидна пика великого бізнесмена, що хоче приватизувати цілу державу…». В одному випадку ця стаття має маркування буквою латинського алфавіту «R».

Окрім цього, у 4 газетах розміщена публікація «Танк дешевший за легковушку», яка має ознаки «чорного піару» проти кандидата Анатолія Гриценка. Перше речення у тексті: «Полковник-політик розпродував армію і злякався фронту, але балотується у Президенти за підтримки Пінчука». Опираючись на оприлюднені матеріали під час засідання парламентської Тимчасової слідчої комісії, автор статті розповідає, що коли Анатолій Гриценко перебував на посаді міністра оборони, то військова техніка розпродувалася із заниженими цінами. А також додає, що Гриценко відмовився йти на фронт у 2014 році. Подібного змісту статті були зафіксовані із назвами «Зрадник чи корупціонер: за якою статтею судитимуть екс-міністра Гриценка» і «За «чесного міністра» армію розкрадали найбільше».

Поза тим, спостерігачі ОПОРИ фіксували інші матеріали з ознаками «чорного піару» проти Анатолія Гриценка. Наприклад, «Нечесних більше або чому статки родини Гриценка не сходяться з витратами» або «Даєш Гриценку – платиш олігарху Путіна».

Слід додати, що в газетах Тернопільщини наявні інформаційні матеріали з протилежною думкою про діяльність та кошти Анатолія Гриценка. У статті «Розпродаж армії: у Гриценка заявили, що винні Порошенко і Луценко» подані декілька тез із виступу голови виборчого штабу Гриценка Віктора Чумака у Верховній Раді. Вказаний матеріал вийшов без жодних маркувань, а от інші дві статті в усіх випадках були марковані як «політична реклама».

Так, мова йде про публікацію «Микола Катеринчук: Гриценко – це інструмент змін, який поламає олігархічну систему». Вона розпочинається із цитати: «Усі звинувачення, які ви чуєте на адресу Гриценка про розпродаж армії, не мають під собою жодних підстав». Далі у тексті сказано, що Гриценко має офіційні відповіді з генпрокуратури, державного бюро розслідувань про те, що він не є фігурантом жодного кримінального провадження в якості обвинуваченого».

А також про статтю «Спростовуємо міфи про Анатолія Гриценка: де живе та за чий рахунок йде на вибори?» на сторінках ще двох видань Тернопільської області, в якій опубліковані заперечення звинувачень в адресу кандидата Гриценка.

Радниця з юридичних питань Громадянської мережі ОПОРА Тетяна Юзвяк пояснює: «Коли матеріали у ЗМІ про зареєстрованих кандидатів спрямовані на спонукання виборців голосувати за або проти кандидатів, то такі матеріали є передвиборною агітацією, яка має маркуватися як політична реклама або передвиборна агітація (частина 1 статті 58, частина 10 статті 64 Закону України «Про вибори Президента України») та бути оплачена виключно з виборчого фонду кандидата (частина 6 статті 65 цього ж Закону)».

«Разом з тим, навіть агітація проти кандидата має бути оплачена з виборчого фонду. Вказане означає, що якщо один кандидат хоче закликати виборців голосувати проти другого, свого конкурента, то може зі свого виборчого фонду оплатити друковану площу і під грифом «Політична реклама» або «передвиборна агітація» опублікувати таку інформацію. Однак при цьому забороняється включати у таку замовну публікацію завідомо неправдиві відомості про кандидата-конкурента (Частина 5 статті 64 Закону України «Про вибори Президента України»)», – додає Тетяна Юзвяк.

ОПОРА нагадує, що у частині 5 статті 64 Закону України «Про вибори Президента України» зазначено, що забороняється розповсюдження завідомо неправдивих відомостей про кандидата на пост Президента України. Засіб масової інформації, що оприлюднив інформацію, яку кандидат вважає недостовірною, не пізніш як через три дні після дня оприлюднення, зобов’язаний надати кандидату можливість її спростувати.

Також цей Закон містить вимоги до публікації матеріалів спростування: текст повинен бути набраний таким самим шрифтом і розміщений під рубрикою «спростування» на тому ж місці шпальти в обсязі не меншому, ніж обсяг повідомлення, що спростовується. Також у Законі зазначено, що спростування має здійснюватися за рахунок засобу масової інформації.

Джерело: громадянська мережа “Опора”

Перейти до панелі інструментів